Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 266
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dæven døtte! Dette var imponerende selvbygg! Nesten så jeg må klype meg i armen her
    Takker så masse, flott med sånne tilbakemeldinger :grin:

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustiske tiltak er gjort. Her har dere del 1. Bassfeller
    Her har platene annkommet, stuet inn i stua. Det ble altså 3 forskjellige typer Rockfon akustikkplater. Korall Tenor 600 x 600 x 15, Sonar Activity 600 x 600 x 40 og Sonar 600 x 600 x 15.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-_mg_7998-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8005-jpg

Under vises Korall Tenor platene. Disse blir benyttet i sandwich konstruksjonen til bassfellene i de bakre hjørnene.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-_mg_7999-jpg

også Korall Tenor. Dette er ikke en såkalt limplate, men den har et godt topplag til det neste laget.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8001-jpg

Under har vi Sonar Activity platen. Helt rå finish på denne og den oppleves som helt død når man "tapper" med fingeren på den.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8003-jpg

Testliming av sandwichen MDF 12 mm i bunn, Korall tenor og Sonar Activity i øverste lag.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8014-jpg

Skar platene på sirkelsag i hver ende 45 grader vinkel for best mulig tilpassning i hjørnet. Skikkelig drittstøv av dette:-D
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8006-jpg

Her ser dere Koral Tenor platene ferdig kappet. Valgte å grunne baksiden som skulle limes til MDF platen med vannbasert maling for best mulig heft.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8010-jpg

Så starter limejobben:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8015-jpg

Første lag med akustikkplate på MDF'en.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8008-jpg

..og dernest topplaget:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8016-jpg

Og vips, bassfeller ferdig:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8017-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustiske tiltak Del 2 - Plater til demping i tak.

Vi kjører i gang del 2. Dempingen i taket er vesentlig. jeg funderte litt i forkant på hvordan jeg skulle få festet disse. ..Noe som endte med to mulige løsninger. Enten lime de permanent i taket med superfix.. eller alt en eller annen form for feste med gjenger og stag eller noe i den duren. Valget falt på følgende "dings" fra glassmesteren:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8048-jpg

Denne gir meg mulighet til å kunne ta opp og ned plater ved målig og lytting da den har gjenger. Benytter 4 stk pr plate.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8049-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8050-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8052-jpg

Fikk umiddelbart et problem da tykkelsen på Sonar plata var 15mm mens takfestene fra gjenger til ende ga meg 10mm. Løsning på problemet ble derfor å forsenke baksiden av plata som vist under. I taket vil dette gi en skyggeeffekt på ca 10mm
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8033-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustiske tiltak. Del 3 - Montering.
    Her har jeg fått montert opp bassfeller i hjørnene. De virket skremmende store sånn umiddelbart. Det var ikke bare godord fra kona når dert gjalt disse. Men det har roet seg og hun lever mer med de i hvert fall pt.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8056-jpg

Øvre del av hjørnebassfelle:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8057-jpg

Så var det akustikken i taket:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8059-jpg

Hullene som er mellom akustikkplatene skal om kort tid fylles med spotter (hvite sådan):-D
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8058-jpg

Baffelvegg med akutsikkplater i himlingen:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8065-jpg

Skråtaket måtte også dempes: (Ikke legg for mye vekt på projektorhylla, den skal erstattes med et takstativ.)
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8055-jpg

og kaskje den viktigste dempingen, bak lytteposisjon. Dette gjorde underverker, lydbildet kom mer detaljert frem. Disse festet jeg faktisk med å kråspikre dykkert 12 stk pr. plate, og legge en liten "dert" med superfix i hullet. Superfixen hadde faktisk samme farge som akustikkplaten :-D
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8054-jpg

Er ikke lett å få hele rommet med, men jeg skal prøve meg igjen med et mer riktig objektiv.
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8060-jpg

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_8064-jpg

Synes i grunn dette ble "ryddig" løsning sett fra en WAF synsvinkel. Som dere ser gjenstår det enkelte ting FORTSATT.. i rommet, men det skjer nå i hvert fall noe nå.

Satser på å ferdigstille rommet først og så begynne med målinger for å forbedre akustikken ytteligere, men pt. er jeg veldig fornøyd med hva tiltaket gjorde med lyden.:-D

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget imponert over rommet! Stå på!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du merket forbedringer på "klangen" i rommet etter du monterte de? Må du snakke "høyere" for å høre deg selv?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette ble skikkelig flott timion! Stilrent. *thumbs up*

Hvordan ble det etter montering av bassfellene, merker du noe forskjell?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Har du merket forbedringer på "klangen" i rommet etter du monterte de? Må du snakke "høyere" for å høre deg selv?
    Ja, helt uten tvil. Akustikken i rommet er mye "dødere" og "tørrere" en før montering. Jeg har jo mulighet til å eksperimenter da alt er mulig å ta opp og ned på et øyeblikk. Det er liten tvil om at akustiske tiltak er av mye større betydning enn mange tror. Jeg var i utgangspunktet skeptisk, og synes det virket unødvendig å bruke penger på noe så lite viktig som dette... MEN jeg tok så feil!!

Det er jo alltid en fare for å dempe for mye.. Jeg kommer til å teste å ta vekk teppet for å se om det gjør ting bedre eller dårligere.

EDIT: og Ja, jeg må absolutt snakke høyere i rommet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser jo sikkelig gjennomført og smuuuud ut dette :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent og stilfullt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på skrytebølgen; Dette var et flott og stilrent rom.

Er fruen fornøyd?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, dette ble skikkelig flott timion! Stilrent. *thumbs up*

Hvordan ble det etter montering av bassfellene, merker du noe forskjell?
    Takker så mye.

Ja.. bassfellene gjør nok noe med lyden, har som sagt ikke målt noe, men jeg ivrer etter å skaffe meg måleutstyr nå.. Jeg konstaterer at bassen er merkbart mindre "boomy" og at jeg spiller høyere, uten at det gjør meg mer "sliten" du forstår meg sikkert på den..

Samtidig tror jeg dette har noe med helheten av alle tiltakene å gjøre.
    Jeg testet basseffelene montert opp først, og ble kanskje litt skuffet.. trodde jeg ville høre ENORM forbedring, men det kom førtst etter at alt var på plass.

Vurderer om det kan være en idé å perforere MDF plata for mer opptak i "tunellen" Hva tror du om det?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi?? Her var det kommet mange svar. Takker så masse for gode tilbakemeldinger :-D

Joda, fruen er fornøyd, men det ulmer litt mtp. bassfellene.. men noe må jo jeg få lov til å bestemme også da..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott rom! Hvordan synes du bredden og roen i lydbildet ble?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Vurderer om det kan være en idé å perforere MDF plata for mer opptak i "tunellen" Hva tror du om det?
    Du vil få best effekt av å bruke en hull sag, Ø40mm, i MDF platen og så dempe bak MDF platen igjen.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Kjempeflott rom! Hvordan synes du bredden og roen i lydbildet ble?
    Er litt usikker på hva du sikter til når du sier bredde, jeg tenker da om romfølelsen ble "større" og om rommet ble mer "borte" enn før. Svaret er merkbart JA. Det som gjorde mest med roen var tiltaket i skråtaket, og bak lytteposisjon. Mer behagelig oppfattelse. Dette kom mest frem ved lytting i stereo, direct og pure ikke minst.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du vil få best effekt av å bruke en hull sag, Ø40mm, i MDF platen og så dempe bak MDF platen igjen.
    ok.. hvor mange hull, hvor tett og evt hva burde jeg dempe baksiden med, og hvorfor dempe baksiden?

Det ble mange spørsmål på en gang.. :roll:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    ok.. hvor mange hull, hvor tett og evt hva burde jeg dempe baksiden med, og hvorfor dempe baksiden?

Det ble mange spørsmål på en gang.. :roll:
    Bor dem i rutemønster med 80mm senter til senter.

laget en enkel skisse som viser dempingen, Rød er dagens akustikk plate, Grønt er hvordan du demper bak. Bak ville jeg brukt 50mm akustikk plate fra Glava eller Paroc.

Det er viktig at det er luft i midten på hjørne.

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-2-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

laget en enkel skisse som viser dempingen, Rød er dagens akustikk plate, Grønt er hvordan du demper bak. Bak ville jeg brukt 50mm akustikk plate fra Glava eller Paroc.

Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-2-jpg
    Tenker du da på å tette hele hulerommet bak med dempeplater, eller kun topp/bunn?

Kan du utdype "luft i midten på hjørnene" ?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei BEF
    Jeg catchet ikke helt oppbygningen på tegingen, men det er veldig interessant og forbedre bassfellene. spesielt mtp. at det høres ut som om tiltaket ikke resulterer i synsmessige forandringer. Kan dette forklares på en annen måte? mulig jeg er litt treg i oppfattelsen her altså ops:

Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •