Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 266
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    meget pene rammer, hvilken fargekode har de? samme som veggen?
    oi..! Husker ikke ral koden i hode her og nå. Men den er hvit > eggehvit. Fargen på veggen er lys gul (nesten hvit) så det er ikke langt unna hverandre i farge. Vurderingen før lakkering var at høyttalerene uansett ville bryte veggflaten da rammene stikker 10mm ut fra veggen.
    Konkluderte med at lik farge på rammer og gitter kunne se ut som et dårlig forsøk på "skjule" høyttalerene helt. Synes da det ble bedre å fremheve de med en litt annen farge enn veggen. WAF er ifølge W fortsatt ivaretatt. Da er jo alle fornøyde8)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig nice arbeid! Gleder meg til å se sluttresultatet!

BTW, eggehvit har koden 0502y

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Skikkelig nice arbeid! Gleder meg til å se sluttresultatet!

BTW, eggehvit har koden 0502y

Takker eMTea! Kjenner til 0502y koden (Er en stund siden jeg jobbet i lakkboksen på snekkerverksted) men.. er det en RAL farge? Jeg mener lakkerer snakket om 9030 eller 9025 elle noe i den gata.. har det på en lapp i heimen.

Newcomer Thomas87 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye for høyst interessant lesing, Timion! Meget grundig dokumentert med bilder, tekst og tekniske forklaringer . Dette er et prosjekt jeg både gruer og gleder meg til å se sluttresultatet på! Gruer meg, fordi da er denne spennende byggetråden ferdig, og gleder meg fordi dette vet jeg blir et knallbra sluttprodukt!

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomas87
    Takk så mye for høyst interessant lesing, Timion! Meget grundig dokumentert med bilder, tekst og tekniske forklaringer . Dette er et prosjekt jeg både gruer og gleder meg til å se sluttresultatet på! Gruer meg, fordi da er denne spennende byggetråden ferdig, og gleder meg fordi dette vet jeg blir et knallbra sluttprodukt!
    Takker erbødigst:-D Hyggelig med så flotte tilbakemeldinger

Kan jo trøste deg med at Det skal bygges 2 sub'er til dette også. og så har jo ikke kronen på verket blitt lagt ut enda.. Montering av rammer og gitter gjør jeg i kveld. Da gjenstår bare lodding og ferdigstilling av delefilet.

Problemet mitt nå er at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal gå for in-wall subwoofere eller bygge en form for sub-møbel i fronten. Må bare ta en avgjørelse på dette snart.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene til eMTea er jo et godt eksempel på at subber kan bygges som møbel. Det er de peneste subbene jeg noen gang har sett.

Newcomer Thomas87 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Takker erbødigst:-D Hyggelig med så flotte tilbakemeldinger

Kan jo trøste deg med at Det skal bygges 2 sub'er til dette også. og så har jo ikke kronen på verket blitt lagt ut enda.. Montering av rammer og gitter gjør jeg i kveld. Da gjenstår bare lodding og ferdigstilling av delefilet.

Problemet mitt nå er at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal gå for in-wall subwoofere eller bygge en form for sub-møbel i fronten. Må bare ta en avgjørelse på dette snart.
    Hehe, det er godt å høre at noen ukers lesing gjenstår

Uansett valg av subwoofer, ser jeg frem til å følge med på byggingen og planleggingen! Kjenner jeg deg rett, blir det vel et smart og gjennomført påfunn der også!

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gitter

Det skal bli spennende å høre lytteinntrykk og evt.se målinger med og uten gitter foran.Jeg vil jo tro at de vil påvirke lyden en god del?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BM BOB
    Det skal bli spennende å høre lytteinntrykk og evt.se målinger med og uten gitter foran.Jeg vil jo tro at de vil påvirke lyden en god del?
    Har i og for seg gjort grundig sjekk i forhold til gitter ikke gitter problematikk. Bedriften jeg handlet den perforerte plata hadde full kontroll på luftgjennomstrømning via tabeller i forhold til deling som det heter i perforeringen. Her kjører jeg en triangel med runde hull i deling R2T3. Når man perforer en plate på ovennevnte måte fjerner man 40,3% av en hel plates gods. Dermed har man en luftgjennomstrømning i gitteret på 40,3% i forhold til 0 gjennomstrømning (angitt 100%) for en tett plate.

Etter å ha testet dette på noen andre høyttalere, fant jeg ut frekvenser fra ca 280hz og opp ikke påvirkes i noen målbar grad. Når det gjelder nedover (og da for min del ned til 80hz kan man ved målig se en liten demping ved måling fra 60cm baffel med gitter på (det ved ubehandlet gitter)

Rent teoretisk så kan jeg konkludere at det helt naturlig er en marginal demping i fra 280 - 80hz. Når man fysisk tar på/av gitter og hører er det totalt ubetydelig. Jeg har mao. ikke tenkt å bruke noe mer av min dyrebare tid her i livet på bekymring rundt dette.:-D

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene til eMTea er jo et godt eksempel på at subber kan bygges som møbel. Det er de peneste subbene jeg noen gang har sett.
    Har sett subben til eMTea. Ut i fra hva jeg har forstått er han også møbelsnekker..? Når jeg snakker om møbel så tenker jeg ikke helt i samme gate. Sett i forhold til de normale subbene på markedet så vil jeg vel si at eMTea har laget en mer møbelrelatert finish, men jeg vil vel ikke kalle det et møbel heller. Tenker mer i gata å bygge t kasser som vinkles ut fra hver yttervegg og ender opp i et stereomøbel. Det hele skal i så fall hvitlakkeres, bygges delvis inn i vegg (forsterker,blueray etc.) og med en form for hylle som knyttes mot hele møblet. Subbene skal selvsagt stå på kraftige spikes.

Blir litt vankerlig å forklare, men jeg skal få lagt ut et bilde av dette.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Har sett subben til eMTea. Ut i fra hva jeg har forstått er han også møbelsnekker..? Når jeg snakker om møbel så tenker jeg ikke helt i samme gate. Sett i forhold til de normale subbene på markedet så vil jeg vel si at eMTea har laget en mer møbelrelatert finish, men jeg vil vel ikke kalle det et møbel heller. Tenker mer i gata å bygge t kasser som vinkles ut fra hver yttervegg og ender opp i et stereomøbel. Det hele skal i så fall hvitlakkeres, bygges delvis inn i vegg (forsterker,blueray etc.) og med en form for hylle som knyttes mot hele møblet. Subbene skal selvsagt stå på kraftige spikes.

Blir litt vankerlig å forklare, men jeg skal få lagt ut et bilde av dette.
    Aaahh. Tror jeg skjønner, men bilder sier mer enn 1000 ord......

Det blir uansett spennende å følge.... som resten av tråden.

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feste av gitter!

Hallo Timion, gleder meg til å se bilde av høytallerne med ramme og gitter på.
    Hvordan har du tenkt å feste gitterne uten at du skal få problemer med skrangling/vibrasjoner.

Kul tråd og følge med på.!8)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaahh. Tror jeg skjønner, men bilder sier mer enn 1000 ord......

Det blir uansett spennende å følge.... som resten av tråden.
    Da har du tegningen på evt. møbe her. ("innhakket" som sees i baffelveggen blir mulig en forlengese av møbelet med en hylle) Har følelesen av at dette kan gi er mer hjemmekoslig kino, kontra å tette innhakket og kjøre subber også in-wall. MEN det er her jeg må fatte en besluttning snart...

Bygge subbmøbel alternativet:

Dette er det andre alternativet:

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Hallo Timion, gleder meg til å se bilde av høytallerne med ramme og gitter på.
    Hvordan har du tenkt å feste gitterne uten at du skal få problemer med skrangling/vibrasjoner.

Kul tråd og følge med på.!8)

Selvagt noe jeg har tenkt på tidlig i fasen. Hadde gitterene og rammen vært ubehandlet ville dette bli et stort problem. Med pulverlakk så får man et "mykt" lag i alle overganger. (lakken bygger 1my all veier) For å sikre meg helt legger jeg i tillegg to små biter hvit papirtape på hver inv. lengde av gitteret mot kanten i rammen.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide med litt bilder igjen. Vi begynner med siste dagers arbeid. Dipolene:

Rammer montert.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-rammer_paamontert-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-rammer_paamontert1-864-576-jpg

Demping av kabinett (bruker Acousto-Q) normal bruker man 10gr pr liter men gr. et noe høyere Q enn optimalt kompenseres det med litt tyngere demping (100gr pr kammer)
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-demping_elemtmontering-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-demping_elemtmontering1-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-demping_elemtmontering2-864-576-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subbmøbel

Ditt altenativ om å bygge subbmøbel kan no bli veldig bra om du klarar å få topp-plata til å bli fin, men med et strekk på over 4 meter blir vel det litt av eit beist å få på plass. Men trur det hadde blitt desidert tøffast Men og mest arbeid

Nydelig arbeid, stå på!!!

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Ditt altenativ om å bygge subbmøbel kan no bli veldig bra om du klarar å få topp-plata til å bli fin, men med et strekk på over 4 meter blir vel det litt av eit beist å få på plass. Men trur det hadde blitt desidert tøffast Men og mest arbeid

Nydelig arbeid, stå på!!!
    De flese kompissene mine menner også at "subbmøbel" blir toffest/finest.

Parkstisk sett blir ikke dette noe problem (har tilgang på proff snekkerverksted) Selve "møbelet" eller understellet, vil beståp av 2 separate subber og et stereomøbel i midten (altså 3 uavhengige deler)
    Benkeplaten på toppen kan jeg få laget i heltre eik 40mm i den lengden jeg vil. Tror hel plate vil bli finest, tung ja:razz: men den skal jo i utgangspunktet bare løftes på plass en gang.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter ble ferdig loddet i helgen, det ble i første omgang loddet opp
    som planlagt både i front/senter og bakhøyttalere.

I første fase velger jeg ren lytting, og avventer målinger. Har erfaring
    med at man fort kan henge seg opp i data og glemme hvor viktig lytting faktisk er. Ting kan også fort bli så "riktig" at resultatet blir kjedelig.

Denne strategien forutsetter selvsagt et visst gjennomtenkt beregnet delefilter (selvsagt beregnet ut i fra simulering, elementets
    tekniske spesifikasjoner, kvalitet/egenskaper, kabinettvolum og type.)
    Målet med lyttingen er peile meg frem til det jeg mener er spenstig men behagelig for øret.

Fronter/Senter: Førsteinntrykket er at de låter knallbra. Masse å gå på.
    Etter å ha lyttet i ett par timer synes jeg det var en anelse hard/spiss diskant når det blir spilt høyt (litt oppkavet).
    Valgte derfor å dempe diskanten med en 1oms motstand før kondensatoren på 8,2uf.
    Dette resulterte i en varmere lydsignatur i hele frontsettet.
    Som sagt det er masse mer å gå på. Resultatet av diskantdempingen ga rett og slett en følelse av generellt MER
    kontroll, dette da høy lyd ikke ble oppfattet like hard/spiss men mye mer avslappet.

Side/Bakhøyttalerne: Masse å gå på. Ved første lytting låter de veldig bra.
    Delingen mellom fulltoner og XG18 virker å ha truffet godt.
    Målet med dipolere høyttalere er jo som kjent at øret ikke like lett skal oppfatte hvor lyden kommer fra. (Den skal bare være der)

Ved første lytting synes jeg ikke uventet at fulltonen var en anelse "spisse" (Men ikke oppkavet).
    Etter montering av NoiseControl (8/12mm perforerte) dempematter i yterkammeret ble dette veldig bra, (Faktisk så mye bedre at jeg er overrasket, Jeg regnet med at jeg kanskje måtte dempe litt mer i fulltonen, men neida )

In-wall: Alle kabinett ble først testet frittstående. (Noe jeg synes låt bra, men...) Etter å ha fått de inn i vegg ble det en formidabel endring i mellomtonen. XG18 gir masse bass og en oppløst og MYE mer fremtredende mellomtone enn jeg hadde trodd. Noe som jeg kan takke den STORE baffelen for :-D
    Selv uten sub i rommet ble det overraskende godt bunndrag. Litt rotet i det øvre registret, men det legger jeg på det akustiske i rommet som ikke er på plass enda. Men dette blir naturligvis litt feil å konkludere endelig så lenge det er kun er en sofa, ett gulvteppe og en pledd som er innredningen i rommet…

Andre betrakninger:
    Usikkerhetsmomentet med 6,3L til XG18 og dermed noe høy Q, er nå et dødt kapittel for min del.
    Mulig at den "harde" dempingen både fysisk inv. og kombinasjon med det dempingen i filteret har klaffet på første forsøk. (Det gjenstår å se i fortsettelsen.. de må nok spilles inn...)

Testing/lytting er utført uten noen form for romkorreksjon (Da min receiver ikke har dette) og uten sub.
    Tar man med i betraktning at det skal inn 2 aktive 12" subber, og en enda kraftigere receiver med romkorreksjon så
    er jeg sikker på at jeg skal kunne leve veldig godt med dette oppsettet.

Kommer tilbake med mer

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inn filterskjema etter tweeking:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-delefilter_front-center-tweek-jpg

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig imponerende Timion. Ser ikke ut til at noe er overlatt til tilfeldighetene her så dette gleder jeg meg til å se sluttresultatet på.

Ikke noe å si på fingerferdighetene dine heller. Hadde aldri fått bygd noen så fine inwall høytallere med de ti tommeltottene og tålmodigheten min jeg nei.

Er du fornøyd med det du har fått testet av lyd på høyttalerne per i dag?

Gleder meg til å se hvordan du løser det med submøbelet ditt senere.

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •