Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 266
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig

Siste status bilde:
    Akustiske tiltak i rommet:

Les mer: Klikk her

************************************************** **********************************
    Det er på høy tid å få startet denne tråden før prosjektet blir helt ferdig

Etter mange år i tigerstaden valgte jeg og min kjære å flyttet til Sandefjord (min opprinnelig hjemby) Vi hadde fått bygget oss nytt hus med grei plass for oss 2, snart tre på daværende tidspunkt.

Etter ca 3 år i Sandefjord fikk vi nok en familieforøkelse. Det er her mitt siste prosjekt begynner å stige frem. Vi så oss nå nødt til å bygge på huset da vi trenger et nytt soverom for minsten.

Vi valgte å bygge i to etasjer, med vårt soverom under, som bonus stiger da også et rom oppe frem. Min kone og jeg er enige om at en tv stue vil være tingen.

Jeg har som sagt bygget flere høyttalere tidligere, men måtte under vårt "Oslobesøk" gi tapt for mine kjære, store og sorte DIY kinohøyttalere. Koneaksepten hadde også inntatt min tilværelse og jeg måtte gå til anskaffelse av et mindre 6.1 sett fra Jamo.

Jeg har i mange år savnet god lyd når jeg ser film. Etter flere år med "hjernevasking" har også jeg blitt preget og mer opptatt av det stilrene/estetikken i et rom. Ser også nytten av mest mulig gulvplass og flerbruksmulighet mtp. unger etc.

Konklusjonen var: in-wall måtte jo være det perfekte for oss.
    Da det lille Jamo oppsettet ikke var av de dypeste høyttalerne tenkte jeg på muligheten å felle de inn i vegg. ...Men etter en telefon til Eltek synes det vise seg som en mindre smart idé!

Jakten på in-wall hadde startet. Det ble lest på nett i mente. Alt fra Hi-Fi klubbens Dali, B&W til Psb, og Parasound. Jeg følte at dersom jeg først skulle gjøre dette ville jeg gjøre det ordentlig og bruke litt tid på å finne de rette høyttalerne.

Etter å ha konferert med Eltek igjen, kom vi frem til at mitt budsjett (da på ca 10.000,-) ville passe overens med Parasound sitt in-wall system. MEN.. jeg hadde en del "kvaler" med at disse bla. skulle spille fritt i vegg. Frykt for subbenes vibrasjoner i vegg, luftlekkasjer, isolasjonsstøv ut i rommet og ikke minst hvordan frontsystemet skulle jobbe i samme stender som subwoofer skapte tvil. Eltekgutta så også disse faktorene, og skepsisen min. Jeg tok meg derfor en tur i tenkeboksen.

Noen dager senere tok jeg kontakt med Eltek igjen. Jeg foreslo å bygge egne kasse til hver høyttaler. Dette vil gi basskabinett store som et vondt år, og store rare kasser i toppene. Jeg etterlyste andre alternativer til Parasound, hvorpå det ble nevnte på Triad sine systemer som benyttet kabinetter på sine in-wall løsninger. Dette vekket interessen stort hos meg, helt til jeg så prisen de opererte med. Skulle jeg handlet det ønskede oppsettet hadde det kommet på rundt 160.000,- bare for høyttalerne. UAKTUELLT!!

Prosjektet sto på en knivegg, og det ble vurdert å droppe hele greia.
    Men besluttet heldigvis med at jeg får bygge de selv da!! Også Eltek mente det ville bli et spennende prosjekt, og at mitt utgangspunkt i Triad virket fornuftig.

Med dette var en ny plan født. Kort tid etter hadde jeg bestemt meg for å bygge hele herligheten og budsjettet skulle dobles.

Jeg gikk umiddelbart i gang med tegning prosjektering av byggetegninger av mitt ønskede oppsett. Det ble konferert med Eltek rundt kabinettenes form, demping, akustiske innvirkninger, volumberegninger og bestykning/elementvalg etc.

Etter å ha vurdert frem og tilbake falt vi ned på følgende bestykning til respektive kanaler:

Front/Senter 3 stk:

2veis trykkammer (D'appolito prinsippet) kabinett 16 mm MDF (BxHxD 285x480x145)

- 6,5" Peerless V-line XG18 Bassmellomtone. 2 stk
    - 1" Seas H1189 27TDFC Diskant. 1 stk.
    - Delefilter (Kvalitetskomponenter og Foliespoler fra bla Mundorf/Dynabel).
    - Kimber Kwik-16 internkabling
    - Intern demping bitumen/asfaltplater 3mm M/asfaltfug fylt med Acousto-Q

Surround 4 stk:

2veis trykkammer (dipoler) Kabinett 16 mm MDF (BxHxD 340x340x145)

- 6,5" Peerless V-line XG18 Bassmellomtone. 1 stk.
    - 3.5" Peerless v-line TG09FD-10-04 Fulltone 2 stk.
    - Delefilter (Kvalitetskomponenter og Foliespoler fra bla Mundorf/Dynabel).
    - Kimber Kwik-16 internkabling
    - Intern demping bitumen/asfaltplater 3mm M/asfaltfug fylt med Acousto-Q

Subwoofer 2 stk:

Aktivt trykkammer 19mm (Sandwich 2 lag) 38mm MDF

- 12" Peerless XXLS 308SWR sub bass 1 stk.
    - Hypex DS 4.0 Sub forsterker 1 stk.
    - Kimber Kwik-12 internkabling
    - Intern demping belagt bitumen/asfaltplater 5mm M/asfaltfug Akustikkplate 30mm (Mittet) Dacron AQ Type S Swedcert.

Jeg har tatt bilder helt fra starten av prosjektet. Jeg vil innen kort tid få lagt ut prosjekterte tegninger og arbeidsbilder frem til dagens status.

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende,skal til med ett Inwall prosjekt selv så dette blir artig å følge med på !

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morro at det er flere in-wall fantaster der ute.

Sitat Opprinnelig postet av Tony Soprano
    Spennende,skal til med ett Inwall prosjekt selv så dette blir artig å følge med på !
    Følger opp med ett par bilder av bassmellomtonen og diskant elementet
    jeg benytter.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planleggingsfasen for innfesting i vegg

Regnet ikke med at det skulle bli en så stor utfordring som det ble å få til en
    god festeordning i vegg. Pri her var å få til en et godt feste bakfra med ”mothake”
    i fronten av høyttaleren. Samtidig måtte jo denne innrettningen beskytte elementene
    mot klåfingrede barnehender. Her er førsteutkastet til
    innfesting/dekklist og beskyttelse.

Her valgte jeg å gå for sort stål 0,9mm plate som skulle knekkes i angitte vinkler. Disse
    sveises (tig'es) sammen i jæringene og danner en ramme.
    Det ble forøvrig valg å spesialfrese festeklosser i aluminium for beste trekkevne.

Mer i denne duren:

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektering og tegning av surround dipoler.

Det skal til slutt være laget 4 stk av denne.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Det skal til slutt være laget 4 stk av denne.
    Bilde er jo greit å få med....

Bilde av fulltonene som skal kobles i motfase:

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-fulltone-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I kaoset på PC'en fant jeg nå også tegningene på front og center også.

Bilde følger:

Diskanten ligger så tett på mellombass elementene, at den må under fresen
    for å kunne få til ønsket design.

Kassen er delt i to lukkede kammer hver på 6,3 L (Det er 3 stk like i front)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og der fant jeg subbkassetegningen.

Vel og merke ikke målgitt. Jeg har tegnet arbeidstegninger i
    målestokk som ligger ett eller annet sted på den PC'en.

I mellomtiden her er et lite beskrivende bilde av subkasse. Fronten er vinklet
    med dobbel frontbaffel og dobbel bakplate 19 mm presset sammen til 38mm
    Kassen har et volum 76 L før mekanisk demping med asfaltplater og avstiving.
    Endelig kassevolum er 73 L:

Benytter en 12" Peerless XXLS 830845 samt en Hypex DS-4 pr. kasse

Subelementet som skal benyttes. Det blir 2 stk subwoofere i oppsettet.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-peerless_830845-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det noen der ute som kan beregne delefilter???

Det er sikkert mange som kan dette mye bedre enn meg.

Ønsker forslag både til Front/Center og til dipole surroundhøyttalere. (Se bestykningsliste i poster over)

Håper noen er gode på dette...

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har også begynt å "fiffle" tanken med rene in-wall subwoofere.

har her vurdert 2 forskjellige drivere.

Alt 1: Benytte de 12" elementene som i ovennevte (som vil bli det billigste).

Eller

Alt 2: Gå for en "viberasjonsfri" LAT 700 versjon

Uansett 1 stk Hypex DS-4 kjører jeg på hver av subbene.

MDF platene står i garasjen og skriker etter å bli kappet til....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt!
    Mest spennende blir det kanskje om sub i vegg vil overføre for mye vibrasjoner til veggene/huset ellers, og om resonanser og vibrasjoner blir et problem.
    Delefilter er vel Eltek behjelpelige med antar jeg?
    Skulle vel kunne få en grei følsomhet på dette, når du ikke behøver bafle step kompensering.
    Men en annen ting er om du har mulighet for å benytte større kasser til front/senter? Med 6,3L lukket pr element får du ganske høy Q, og de vil vel runde av rundt 100hz. Det setter jo litt større krav til plassering av subene, hvis du må så høyt opp i delefrekvens.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert mange som kan dette mye bedre enn meg.

Ønsker forslag både til Front/Center og til dipole surroundhøyttalere. (Se bestykningsliste i poster over)

Håper noen er gode på dette...
    Trodde du hadde såpass god kontakt med Eltek at de hjalp deg med delefilter jeg. Er ikke det en mulighet?

Spennende prosjekt må jeg si. Stilig at du ikke går for ferdige produkter.

Om noen andre ser dette og får lyst å bygge så finnes det et kjekt lite prosjekt her. Ikke high end, men ser morsomt ut.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vibrasjoner...

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Spennende prosjekt!
    Mest spennende blir det kanskje om sub i vegg vil overføre for mye vibrasjoner til veggene/huset ellers, og om resonanser og vibrasjoner blir et problem.
    Delefilter er vel Eltek behjelpelige med antar jeg?
    Skulle vel kunne få en grei følsomhet på dette, når du ikke behøver bafle step kompensering.
    Men en annen ting er om du har mulighet for å benytte større kasser til front/senter? Med 6,3L lukket pr element får du ganske høy Q, og de vil vel runde av rundt 100hz. Det setter jo litt større krav til plassering av subene, hvis du må så høyt opp i delefrekvens.

Dette med vibrasjoner har også vært en stor skepsis hos meg. Derfor har også LAT700 kommet inn som et alternativ. Konsturksjonen vil da bli "teoretisk" vibrasjonsfri og hakket vassere enne med 12". Det har vært spekulert i hvorvidt det kan oppstå stående bølger som følge av kabinettutformingen. Men meningen om dette er ikke enstemmige..
    Jeg har ikke noen måling av Q pt. mtp de 6,3L. ..MEN produsenten mente 6,3vil fungere fint. (lener meg på at stort sett all annen in-wall bygger kun 10 cm i dybden i plastkabinett, ref.eks. Dali Ikon, Klipsch, Triad etc.)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Trodde du hadde såpass god kontakt med Eltek at de hjalp deg med delefilter jeg. Er ikke det en mulighet?

Spennende prosjekt må jeg si. Stilig at du ikke går for ferdige produkter.

Om noen andre ser dette og får lyst å bygge så finnes det et kjekt lite prosjekt her. Ikke high end, men ser morsomt ut.

Joda! Har forholdsvis god kontkakt på Eltek. ..men det er alltid spennende med alternativer. Det kan jo hende at en helt annen tankegang kan tweeke filterne i positiv rettning

Morro med positiv tilbakemelding :-D Har alltid vært glad i å lage ting fra bunn av. kanskje jeg stiler litt for strenge krav til meg selv... MEN... har jeg stor tro på dette prosjektet :-D

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en veldig spennende tråd. Vil tro det er mange der ute som kunne tenke seg samme WAF løsning som denne.

Her skal jeg garantert følge med. Lykke til.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for hyggelige tilbakemeldinger.

For de av dere som kunne tenke seg å prøve å komme opp med et fornuftig delefilter... Her legger jeg ut datablader .pdf for repektive drivere.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lirtt inspirasjon fra SonusFaber gjør at jeg velger

en Lærlook i frontbaffelen. (Sjekket flere alternativer her) var hos soffaprodusent, skoprodusent, og lær er grisedyrt!!!!!
    Jeg må bekjenne at jeg synes Biltema og Claes Ohlson er de mest spennede kjøpesenterene (bort sett fra Hi-fi sjapper) å besøke.

..og tror du ikke de hadde noe som faktisk var litt fett:-D

Se bilde:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten målinger av den aktuelle konstruksjonen kan det diskuteres hvor fornuftig det blir.
    Men utfra frekvensplottet på XG18 vil jeg anta at du må benytte en ganske lav delefrekvens, ville forsøkt 3. eller 4.ordens rundt 2000hz.

Har du ikke mulighet til å få målt de opp, bør du ikke kjøpe de dyre delefilterkomponentene du nevnte, før du har testet og tweaket ferdig filteret.

Men kanskje det bor noen i nærheten av deg som kan hjelpe deg med målinger?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Uten målinger av den aktuelle konstruksjonen kan det diskuteres hvor fornuftig det blir.
    Men utfra frekvensplottet på XG18 vil jeg anta at du må benytte en ganske lav delefrekvens, ville forsøkt 3. eller 4.ordens rundt 2000hz.

Har du ikke mulighet til å få målt de opp, bør du ikke kjøpe de dyre delefilterkomponentene du nevnte, før du har testet og tweaket ferdig filteret.

Men kanskje det bor noen i nærheten av deg som kan hjelpe deg med målinger?

:-D Høres ut som om du har vært borti filter før. Deling på 2000 - 2500/2700hz er tanken (husk Det er In-wall). tror -12 til -18 gjelder for front/center. Tenker i bane av 2.ordens.

Hvordan ville du målt Q mest mulig optimalt i konstruksjonen?

Hva tenker du om surround kanalene dipolene.
    Er du sugen på å komme med et forlag (diagram)?

Flott om andre også kommer med innspill her...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Høres ut som om du har vært borti filter før. Deling på 2000 - 2500/2700hz er tanken (husk Det er In-wall). tror -12 til -18 gjelder for front/center. Tenker i bane av 2.ordens.

Hvordan ville du målt Q mest mulig optimalt i konstruksjonen?

Hva tenker du om surround kanalene dipolene.
    Er du sugen på å komme med et forlag (diagram)?

Flott om andre også kommer med innspill her...
    Har fått rotet en del med filtrene i mine DIY Seas 3-veis ja :lol:
    Glassfibermembranen har oppbrytninger ved 4-5khz, spiller ingen rolle om det er inwall eller ikke, den må dempes godt. Og det er bare to ting du kan gjøre med det, senke delefrekvensen maks og lage brattest mulig filter.
    Det er STOR forskjell på 2.ordens ved 2500hz, og 4.ordens ved 2000hz når sånne unoter må unngås.
    Med -12 til -18 mener du 2.ordens (-12dB pr oktav) og 3.ordens (-18dB pr oktav) ?

Tenker du på Q ifbm kasseavstemming eller delefilter?
    Tror fortsatt du bør lage større kasser. Hva andre gjør med andre elementer har ingenting med saken å gjøre. XG18 vil få en høy Q i så små kasser, noe som resulterer i et par dB ekstra ved 100-200hz og at de ruller av rett under 100hz.
    Det betyr at du må benytte for høy delefrekvens til subene, slik at du vil høre hvor bassen kommer fra. Kan du plassere subene i front kan det jo gå greit.

Last ned Unibox407 og simuler litt forskjellige kassevolum der, så ser du hva jeg mener.

Jeg vil ikke foreslå noe delefilter uten målinger, da er jeg redd jeg bommer stygt! Og dipoler har jeg ikke peiling på.

Dette prosjektet har potensialet til å oppnå godlyd, og det er synd om du går glipp av det pga dårlige delefiltere.
    Hva med å investere i måleutstyr selv?
    Veldig interessant og lærerikt om man har tid og tålmodighet :-)

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •