Lage meg et lerett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer klingal sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage meg et lerett

Lurer litt på om jeg skal lage meg et nytt lerett, men siden pengene ikke er så mange om dagen, må jeg få dette til å bli billig som mulig. Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan bruke til å lage ei ramme, og en billig med god løsning til duk?

En ting jeg har lurt litt på er? Blir bildet borte på siden når det kommer i kontakt med en svart ramme kant? Så Det ikke lyser i rammen, hvis dette skulle være litt skjevt?

:?: Noen tips folkens :?:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke høvlede lekter med skråavstivere til ramme. Hvitt laken eller rullegardinduk (sistnevnte kan ha litt feil farge) funker bra som lerrett. Skal du maskere bildekantene bør du bruke sort filt eller cord eller liknende som det ikke skinner i.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde det ENKELT og billig og eh... ganske dårlig

Tok 1 x grå rullgardin fra ikea og 4 gamle dørlister fra gangen som jeg holder på å pusse opp (altså langsidene fra geriktene).

Frem med gjæresaga og kutte i vei, skru sammen med et 90graders jern i hvert hjørne og stifte fast rullegardinen som jeg kuttet til.

Resulatet var høyere aksept hos samboer og noe som rent estetisk var penere, men det ble ikek 100% firkantet og fikk litt bølger på duken.

Hvordan unngå det?

Vær 100% sikker på at planken du kutter er like lange i to og to. Her vet jeg at jeg slurvet men orket ikke gjøre noe med det da dette var et hasteprosjekt. Hadde også alt for få stifter til stiftemaskinen og har heller ikke gjort noe med det enda.

Listen er malt med den matteste sorte akrylmalingen (lady) jeg fant, akryl er ikke ideelt rett på treverk (sitter rett og slett ikke så bra som olje uten heftgrunn eller lignende), men et lerret er ikke noe jeg dulter borti med jevne mellomrom og har ikke hatt noen problemer med dette så langt.

Lys som treffer rammen pga. at jeg har måttet kompansere litt pga dårlig håndtverk er litt irriterende, men rammen "spiser" mesteparten. Du kan fint se det, men er ikke plagsomt når jeg ser film.

Vær også sikker på at du kutter 45% nøyaktig.. bruk gjerne fil eller noe slikt for å få dette 100%

Det er mye mindre arbeid enn man skulle tro å gjøre noe sånt og resultatet mitt ble overraskende bra i forhold til arbeidsinnsatsen.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo flust med tråder om dette under "Lerret" kategorien. Det er egentlig bare å ta en titt på hva andre folk har gjort så fikser du noe lett. Jeg kom opp i ca 850,- for mitt rammelerret, men hadde jeg brukt f.eks Ikea gardin istedenfor det mye dyrere stoffet jeg brukte (trengte 200cm+) hadde jeg havnet under 500,- - noe som må sies å være billig. Bruker du gode og kraftige avstivere i hjørnene trenger du ikke å tenke på at det blir skjevt engang. Men et tips skal du få hvis du skal lage et rammelerret: Få lånt deg en gjærsag! De koster forresten under 100 kroner på Claes hvis du har et varehus i nærheten.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vannpistol
    Resulatet var høyere aksept hos samboer og noe som rent estetisk var penere, men det ble ikek 100% firkantet og fikk litt bølger på duken.

Hvordan unngå det?
    Etter hva jeg skjønner ut fra denne postingen er ramma til Vannpistol BÅDE maskering og oppspenningsramme. Dette gjør at man trenger temmelig vridningsstabile lister. Det krever også at veggen er helt plan, siden eventuelle ujevnheter i veggen kan "dytte" på lerretet fra baksiden. Dersom man lager oppspenningsrammen på BAKSIDEN av lerretet og har separat maskering, kan man stive av de lengste sidene med en tverrgående list også, og får lerretet litt ut fra veggen.

Sjekk denne linken for hvordan de gjør det med malerier. Dette er direkte overførbart til hjemmekinoen:
    How to Stretch Artists' Canvas

Maskeringen ville jeg gjort med egne lister utenpå lerretet, kledd med sort filt eller andre sorte, matte tekstiler for best mulig lysabsorpsjon.

Sjekk også denne tråden:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...6&start=30

Lykke til!

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å få ramma mest mulig vinkelrett kan det være et greit tips å finkappe listene sammen, da blir de hvertfall like.. å hvis du i tillegg bruker noen bra hjørnebeslag er vel ikke hjørnene noe problem heller..

Jeg malte ramma mi med halvblank svart.. du ser ikke plagsomt mye til bilde på ramma men det blir nok bedre med stoff. men lager du en bra ramme å plasserer den riktig blir det vel uansett ikke noe stort problem

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte Pythagoras for å få det rett. Det er ikke så vanskelig å få en nøyaktighet på 3-4 mm for et 100" lerret. Er det nødvendig å kutte i 45 grader når lerretet dekker over skjøtene ? For maskeringslister er det klart et poeng.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •