Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 266
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takker for meget flott og informativ info.

Jeg skal selvsagt få lastet ned Unibox407 og simulere det jeg kan.
    Kassevolumet sliter jeg med å få endret i fysisk str. og dermed volum også.
    Prosjektering har vært tatt opp gjentatte ganger med min bedre halvdel eller "regjeringen" som jeg kaller henne

Delefiletrkomponentene skal det ikke spares på kvalitet/prismessig. Det er helt uaktuellet å gå for noe halveis i komponetdelen. Men jeg har måtte komprimisse på str. på kassen (WAF) som egentlig ville ha de mindre....
    Det er derfor (og kanskje beklageligvis) utgangspunktet.

Jeg tenker Q i forhold til hovedsak filter (da det er der mulighetene ligger). Dette fordi kasseavstemming kun kan gjøres mekanisk tatt forutsettingene i betrakting. Her er jeg selvsagt åpen for innspill og forslag.

Begge subbene plasseres i front av systemet.

Foreslått lapass 2.orden filter er for XG18 er følgende:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke la deler av kabinettet være skjult inne i veggen, oppover eller nedover mellom stenderne?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har alt tenkt tanken.

Samtidig vil det også gjøre tilpasniger og sammenføyninger mer
    klønete. og slike sammenføyniger vil svekke stivhet i kabinettet.
    Min konklusjon har dermed endt med at ja jeg mister noe, men jeg får også noe.

Har lastet ned UniBox. Spennede applikasjon med masse muligheter. Dette skal jeg absolutt se mer på!

Det er klart at jeg burde hatt et volum opp mot 10 -12 L pr XG18 men som sagt...

Hva tror du om forslaget til filter, tatt gitte parameter i betraktning?

Jeg har snust på måleutstyr selv. En RadioShack er obligatorisk selvsagt. Men har du forslag på denne fronten er forslag alltid flott.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rommet til disse DIY høyttalerene er selvsagt påbegynt..

og jeg jobber etter følgende mål og planer.

og.. ja jeg vet at man sitter "feil" vei i forhold til normalen, men jeg får gå for anamorf og wide oppsett

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Last ned Unibox407 og simuler litt forskjellige kassevolum der, så ser du hva jeg mener.
    Sliter med makroer i UniBox407 Får ikke oppdatert tallene... Hva skjer her?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Filtere er beregnet.

Første filterberegninger og planlagte oppbygning.

Symetrisk Elektrisk 2.orden delefrekvens bør vel ligge
    ett sted mellom 2000 - 2600hz også her vil det mulig
    kunne være hensiktsmessig med en 1oms motstand
    før kondisen på 8,2uf. Men dette må lyttes frem.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-delefilter_front-center-jpg

og

Elektrisk.
    Lavpassdelen blir et 2. ordens filter
    Fulltonene 1.orden med en justert impedanskorreksjon.
    Mulig det skal på en 1oms motstand i høypassdelen
    før 68uf kondisene. Her vil det uansett kreve lytting forå avdekke dette
    Delefrekves ender vel eller annet sted mellom 350 - 600hz (Må også måles)
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-delefilter_dipoler-jpg

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende prosjekt! :-) Brukte du Unibox for å beregne filterne?

Du har ikke vurdert å gå for noe større fulltoner med ganske jevn frekvensrespons som går ned til under 80Hz i lukket kasse, droppe bassmellomtonen og så kjøre uten delefilter i surroundhøyttalerne? Siden du skal ha 7.1, så trenger du ikke så enormt potensiale for å flytte luft per høyttaler som f.eks. i et 5.1-oppsett.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Meget spennende prosjekt! :-) Brukte du Unibox for å beregne filterne?

Du har ikke vurdert å gå for noe større fulltoner med ganske jevn frekvensrespons som går ned til under 80Hz i lukket kasse, droppe bassmellomtonen og så kjøre uten delefilter i surroundhøyttalerne? Siden du skal ha 7.1, så trenger du ikke så enormt potensiale for å flytte luft per høyttaler som f.eks. i et 5.1-oppsett.

Hei Roffe!

Takk for positiv tilbakemelding, og jeg må få si takk i like måte (Har lest din tråd) :-)

Nei jeg har fått noen problemer med UniBox mtp. noen makroer???l. Kjenner du til om man må inn med en kode for å bruke fila?

Nei jeg har vurdert XG18 som det riktige valget tatt rommet jeg bygger til høyttalere i betraktning. Men det du nevner på her er veldig spennende. Det har seg også sånn at XG18 pt er utgått på markedet. Jeg fikk faktisk kjøpt 3 stk. enheter hos Eltek bare kort tid før produksjonslinjen stoppet. Måtte derfor til Tyskland og over dammen for å anskaffe resterende drivere. I alt 10 stk. Så mao. er driverne alt anskaffet.

Du har antakelig rett, at en større driver og jevn responskurve i ville gjort seg. mtp lavere nivåer også. Men som tidligere sagt måtte den fysiske strl. også begrenses. Er usikker på hvor langt ned toppene faktisk kommer til å spille. Men fordelen ved in-wall og mellomtonen tror jeg vipper disse innenfor akseptabelt nivå. Skal selvsagt få målt dette og meddelt når tiden kommer. Samtidig er jeg relativt sikker på at de 2 slagkraftige 12” vil bistå toppene og at kombinasjonen romkorreksjonen vil gi ønsket resultat. Rommet er jo kun på rett i overkant av 12 m2

Når det gjelder dipolene bak ønsket jeg å kjøre så homogent som mulig. Samtidig ønsket jeg dipoler i hver fall i sr/sl kanalene. Har meget gode erfaring fra et byggeprosjekt for ca 10 år siden med det. Dipol tatt i betraktning at 5.1 er det hyppigst benyttede formatet på DVD, nå også på BluRay. Men grunnet utvikling av 6.1 og 7.1 prosessorene falt valget på å gå for bakkanaler når jeg først bygger såpass mange enheter. Det har også blitt vurdert like bakkanaler som frontkanaler. iht. Dolby Digital standarden. Men det hele falt ned på 4 dipoler. Muligheten for bipolare høyttalere er det jo også dersom jeg dropper serie i motfase på fulltonene. Vurderer en bryter for nettopp det formålet på alle kanalene bak..

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Komponenter og påbegynte kapping og liming av dipoler.

Noe av komponentene i hus. Beklager bildene. Skal prøve å skjerpe inn her.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

All MDF ferdig kappet, tvingene er strammet.

Det er i hver fall ikke noe tvil om at polyurethane lim er noe klin....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekre elementer og morsomme vinkler. Ser ut som bra snekkerarbeid, dette. :-)

Hva er den sorte plastrørstubben i det som kan se ut som deler til surroundhøyttaleren til?

Når det gjelder lim har jeg god erfaring med både vanlig snekkerlim og Casco ExtraSet monteringslim. Det er mer miljø- og hudvennlig enn PU-lim og sitter som bare det så lenge man har vært nøye med å få flatene ganske slette og rette.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo et utrolig sprekt prosjekt, Timion. Stilig at noen gjør ting litt annerledes.

De dipole surroundene, har du noen kassetegning eller mål for de? Jeg har jaktet på noen DIY dipole surroundhøyttalere, men har vanskelig for å finne noe fornuftig.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette er jo et utrolig sprekt prosjekt, Timion. Stilig at noen gjør ting litt annerledes.

De dipole surroundene, har du noen kassetegning eller mål for de? Jeg har jaktet på noen DIY dipole surroundhøyttalere, men har vanskelig for å finne noe fornuftig.
    Utvendig mål av dipolene er (HxBxD mm) 340x340X145 i 16mm MDF delt i 2 kammer henholdsvis på 6,3 og 2,5 L. Skal kles med 0,4mm bitumen asfaltplater inv. Jeg skal få lagt ut tegninger av respektive høyttalere i løpet av nærmeste tiden.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekre elementer og morsomme vinkler. Ser ut som bra snekkerarbeid, dette. :-)

Hva er den sorte plastrørstubben i det som kan se ut som deler til surroundhøyttaleren til?

Når det gjelder lim har jeg god erfaring med både vanlig snekkerlim og Casco ExtraSet monteringslim. Det er mer miljø- og hudvennlig enn PU-lim og sitter som bare det så lenge man har vært nøye med å få flatene ganske slette og rette.

Takker ;-) ja, jeg falt litt for elementene jeg også.. Vinkler er moro 8) er utdannet møbelsnekker, men jeg ser at jeg burde vært mer presis i kuttingen. men men..

Hehe. Ja den plaststumpen er k-rør fra Biltema.
    Planen er å tette/fylle røret med Tec-7 i hver sin ende når filter og internkabling er på plass. Letter å komme til med patronpresse når man har et fleksibelt rør der..

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dipoler til liming, det begynner å ta form.

Synes alltid bilder er morro, så jeg kjører ut noen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Kult med bilDer, ja. ;-) Det er alltid lærerikt, spesielt når det kommer fra en utlært møbelsnekker.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Kult med bilDer, ja. ;-) Det er alltid lærerikt, spesielt når det kommer fra en utlært møbelsnekker.
    NJA.. Utlært vil vel være å trekke det noe langt.., har fagbrev. så skolert kan jeg gå med på :wink: Jobbet sist fast som møbelsnekker for 14 år siden, så det mye jeg ikke kan. Men et triks i ny og ne har jeg vel på lager..

Og da er det flott å kunne snakke med andre på av-forum som kan det tekniske mer enn meg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kassetegninger av dipolene

Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Utvendig mål av dipolene er (HxBxD mm) 340x340X145 i 16mm MDF delt i 2 kammer henholdsvis på 6,3 og 2,5 L. Skal kles med 0,4mm bitumen asfaltplater inv. Jeg skal få lagt ut tegninger av respektive høyttalere i løpet av nærmeste tiden.

Jeg har ikke gjort mer ut av tegningene enn at jeg kunne måle meg frem til
    skjæremål.

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-kabinett-surround_arbeidstegning-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innfesting i vegg....

Jeg har mine formeninger om innfesting av høyttaleren i veggen. Problemet er at mine tanker ikke stemmer overens med tilgjengelig montasjemateriale.
    Maskinskruer er ikke noe problem, men hva kan brukes til "bakstramming"

Ser for meg at dekklisten blir "mothake" og at en eller annen type dings med gjenger kan strammes mot mothaken.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En litt mer detaljert tegning av planen..

Snittegning sett ovenfra:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-innfesting_i_vegg-jpg

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •