Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 266
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Hei Timion!

Har bare skummet over tråden din. -lekkert forøvrig!

Noen kjappe spørsmål:

Så fra en av de andre trådene at du nevnte Atlantic Technology.
    Hvor får man tak i disse?
    Ettersom denne bygges delvis inn i veggen, vil ikke lydspredningen bli begrenset?
    Ser ut som et spennende alternativ til diverse on-wall når jeg får et dedikert rom og det er nok rimeligere på langsikt ettersom jeg da ikke gidder å skifte dem ut med jevne mellomrom
    Det er BMB Scandinavia (ikke veldig informativ nettside) som er forhandler av Atlantic Technology for Norge.

Mange tror at det er fare for spredning og vibrasjoner og mye annet når det kommer til innbygningshøyttalere. Men det er i de aller fleste tilfeller feil. (Da snakker vi i så fall enorme elementer evt.)

Det er faktisk en fordel mtp. spredning og ikke minst for mellomtonen. Dette fordi man får en tilnærmet "uendelig" baffel. Følsom heten på in-wall er høyere derom man hadde hatt den samme høyttaleren PÅ vegg eller foran vegg.

Akkurat når det kommer til dipoler/bipole sr høyttalere er jo spredningen definert. Så her vil det ikke være noe problem.

Vi i Norge (Europa) henger jo langt etter USA når man snakker om in-wall.
    Jeg tror at vi 10 år frem i tid, vil oppleve at in-wall er mye mer normalt enn nå. Vi ser alt nå en stor økning av produkter i dette segmentet.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Da er det som omfatter støv unnagjort, og godt er det

Montering av skinn har gått knirkefritt. Det sitter stramt og fint.
    Jeg har nå fått frest ut alle nedtrinn til nedfelling av bassmellomtoner i alle kabinett.

Det er skåret hull til alle elementer, og chassitilpassning i hullet er gjort.
    Innfesting av asfaltplater inv. i kabinett er påbegynt.

Skal få lagt inn bilder av status ila. dagen.

Fikk dekklister/rammer og gitter i går. Det er utført flott sammenføyningsjobb (Tig-sveising) Tok noen bilder av disse, men ser at jeg ikke fått ønsket kvalitet på bildene. (legger de uansett ut når arbeidsdagen er unnagjort) Både dekklister/rammer og gitter er levert til pulverlakkering.
    Jeg venter i spenning på det resultatet.
    Og her kommer bildene... (igjen kunne fokus vært bedre og det var ikke bare bare å ta bilder av stål i dårlig lys..) Men man ser jo stort sett hva som har foregått.

Front/Senter kassene er påbegynt innfesting av asfaltplater inv.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-skinnlagt_frontsenter-864-576-jpg

Utfresing for nedfelling av 6,5" elementene nesten ferdig. Må files litt for chassitilpasning ved skruefestene.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-skinnlagt_frontsenter2-864-576-jpg

"Skinnet" er festet ned under diskantelemntet, og blir brukt som pakning når diskanten strammes ovenfra.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-skinnlagt_frontsenter3-864-576-jpg

Dekklister/rammer og gitter er feredig knekt og tig-sveiset.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-dekklister-rammer-ubehandlet-369-533-jpg Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-dekklister-gitter-ubehandlet-186-653-jpg
    Grunnet dårlig fokus på spesielt gitterne tok jeg et bedre bilde i lettere lys av den perforerte plata.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-gitter-864-576-jpg

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft prosjekt! Skikkeligt godt utført, denne tråden skal eg abonere!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er håndarbeid på høyt nivå. Utrolig pent med det skinnet på.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motiverende med positive tilbakemeldinger :-D

Siste økt har vært skikkelig kjedelig. Innfesting av asfaltplater tar masse tid og er bare en "må gjøres" jobb. Men nå er det gjort unna, og det er veldig deilig.

Måtte gjøre noe konstruktivt i kveld også. Fikk borret hull til skruer og påbegynt press av islagsmuttere.

og ja, har man for lite lys så kan man jo alltid få for mye lys:???: (Trenger nok et fotokurs i neste runde...)
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-islagsmutter2-864-576-jpg

Her ser dere også at jeg har fått lagt første laget med asfaltfug i overgangene til asfaltplatene
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-islagsmutter-864-576-jpg

Dere ser også en test av dempingen ved fulltonen. Har bestilt NoiseControll Magic Fleece som jeg tror er bedre egnet her. Det må selvsagt testes og evt. måles.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-islagsmutter3-864-576-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Da føler jeg at det begynner å se ut som noe her.

Spor til vippeklosse ferdig freset og testing av elemter i kasser.

Vurderer å la være å behandle kabinettene bak. Hadde tenkt å lakker de sorte, men det er jo nesten litt tøft at de er litt DIY over prosjektet også. Hva mener dere?

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-innfesting-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-innfesting2-576-864-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-innfesting3-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-terminal-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-elemter_test-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-elemter_test2-576-864-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nydelig arbeid

Utrulig tøft arbeid som er i gang her!!! Lurar på korleis kablinga blir lagt opp? Korleis er tanken at tilkobla utstyr skal vere plassert i rommet(på svevande glasshyller langs veggen med plass til kablar og ledningar bakom?

Stå på med lange netter og trøtte dagar (Blir det bilde av rommet før og etter?)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Utrulig tøft arbeid som er i gang her!!! Lurar på korleis kablinga blir lagt opp? Korleis er tanken at tilkobla utstyr skal vere plassert i rommet(på svevande glasshyller langs veggen med plass til kablar og ledningar bakom?

Stå på med lange netter og trøtte dagar (Blir det bilde av rommet før og etter?)
    Hehe ikke noe svevende glasshyller her nei her skal alt inn i vegg8)
    Du skal få et fyldig svar om kort tid. Jeg må bare hente meg en kaffekopp

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet: Er nesten ferdig med rommet til in-wall oppsettet.
    Det blir ikke noe før og etter bilder her, da rommmet er helt nytt. (påbygg)
    Normalt sett ville jeg lagt akkurat dette svareti av-rom kategori. MEN fordi
    in-wall systemer bruker rommets vegger som baffelforlengelse og i en annen grad en frittstående høyttalere, velger jeg å definere også rommet som en del av dette prosjektet. Jeg har heller ikke tatt like mage bilder av byggingen av rommet så det ville blitt en "tynn tråd"

Status for remmet er nå ferdig gipset. (Slik har det stått siden midten av desember 2008) På grunn av tanker om også in-wall subber, har jeg avventet sparkling, tapetsering og maling.

Har selvsagt brukt nåtidens byggeteknikk med 2"x4" i vegg i alle vegger. Denne isoleres på vanlig måte, og jeg har lektet ut 55mm inv. i rommet for å lage plass til høyttalere og godkjent isolasjon bak hvor det trengs. (Mer detaljer i bilder under)

Her har vi altså rommet. Der ser da mitt opphav (eller formannen som jeg kaller han ) minst like klar for å se sluttresultatet som som jeg er:-D
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-wall-rom-864-576-jpg

Valgte å kubbe ut egen plass til hver høyttaler for å få sikret best mulig isolasjonsevne i veggene. Utkubbing/plass til høyere fronthøyttaler. Alle rommene har et 20mm k-rør ned ovenfra.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-wall-rom3-576-864-jpg

(Her ser dere plassen til høyere SB)
    Den innvendige rammen er 60mm dyp og skal ha et lag med glave 70mm før tetting av folieisolasjon stiftes på plass over.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-wall-rom2-864-576-jpg

Her sees igjen utkubbing for høyere SR og SB. Sølvfolien dere ser er folieisolasjon (godkjent av byggforsk) Her bruker jeg 8mm Astrofoil som stiftes fast på "rammen" (vist over) 70mm glava isolasjon er nødvendig bak. (for å unngå kondens)
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-wall-rom5-864-576-jpg
    Etter plasting
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-wall-rom4-864-576-jpg

Valgte også å kjøre opp litt backing for evt. flat-tv. Det blir nok projektor, men greit å være føre var. Her sees også utkubbing for senterhøyttaleren.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-wall-rom6-864-576-jpg

Og sånn ser det ut akkuratt nå! (Her ser vi venstre SL og SB) Bilde under viser venstre fronthøyttaler.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-gipset-864-576-jpg
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-gipset2-600-400-jpg

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble utrolig stilig, gleder meg veldig til å se alle høyttalere ferdig montert, i et rom med maling

Lykke til veider følger spent med.

Ang: behandling av baksiden, bruk heller den ekstra tiden til å lage fronter osv 10% penere:-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette her blir jo bare helt rått. utrolig bra arbeid. bra waf dette. enig med denonbuster ikke vits å bruke tiden på ting som ikke synes. blir moro å se ferdig res. stå på.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette ser flott ut. Og da går jeg ut fra at vippekloss-konstruksjonen virker etter planen?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, dette ser flott ut. Og da går jeg ut fra at vippekloss-konstruksjonen virker etter planen?
    Jeg har nå fått dekklister/rammer ferdig pulverlakkert. De fikk en finish over allforventning:lol: så jeg får først testet vippeklossen live på høyttaleren når rammene er på. Men på testklossen jeg laget så fungerte de glimerende.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så de er bare satt inni "hullene" i veggen altså. Da venter vi i spenning

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal tru...

om helga går med til ein stakkar som slit seg gjennom sagflis og furuspon:P Alt i kampen for at det ein gang skal bli ferdig Er det noko tidsskjema på dette bygget eller tar det den tida det tar?

Stå på

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om helga går med til ein stakkar som slit seg gjennom sagflis og furuspon:P Alt i kampen for at det ein gang skal bli ferdig Er det noko tidsskjema på dette bygget eller tar det den tida det tar?

Stå på
    Tidskjemaet er nok litt difust. I dag ligger jeg å bader i glavaisolasjon på loftet. Trekker K-rør så vi kan få litt strøm inn i kinorommet. Skikkelig mækkajobb:evil: Men det må jo gjøres.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut noen bilder av ferdigbehandlet dekklister/rammer og gitter som tidligere nevnt.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-rammer-gitter-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-rammer-gitter1-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-rammer-gitter2-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-rammer-gitter3-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-rammer-gitter4-864-576-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svart skinn

Skal du dekke til alle høgtalarane som du so nydelig har trekt i svart skinn med gitter og ramme?

For at alt skal bli bra so må ein no gjere drittjobben og

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget pene rammer, hvilken fargekode har de? samme som veggen?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du dekke til alle høgtalarane som du so nydelig har trekt i svart skinn med gitter og ramme?

For at alt skal bli bra so må ein no gjere drittjobben og

Med unger i hus, så må man ta sine forhandsregler:-D Så ja, deklister/rammer skrues fast. Den har jo også en annen misjon enn kun beskyttelse av elementer. Da den ligger i ytterkanten av frontbaffelen beskytter rammen den sårbare skinnkanten. Gitteret er avtagbart, og kan taes av/på etter ønske.

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •