Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 266
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå må du ikke glemme at det er noe som heter TS parametre. Kassens volum, type og avstemming må tilpasses elementet. Ikke alle elementer som trives særlig i så små lukkede kasser.
    Hvis du seriøst mener å utvikle et inwall-system for salg, bør du nok starte med elementer som faktisk er i salg, og kanskje da være på utkikk etter et element med fhv høy Q og lav Vas.
    Et annet/feil element i disse kassene og du kan få seriøse problemer med høy Q og dertil boomy mid og øvre bass, i tillegg må du huske på at en del papp/papir elementer får problemer med for kort avstand til bakvegg i kassen.

Ellers tror jeg at inwall/onwall vil få større og større markedsandeler i fremtiden, så forretningsideen er slett ikke dum.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle man få problemer med å finne elementer som går inn i en kasse bygget etter mål, så kan det være en løsning å lukke kassen, altså ikke benytte bassrefleks. Lukkede høyttalerkasser er ofte ganske tilgivende så lenge de ikke er alt for små for basselementet. Og skulle man få noen ulineariteter som f.eks. en peak på grunn av for liten kasse til elementet, så kan mye løses med elektronisk romkorreksjon akkurat der. Selvfølgelig med mindre man velger elementer med ekstremt avvikende parametre.

Men for bassrefleks er det kritisk å ta hensyn til T/S-parameterne når man designer kasse til elementet. En feiljustert bassrefleksport kan gjøre mye galt for en høyttaler. Ikke bare får man fort en peak, men under avstemmingsfrekvensen forsvinner bassen fortere enn ved en lukket kasse.

Jeg ville ihvertfall funnet eksakt hvilke elementer som skal brukes før man bygger kassa.

Ellers vil jeg faktisk si at lukkede kasser er undervurdert i dag. Nesten alle høyttalere leveres jo med bassrefleksport. I små rom vil imidlertid en lukket kasse av og til kunne gi dypere og jevnere bass enn en bassreflekskasse bygget over samme element. Det er også verdt å merke seg at dersom man likevel skal la en subwoofer ta seg av bassen, så vil som regel den jobben bassrefleksporten skal gjøre forsvinne i delefilteret mot subwooferen. Personlig går jeg faktisk for lukket avstemming i min lille minikino.

En annen sak med innfellingshøyttalere er spredning og gain. Disse vil avvike fra kassebaserte høyttalere på den måten at de ikke får såkalt baffelstep, siden baffelen er uendelig (veggene blir en del av baffelen). Det er også noe man må ta hensyn til i delefilteret.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan vel forholdsvis raskt konkludere med at dette oppsette er å regne for prototype. Oppsette vil gjenstand for tweeking, testing. Det er naturligvis helt uaktuellt å selge et produkt uten grundig målinger, tilpassninger av filtrene, kasseavstemmninger, vurdering av bestykning og ikke minst kostnad før noe som helst skal kunne tilbys forbruker.

Hadde produktet endt opp i butikkhyllen, må også muligheten for reservedeler være avklart mtp. reklamasjoner etc..
    Tror nok ikke jeg ville løpt en større risiko enn normalt på det feltet. Ved en evt. Snasynligvis faller det vel ned på et custom glassfiber/carbon elemet med forholdsvis like egenskaper som XG18.

Mulig jeg ikke har fått det godt nok frem. Hele systemet er lukket, dette gjelder også subber. Jeg har etterhver erfart, at man letter oppnår et godt resultat lukket avstemt, kontra reflex. Synnes roffe har mange fornuftige betrakninger jeg kan kjenne meg godt igjen i.

Det er helt sikker mulig å få til et rått resultat in-wall med reflex også. Utfordringen er dybden in-wall kassene begrenses til mtp. vegg. Vinklet rør er jo ikke akkurat å foretrekke... Mulig man kunne benyttet et buet rør.. Samtidig ville jo kasse og volum fysisk måtte økt i str. noe som igjen berører WAF biten... (Som er noe av hensikten med in_wall) Det kunne også vært spennende å lage et tilsvarende oppsett med bånddiskant. Dette bla. med tanke på de fordelene roffe også never på vedr. spredning og gain med in-wall.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det du sier Roffe, ikke minst at lukkede systemer er "undervurdert" for tiden.
    Men når det er sagt er det mange som benytter BR selv når elementet benyttes kun til mellomtone, såfremt TS-parametrene tilsier BR.

Det jeg ikke er enig, er at man skal konstruere en høyttaler utfra tanken om at "alle" feil rettes opp av receiverens romkorreksjon.
    La romkorreksjon gjøre det den skal, altså korrigere rommet.

Manglende baffelstep er et stort pluss, gir enklere filter og høyere følsomhet.
    Mens diffraksjon og refleksjon fra frontveggen er minuset med inwall.

Men nå blir det mye teoretisk babbel her! (Og mer blir det sikkert når man kommer til delefilter)

Nå håper jeg på byggebilder snart! Det er mye morsommere. :-D

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå håper jeg på byggebilder snart! Det er mye morsommere. :-D

Da får jeg følge opp med litt progresjon her:
    Filterne planlegges plassert inni hver enkelte kasse. På dipolene (bildet)
    er det jo i og for seg greit, for der har jeg kun ett mulig kammer.

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-komponenter_delefilter1-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-komponenter_delefilter2-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-komponenter_delefilter3-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-komponenter_delefilter-864-576-jpg

Når det kommer til Front/Senter så har jeg to kammer pr. kabinett. Har aldri målt noe vedr. dette. Men er det sansynlig at det er hørbar forskjell dersom man har fileret i en av kammerne? Fysisk volum er har jo selvsagt et avvik, men kunet lite... (må jo bli litt teori også norcad, det hører jo med ;-) )

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var på tide å klargjøre litt i resten av stallen også..

Fikk anskaffet meg en blueray spiller i dag! 8) Har lest frem og tilbake og vurdert en "konvertering" en stund, dette da jeg har hatt en ren dvd frem til i dag.

Det hele falt ned på Pioneer etter gjentatte vurderinger av Marantz, Denon spillerene. Det ble en BDP-LX71, da en superdeal på 4000,- ikke var noe å lure på. Er til nå meget fornøyd :-D

Er klar over at jeg er litt ute "pich" på mitt eget tema nå..., MEN er det noe som har erfaring med, eller tanker rundt Pioneer sin receiver SC-LX71 kontra VSX-LX70? Kan pt. få en meget god pris på sistnevnte. Er litt i tvil her...

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Fikk anskaffet meg en blueray spiller i dag! 8) Har lest frem og tilbake og vurdert en "konvertering" en stund, dette da jeg har hatt en ren dvd frem til i dag.

Det hele falt ned på Pioneer etter gjentatte vurderinger av Marantz, Denon spillerene. Det ble en BDP-LX71, da en superdeal på 4000,- ikke var noe å lure på. Er til nå meget fornøyd :-D

Er klar over at jeg er litt ute "pich" på mitt eget tema nå..., MEN er det noe som har erfaring med, eller tanker rundt Pioneer sin receiver SC-LX71 kontra VSX-LX70? Kan pt. få en meget god pris på sistnevnte. Er litt i tvil her...
    Her var det lite respons gitt.. Da får jeg heller pense det innpå rett tema igjen. Alle dipolkabinett ferdig limet (men uten bakplate da det letter tetting/fuging, montering av asfaltplater og til slutt finishfug inv.) Var en liten tur nedom min gamle arbeidsplass (snekkerverksted) og fikk pusset fronten rett og fin i bredbandpusseren i går. Resultatet ble bra. Fant ut at jeg i tussmørket i går skulle legge et lite strøk sort maling i de reflekterende veggene til fulltonnene. Her skal jeg ha en absorbasjonsmatte, og den kan være litt gjennomsiktig (derfor sort bak in case.)

Lakken hadde fått seg en grei tørk ila. natten. Dagen i dag har derfor gått med til sprøyting (doping.. det stinker!!) av kontaktlim og feste av skinn på fronten. Må si meg meget fornøyd med resultatet hittil. :-D

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-kontaktlim2-864-576-jpg

Jeg glemte å ta bilder av lakkeringen i natt, det er som man kan se lenger ned sort under maskeringstapen.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-kontaktlim-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-skinnresultat-784-547-jpg

Ser at det ser litt ujavnt ut nå, men jeg satser på at det jevner seg med herdingen...
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-skinnresultat5-504-584-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-skinnresultat4-794-520-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser stilig ut, det skinnet bedrar ikke i det hele tatt

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var utrolig stilig, her ble jeg skikkelig imponert.

Kjører du skinn på alle 7?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her ser råbra ut! Får lyst på eget hus eller leilighet når jeg ser sånt Kan ikke drive på med sånt i leid leilighet

Gleder meg til å se de ferdig montert! Brukte du noen spesiell teknikk for å få skinnet såpass bra?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir utrolig stilig. :-) Kjempeflott finish.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, det var det jeg visste, dette var morsommere :grin:
    Lekker finish, blir spennende og se sluttresultatet på plass i veggen.

Filteret i ene kammeret er ikke noe problem, det skal i tilfelle bli et stort filter i et veldig lite kammer før det er særlig å bry seg om. Hørbar forskjell blir det garantert ikke, men muligens målbar.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro med kommentarer! Har tatt det litt rolig på byggefronten i dag. Kommer sterkere tilbake i morgen, er planen.. Satser på å begynne med frontene til uka.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så var de disse vippeklossenene da....

Kort oppsummering:
    I mangel på å finne et ferdigprodukt til foremålet, ble jeg nødt til å komme opp med en idé her selv. Jeg har som tidliger nevt dingser (vippeklosser) disse i kombinasjon med noen lange maskinskruer (4M) daner en bakklammer i kombinasjonen med rammen (dekklisten i front)

Jeg har brukt litt tanker på hvordan jeg kunne få lagete disse vippeklossene. Alt fra tanken klippe ut 2 - 3 mm platestål og gjenge opp et hull var første fase, Deretter kom den mer massive versonen ved å lage en gipsform og støpe disse i epoxy eller polyster. Alternativet har vært å frese de ut i tre eller MDF med limt gjengesystem. etc. idéene har vært mange!

Jeg konkludert rask med med at dersom høyttalerene skal ta et jevnt og godt grep bakfra trenger jeg totalt 6 vippeklosser/klemmer på frontene og 4 pr bak/sr kassene.

Kom plutselig på at jeg har en bekjent som driver med dreiing av stål, metal, plaststoffer etc. Tok en tlf. til han og det ble avtalt at de skulle lage disse enten i plast eller i aluminium. Jeg synes alu virker mer solid (and I like it that way) så jeg valgte å gå for aluminium8)
    Helt rått hva som kan komme ut av en CNC-fres.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-cnc-jpg
    Spindel og fester til gods.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-spindel-maskineri-jpg

OG HER er resultatet av maskines helgarbeid.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-vippeklemmesystem-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-vippeklemmesystem4-864-576-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-vippeklemmesystem7-864-576-jpg
    (Klarte ikke dy meg mtp. arbeidsfri..., så det ble nok en laang natt i boden. I mangel på nok gjenger måtte jeg gjenget maskinskruene helt opp. Dette da de kun var gjenger 20 mm opp) Er fornøyd med resultatet. Alt går etter planen hittil:-D Beklager evt. skriveleif er litt sigen i dag...

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF til front og senter er ferdig kappet.

Får se om ikke lamellomaskina og limet kan få fart i sakene her også..

Kaster inntil videre ut arbeidstegningen av ovennevnte. Igjen kun med mål for kapping..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå må du ikke glemme at det er noe som heter TS parametre. Kassens volum, type og avstemming må tilpasses elementet. Ikke alle elementer som trives særlig i så små lukkede kasser.
    Hvis du seriøst mener å utvikle et inwall-system for salg, bør du nok starte med elementer som faktisk er i salg, og kanskje da være på utkikk etter et element med fhv høy Q og lav Vas.
    Et annet/feil element i disse kassene og du kan få seriøse problemer med høy Q og dertil boomy mid og øvre bass, i tillegg må du huske på at en del papp/papir elementer får problemer med for kort avstand til bakvegg i kassen.

Ellers tror jeg at inwall/onwall vil få større og større markedsandeler i fremtiden, så forretningsideen er slett ikke dum.
    Er ny her på forumet. Hva menes med TS parametere? Hva betyr Q og Lav Vas?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Allegro
    Er ny her på forumet. Hva menes med TS parametere? Hva betyr Q og Lav Vas?
    Dette er spesifikasjoner på elementene som er nødvendige for å designe en god kasse, spesielt for bassresponsen.

Wiki referanse (veldig teknisk, men forklarer alle parameterne): Thiele/Small - Wikipedia, the free encyclopedia
    Her får man mer lettfattelig innblikk i hvordan man designer for god bassgjengivelse (laget for subwoofere, men mye her får anvendelse på alle høyttalere):
    The Subwoofer DIY Page

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt teknisk ja..... Kan du forklare dette enklere på norsk?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Allegro
    Det var litt teknisk ja..... Kan du forklare dette enklere på norsk?
    Ikke uten å kapre denne tråden fullstendig.
    Her er et par lenker til:
    En side med grei forklaring av parameterne:
    LoudspeakerBuilder.ca - (Thiele-Small Parameters)
    Litt om bassavstemming og de viktigste basisparameterne i relasjon til online-kalkulatoren nedenfor:
    LinearTeam help to online box calculator
    En online kalkulator for bassrespons du kan leke deg med:
    LinearTeam online box calculator
    Har du trøbbel med engelsk, så er det laget en gratis høyttalerkonstruksjonsbok på norsk som du kan laste ned her:
    ELTEK AS
    Men vet ikke om det hjelper. Det krever litt egeninnsats å sette seg inn i dette.

Poenget er at det finnes mye programvare som hjelper deg å designe en god kasse til høyttaleren din. Alle baserer seg på Thiele/Small-parametre. Det er ingen enkel sak å designe en god fullfrekvent høyttaler. Delefilterne er mye vanskeligere å forstå og tune enn bassavstemmingen. Man trenger ikke forstå parameterne så godt for å lage et kabinett med god bassrespons. Her finnes det mange programmer som gjør jobben lettere, men alle sammen trenger disse parameterne for å hjelpe deg. Dette er grunnen til at mange bygger aktive subwoofere, for da slipper man å tenke på å designe delefiltre, siden disse sitter ferdig i subwooferforsterkeren. Design av en god fullfrekvent høyttaler krever mye mer av konstruktøren. Det er ingen snarveier (unntaket er kanskje fullfrekvente elementer, men også disse har fordeler og ulemper man må ta hensyn til).

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ikke uten å kapre denne tråden fullstendig.
    HEHEHE ;-) roffe det er bare hyggelig om du tar over her i mellomtiden...

Har vært litt stille på nettfronten de siste dagene. Skal det bli noe fremgang her må det jo jobbes også. Har nå frest lameller og fått limt front/senter høyttalerne. Skal nedom verkstedet på tampen av arb. dagen i dag. Må få pusset baffelen i bredbandpusseren så skinnet også her blir jevnt og fint. Funket jo fint med dipolene. Bilder legges ut i kveld.

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •