Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 266
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Hei BEF
    Jeg catchet ikke helt oppbygningen på tegingen, men det er veldig interessant og forbedre bassfellene. spesielt mtp. at det høres ut som om tiltaket ikke resulterer i synsmessige forandringer. Kan dette forklares på en annen måte? mulig jeg er litt treg i oppfattelsen her altså ops:
    Er nok min skisse som ikke er den beste, samt noe dårlig forklaring!

Hentet opp et av bildene du hadde lagt ut av hjørnene dine, håper hva det som er rødt og grønt indikerer forklares bedre nå. Tanken er at noe av lyden går gjennom platen og inn i rommet bak som også er dempet. Du skal dempe veggen som er bak platen, samt legge et lag på platens bakside.

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8057-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Er nok min skisse som ikke er den beste, samt noe dårlig forklaring!

Hentet opp et av bildene du hadde lagt ut av hjørnene dine, håper hva det som er rødt og grønt indikerer forklares bedre nå. Tanken er at noe av lyden går gjennom platen og inn i rommet bak som også er dempet. Du skal dempe veggen som er bak platen, samt legge et lag på platens bakside.
    Har jeg forstått deg rett med følgende:

1. Lager ca 40mm hull tett i tett i rutemønster i mdf plata inn til akustikkplaten på fremsiden. Disse lager jeg i rutemønster 80 x 80mm.

2. Jeg demper baksiden (Her har jeg noe mer 15mm Tenor Korall som kan brukes)

3. Jeg kler de bakre veggene i hjørnet med Tenor Korall 15mm.

Men.. har jeg forstått det rett at jeg fortsatt skal ha et hulrom (tunell) bak i hjørnet, eller skal jeg tette i topp/bunn. Har 1 stk. 40mm Sonar Activity og 1 stk. Sonar 15 mm plate til overs som kan brukes til noe evt...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *noterer tipsene til BEF*

Jeg trodde at litt av cluet var at man bør tette hele hjørnet fra gulv til tak for å få effektiv demping. Derfor ville mitt umiddelbare tips være å tette i topp og bunn av de felle du har laget evt. forlenge de slik at de går fra gulv til tak. Men jeg kan like gjerne ta feil... :-?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forstått deg rett med følgende:

1. Lager ca 40mm hull tett i tett i rutemønster i mdf plata inn til akustikkplaten på fremsiden. Disse lager jeg i rutemønster 80 x 80mm.

2. Jeg demper baksiden (Her har jeg noe mer 15mm Tenor Korall som kan brukes)

3. Jeg kler de bakre veggene i hjørnet med Tenor Korall 15mm.

Men.. har jeg forstått det rett at jeg fortsatt skal ha et hulrom (tunell) bak i hjørnet, eller skal jeg tette i topp/bunn. Har 1 stk. 40mm Sonar Activity og 1 stk. Sonar 15 mm plate til overs som kan brukes til noe evt...
    1. Stemmer

2/3. Stemmer, jeg ville helst brukt 50mm akustikk plater

Ja det er viktig at du får en tunnel i midten.

Det du oppnår med dette er en ekstra demping av lavere frekvenser, de får mere masse å gå inn i. Samtidig opprettholder du den dempingen du ha av høyre frekvenser. Så virkningsgraden for løsningen din blir mere linjer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men betyr dette at han ikke skal tette i bunn og topp slik at det er et åpent trekantet rør?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men betyr dette at han ikke skal tette i bunn og topp slik at det er et åpent trekantet rør?
    Ja det skal være åpent i midten og på hver ende. Det som skjer er at lyd bølgene blir slått fram og tilbake i "røret", dette endrer deres effekt kraftig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig pent.
    Men jeg ser en fare her. Og det er at du har veldig lite demping i bassen med slike tynne plater. De demper vel knapt 100% ned til mellomtonen og du får da en ulinær demping som kan gjøre at det vil låte dødt. "Bassfellene" i hjørnene virker utifra bildene også til å være i minste laget. Bygger du en trekant i hjørnet, så vil den ikke bygge mer ut enn plate satt på tvers. Og effekten til en trekant bassfelle er høyere.

I tillegg er det viktig at en bassfelle i hjørnet går fra gulvet og helst helt til taket. Det er vanligvis på gulvet og i taket av hjørnet hvor det er mest oppsamling av bass. Slik du har plassert den (midt på), taper du nok veldig mye.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Stemmer

2/3. Stemmer, jeg ville helst brukt 50mm akustikk plater

Det du oppnår med dette er en ekstra demping av lavere frekvenser, de får mere masse å gå inn i. Samtidig opprettholder du den dempingen du ha av høyre frekvenser. Så virkningsgraden for løsningen din blir mere linjer.
    Flott!! Dette er meget gode tips, og jeg skal selvsagt prøve dette.
    Ser for meg at jeg må lage en eller annen form for statviløsning til platene
    bak i hjørneveggene.. får knekke til noe blekkgrier som kan festes i ytterkanten på mdf'en. Er lite sugen for å lime noe rett på veggen, og må ha mulighet til å kunne ta det raskt opp og ned. Det blir nok til ag jeg bruker Tenor Korall, og limer disse sammen så jeg får en 30mm plate.
    Jeg er forholdsvis sikker på at det vil resultere i mer demping, disse platene har vistnok bedre akustisk demping enn vanlig akustikkplate (ifølge rockfon selv da..)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Veldig pent.
    Men jeg ser en fare her. Og det er at du har veldig lite demping i bassen med slike tynne plater. De demper vel knapt 100% ned til mellomtonen og du får da en ulinær demping som kan gjøre at det vil låte dødt. "Bassfellene" i hjørnene virker utifra bildene også til å være i minste laget. Bygger du en trekant i hjørnet, så vil den ikke bygge mer ut enn plate satt på tvers. Og effekten til en trekant bassfelle er høyere.

I tillegg er det viktig at en bassfelle i hjørnet går fra gulvet og helst helt til taket. Det er vanligvis på gulvet og i taket av hjørnet hvor det er mest oppsamling av bass. Slik du har plassert den (midt på), taper du nok veldig mye.
    Ja.. de lærde strides.. åpenbart om dette.
    Har sjekket med flere aktører på markedet om hjørnebassfeller. Det er selvsagt flere veier til Rom, men jeg fikk klar beskjed om at 40cm opp fra gulvet var det absolutt beste. At det i tillegg var skråtak over var et pluss vistnok. Jeg vet ikke helt teorien rundt dette, men det er helt sikkert at når jeg plasserte mine med ca 5 cm åpning i bunn og helt nede på gulvet, så var effekten helt fraværende. Dette bedret seg kraftig når jeg fikk den opp i 40cm høyde.. Jeg skal selvsagt måle og se praksis når den tid kommer, men det hadde vært fint med noe teori på dette.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. de lærde strides.. åpenbart om dette.
    Tydeligvis. Jeg noterer hvertfall alle tips. Litt avhengig av hvordan kveldens familiære oppdrag utarter, skal jeg prøve å få tatt en tur i kjelleren og måle litt i kveld. (Jeg hadde egentlig lagt akustikken litt på hylla for sesongen... )

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig det er riktig at et stykke over gulvet er den beste plasseringen hos deg. Tror nok det vil variere fra rom til rom og med ulike høyttalere. Tricorner som det heter på engelsk, hvor begge veggene møter gulvet/taket, regnes ofte som det viktigste punktet.
    Men det er jo veldig lett å unngå hele denne problematikken: Nemlig bygge bassfellene fra gulvet til taket.

Dersom det ikke trenger å være flyttbart, kan du gjøre enkelt og pent også. Du skjærer trekanter av rockwool akustikkplater i f.eks 30 x 30 cm. Stabler det i hjørnet så høyt som mulig. Setter lekter på hver side og trekker et pent pustende stoff over. Voila, du har en bassfelle som virker veldig bra og ikke bygger mye ut.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg målt litt. Litt forhåndsinfo:

Hjørnene her er dempet med to lag 5 cm markplater hvor det ene laget er trukket med plastfolie. Ikke spør hvorfor, det var et innfall av kreativitet. Vanligvis står disse fra gulv til tak i to lag, folielaget innerst. I kveld har jeg forsøkt litt forskjellige konfigurasjoner.

Vi ser ikke så nøye på frekvensgangen, det som er interessant her er etterklangstiden. Fra ca 50 Hz og oppover har jeg ca 200 ms over hele registeret, er ganske fornøyd med det.

Først utgangspunktet, altså 10 cm markplater fra gulv til tak:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-gulvtak10cm-jpg

Så tok jeg bort det ytterste laget, altså 5 cm med plastfolie på fra gulv til tak.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-gulvtak-hj-folie-jpg

Neste trinn, full tykkelse kun nede ved gulvet:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-vedgulv-10cm-jpg

Deretter tok jeg de plastbelagte platene og la inn i hjørnet og den ene 5 cm platen utenpå, slik at de dannet en trekant hvor de plastbelagte gikk langs veggen inn i hjørnet. Dette vil likne litt på timion sin løsning hvos han lager trekantløsningen som BEF foreslo. Litt annerledes selvsagtsiden materialene ikke er like, og mine står nede ved gulvet. Jeg hadde dessverre ikke mulighet til å få hevet de opp:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-trekantvedgulv-jpg

Vi tar med et frekvensplot til sist, kurvene har de samme fargene som vannfallsgrafene over.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-frekv-jpg

Så kan vi trekke noen konklusjon ut av dette? Vel det er noen marginale forskjeller, man ser at noen frekvenser strekker seg ut ved de forskjellige konfigurasjonene, men om den ene er vesentlig bedre enn de øvrige vet jeg neimen ikke. Om det er noen hørbare forskjeller vet jeg ikke ennå, har ikke fått lyttet noe særlig såpass sent på kvelden. Kunne selvsagt også tatt noen impulsresponsmålinger for å se om heldekkingen av hjørnet også tar noen tidligrefleksjoner.

Ja litt av grunnen til at det ble såpass sent er at jeg begynte å skru på subbene for å forsøkeå jevne ytterligere på frekvensgangen. Og det klarte jeg ganske bra, må si at jeg er ganske fornøyd med responsen nå. Har et par litt ugne skarpe dipper ved 160 og 195 Hz som er smoothet i de siste grafene.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra innlegg dette tols1!!

Her ser man at det eneste som hjelper for bass er masse.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du, BEF eller noen andre kommentere noe ut fra disse målingene, hvilken løsning ser ut til å være best? Jeg ser nemlig ikke de helt store forskjellene...

Jeg vil tippe at timion vil kunne måle større forskjeller mellom de forskjellige løsningene enn jeg har fått til, for jeg har jo strengt tatt en enorm bassfelle i front, siden frontveggen kun består av reisverk fylt med 20 cm Glava, innenfor der er den en bod med hyller som er fylt med... ja sånne ting som boder ofte inneholder... deriblant en del esker med bøker og gamle klær.

Er ikke meningen å kapre tråden din timion, men jeg regner med at dette kanskje kan være interessant for deg også?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tols1, Knallbra at du fikk målt, og litt kjedelig at du ikke fikk mer utslag kjenner jeg... Får nesten håpe at det har noe med plastfolien å gjøre, evt. baffelveggen(fellen) din.

Det er jo vanskerlig å se forskjeller, noe som er i mine øyne veldig rart for jeg hører jo faktisk klar forebdring etter tiltakene. Spørsmålet er jo om dette har med helhet og kombinasjonen, eller om det kan taes ned på enkelttiltak som kun bassfeller...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som skiller seg klart ut er den grønne kurven. De andre har minimale forskjeller.

Det man ser på den grønne kurven er at den er mye mere linjer i sin demping. Selve frekvens gangen er en ting, men waterfall viser at den grønne detter jevnere på hele frekvens spektret. Det eneste jeg ser er at rundt 45hz på waterfall har den en dipp, som ikke er så possetiv.

Rød er den som kommer dårligst ut, den har en generell ujevnhet over hele spektret. Dette gjelder både frekvensgang og waterfall.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-gulvtak10cm-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-trekantvedgulv-jpg
    Uten tvil at etterklangstiden blir bedre, spørsmålet er om det er vesentlig..
    Det ser ut for meg som om det "legger" seg litt i 45 -65hz ved blå kurve.
    men heller lite ved de nedre frekvensene.

Du har ikke mulighet til å ta av plastfolien da... Har en følelse av at det kan slå ut mer.

Edit: Jeg mente grønn kurve..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hvis du tenker på tiltakene hos deg generelt; bedre definisjon i lydbildet, mindre klang osv. så stammer nok det fra de stilige akustikkplatene i resten av rommet. Mine målinger er jo konsentrert i bassområdet. Men antagelig har jeg ikke så mye mer å hente, kan kanskje få rettet opp frekvensgangen litt mellom 100-300 Hz pga. utfasinger. Jeg har jo ganske frie tøyler når det kommer til tiltak

Edit: jeg bruker alt for lang tid på å skrive innlegg, kommer så mye annet i veien...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil at etterklangstiden blir bedre, spørsmålet er om det er vesentlig..
    Det ser ut for meg som om det "legger" seg litt i 45 -65hz ved blå kurve.
    men heller lite ved de nedre frekvensene.

Du har ikke mulighet til å ta av plastfolien da... Har en følelse av at det kan slå ut mer.

Edit: Jeg mente grønn kurve..
    Jo har jo selvsagt mulighet til å ta av folien, det var et eksperiment basert på at noen har nevnt at folie kan ha positiv effekt.

Men jeg tror egentlig ikke de forskjellige målingene gir hørbare endringer, bortsett fra "den grønne konfigurasjonen" som antagelig demper oppover i frekvens, siden platene da også vil dempe i diskanten.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn at jeg har forstått dette riktig nå.. Det er sånn du ser for deg dette BEF?

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-hj-rnebassfelle-jpg

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •