Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 266
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette kommer kansje litt sent nå da du bygger selv men jeg har valgt nedfelbare motoriserte KEF høytalere og er overaskende fornøyd med disse

KEF - Innovators in Sound - Custom Install

og her er en stilig front jeg falt helt for

KEF - Innovators in Sound - Custom Install - In Ceiling - Ci Series

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg2
    Dette kommer kansje litt sent nå da du bygger selv men jeg har valgt nedfelbare motoriserte KEF høytalere og er overaskende fornøyd med disse

KEF - Innovators in Sound - Custom Install

og her er en stilig front jeg falt helt for

KEF - Innovators in Sound - Custom Install - In Ceiling - Ci Series
    Det er alltid morro å se nye design og smarte løsninger. Når jeg først bestemte meg for å bygge var det nok ingen vei tilbake ;-)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har byggeprosjektet kommet et godt stykke videre. MEN..

Jeg er sitter her nå og er supergrinete:evil: Jeg hadde tatt byggebilder av utfresing av lameller liming og kabinettoppbygning. Noe av bildene ble litt uklare og et feltrykk på kameraet så var bildene slettet
    FRUSTRERT! Føler at gnisten forsvant litt med dette.

Men jeg har da i hver fall kommet et stykke videre. Jeg tok noen nye bilder nå nettopp. har i dag fått påbegynt utfresing til diskant.

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-front-senter-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-front-senter3-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-front-senter6-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-front-senter7-864-576-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ikke uten å kapre denne tråden fullstendig.
    Her er et par lenker til:
    En side med grei forklaring av parameterne:
    LoudspeakerBuilder.ca - (Thiele-Small Parameters)
    Litt om bassavstemming og de viktigste basisparameterne i relasjon til online-kalkulatoren nedenfor:
    LinearTeam help to online box calculator
    En online kalkulator for bassrespons du kan leke deg med:
    LinearTeam online box calculator
    Har du trøbbel med engelsk, så er det laget en gratis høyttalerkonstruksjonsbok på norsk som du kan laste ned her:
    ELTEK AS
    Men vet ikke om det hjelper. Det krever litt egeninnsats å sette seg inn i dette.

Poenget er at det finnes mye programvare som hjelper deg å designe en god kasse til høyttaleren din. Alle baserer seg på Thiele/Small-parametre. Det er ingen enkel sak å designe en god fullfrekvent høyttaler. Delefilterne er mye vanskeligere å forstå og tune enn bassavstemmingen. Man trenger ikke forstå parameterne så godt for å lage et kabinett med god bassrespons. Her finnes det mange programmer som gjør jobben lettere, men alle sammen trenger disse parameterne for å hjelpe deg. Dette er grunnen til at mange bygger aktive subwoofere, for da slipper man å tenke på å designe delefiltre, siden disse sitter ferdig i subwooferforsterkeren. Design av en god fullfrekvent høyttaler krever mye mer av konstruktøren. Det er ingen snarveier (unntaket er kanskje fullfrekvente elementer, men også disse har fordeler og ulemper man må ta hensyn til).
    Spennende programer!! Jeg lastet ned winISD og forsøkte å legge inn bestykkningen jeg skal ha i mitt oppsett. Det var enkelte TS parameter som manglet. Hvor mye har det å si for simulering av kassene.

roffe: Jeg leser en lang og god kompetanse hos deg. Kan jeg være så freidig å be om din vurdering her.

Fikk i winISD et anbefalt kassevolum på 110 L (Q på 0,71) ved lukket kasse pr. subelementet jeg skal bruke. Har beregnet meg frem til et volum på henholdsvis 76L dersom jeg faller ned på "frittstående" kasser. Alternativt 52 L ved In-wall sub. Ser av grafen at den får seg en liten topp før den ruller av. Hvordan tolker du dette? Kan jeg har gjort noe feil mtp. tasting av TS og hvor kritisk er diferansen fra anbefalt til planlagt/ønsket volum..?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler WinISD beta for begynnere.
    WinISD pro er vanskeligere, men gir noen flere interessante grafer.

Skal man ta den helt ut uten å betale for programvaren er vel Speaker Workshop et spennende gratisprogram med mange muligheter, spesielt for å kombinere målinger og simuleringer, men det har en vanskelig læringskurve. norcad her på forumet kan mye om dette.

Peerless-spesifikasjonene er ganske gode, og du finner alle parameterne som behøves for WinISD beta i deres datablader. Det er ikke alle parameterne som har samme navn, f.eks. er Pe en parameter som sier noe om hvor mye effekt elementet tåler. Her bruker jeg som regel det laveste effekttallet jeg finner under "Power handling". Xmax er det lineære utslaget en vei fra sentrert element, og framkommer som forskjellen i lengden på spolen og magnetgapet delt på to. Z er nominell impedans (Zn hos Peerless). Ingen av disse parameterne er viktige for simuleringene.

Jeg har simulert litt på Peerless XXLS 12"-elementet i lukket kasse. Det forslaget man får fra WinISD kan man justere på (forslaget er basert på en mest mulig paddeflat frekvensgang). Går man ned fra 110 liter til 60 liter får man noe mindre dypbass, men ikke avskrekkende, og pukkelen blir kun 0,5dB. Det er til å leve med, vil jeg si. Med godt med demping i kassa vil den også kunne oppføre seg som om den var en tanke større.
    Se vedlagte skjermbilde.

MEN!!!! Nå slo jeg opp på sidene til Peerless, og jeg ser jo at du har valgt databladet for et 8ohms element. Det er jo to andre XXLS 12"-elementer også. Er du sikker på at du har postet databladet til riktig element? For subwoofere er det faktisk svært vanlig å gå for et 4 ohms element.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN!!!! Nå slo jeg opp på sidene til Peerless, og jeg ser jo at du har valgt databladet for et 8ohms element. Det er jo to andre XXLS 12"-elementer også. Er du sikker på at du har postet databladet til riktig element? For subwoofere er det faktisk svært vanlig å gå for et 4 ohms element.
    Takker for svar. Grunnen til at jeg har valgt nettop dette 8 ohms elemetet er fordi subben er lukket. De andre (4 ohms) driverene er bedre egnet for reflex.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kveldens arbeid hittil: Dipolene.

Terminalerplassering er bestemt. Skal selvsagt også felles ned.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-terminal-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-terminal3-jpg

Må bare beklage fokuset her... men det får slippe gjennom under tvil;-)
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-terminal4-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker XXLS12-8ohm i 40L kasse, helt fyllt med dempemateriale, vil du få en Q på ca 0,8, -3dB ca 39hz, og peaken ved 80hz vil bli under 0,5dB.

2 sånne i paralell på en kurant 3-400w subforsterker og litt eq i nedre oktaven skulle kunne gi mye moro fra små kasser ville jeg tro.

Det man må huske på er at øker du volumet på kassen, får du mer dypbass, men samtidig øker konutslaget en god del og effekttåligheten går ned. Det samme oppnår man med eq, men man sparer samtidig plass.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Om du bruker XXLS12-8ohm i 40L kasse, helt fyllt med dempemateriale, vil du få en Q på ca 0,8, -3dB ca 39hz, og peaken ved 80hz vil bli under 0,5dB.

2 sånne i paralell på en kurant 3-400w subforsterker og litt eq i nedre oktaven skulle kunne gi mye moro fra små kasser ville jeg tro.

Det man må huske på er at øker du volumet på kassen, får du mer dypbass, men samtidig øker konutslaget en god del og effekttåligheten går ned. Det samme oppnår man med eq, men man sparer samtidig plass.
    Den simuleringen du har gjort med 40L kasse fyllt med dempemateriale. Hva slags Q har materialet du bergner ut i fra?

Kassene bli dersom det faller ned på in-wall også her på 52/53L. Tror en peak ved 80 - 90hz ikke vil by på merkbare problemer jeg heller.
    Kjører crossover ved 80hz.

Det blir en Hypex DS-4 (210w 8 ohm) pr. subelement. Bør gi god kontroll på elementene.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dekklist!

Den tette 0,9 mm stålplaten er hentet hos produsenten. Klipping og knekking av vinkler er gjort av en blikkenslagerkamerat. Delene er på vei til tig-sveising. Dette må også gjøres av fagmann (gr.platetykkelsen)

Perforert 0,9mm stålplate (gitter) er også knekt og tilpasset hver enkelte dekkliste/ramme.

Er meget spent på resultatet som jeg regner med foreligger om ikke alt for lang tid :-D

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I påvente av dekklister har jeg fått laget fresmal til nedfelling av chassiet til XG18. Disse driverene har et spesielt 2 trinns tettingssystem. limpakning (felxibel) i øvre og nedre del av innfestingen. (ut i fra hvordan man ser det;-))

Chassiet er støpt på en heller unormal måte. Mulig ikke beste løsning uten en CNC fres.., men en utfordring når man bygger gjør det hele bare mer morro!!
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-chasi_element-635-348-jpg

Fresmalen for de skruefestene. (Selve sirkelen gjør jeg med vanlig fresejiig.)
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-xg18_mal-864-576-jpg
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-xg18_mal2-864-576-jpg

Fikk lagt litt skinn på en testplate i MDF og testet malen. Her har vi resultatet. Ser jo bra ut og passer tilnærmet perfekt .
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-test_fals_freskant-864-576-jpg
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-test_fals_freskant2-864-576-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da går vi live.. Det er nå morroa begynner.....

Her gjelder det å holde godt i fresen. Første dipol med utfrest nedfelling.

Flaks med den gitt
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-utfresing_dipol4-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-utfresing_dipol6-jpg

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er så utrolig flott håndarbeid. Jeg er skikkelig imponert. Hvordan har det gått med skinnet som er limt på? holder det seg fast? er det skikkelig stramt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare stemme i. Dette er utrolig lekkert. Gleder meg skikkelig til det ferdige resultatet.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Dette er så utrolig flott håndarbeid. Jeg er skikkelig imponert. Hvordan har det gått med skinnet som er limt på? holder det seg fast? er det skikkelig stramt?

Takker så mye :-) Har jobbet en del med kontaktlim på spray før. Når man først får heft med limet så biter det godt. I mitt tilfelle sitter det godt. Ytterkanten er det svake punktet med sin store sugeevne og dermed dårlig heft. På dette prosjektet gjør det ingenting for jeg kommer til legge dekklisten i og over ytterkanten (skrus fast)
    Elementchassiet vil også dekke over den sårbare kanten som fremkommer av fresingen.

Dersom jeg skulle gjort dette på nytt, ville jeg lagt et par lag med grunning samt sort matt lakk (helt til hefteflatene sluttet å suge) over hele kabinettet før jeg tok kontaktlimet i bruk.

Disse erfaringene er det som gjør diy MORRO!! Jeg ser ikke bort i fra
    at jeg kommer til å bygge nye kabinetter en eller annen gang i fremtiden. Her skal jeg dra med meg alle erfaringer, rette opp evt. feil og ta hensyn til målinger (som da vil være gjort) av alle kanalene.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare stemme i. Dette er utrolig lekkert. Gleder meg skikkelig til det ferdige resultatet.
    Det skal jeg love deg at jeg også gjør

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Utfresing av spor til "Vippeklosser"

Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Har kastet sammen en tegning som viser tanken.

Planen er at dingsen felles inn flush med skroget i fressporet i ”umontert” tilstand.
    Prinsippet blir at man løsner maskinskruen lett i forkant av dekklisten, vippe dingsen ned mot venstre/høyere. Deretter skrur man dingsen mot seg inn i det smale sporet. Dingsen vil trekke dekklist rammen mot veggen feste kassen i veggen.

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-skrogspor-jpg

Dingsen er tegnet og blir laget på CNC-fres for stål og kompositt. Bilder legges ut så fort de er presentable.

Grunnen til mobilitet er rett og slett muligheten til å kunne ta med seg oppsette ved evt. flytting fra huset til ny bolig.

Hallo Timion, Kuult prosjekt. Dette blir BRA.8)

Ser på tegninga di av utfresinga til vippeklossene at du har frest ut sporet på venstre side av kassen, over sporet for skruen. Dette vil vel medføre at når du forsøker å skru til skruen så vil vippeklossen vippe inn i sporet igjen. Hvis du flytter sporet til vippeklossen på nedsiden av sporet til skruen. vil du da det er litt motstand i gjengene vippe ut vippeklossen når du skrur til skruen og vippe inn klossen når du løsner skruen. Mulig du har tenkt på dette men ville bare si ifra. Alternativ er jo "links"gjenger på venstre side og right på høyre side. Må jo da ev. huske dette ved løsning av skruene senere.

STÅ PÅ!!!

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Hallo Timion, Kuult prosjekt. Dette blir BRA.8)

Ser på tegninga di av utfresinga til vippeklossene at du har frest ut sporet på venstre side av kassen, over sporet for skruen. Dette vil vel medføre at når du forsøker å skru til skruen så vil vippeklossen vippe inn i sporet igjen. Hvis du flytter sporet til vippeklossen på nedsiden av sporet til skruen. vil du da det er litt motstand i gjengene vippe ut vippeklossen når du skrur til skruen og vippe inn klossen når du løsner skruen. Mulig du har tenkt på dette men ville bare si ifra. Alternativ er jo "links"gjenger på venstre side og right på høyre side. Må jo da ev. huske dette ved løsning av skruene senere.

STÅ PÅ!!!
    OG det er nettopp dette som gjør det så morro å legge ut prosessen på AVforum. Her får folk med seg ting!!

Jeg har selvsagt tenkt på dette når jeg falt ned på denne løsningen (men takker uansett for je kunne ha oversett det)

Planen var lenge å gå for ling's gjenger. Det falt i grus da det er veldig vanskerlig å skaffe lings maskinskruer i den lengden jeg trengte.

Vurderte frem og tilbake å fres motsatt vei som du peker på.

Jeg har i hele planlegningsfasen sett på alle muligheter/fallgruver etc. rundt selve kabinnkonstruksjonene, og da helt teoretisk. et viser seg til min overaskelse nesten hver gang at teori og praksis ikke alltid stemmer.

Jeg har kjørt en test og ser av vippeklossen i kombinasjon med maskinskruen gjør jobben helt fint uansett hvilken vei fressporet går.

Skal få lagt ut noen bilder av dette..

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg fått fresa meg ferdig

Da er det som omfatter støv unnagjort, og godt er det

Montering av skinn har gått knirkefritt. Det sitter stramt og fint.
    Jeg har nå fått frest ut alle nedtrinn til nedfelling av bassmellomtoner i alle kabinett.

Det er skåret hull til alle elementer, og chassitilpassning i hullet er gjort.
    Innfesting av asfaltplater inv. i kabinett er påbegynt.

Skal få lagt inn bilder av status ila. dagen.

Fikk dekklister/rammer og gitter i går. Det er utført flott sammenføyningsjobb (Tig-sveising) Tok noen bilder av disse, men ser at jeg ikke fått ønsket kvalitet på bildene. (legger de uansett ut når arbeidsdagen er unnagjort) Både dekklister/rammer og gitter er levert til pulverlakkering.
    Jeg venter i spenning på det resultatet.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Timion!

Har bare skummet over tråden din. -lekkert forøvrig!

Noen kjappe spørsmål:

Så fra en av de andre trådene at du nevnte Atlantic Technology.
    Hvor får man tak i disse?
    Ettersom denne bygges delvis inn i veggen, vil ikke lydspredningen bli begrenset?
    Ser ut som et spennende alternativ til diverse on-wall når jeg får et dedikert rom og det er nok rimeligere på langsikt ettersom jeg da ikke gidder å skifte dem ut med jevne mellomrom

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •