Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 266
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det kan være snakk om en løsning hvor perforeringen har en aktiv funksjon. Hulldiamerer, platetykkelse, dekningsgrad osv. er med på å tune absorbsjonen, kikk her: Tutorial: How to build a perforated panel absorber (bass trap).

Flott anlegg du har fått bygget forresten. Er du fornøyd med lyden? Hvordan funker suben?
    Med dine håndarbeidsegenskaper så er jeg ganske sikker på at det blir lekkert til slutt. Det er svært skummelt å begynne å bruke ting før det er ferdig :-?
    Jeg har ikke mest erfaringer på bassfeller, så den linken var veldig spennende. Er redd det fort kan bli i overkant mye teori og et kraftig regnestykke dersom man skal treffe helt. Men det er absolutt noe å ta med seg inn i prosjektet:-D Takker så mye:-D

Ja faren med å ta ting i bruk før man er helt ferdig er for min del alltid stor. Det er morro å lage ting, men fytti så morro det er å teste og bruke det også Jeg lover at jeg vil få dette ferdig innen rimlig tid, men snømengden må minske før jeg gidder å drass MDF ut til et mer egnet verksted enn garasjen:-D

Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Utrolig lekkert, gleder meg til å se alt dette bli ferdig

Hvordan låter subbene?

Kan jo svare dere begge på hvordan subbene låter. Kjørte en lengere periode på deling 80hz og synes det fungerte veldig bra.

Har tidligere fått litt kritikk fra Norcad mtp. TS parametere vedr. volum på fronter, senter og bakhøyttalerne. (og disse er jo berettiget mtp. Q'et) men jeg måtte komrimisse, og har dempet kraftig.

Jeg har tunet og tweaket uten subber, og vet at det mulig kunne gitt meg enda en liten "piff" med 10L anbefalt på bakgrunn av TS. Dette kontra 6,3 som jeg nå har i kabinettene. Lyden er uansett i mine ører bra, og i besøkendes ører helt rå lyd. Det viktigste er jo at jeg er fornøyd.

Jeg har ikke fått målt noe i rommet, kjører kun på ører og sinustoner og frekvenser pt. Subbene drar godt og dypt. Har ikke vært helt fornøyd med dybden, men har som sagt holdt meg på deling ved 80hz over 3 mnd. men valgte nå å teste deling ved 100hz. Det ble en mye støre helhet i lydbildet umiddelbart og det er masse å gå på. Nå skal jeg kjøre på 100hz over en periode å se om jeg liker det bedre.

Samtidig er det jo dumt å tune seg helt inn når jeg skal inn med bassfeller, og sikkert en del tuning mtp. dempingen...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Jeg har ikke mest erfaringer på bassfeller, så den linken var veldig spennende. Er redd det fort kan bli i overkant mye teori og et kraftig regnestykke dersom man skal treffe helt. Men det er absolutt noe å ta med seg inn i prosjektet:-D Takker så mye:-D
    Mye teori men heldigvis er det en del folk som har tygd teorien og gitt oss noen verktøy å leke med. Du kan f.eks. laste ned et excel-ark herfra Porous Absorber Calculator V1.55 og leke med noen forskjellige verdier. Men det er jo nytteløst så lenge du ikke har målt noe i rommet og funnet responsen. Men det er en artig øvelse og leke med tallene.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye teori men heldigvis er det en del folk som har tygd teorien og gitt oss noen verktøy å leke med. Du kan f.eks. laste ned et excel-ark herfra Porous Absorber Calculator V1.55 og leke med noen forskjellige verdier. Men det er jo nytteløst så lenge du ikke har målt noe i rommet og funnet responsen. Men det er en artig øvelse og leke med tallene.

Kjenner at jeg blir litt svimmel når jeg ser det xcell verktøyet...:shock:
    Her må jeg i så fall ha full opplæring for å få frem motivasjon...

Vi kan lage ting mer komplekse enn nødvendig om vi vil, men jeg tror nok ikke jeg kommer til å dra ting så langt.. men det kan jo hende at andre har nytte av verkøyet.

Jeg tror man vil komme veldig langt med å bruke litt sunn fornuft igjen, og evt. ta til seg noe kunnskap litt her og der.
    Det er jo forholdsvis standard produkter som leveres av Acoustic T. mtp. bassfeller og paneler, og jeg tror nok ikke de gikk til verks med så omfattende verktøy når de kom med et forlsag til akustiske tiltak. Men uansett.. Det er helt sikkert en del som kan ha bruk for dette tols1 :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, joda dette er kanskje for spesielt interesserte, jeg synes temaet er spennende og velegnet for litt DIY. Dessuten synes jeg at løsninger fra spesialprodusenter er i overkant dyre og ikke alltid like elegant, men for de som ikke ønsker eller orker og utforske temaet selv, så er det sikkert greit å betale prisen det koster.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, joda dette er kanskje for spesielt interesserte, jeg synes temaet er spennende og velegnet for litt DIY. Dessuten synes jeg at løsninger fra spesialprodusenter er i overkant dyre og ikke alltid like elegant, men for de som ikke ønsker eller orker og utforske temaet selv, så er det sikkert greit å betale prisen det koster.
    Ferdigproduktene er også i mine øyne alt for dyre, så jeg kjører DIY også her. Venter spent på tilbakemelding fra rockfon om mulig produkter.:-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere fått litt kritikk fra Norcad mtp. TS parametere vedr. volum på fronter, senter og bakhøyttalerne. (og disse er jo berettiget mtp. Q'et) men jeg måtte komrimisse, og har dempet kraftig.
    Kritikk? Det hørtes veldig negativt og alvorlig ut. Beklager om det har virket slik.
    Tips, anbefalinger, retningslinjer ol er hva jeg håper det kan oppfattes som :-D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er imponert over dette. Det kan være en tøff jobb å kombinere hjemmekino, akustikk og WAF, men det ser ut til at du klarer det med glans and than some.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Kritikk? Det hørtes veldig negativt og alvorlig ut. Beklager om det har virket slik.
    Tips, anbefalinger, retningslinjer ol er hva jeg håper det kan oppfattes som :-D
    Hehe:-D la meg omformulere: konstruktiv tilbakemelding. Jeg ser det BARE som positivt Norcad:-D Uten tilbakemeldinger og kritiske spørsmål blir vi jo stående helt stille. Det går jo ikke!!!

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Er imponert over dette. Det kan være en tøff jobb å kombinere hjemmekino, akustikk og WAF, men det ser ut til at du klarer det med glans and than some.
    Ja du har et poeng, må ofre litt for den andre halvdel også:-D takker for tilbakemeldingen:-D

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja..! det lakker og lir mtp. prosjekt akkustikk. Vi må vel bare innse at vi hjemmekinoentusiaster ikke er de mest ettertraktede kunden til rockwool etc. når det kommer til kvantum.. Har enda ikke fått et konkret svar fra de om ønksede produkter er tilgjengelig, og hva jeg evt. må ut med.

Fikk purret opp forespørselen i dag, og regner med at et svar foreligger innen nær fremtid...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja..! det lakker og lir mtp. prosjekt akkustikk. Vi må vel bare innse at vi hjemmekinoentusiaster ikke er de mest ettertraktede kunden til rockwool etc. når det kommer til kvantum.. Har enda ikke fått et konkret svar fra de om ønksede produkter er tilgjengelig, og hva jeg evt. må ut med.

Fikk purret opp forespørselen i dag, og regner med at et svar foreligger innen nær fremtid...
    Ja først so må dei vel få lov til å ta påskefri, so er det jo 17mai rett etterpå, so kom jo sommarferien litt tidlig i år, og plutselig vart det haustferie, kor både jul og nyttår kom hoppande fort etter og kven kan no forvente at det blir gjort noko i sånne høgtider!!! So rundt neste påske kan ein no begynne å etterlyse eit nyttig svar

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Ja først so må dei vel få lov til å ta påskefri, so er det jo 17mai rett etterpå, so kom jo sommarferien litt tidlig i år, og plutselig vart det haustferie, kor både jul og nyttår kom hoppande fort etter og kven kan no forvente at det blir gjort noko i sånne høgtider!!! So rundt neste påske kan ein no begynne å etterlyse eit nyttig svar
    HEHE:-D Ja det kan du si! Nei, jeg har faktisk fått svar fra de nå. Bestillingen er på gang med byggevare. Så nå skjer det faktisk ting her:-D

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er bestillingen på plass. Da er det bare å vente på at platene ankommer.

Minuset var at jeg måtte bestille plater pr. pakker, med minstebestilling. Dermed vil jeg ende opp med en del plater til overs...

Men, da er jeg i hvert fall i gang igjen:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Vil først bare fortelle at jeg har fulgt med denne tråden siden den startet. Selvsagt litt i skyggen, smyg tittet he he
    Slenger meg på å sier at dette ser MEGET bra ut!
    (Ser at du har håndtert en overfres tidligere )

Ett par spørsmål:
    - Jeg driver å pusser opp et loft nå med skråtak fra gulv til tak. Har i denne sammenheng tenkt å lage slike inwall høytalere som du har laget her. Slik jeg har forstått det ved å lese denne tråden så har XG 18 gått ut av produksjon? Har du forslag til andre elementer jeg eventuelt kan benytte?

- Hvordan vil en slik montering i en skråvegg påvirke lyden?

Ønsker ikke å kuppe tråden, og beklager om det ble litt off topic!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er bestillingen på plass. Da er det bare å vente på at platene ankommer.

Minuset var at jeg måtte bestille plater pr. pakker, med minstebestilling. Dermed vil jeg ende opp med en del plater til overs...

Men, da er jeg i hvert fall i gang igjen:-D
    Hva slags plater var det du egentlig bestilte? Du får "noen" til overs?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags plater var det du egentlig bestilte? Du får "noen" til overs?
    Det ser ut til at det blir en del 15 mm Coral Tenor 600 x 600 til overs (Hvit) Det er plater som "tar" de lavere frekvensene... Må se hvor mye som blir til overs når jeg får lasten. men jeg kan jo sende deg en PM når jeg har oversikten...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, disse Koral Tenor : Koral Sortimentet : Basic hvit : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon altså.

Det jeg er redd for er at de er såpass harde at diskanten vil reflekteres i stedet for å absorberes. Men nå skal jeg selvsagt være forsiktig med å være påståelig, så det blir spennende å høre om dine erfaringer. Send meg gjerne en PM når du har oversikt over behovet, så kan det godt tenkes at jeg kunne være interessert i å dele overskuddslageret

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, disse Koral Tenor : Koral Sortimentet : Basic hvit : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon altså.

Det jeg er redd for er at de er såpass harde at diskanten vil reflekteres i stedet for å absorberes. Men nå skal jeg selvsagt være forsiktig med å være påståelig, så det blir spennende å høre om dine erfaringer. Send meg gjerne en PM når du har oversikt over behovet, så kan det godt tenkes at jeg kunne være interessert i å dele overskuddslageret
    Dette er en myk plate i forhold til Sonar Activity og vanlig Sonar. Koral platen er ikke en såkalt "limplate". Jeg var veldig skeptisk mtp. tykkelsen, og tenkte naturlig nok at jo mer masse lyden kan gå i, jo mer akustisk opptak. Men fagfolket hos Rockfon var bastante på at tykkelsen ikke hadde noe å si i alle tillfeller. Spesielt ikke med Kotral Tenor platen.
    Jeg vet jo ikke, men jeg må jo innrømme at jeg visse forventninger til platen:-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven døtte! Dette var imponerende selvbygg! Nesten så jeg må klype meg i armen her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en myk plate i forhold til Sonar Activity og vanlig Sonar. Koral platen er ikke en såkalt "limplate". Jeg var veldig skeptisk mtp. tykkelsen, og tenkte naturlig nok at jo mer masse lyden kan gå i, jo mer akustisk opptak. Men fagfolket hos Rockfon var bastante på at tykkelsen ikke hadde noe å si i alle tillfeller. Spesielt ikke med Kotral Tenor platen.
    Jeg vet jo ikke, men jeg må jo innrømme at jeg visse forventninger til platen:-D
    Akkurat, men da blir det jo jammen spennende å se hva du kommer frem til. Jeg vil jo tippe at de gutta som jobber på Rockfon har peiling på hva de holder på med. Hold oss oppdatert

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •