Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 266
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nope, men han er veldig flink til å late som

On topic: fantastisk spennende prosjekt! Gleder meg til å se fortsettelsen

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jeg si så utrolig flott ut. Du er en mester med verktøyene. =)

Likte veldig godt løsningen din. Dette så utrolig pent ut. =)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan endte dette?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hvordan endte dette?
    Det endte egentlig ikke... Det pågår fortsatt... Det er bare det at når man først får lyd i kionoen, er det vanskerlig å fullføre byggeprosjektene...

Rommet har vært i bruk siden alt øvrig utstyr ble handlet inn. Receiver, BD-spiller, projektor, mediastreamer etc.

Det som gjenstår er å bygge dette stereomøblet mellom subbene. Tegninger er klare, og har vært det lenge... Den skal påbegynnes veldig snart (Se tegning) det blir mindre endringer ifh. tegningen.

Har begynt å bygge en projektorhylle som integeres som en del av taket.
    Ja.. Jeg skal få lagt ut bilder av dette...:-D

Det gjenstår å få laget et understell for spikes i subbene, og få lakkert både stereomøbel og subber. Når lakkering er ferdig, skal det legges skinn i baffelen til subbene. På toppen skal jeg ha en massiv oljet eik heltreplate som følger "møbelsubben" om man kan kalle det det...

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Det endte egentlig ikke... Det pågår fortsatt... Det er bare det at når man først får lyd i kionoen, er det vanskerlig å fullføre byggeprosjektene...
    Lett å gå i den fella.....

..., men du må gjerne spe på med bilder av hvordan det ser ut når det endelig spiller da....... og ikke minst; hvordan spiller det nå når det har spilt en stund?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Lett å gå i den fella.....

..., men du må gjerne spe på med bilder av hvordan det ser ut når det endelig spiller da....... og ikke minst; hvordan spiller det nå når det har spilt en stund?
    Jeg er kjempefornøyd med lyden! :-D ..og som du sier, den blir jo bare bedre og bedre. Jeg sier dette ut ifra min lytteopplevelse av hele oppsettet. Jeg har ikke målt noe i rommet, og vet at optimalissering med riktig demping på riktige steder vil kunne gjøre mye. Jeg misstenker at det kan være litt lite dempet, og at bassen vil ha godt av noen bassefeller.. Det er nok litt etterklang tross i at rommet ikke er større ca. 13 m2. Så gjenstår det å se om kona vil tolerer noen rare kreasjoner som demper da...:-D Har fått et forslag fra Acoustic Tuning men det er i overkant dyrt så det er mulig det blir en DIY løsning også her på sikt...

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg misstenker at det kan være litt lite dempet, og at bassen vil ha godt av noen bassefeller.. [...] det er mulig det blir en DIY løsning også her på sikt...
    DIY er faktisk fornuftig her også. Søk på youtube, så finner du noen videoer om temaet..., det finnes en god del lesestoff og tårder til og med her på forumet...

Jeg har også planer om noe diy ... bestille Rockwool akustikkplater og kle dem inn med noe. Om ikke så veldig mye, så noen "bilder på veggen" kan jo ta seg greit ut.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endring i planen: Jeg snakket om at jeg bygger en integrert hylle til projektoren i går. Dette går jeg igjen bort i fra. Kuttet til MDF som skulle binde tak og hylle sammen. Men etter å ha sett det i rommet, besluttet jeg i samråd med "sjefen" at det utgår. Det ble alt for klumpete og dominerende at det gikk fra og bli pent til hva skal vi si.. mindre pent

Jeg går i steden for å lage en helt enkel og vanlig hylle som er litt bredere en selve prosjektoren.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mangel på tid og motivasjon til å starte på stereomøbelet til komponentene, har jeg begynt å se på noen akustiske tiltak i rommet.
    Har tidligere vært i kontakt med acoustic tuning, som kom opp med et løsning til hvordan lyden kunne forbedres. De kom også opp med et tilbud på deres produkter. men det ble i overkat stiv pris for min del...

Etter å ha konferret med diverse fagfolk på feltet. Bla. annet en såkalt "lyddoktor", (en bekjent av meg som har utdannet seg innen akustikk i Australia) har jeg falt ned på en god løsning som jeg vil gå for å lage..
    Vel og merke dersom prisen på produktene til Rockfon ikke er urimelig høy.

BASSFELLER/VEGGABSORBENTER:
    Jeg planlegger å lage to kombinerte hjørnebassfeller/veggabsorbenter. Bygger disse opp i en sandwichkonstruksjon som følger:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-hj-rnebassfelle-jpg

Planen er at den 6mm MDF platen vil danne en bassfelle i hjørnene bak.
    Frontlaget 40mm Sonar activity vil bidra til å dempe i de høye frekvensene. Denne platen har høy absorpsjonsegenskaper. Jeg kombinerer bak med en 20 mm Sonar BAS akustikkplate. Denne akustikkplaten tar de lave frekvensene. Det er viktig at lyden får gå så fritt som mulig inn i konstruksjonen. Jeg ble anbefat å bruke Rockfon sitt eget akustikklim. Men går for å bruke dette kun langs kantene mellom Sonarplatene.

Det er et ofte diskutert tema dette med mengde og tykkelse på dempematerialene. Flere "fagfolk" jeg nå har vært i kontakt med menere bestemt at tykkelsen ikke alltid er det viktigste, - det går på materialkvaliteten i forhold til de enkelte frekvensene.

BAKVEGG:
    Jeg kommer til å gå for en tilsvarende konstruksjon som over også bak lytteposisjon. Her dropper jeg ut MDF platen bak, og lager mulig en smal ramme i tre rundt i steden.

TAKAPSORBENTER:
    Her faller valget på Sonar Activity Himlingsplater 600 x 600 x 40.
    Disse vil jeg plassere mellom spottrekken i taket. Antakelig blir det 3 plater i det "øvre takte" 3 plater i skråtaket.
    Her vil jeg antakelig velge en hvit plate, med såkalt B kant.

Resultatet blir anslagsvis noe i denne duren:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-akustiske-tiltak-kino-png

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått sjekket ut priser på og muligheter fra Rockfon som vist i forrige innlegg. Det skulle vise seg å være en mer kostnadsrik affere enn ventet...
    Produktene er funnet opp, problemet er jo at det ikke er lagerført, og da heller ikke nødvendigvis produsert.

Enkelete plater som Sonar Activity 600 x 600 x 40 er lagerført, men ikke 600 x 1200. lik og ikke all verdens til pris disse, men problemet oppstår med Sonar SUB som ikke er lagerført. her er også dimensjonen 600 x 1200 ikke et standardmål.. og ommstillingstillegg kommer 4.400,-

Det vil si at det er fullt mulig å oppdrive produktene, men til en etterhvert drøy pris. jeg vil måtte ha 2 ommstillinger og så tar Rockwool kr 990,- i frakt på toppen av ord. pris.

Det vil fort si at mine planer koster meg 11.790,- og da er jo hele vitsen med DIY på dette feltet borte..

Da blir det igjen å se på produkter fra Acoustic tuning og andre selv om også dette er i overkant dyrt for litt acustikkontroll...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med helt standard Rockwool 50 mm akustikkplater? Bestill hos en byggvarebutikk som vanligvis fører Rockwool, så bør det ikke bli høye fraktkostnader heller.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva med helt standard Rockwool 50 mm akustikkplater? Bestill hos en byggvarebutikk som vanligvis fører Rockwool, så bør det ikke bli høye fraktkostnader heller.
    Nei du har et poeng. Jeg har vært inne på tanken, men samtidig så synes jeg det er en litt for "vanlig" måte blitt... men må man så må man..

Det som er så kjedelig er det at han jeg snakket med fra Rockfon skrøf enormt av Sonar SUB platene, og at man måtte passe seg for ikke dempe for mye.. I mine ører klinger jo det som noe jeg kunne kost meg med å "leke" med..:-D

Det går nok mot at jeg vegler vanlig Sonar 600 x 600 x 20 i tak, og vanlige akustikkplater i bakre hjørner og bak lytteposisjon. Ulempen med akustikkplaten er at den vistnok ikke kunne limes rett på en MDF plate...
    Noen som evt. har erfaringer på det..?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at Rockwool-platene er så vanlige er jo at de har svært gode akustikkegenskaper og samtidig er de billige i forhold til såkalte spesialvarer, som man gjerne kan ta seg godt betalt for ved å hevde at de er spesialutviklet til diit&datt. Rockwool-platene brukes industrielt og kan derfor produseres i store kvanta.

Rockwool-platene har en vevet duk på begge sider, så det skulle gå greit å lime den rett på en MDF-plate. Om det er veldig gunstig for akustikken er jeg mer usikker på. Skal man bruke de som bassfeller (som jeg oppfatter at du planlegger i hjørnene) så er poenget nettopp at energien blir dempet når den går gjennom platen og når den skal ut igjen gjennom platen etter å ha stusset innom veggen. Hvis du leser litt i denne tråden, så er nettopp avstanden mellom akustikkplaten og veggen viktig i forhold til hvor mye den demper og ved hvilke frekvenser.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Grunnen til at Rockwool-platene er så vanlige er jo at de har svært gode akustikkegenskaper og samtidig er de billige i forhold til såkalte spesialvarer, som man gjerne kan ta seg godt betalt for ved å hevde at de er spesialutviklet til diit&datt. Rockwool-platene brukes industrielt og kan derfor produseres i store kvanta.

Rockwool-platene har en vevet duk på begge sider, så det skulle gå greit å lime den rett på en MDF-plate. Om det er veldig gunstig for akustikken er jeg mer usikker på. Skal man bruke de som bassfeller (som jeg oppfatter at du planlegger i hjørnene) så er poenget nettopp at energien blir dempet når den går gjennom platen og når den skal ut igjen gjennom platen etter å ha stusset innom veggen. Hvis du leser litt i denne tråden, så er nettopp avstanden mellom akustikkplaten og veggen viktig i forhold til hvor mye den demper og ved hvilke frekvenser.
    Det med MDF platen er noe jeg har hentet med meg fra Signatue Line bassfellene til Acoustictuning. Det er mulig den 6 mm MDF platen er perforert for å få luften til å gå inn i platen...

Det er jo som du sier sånn at hvis du senker en vanlig akustikkplate ned med 25 - 30 cm fra taket vil du få en enda bedre demping i de lavere frekvensene også. Men å bruke vanlige akustikkplater som bassfelle i hjørnet vil ha liten effekt da de tik mest i mellomtonefrekvensen mente han jeg snakket med hos Rockfon.

Han anbefalte meg evt å bruke Koral Tenor som hadde enda bedre egenskaper enn akustikkplaten. Koral platen hadde også overflatebehandling rund baut, og dermed letter å lime. Vi får se hva de kommer opp med hos Rockwool/Rockfon. Det kommer jo helt ann på om de har den på lager..

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et spørsmål om noen bilder av hvordan ting ser ut nå..
    Bilder tatt i dag:

Subwoferelemet er jo montert for lengst, og har vært i en laang testfase:
    Det skal monteres skinn innefor der rammen i baffelen:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7768-jpg

Jeg har som sagt 2 av disse på hver side i front:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7770-jpg

Finishen er jo langt fra pen nå , ..men det kommer. Har stor tro på en oljet eikeplate på toppen av hele greia (Beklager litt dosent..) :
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7771-jpg

Den andre subben sett forfra med gitter på plass:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7772-jpg

Den venstre fronthøytaleren plassert i vegg:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7774-jpg

Frontsystemet med et midlertidig DIY lerret (En lysgrå duk som er limet på en MDF plate med kontaktlim) Fungerer ikke optimalt, men greit i testfasen:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7773-jpg

Bakre venstre hjørne med to dipoler, Det er helt identisk på den høyere siden også:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7801-jpg

Dipol sett forfra montert i vegg:
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7803-jpg

Komponenter som snart fortjener å komme litt opp i høyden. ..og ikke minst et ledningskaos som blir deiling å bli kvitt)
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7805-jpg

Og sist men ikke minst projektoren med en påbegynt DIY hylle som jeg ikke helt vet hvor dan blir seende ut til slutt.. forslag enyone??
    Bygging av komplett 7.1 WAF hi-end in-wall. Status: Akustiske tiltak i rom Ferdig-img_7806-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har gått i DIY fella du også ja :grin:
    Med en gang man skal "teste" kreasjonene, er det ensbetydende med at finishen lar vente på seg (leeeeeeeeeeeeeeeeeenge).

PJ hylla ville jeg ha droppet. Lag et slankest mulig takfeste og heng PJ oppned fra det. Det blir seende mye "renere" ut.

Håper du fullfører med finish snart og legger ut nye bilder. Dette har jeg store forventninger til! :smile:

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Du har gått i DIY fella du også ja :grin:
    Med en gang man skal "teste" kreasjonene, er det ensbetydende med at finishen lar vente på seg (leeeeeeeeeeeeeeeeeenge).

PJ hylla ville jeg ha droppet. Lag et slankest mulig takfeste og heng PJ oppned fra det. Det blir seende mye "renere" ut.

Håper du fullfører med finish snart og legger ut nye bilder. Dette har jeg store forventninger til! :smile:
    Hehe:smile: ja den fella kan jeg vel si at jeg i hvert fall har et bein i..
    Det er selvsagt uaktuellet å la det forbli som det ser ut nå, det er jo strengt tatt bare å lage midtre del av møblet, lage toppplate og få lakkert/oljet dette. Så står jo egentlig ikke på...

Ang. PJ hylla er jeg helt enig i at jeg burde droppe ut, problemet er at den må felles noe inn i veggen (som du ser av bilde) så det blir litt klønete også.. Men jeg får se hva jeg ender med der..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra hva jeg ser i tråden her ellers har jeg full tro på at du mekker et DIY takfeste lett som en plett! Selv om den går noe inn i veggen.

Slankt og hvitlakkert = nærmest usynlig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med MDF platen er noe jeg har hentet med meg fra Signatue Line bassfellene til Acoustictuning. Det er mulig den 6 mm MDF platen er perforert for å få luften til å gå inn i platen...
    Det kan være snakk om en løsning hvor perforeringen har en aktiv funksjon. Hulldiamerer, platetykkelse, dekningsgrad osv. er med på å tune absorbsjonen, kikk her: Tutorial: How to build a perforated panel absorber (bass trap).

Flott anlegg du har fått bygget forresten. Er du fornøyd med lyden? Hvordan funker suben?
    Med dine håndarbeidsegenskaper så er jeg ganske sikker på at det blir lekkert til slutt. Det er svært skummelt å begynne å bruke ting før det er ferdig :-?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig lekkert, gleder meg til å se alt dette bli ferdig

Hvordan låter subbene?
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •