Nytt prosjekt - trenger tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt prosjekt - trenger tips

Heisann

Har store problemer med å finne riktig DIY prosjekt. Kanskje det er noen her som kan peke meg i riktig retning? Problemet er at ingen av prosjektene jeg finner tilfredsstiller kravene vi (ehhh... fruen) har. Høyttalerne skal brukes sammen med flatskjermen, da jeg ikke holder ut å høre på de som sitter i TV'n....

Høyttalerne skal drives av Arcam Solo Movie 5.1 og spille sammen med Dynabel Arges Sub (dette er på plass i stua). Så langt alt enkelt og greit. Problemet er at TV'en henger på veggen (sammen med GET HDPVR) og vi har rett og slett ikke plass til gulvstående høyttalere, så både høyre, venstre og center må henges på veggen (center over skjermen). Det er da problemene begynner. Det meste av de DIY prosjektene jeg har lest om har en eller annen form for BSC i delefilteret. Det blir helt galt når avstanden til bakveggen blir liten. Dessuten er de fleste prosjekt tunet for å gå så dypt i bassen som mulig, hvilket jeg i dette oppsettet ikke er så opptatt av... Jeg får heller akseptere en høyere delefrekvens mot subben selv om det ikke akkurat er ideelt.

Dersom noen har noen tips til hva jeg kan gjøre setter jeg stor pris på det. Legger gjerne ut dokumentasjon av prosjektet dersom det skulle være av interesse.

Forutsetninger oppsummert:
    - små kasser (3-5 l?)
    - avstand til bakvegg: < 20cm
    - henges på veggen
    - avstand mellom venstre og høyre kanal: ca. 150 - 170 cm
    - center plasseres over skjermen
    - aktiv deling mot Dynabel Arges sub
    - drives av Arcam Solo Movi 5.1

Mener selv at lukket kasse vil være mest ideelt i dette prosjektet, men mulig jeg tar feil her. Vurderer både coax-løsninger, MTM løsninger eller vanlig TM.

Bør jeg skrinlegge hele prosjektet og rett og slett heller kjøpe B&W FPM-serie? Det hadde jo vært morsomt å bygge noe selv i stede...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lineup serien av Jed på htguiden har han også konstruert delefiltere til med lav BSC for plassering på vegg. Men kabinettene i seg selv er kanskje litt i dypeste laget?

HTGuide Forum - Lineup Series Build Thread (F4, D4, D44, R4, R44)

Lineup D44:

Nytt prosjekt - trenger tips-d44-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut det designet litt. Både F4 og D4 kan jo også være aktuelle? De har mindre kasser enn D44.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet i første omgang er at diskanten i disse, Vifa D26NC, ikke lenger blir produsert. Synd ofr oss DIYere, en knakende god diskant til prisen.
    Men det finnes vistnok en del av dem til salgs på Ebay.
    Tror nok du kan finne andre løsninger også hvis du leter litt på Htguiden.

Ellers har jo godeste John Krutke denne morsomme lille saken:

Zaph|Audio

Edit: Ser nå at han har fjernet alt annet enn bilder fra byggeprosessen.

Men på denne har han gitt options for lavere BSC:
    Zaph|Audio - 4" Bargain Mini

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, har tittet på Zaph sin Bargain Mini, men Aura NT1 finner jeg ikke noe sted for salg. Mulig den også har gått ut?

Ser ikke ut som om det finnes noen DIY prosjekt som løser mine utfordringer. Kanskje jeg må starte fra "scratch".

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Impulse
    Jepp, har tittet på Zaph sin Bargain Mini, men Aura NT1 finner jeg ikke noe sted for salg. Mulig den også har gått ut?

Ser ikke ut som om det finnes noen DIY prosjekt som løser mine utfordringer. Kanskje jeg må starte fra "scratch".
    Det var da som bare..........

Men det er bare en ting å gjøre med det, start fra scratch, finn løsningen selv, skreddersy det akkurat sånn du vil ha det. OG lag en lang byggetråd her med mange bilder! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •