DIY-sub i lukket kasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY-sub i lukket kasse

Hei.

Holder for tiden på å planlegge to subber primært til musikkbruk, men også til film.

Har eksperimentert med lukket kasse til et Peerless 12" XXLS element (830844) i WinISD, men er overrasket over hvor utrolig raskt disse elementene ruller av i en 50-liters lukket kasse. Eltek selger jo Brontes med dette elementet i nevnte kassevolum, og her skryter de dypbassen opp i skyene. Skjønner ikke hvordan dette skal være mulig. Se link til denne tråden som viser mye av de samme resultatene jeg fikk i WinISD:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...dellering.html

Jeg synes forøvrig aldri det kom noe klart svar på dataene til dette elementet i nevnte tråd, så det er derfor jeg tar opp dette på nytt. EQ og romforsterkning kan da umulig være løsningen på dette problemet? I 50 liter kasse fikk jeg -3dB-punktet rett under 100Hz, og den lå noe sånt som 20dB (!) under ved 20Hz.

Er også veldig åpen på innspill til nytt element da jeg ble svært skeptisk til Peerless-elementet. Jeg skal bygge to 12" subber, og kravene er i prioritert rekkefølge:

- Rask, tight bassrespons til musikk, derfor er et element som egner seg godt i lukket kasse foretrukket
    - Flat frekvensrespons så dypt som mulig, helst ned mot 20-25Hz - lang slaglengde er derfor et must
    - Filmbruk er selvfølgelig viktig, men dette kommer etter musikk. Regner med å få et tilfredsstillende lydtrykk med 2 x 12" i en liten hybel uansett.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel 3 typer av dette elementet uten at jeg husker forskjellene i farten.
    Hadde selv en dobbelspole ( tot 4 ohm ) med 300W Keiga amp, bygget i en 90 ltr. bassreflekskasse, det spilte slik du etterlyser :-D Kanskje det er kassevolumet som skaper problemer ?
    Bruker selv Uniboks til kassesimuleringer, Winisd har jeg aldri fått noe greie på...

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpet55
    Hei.

Holder for tiden på å planlegge to subber primært til musikkbruk, men også til film.

Har eksperimentert med lukket kasse til et Peerless 12" XXLS element (830844) i WinISD, men er overrasket over hvor utrolig raskt disse elementene ruller av i en 50-liters lukket kasse. Eltek selger jo Brontes med dette elementet i nevnte kassevolum, og her skryter de dypbassen opp i skyene. Skjønner ikke hvordan dette skal være mulig. Se link til denne tråden som viser mye av de samme resultatene jeg fikk i WinISD:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...dellering.html

Jeg synes forøvrig aldri det kom noe klart svar på dataene til dette elementet i nevnte tråd, så det er derfor jeg tar opp dette på nytt. EQ og romforsterkning kan da umulig være løsningen på dette problemet? I 50 liter kasse fikk jeg -3dB-punktet rett under 100Hz, og den lå noe sånt som 20dB (!) under ved 20Hz.

Er også veldig åpen på innspill til nytt element da jeg ble svært skeptisk til Peerless-elementet. Jeg skal bygge to 12" subber, og kravene er i prioritert rekkefølge:

- Rask, tight bassrespons til musikk, derfor er et element som egner seg godt i lukket kasse foretrukket
    - Flat frekvensrespons så dypt som mulig, helst ned mot 20-25Hz - lang slaglengde er derfor et must
    - Filmbruk er selvfølgelig viktig, men dette kommer etter musikk. Regner med å få et tilfredsstillende lydtrykk med 2 x 12" i en liten hybel uansett.
    Har litt erfaring med Peerless og mener de fungerer meget bra på musikk.
    Ingen probem med for tidlig avrulling i rommet mitt,men ingen rom oppfører seg likt. Bruker xxls med alumembran i en 70 liters lukket kasse . Dette spiller,målt med clio, med en hevning på10db fra 100til10hz
    Så på målebrevet til det elementet du never,å ser at det ruller av noe tidligere en aluelementet
    Med full guffe på film blir nok 2x12" i lukket kasse i minste laget.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor -3dB er det første du må glemme :-D
    Se heller på hvordan avrullingen er i det frekvensområdet du skal benytte den.
    Hvis du deler ved 60hz, og derfor kaller det nivået for "null", hvor er -3dB da?

Jeg har 2 stk XLS12 i lukket 45L, og ifølge simulering i Bassbox ruller de også av fra 100hz, men delt ved 60-80hz og +6dB eq ved 20hz (innebygget i Hypex 4.0) så har jeg i praksis strak frekvenskurve ned til 25hz. Og den har fortsatt slaglengde nok til å takle høye lydtrykk.

Den har riktignok ikke pådraget nedover og muligheten for 120dB ved 20hz som mange ønsker/krever til film. Men til musikk leverer de uten å protestere, og uten å overdrive.

Du kan se på simulering vs målt respons i denne tråden:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...er-testes.html

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Har sett subbene du har bygget 8x12_TOM, og ord blir fattige når en ser 8 slike kasser stablet ved siden av hverandre!

At to 12" i trykkammer blir lite til film høres litt snodig ut for meg. Eksempelvis er jo Velodyne DD12 en sub med et massivt lydtrykk, men kabinettet er jo både lukket og veldig lite. Hva er trikset her? Som sagt ønsker jeg vel så gjerne å bruke et annet element, så det er ingen nødvendighet å holde meg til dette XXLS-elementet.

Gubben: Er ihvertfall to forskjellige utgaver av dette ja (uten alu-membran). Mulig det er flere. Trodde hovedforskjellen var to spoler på den andre utgaven, men mulig det er mer forskjell. Virker ikke som om det er kassevolumet som er hovedproblemet her. Har prøvd å simulere med lukket kasse helt oppi 500 liter bare for morroskyld, og det er knapt forskjell. Dataene jeg får fra WinISD kan jo umulig stemme... Isåfall burde jo Brontes være en katastrofe.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvor -3dB er det første du må glemme :-D
    Se heller på hvordan avrullingen er i det frekvensområdet du skal benytte den.
    Hvis du deler ved 60hz, og derfor kaller det nivået for "null", hvor er -3dB da?

Jeg har 2 stk XLS12 i lukket 45L, og ifølge simulering i Bassbox ruller de også av fra 100hz, men delt ved 60-80hz og +6dB eq ved 20hz (innebygget i Hypex 4.0) så har jeg i praksis strak frekvenskurve ned til 25hz. Og den har fortsatt slaglengde nok til å takle høye lydtrykk.

Den har riktignok ikke pådraget nedover og muligheten for 120dB ved 20hz som mange ønsker/krever til film. Men til musikk leverer de uten å protestere, og uten å overdrive.

Du kan se på simulering vs målt respons i denne tråden:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...er-testes.html
    Som 0dB referanse bruker vel WinISD bare sensitiviteten til elementet, som i dette tilfellet er 87dB/1m/1W. Er igrunn enig i at det blir feil å se på denne parameteren. Hovedpoenget var bare hvor langt oppe og ekstremt raskt det ruller av etter dette punktet.

Jeg liker bare ikke prinsippet med å kjøre EQ når subben er så ulineær i utgangspunktet, og å presse elementet til å spille høyt der det normalt sett ikke klarer mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg helt enig i. Derfor har jeg to stykker 40 liter fremme, og en 65 liter bak. Da blir lyddtrykket slik jeg ønsker det til film.

(Jeg bruker forresten 830845, som jeg syntes gav litt mer i bunn. Hmm... ser nå at den ikke finnes på listen hos Eltek. Har den gått ut av produksjon?).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel, så vidt meg bekjent, ingen lukkede konstruksjoner som leverer linjært ned til den laveste oktaven uten eq av et eller annet slag.
    Er i prinsippet enig med deg, men noen fysiske lover overskrider nok prinsippene her.

Med lavere Q får man slakere avrulling, og Qtc kan jo ikke under noen omstendighet komme under Qts. XLS12 i 45L har en Qtc på ca 0,4 (hvis jeg husker rett) Qtc på 0,5 er for mange den optimale for "rask" og transient bassgjengivelse, mens 0,707 gir den optimale linjære frekvensgangen og en avrulling på 6dB per oktav.

Mine kasser har -10dB ved 20hz, sett i fht til 60hz hvor jeg deler. Med 6dB boost og roomgain resulterer altså dette i en jevn frekvensgang. Maks lydtrykk fra en 12" er et sted mellom 100 og 110dB, med 200w inn.
    Da når de xmax rundt 30hz, mens xmech når de aldri idet Hypex forsterkeren har et HP filter ved 18hz.

Mtp på størrelse/pris og enkel kassekonstruksjon synes jeg dette er en fhv vellykket konstruksjon, spesiellt til musikk.

Når det er sagt finnes det selvfølgelig bedre elementer å oppdrive.

Til film er det ønsket med en stigende kurve nedover i frekvens, og det lukter (store) bassreflekskasser.
    Med 60L BR avstemt til 18hz ville jeg fått -3dB ved 20hz.

WinISD ga jeg opp for noen år siden, etter at jeg gjorde samme oppdagelser som deg, med litt uvanlige parametre på elementene, så feiler det.

Du kan jo laste ned UniBox - Unified Box Model for Loudspeaker Design - Kristian Ougaard, hvis du har excel, og sammenligne.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Dette er jeg helt enig i. Derfor har jeg to stykker 40 liter fremme, og en 65 liter bak. Da blir lyddtrykket slik jeg ønsker det til film.

(Jeg bruker forresten 830845, som jeg syntes gav litt mer i bunn. Hmm... ser nå at den ikke finnes på listen hos Eltek. Har den gått ut av produksjon?).
    Har du noen bilder av oppsettet ditt?

Det er vel, så vidt meg bekjent, ingen lukkede konstruksjoner som leverer linjært ned til den laveste oktaven uten eq av et eller annet slag.
    Er i prinsippet enig med deg, men noen fysiske lover overskrider nok prinsippene her.

[...]

Du kan jo laste ned UniBox - Unified Box Model for Loudspeaker Design - Kristian Ougaard, hvis du har excel, og sammenligne.
    Jeg ønsket kun flat frekvensrespons så lavt som mulig som en prioritet, selv om jeg vet at det er fysisk umulig å få det så lavt som jeg ønsker uten EQ. 6dB boost ved 20Hz er mye nærmere det jeg ser etter. Måtte jeg kompensert med 15dB etter å ha tatt romforsterkning i betraktning (slik det ser ut med WinISD) hadde det ikke vært levbart...

Har begynt å kikke på andre elementer, bla. SVS 12.3, eventuelt et Audiopulse-element om jeg virkelig skal "kline til". Ser jo ut som om SVS 12.3 fungerer fint i små kasser. Problemet er vel heller tilgjengeligheten, siden dette ikke selges løst.

Takk for tips til program forresten

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpet55

Jeg ønsket kun flat frekvensrespons så lavt som mulig som en prioritet, selv om jeg vet at det er fysisk umulig å få det så lavt som jeg ønsker uten EQ. 6dB boost ved 20Hz er mye nærmere det jeg ser etter. Måtte jeg kompensert med 15dB etter å ha tatt romforsterkning i betraktning (slik det ser ut med WinISD) hadde det ikke vært levbart...
    Her er vi 100% på bølgelengde! :-D
    De samme kravene hadde jeg, foruten liten kasse og helst "lav" pris.
    Benyttet XLS elementene med to slaver i starten, og i min forrige stue var det meget bra mtp frekvensrespons, og fungerte tilfredstillende til film.
    Men var vanskeligere å integrere godt med små fronter når det kom til musikk i 2.1. (Senere 2.2)
    Har inntrykk av at lukkede suber er enklere på dette, uten at jeg kan forklare hvorfor. Det er mulig group delay er noe av årsaken?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •