Seas Senter - Bassrefleks sjekkes! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du freser hullet ut på overfres er det jo en mulighet å lage til en kileformet mdfplate som legges på i det du freser ut. Denne lager du fint med en håndholdt el-høvel.
    Fres to sirkler, en til røret og en helt igjennom, så kan du runde av hjørnene med dertil egnet verktøy etterpå.
    Lim røret fast med masse High-tack fra sørbø, og jeg lover deg at det sitter.
    Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-eksempel-jpg

Eller hvis du lager et ovalt hull kan du jo montere skrått, med røret tvers igjennom, og sparkle det som blir ujevnt.

Eller drite i hele problemstillingen.

Eller bite i det sure eplet, ta på vinterfrakken og ta med loddebolten, rørene, røyken og en skøtekabel ut i vinterkulden og sveise på en stuss i friluft, det lukter ikke fælt..

Andreas

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode og kreative forslag likerHIFI.
    Men store mengder lim og sparkel etc er ikke aktuellt. Røret skal bare sitte fast i en presspasning i MDF-biten på innsiden, slik at jeg har mulighet til å teste ut forskjellige rørlengder om nødvendig.

Men å legge den biten på en kileformet sak mens jeg freser burde jo funke.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er det jo bare siste mulige ide å frembinge....

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hmmm, rørene på siden, har ikke slått meg engang, det var liksom bare valget mellom foran og bak. Og bak går ikke da denne kommer inntil veggen.
    Men litt sent nå, da jeg ikke har laget rom for røret i avstiverne. Men godt forslag!
    Kommer selvsagt ann på lengden på rørene. Men kunne de kjøres ned ovenfra...? Originalt i allefall. Det kan jo ikke ha noe å si hvilken rettning reflexen kjøres ut...

eller..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Kommer selvsagt ann på lengden på rørene. Men kunne de kjøres ned ovenfra...? Originalt i allefall. Det kan jo ikke ha noe å si hvilken rettning reflexen kjøres ut...

eller..
    Joda, er ikke noe problem det i utgangspunktet, men denne skal avstemmes lavt, noe som betyr langt rør, og får derfor ikke plass.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fremgang i dag også.
    Mellomtonekammer er på plass sammen med siste avstiveren, som også deler kassen i to. Hvis jeg regnet rett, blir volumet 46L pr del, minus avstivere, elementer og bassrefleksrør.
    Baffelen er også på plass, men bildet nedenfor viser baksiden hvor jeg har faset elementhullene.

Har sett litt på nevnte problematikk rundt bassrefleksrørene, og det BLIR trangt.
    Tror jeg rett og slett forsøker å sette rørene rett inn, langs med topplaten og ser / hører/ måler hva som skjer. Om ikke annet blir jeg en erfaring rikere.
    Fungerer det ikke må jeg bare lage vinkel på rørene, det lar seg helt sikkert gjøre, når irritasjon over ulyder blir for stor :wink:

Trangt ble det også for bassene på hver side av mellomtonekammeret, men noen kompromisser blir det jo alltid.

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p04-jpg

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p05-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul center. En kort fråga: i utfresingen til bassene (fasingen på baksiden av baffelen) har du satt av litt plass til islagsmuttere. Styrer du bare overfresen for hånd forbi skruehullene eller bruker du en mal?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette prosjektet skal jeg definitivt følge med på!
    Meget bra arbeid og utførelse som vi tidligere har sett på dine tidligere bygg :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en rå center!! 46 l pr. del.... da er den større enn den ser ut til:-D

Regner med du skal ha dempemateriale i toppen også, da blir det ikke mye klaring til porten nei. Men dette er jo bagateller eller hva? det kommer vel større hindringer

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Impulse
    Kul center. En kort fråga: i utfresingen til bassene (fasingen på baksiden av baffelen) har du satt av litt plass til islagsmuttere. Styrer du bare overfresen for hånd forbi skruehullene eller bruker du en mal?
    Tviler på at det blir noen islagsmuttere her. Bruker svarte treskruer frem til jeg skal dra frem sveiseapparet i en varmere årstid, og lage fester lignende de jeg har i frontene.

Men jeg gjør dette bare på frihånd ja. Merker godt på forhånd slik at jeg ser tydelig hvor jeg skal stoppe mens jeg freser.
    Den observante kan se at det ikke hjalp helt, glemte å stoppe opp for mellomtonekammeret på ene siden der ja! Shit happens :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Dette blir en rå center!! 46 l pr. del.... da er den større enn den ser ut til:-D

Regner med du skal ha dempemateriale i toppen også, da blir det ikke mye klaring til porten nei. Men dette er jo bagateller eller hva? det kommer vel større hindringer
    Sånn rask hoderegning: Utvendig mål ca 100x50x30cm = 150L

Nå er det korrekte 98 x 50 x 29, og trekker man fra mellomtonekammer (10L), avstivere (1L pr stk), bassrefleksrør (2L pr stk) og veggene, havner man på ca 42L i hvert kammer. (46L minus rør og avstivere)

Starter med 5cm Rockwool i bunn og mot bakplate, så får vi se om det trengs noe mer etterhvert. Har ikke noe bitumen liggende, så jeg forsøker uten i første omgang.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

refleks

Hei..

bra tiltak og potent design!

Ang. reflekser langs vegg.. Tror at det kun er snakk om at munningen inne i kabinettet bør ha en viss avstand fra veggene.
    Mest på grunn av turbulens ved munningen som kan skape ulyder..

tipper det ikke er mye vekk fra veggen på sidene av røret som er nødvendig.
    Så lenge det er åpent rett mot munningene i en passelig avstand, vil nor selve avstemmingen fungere bra..

Andreas

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å ligne noe serru!

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p06-jpg

Men det mangler internkabling, terminaler, demping og bakplate fortsatt, så den er ikke riktig så ferdig som det ser ut som.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøfft, orntli mannecenter :-D

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rått Norcad, ikkje noko meir å seie om det Du legg nok inn ein god søknad til årets DIY igjen tenkjer eg, om det vert like gjennomført som sist!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knallrått, norcad. Jeg digger kraftige senterhøyttalere og dette ser meget, meget lovende ut!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå begynner det å ligne noe serru!

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p06-jpg

Men det mangler internkabling, terminaler, demping og bakplate fortsatt, så den er ikke riktig så ferdig som det ser ut som.
    Liker tempoet ditt norcad! Du virker målrettet, og det liker jeg Ser ut som om du har holdt i en overfres før også.

Synes diskanten ser kjent ut.. Hva er det du bruker her?

Har ikke sett frontene du henviser til her, har du laget disse også? Har du bilde av oppsettet ditt?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Liker tempoet ditt norcad! Du virker målrettet, og det liker jeg Ser ut som om du har holdt i en overfres før også.

Synes diskanten ser kjent ut.. Hva er det du bruker her?

Har ikke sett frontene du henviser til her, har du laget disse også? Har du bilde av oppsettet ditt?
    He he, overrasket over tempoet selv jeg! :-D
    Men mye tid har gått med til planlegging, og de fleste løsningene er kopiert fra frontene, samt at denne er MYE enklere å bygge.

Diskanten er Seas 27TFFC

Frontene finner du her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...elefilter.html

Takk for alle hyggelige kommentarer!
    (Rått, tøfft, knallrått er hyggelig i denne sammenheng er det ikke :-D )

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser heftig ut Norcad. Det er alt for mange senterhøyttalere rundt om i hjemmekinoanleggene som ligner mest på "attpåklatter". Konstruksjonen din lover bra med "riktig" orientering av mellomtone og diskant samt stort membranareal (misforstå meg rett, de færreste har noe større enn 12" bass i senterhøyttaleren) og motorstyrke i forhold til membranmasse i bassområdet.

Liker spesielt ideen din om biamping for lettvint nivåjustering. Etter å ha lekt meg med biamping og en Behringer DCX i et par måneder har jeg lite lyst til å gå tilbake til knoting med passive filtre 8)

Plassering av indre åpning av bassporten i nærheten av en vegg er verdt et forsøk. Ved beregning av lengden for et gitt bassrefleksrør skal man i utgangspunktet ta hensyn til forholdene rundt endene av røret. Vanligvis har man en baffel i den ene enden (utsiden), mens den indre enden står i "frittfelt". I følge "Fundamentals of Acoustics" blir da den effektive lengden på røret lik fysisk lengde pluss radius ganget med faktoren 1,4. Hvis begge ender av røret har en effektiv baffel endres faktoren til 1,7. Med andre ord er det ingen drastiske forandringer, men vel verdt å undersøke.

Et annet moment som kan tenkes å påvirke effekten er stående bølger inne i kabinettet som har trykkmaksima ved veggflatene. Den første stående bølgen i høyderetning til kabinettet vil kunne tenkes å føre til økt nivå i porten. Hvis den innvendige høyden i kassa er 26cm havner denne resonansen rundt 660Hz, noe som muligens kan bli problematisk med tanke på delefrekvensen mot mellomtonen. The proof of the pudding is in the eating (med andre ord, finn frem måleutstyret og sett i gang med forsøk!)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Membranarealet er litt mer enn min ene sub med XLS12 :-D
    I fht min nåværende Epos senter med 2x5" bli dette enormt, men ifht frontene samlet (2x10") kommer den jo til kort.

Uansett synes jeg dette er den beste løsningen utfra volumet som er til rådighet. Alternativet ville vært 2stk 8", og da med en straks verre impedans for receiveren.

Dette "pratet" om stående bølger og problemer for delefilter etc synes jeg du kunne utelatt D|sElMiNk!

Blir skremt av slik

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke se på det som et problem, det er jo slike utfordringer som gjør at det stadig er artig bryne seg på denne hobbyen Jeg liker løsningen du har valgt, og derfor satser jeg på at du ikke lar deg vippe av pinnen for lett

I mitt oppsett har subbene et areal som er litt over dobbelt så stort som frontrekka summert (L+C+R). Foreløpig veldig fornøyd med balansen, selv om det gjerne kunne vært mye mer membranareal i bassen. I ditt oppsett må du vel investere i ca. 9 ekstra XLS'er for å oppfylle kravet

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •