Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 266
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Aha! Har ikke forstått tegninga av dekklist etc før jeg fikk se helheten.
    Men den dingsen i aluminium, må jo kunne svinges ut på et vis da, etter at du har fått høyttaleren på plass i veggen?
    Noen spesiell grunn til at du bare vil klemme fast høyttalerne mot gipsen og ikke skru de fast? Dekklisten kunne vel like gjerne dekke skruer/gipsanker?

Newcomer SoundMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! Skal bli spennende og høre hvordan resultatet blir.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Aha! Har ikke forstått tegninga av dekklist etc før jeg fikk se helheten.
    Men den dingsen i aluminium, må jo kunne svinges ut på et vis da, etter at du har fått høyttaleren på plass i veggen?
    Noen spesiell grunn til at du bare vil klemme fast høyttalerne mot gipsen og ikke skru de fast? Dekklisten kunne vel like gjerne dekke skruer/gipsanker?
    Har kastet sammen en tegning som viser tanken.

Planen er at dingsen felles inn flush med skroget i fressporet i ”umontert” tilstand.
    Prinsippet blir at man løsner maskinskruen lett i forkant av dekklisten, vippe dingsen ned mot venstre/høyere. Deretter skrur man dingsen mot seg inn i det smale sporet. Dingsen vil trekke dekklist rammen mot veggen feste kassen i veggen.

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-skrogspor-jpg

Dingsen er tegnet og blir laget på CNC-fres for stål og kompositt. Bilder legges ut så fort de er presentable.

Grunnen til mobilitet er rett og slett muligheten til å kunne ta med seg oppsette ved evt. flytting fra huset til ny bolig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig smart ut, for jeg har ikke skjønt prinsippet 100% ennå (min feil, for det ser godt forklart ut).

Derfor skal det følges nøye med videre her. :-D

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SoundMan
    Spennende prosjekt! Skal bli spennende og høre hvordan resultatet blir.
    Takker så mye! Jo jeg gleder meg også til resultatet her. Sett i lys av egenerfaring og antall byggeprosjekter jeg nå har gjennomført, og Eltek sin tyngde og kompetanse tror jeg det skal litt til å bomme her. Men det må sikkert tweekes i sluttfasen som vanlig. Morro er det i hvert fall:-D

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette ser veldig smart ut, for jeg har ikke skjønt prinsippet 100% ennå (min feil, for det ser godt forklart ut).

Derfor skal det følges nøye med videre her. :-D
    Det bygger på samme prinsippet som elektrikkerboks av typen "jukseboks"
    om du kjenner til de. Det regner jeg med at du gjør roffe mtp. ditt prosjekt ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Det bygger på samme prinsippet som elektrikkerboks av typen "jukseboks"
    om du kjenner til de. Det regner jeg med at du gjør roffe mtp. ditt prosjekt ;-)
    Ja, jeg tror det er den typen mine innleide elektrikere benyttet. Men det er noe med sporene i siden av høyttaleren jeg ikke har fått helt med meg ennå (relatert til utvidelsen av fresesporet innerst). Jeg håper du kan ta bilder når delene er i hus. :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner prinsippet, og ønsket om å kunne ta de ut igjen, men gjør du det må vel veggen repareres uansett, og derfor lurer jeg fortsatt på hvorfor du ikke gjør det enklere, ved bare å skru de fast?
    Er det noen spesifikk grunn, eller bare et ønsk om å ville gjøre det slik, og da blir det slik :grin:
    Kjenner godt til den siste årsaken..........

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner prinsippet, og ønsket om å kunne ta de ut igjen, men gjør du det må vel veggen repareres uansett, og derfor lurer jeg fortsatt på hvorfor du ikke gjør det enklere, ved bare å skru de fast?
    Er det noen spesifikk grunn, eller bare et ønsk om å ville gjøre det slik, og da blir det slik :grin:
    Kjenner godt til den siste årsaken..........
    OK! Du er en hard nøtt Norcad Jeg har etterhvert insett at jeg A. Er målrettet og bevist i en idé og nå målet. B. Jeg har hatt i tankene en serieproduksjon av oppsettet. En forbruker vil kreve denne muligheten.
    Men du har nok rett i assberger prinsippet du sikter til ja..

roffe: Selvsagt blir det bilder når ting er på plass

En tilføyning her vil også være at det er letter å modde og tweeke når kassen er ute, enn å stå å knote i vegg.... men den siste er tynn... hehe

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har jo vurdert litt frem og tilbake.... men..

OK! Du er en hard nøtt Norcad Jeg har etterhvert insett at jeg A. Er målrettet og bevist i en idé og nå målet. B. Jeg har hatt i tankene en serieproduksjon av oppsettet. En forbruker vil kreve denne muligheten.
    Men du har nok rett i assberger prinsippet du sikter til ja..

roffe: Selvsagt blir det bilder når ting er på plass

En tilføyning her vil også være at det er letter å modde og tweeke når kassen er ute, enn å stå å knote i vegg.... men den siste er tynn... hehe
    OG.. Dersom jeg flytter fra huset, tviler jeg på at kjøper vil ønske å ha et dedikert rom, evt. kjøpe en gammel projektor med rommet (dersom også høyttalerne ville fulgt med huskjøpet..) Det kunne jo også hende at jeg ønsket å ta med meg projektoren. Dermed måtte evt. kjøper velge anskaffe seg ny.. Tror til syvende og sist at det kan være en ulempe å ikke tilbakestille en dedikert kino i en villa..? Dersom man ikke finner en entusiast, som da er på jakt etter retro kino anno 2009..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he skal ikke plage deg mer med den.....
    Derimot kan jeg stille et nytt plagsomt spørsmål!

Hvordan har du tenkt å få serieprodusert høyttalerne, nå når XG18 ikke produseres lenger?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he skal ikke plage deg mer med den.....
    Derimot kan jeg stille et nytt plagsomt spørsmål!

Hvordan har du tenkt å få serieprodusert høyttalerne, nå når XG18 ikke produseres lenger?
    Tymphany tar bestilling på elementet til industrien. XG18 er dessverre ikke tilgjengelig for DIY markedet lenger. Faktisk er hele (V) XT/G linja stoppet for DIY bort sett fra XT18WO09-08 som brukes bla. i Dynabel 2.5S. Men det er fullt mulig å oppnå et forholdsvis likt resultat med f.eks. Seas bestykning, kanskje til og med bedre. Eller så har man jo ScanSpeak. Så det vil ikke bli et problem uansett ved en evt. serie.

Det kan jo også være en mulighet å produsere en billig, og dyrere versjon alt etter kvalitet på nettopp bestykning.

Men det er artig at du spør om dette. Tanken har jo som du sikkert skjønner streifet meg ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du har nok rett i assberger prinsippet
    Det skrives Asperger, med mindre du tenkte på noe som hadde med bakenden å gjøre 8)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det skrives Asperger, med mindre du tenkte på noe som hadde med bakenden å gjøre 8)

Er du norsklærer da eller.... beklager evt. skrivefeil, det er jo ikke tentamen vi driver med her...

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilbake til tema..

Her har vi måltegning som benyttes i produksjon av dings.
    Selv om noen kanskje vil mene at det skrives dingz.. :-?

Velger herfra å kalle de vippeklosser...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du norsklærer da eller.... beklager evt. skrivefeil, det er jo ikke tentamen vi driver med her...
    En smiley tyder som regel på at det ikke er dødsens alvorlig.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    En smiley tyder som regel på at det ikke er dødsens alvorlig.
    hehehe, ja den var kanskje litt stygg. Alt man ikke vet er ny lærdom. ...men jeg kunne ikke dy meg :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette ser svært bra og gjennomtenkt ut. Smart den dings-(heretter kalt vippekloss?)-som-faller-ut-til-siden-løsningen.

Men altså, hva slags bestykning kan man tenke seg for elementer som er allment tilgjengelig? Det vil vel kreve en del justeringer på delefilteret i så fall?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var faktisk ikke helt på jordet, kunne passe bra i sammenhengen.

BTW; er ikke norsklærer men jobber med ungdom med psykiske problemer, deriblant Asperger. Derfor antok jeg at det var diagnosen du tenkte på og ikke noe barnslig rumpehumor.

Men nok om dette, det var bare en liten sak som ikke var ment så alvorlig

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Synes dette ser svært bra og gjennomtenkt ut. Smart den dings-(heretter kalt vippekloss?)-som-faller-ut-til-siden-løsningen.

Men altså, hva slags bestykning kan man tenke seg for elementer som er allment tilgjengelig? Det vil vel kreve en del justeringer på delefilteret i så fall?
    Det er en naturlig konsekvens at delefilter må tilpasses og tunes ved evt. bruk av annet element. Det mest nærliggende og tilgjengelige elemetet for DIY pr. dd. er Peerless XT18WO09-08. Denne har litt større/kraftigere magnet pappmebran, og dermed ikke samme slagkraft som XG18. Det vil kreves mindre tilpassninger i filtret. Frekvens/Respons er litt ulik men i samme familie.

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-xg18_frekvensgang-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-xt18_frekvensgang-jpg

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •