Heisan, trenger litt hjelp angående BEL prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heisan, trenger litt hjelp angående BEL prosjekt

Hei folkens,

Ny hær,

Jeg lurer litt på å bygge et BEL høyttaler par

Men det er så mange BEL tråder så jeg blir neimen ikke klok , har fulgt med i fra det startet i 2005 frem til nå..

Men hvisst noen har hørt/bygd disse selv, kan de kommentere lyden fra de forskellige høyttalerene? Forhåpentligvis kan "Roffe", eller "Snickers Is" forklare meg forskjellen på ?
    BEL Mk1 ,
    BEL mk2,
    BEL mk3 ?? er det dette som er det nyeste prosjektet?
    BEL ES,
    BEL XL,
    -Er alle komplett med delefilter og arbeids-tegninger/komplette mål nå? Må ha et prosjekt som er utprøvd og bra, med mindre du mener noe annet da hehe Kan gjerne være prøve-kanin hviss jeg får detaljert bygge-beskrivelse. Kan også være behjelpelig med å lage tegninger for de forskjellige BEL variantene, da jeg er teknisk tegner av yrke, :-) Har også litt 3D erfaring.. ikke så mye enda men det er en start, Jeg bruker: Solid Edge, Inventor og Autocad som tegne-program.

Jeg vil gjerne vite hva som er det beste valget med tanke på kvaliteten på element og slikt, lydkvalitet man får pengene f:eks hvorfor velge silverflute eller Hivi ,tenker på i prisklassen 3000-8000 max for disse Høyttalerne,

Det siste er: kan "Snickers Is" eller "Roffe", sette opp et bra element valg og kasse med delefilter for en aktiv BEL subwoofer 10"-12"? Eneste kravet jeg har er at Både subwoofer og Høyttalere skal være knall på musikk..(kall det en Hi-End-billig sub som er meget musikalsk hehe) jeg har ingen interesse for film, så det jeg ønsker er en slik sub som har de kriteriene.. altså ingen kompromiss mellom film og musikk ,kun til musikk bruk, Det kan også være både bassrefleks eller trykkammer, helst ike for vanskelig å plassere..
    P.S det trenger ikke være en dyr løsning, jeg ser jo hva dere har fått til med BEL prosjektet med billige element :-)
    Hvis det kommes frem til en løsning hær så blir jeg utrolig taknemlig:-D

Har vurdert den 10.16"xtz subwooferen som de selger på surround.no som fikk 6 i lydogbilde, men har på følelsen at dette er ikke en sub som står i stil til kvaliteten til en BEL-subwoofer hvis den blir bygd selv!

Forhåpentligvis vil denne subwooferen også være god til disse høyttalerne
    SoundStage! Equipment Review - Heybrook Duet Loudspeakers (10/2000) det er de høyttalerne jeg har nå

Helt til slutt må jeg bare skryta av alle snille og flinke personene som vil dele dette med andre folk.. fantastisk og komme på slike prosjekt som BEL!! Utrolig!!:-D :-D

huff , beklager den lange posten det ble til slutt! :-( ,men klør i fingrene etter å lage noe

Beste hilsen
    Rune

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL Mk1 var første utgave uten bakdiskant.
    BEL mk2 fikk annen kabinettutforming, bakdiskant og noen delefilterendringer.
    BEL mk3 er vel ikke konstruert?
    BEL ES har andre bassmellomtoner og annet delefilter, kabinett som mk2.
    BEL XL ble vel ikke konstruert ferdig?
    BEL 2-veis ble vel heller ikke offisielt avstluttet med et endelig delefilter.

Edit:
    Godt gjort å følge med siden 2005 og skrive din første post nå, forresten!
    Elementene må vel nå kjøpes fra utlandet, da det ikke ser ut til at Creative HiFi (Snickers-Is) sin butikk er oppe igjen.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh har ikke fulgt med siden året 2005 , men har lest stort sett de fleste postene
    angående BEL-prosjektet som startet i 2005.. Har bare fulgt med i slutten 2008 og begynnelsen på 2009 noen måneders lesing hehe :-D

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det BEL mk3 som er startet sist i rundt 2007 engang, kan det stemme at det var denne kassen "Liker-Hifi" konstruerte, så stoppet prosjektet opp foreløpig?
    Edit.Det var denne jeg mente :http://avforum.no/forum/diy-do-yours...osjekt-15.html # Post nr288 av "eMTea" viser kasse-konstruksjonen :-)

Takker for foreløpige svar :-)
    Har du et BEL ht-par eller flere? hva synes du om de?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke den siste der går under BEL (Billig Enkel Liten).

Har dessverre ikke bygget noen av versjonene selv, jeg bare vurderte det en periode.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Currywurst2000
    Hei folkens,

Ny hær,

Jeg lurer litt på å bygge et BEL høyttaler par

Men det er så mange BEL tråder så jeg blir neimen ikke klok , har fulgt med i fra det startet i 2005 frem til nå..

Men hvisst noen har hørt/bygd disse selv, kan de kommentere lyden fra de forskellige høyttalerene? Forhåpentligvis kan "Roffe", eller "Snickers Is" forklare meg forskjellen på ?
    BEL Mk1 ,
    BEL mk2,
    BEL mk3 ?? er det dette som er det nyeste prosjektet?
    BEL ES,
    BEL XL,
    -Er alle komplett med delefilter og arbeids-tegninger/komplette mål nå? Må ha et prosjekt som er utprøvd og bra, med mindre du mener noe annet da hehe Kan gjerne være prøve-kanin hviss jeg får detaljert bygge-beskrivelse. Kan også være behjelpelig med å lage tegninger for de forskjellige BEL variantene, da jeg er teknisk tegner av yrke, :-) Har også litt 3D erfaring.. ikke så mye enda men det er en start, Jeg bruker: Solid Edge, Inventor og Autocad som tegne-program.

Jeg vil gjerne vite hva som er det beste valget med tanke på kvaliteten på element og slikt, lydkvalitet man får pengene f:eks hvorfor velge silverflute eller Hivi ,tenker på i prisklassen 3000-8000 max for disse Høyttalerne,

Det siste er: kan "Snickers Is" eller "Roffe", sette opp et bra element valg og kasse med delefilter for en aktiv BEL subwoofer 10"-12"? Eneste kravet jeg har er at Både subwoofer og Høyttalere skal være knall på musikk..(kall det en Hi-End-billig sub som er meget musikalsk hehe) jeg har ingen interesse for film, så det jeg ønsker er en slik sub som har de kriteriene.. altså ingen kompromiss mellom film og musikk ,kun til musikk bruk, Det kan også være både bassrefleks eller trykkammer, helst ike for vanskelig å plassere..
    P.S det trenger ikke være en dyr løsning, jeg ser jo hva dere har fått til med BEL prosjektet med billige element :-)
    Hvis det kommes frem til en løsning hær så blir jeg utrolig taknemlig:-D

Har vurdert den 10.16"xtz subwooferen som de selger på surround.no som fikk 6 i lydogbilde, men har på følelsen at dette er ikke en sub som står i stil til kvaliteten til en BEL-subwoofer hvis den blir bygd selv!

Forhåpentligvis vil denne subwooferen også være god til disse høyttalerne
    SoundStage! Equipment Review - Heybrook Duet Loudspeakers (10/2000) det er de høyttalerne jeg har nå

Helt til slutt må jeg bare skryta av alle snille og flinke personene som vil dele dette med andre folk.. fantastisk og komme på slike prosjekt som BEL!! Utrolig!!:-D :-D

huff , beklager den lange posten det ble til slutt! :-( ,men klør i fingrene etter å lage noe

Beste hilsen
    Rune
    BEL-prosjektet var et morsomt prosjekt, og det fikk jo mye oppmerksomhet. Det resulterte vel hovedsaklig i to utgaver av en 2,5-veis høyttaler, der jeg bygget en variant av den første (mk1), mens mk2 var en helt ny kabinettløsning som fikk bakdiskant og nytt delefilter. Jeg har deler liggende for å oppgradere delefilteret i mine mk1, og skal også henge på et par frittstående diskanter, slik at mine ikke blir så langt unna mk2.

Nå er det nok blitt slik at BEL må regnes som et avsluttet spor. Det er nok en del ubygde kit som ligger rundt omkring, men så lenge Snickers-is har mer enn nok annet å drive med, så vil det neppe skje noen videreutvikling på dette. Snickers-is lanserte jo også ideen om en ny AVforum-høyttaler for en tid tilbake, men også dette sporet ligger litt dødt.

Når det gjelder subwoofer, så tror jeg ikke man trenger å lage noe dedikert til BEL. Subwoofere kan man stort sett finne slik at de dekker de fleste behov i dag. Man lager sjelden egne delefiltre til subwoofere i dag, disse er innebygget i subwooferforsterkerne som kjøpes ferdige og felles inn i kassa.

Faktisk er det å bygge en god subwoofer ganske enkelt, men det er såpass mye konkurranse i dette markedet at det ikke er gjort uten videre å bygge en billig subwoofer som kan konkurrere på pris/ytelse med kommersielle produkter.
    Det er spesielt prisen på forsterkermodulene som trekker opp.

Det er jo moro å bygge noe selv, og BEL kan fortsatt bygges, bare man klarer å oppdrive delene (tror elementene fortsatt er i produksjon). Men nye konstruksjoner basert på disse elementene tror jeg ikke vil skje. Både jeg og Snickers-is mener vel at det var vanskelig å hente mer ut av disse enn vi fikk til i BEL.

Om du kommer på noen ideer til nye prosjekter vil du uansett få kyndig hjelp her på forumet. Det er flere som sitter på mye god kunnskap om høyttalerkonstruksjon her.

Lykke til. :-D

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei "Roffe", det var deg eller "Is'en" jeg håpet vill svare, :-)

Bare lurer på hvilken av de BEL-konstruksjonene er best å bygge i dag, hvis delene er tilgjenglige?
    BEL ES/-F ? eller BEL Mk2? har de lik lydsignatur? og har de ferdig tweakede delefilter?

Slik jeg har lest meg til ,så ble BEL mk1 med Silver-flute element, beskrevet som å være en fantastisk-lydende høttaler til å være en så billig!! :-D
    Hviss mk2 eller ES/F med hivi elementer har lik lydsignatur bare enda bedre så høres jo dette utrolig digg ut å bygge? :-D :-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Currywurst2000
    Hei "Roffe", det var deg eller "Is'en" jeg håpet vill svare, :-)

Bare lurer på hvilken av de BEL-konstruksjonene er best å bygge i dag, hvis delene er tilgjenglige?
    BEL ES/-F ? eller BEL Mk2? har de lik lydsignatur? og har de ferdig tweakede delefilter?

Slik jeg har lest meg til ,så ble BEL mk1 med Silver-flute element, beskrevet som å være en fantastisk-lydende høttaler til å være en så billig!! :-D
    Hviss mk2 eller ES/F med hivi elementer har lik lydsignatur bare enda bedre så høres jo dette utrolig digg ut å bygge? :-D :-D
    "BEL ES/-F" er en konstruksjon som ikke er basert på de samme bassmellomtoneelementene som den opprinnelige BEL, og selv om de kan benyttes i samme kabinett, så er dette egentlig en helt annen konstruksjon, satt sammen av en annen konstruktør. Delefilteret er jo nødvendigvis endret også. Jeg synes det av den grunn er litt misvisende å bruke "BEL"-navnet på det kitet, siden det er såpass mye som er endret.

Jeg har ikke hørt "BEL ES/-F", og kan derfor ikke si noe om ytelsene til den konstruksjonen. Elementene er gode nok på papiret, og det kan godt hende det låter bra. Jeg ville i så fall tatt kontakt med noen som har bygget den varianten.

Denne tråden er kanskje interessant i så måte:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-f-ferdig.html

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott "Roffe" takker for info :-D
    Tror kansje jeg spør G-H etter hva jeg har sett ser det ut som han har bygget både BEL ES-f og BEL mk2
    takker for tipset :-)

Når det hjelder subwoofer så tror jeg at jeg fant en her:http://avforum.no/forum/diy-do-yours...struksjon.html
    eneste problemet er at TC-sounds elemntet koster hvisst desverre 4000kr, det va jo litt kjipt.. :-(
    Er alle BASH aktive subforsterkere med 110Volt og ikke 220volt??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes absolutt rimeligere subwooferelementer enn 4000 kroner. Men som ellers er det et visst forhold mellom pris og ytelse, selv om det også finnes produkter som gir mer eller mindre for pengene.

Når det gjelder BASH-forsterkere, så er det mange som har bestilt 220V-versjoner direkte fra Oaudio:

O Audio - Hear Everything That Is There

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på å ferdigstille mine BEL mk2, og vi har ferdigdtilt et par til en kompis av meg. Dette er en knallgod høyttaler, ingen tvil om det. Men den trenger litt guffe for å spille høyt. Med mindre du er veldig basstørst, så syntes jeg du skal høre høyttalerne før du bygger deg en sub, disse høyttalerne gir fra seg gode mengder fin bass.

Om du føler for å bygge sub, dedikert til musikk, så kommer du jo ikke utenom Peerless XLS\XXLS, dette er elementer av GOD kvalitet, men de er nok ikke "de værste" til filmbruk.

Jeg har 2x XXLS og 2x Keiga 5230 liggende, send en PM om du er interisert i noe slikt.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei "Roffe" ja finnes nok billigere subwoofere,hehe Det var bare det han skrøt så mye av at den var så god på musikk, med stålkontroll på bassen(Hifi/HiEnd-bass), :twisted:

Trenger egentlig ikke så veldig med lyd-trykk tror jeg, MEN den MÅ spille musikk bra, som jeg nevnte lenger oppe i tråden så skal den KUN brukes på musikk!! Derfor trenger jeg ikke noe jordskjelv-bass, bare det er Stål-kontroll på bassen og den ikke lager rommlebass, vil ha tight og fin og stram slag-kraftig bass, må gjerne gå litt dypt også hehe men 12" går nok dypt nåk uansett:-D
    Et siste viktig punkt er at den følger godt med Stativhøttalerne mine/BEL når de blir bygd.. at det høres ut som det passer inn på et vis..

Heh, blei litt for mye bruk av Bold-funksjonen der gitt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også bygget BEL MK2:
    (http://avforum.no/forum/324454-post241.html)
    og er enig i at det er en veldig god høyttaler til den prisen.

Men det viste seg at for meg hadde den en svakhet - bånddiskantene har ganske liten spredning, og sweet-spot er ganske lite. Jeg har etterhvert flyttet høyttalerne vekk fra stuen, for jeg syntes ikke de dekket hele sofa-gruppen tilstrekkelig bra. Nå har jeg dem på hjemmekontoret istedet, hvor de står slik at de treffer stressless'en perfekt. De er på en måte en en-manns høyttaler...

Andre har sikkert andre erfaringer....:???:

Jeg jobber nå med andre høyttalere til stuen med dome diskant istedet.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runer, var veldig fin denn BEL'en din er faktisk vanvittig mange fine DIY høyttalere her inne! Utrolig fine subber du lager også eMTea, lekker den finnishen på Bårdie sin!

Runer det var litt synd det du kommenterer der, kan det noe med den litt avvikende formen på toppen i forhold til orginalen mk2? vet ikke jeg altså, men skulle ikke den Ambiance-diskantet hjelpe på den litt dårlig spredningen?:roll:
    Er det derfor den får EGO-høyttaler navnet av og til?

eMTea, hva type er den Peerlessen du har? Er det en 12" hvor mange watt er den på?, kan du hinte til hva du har tenkt å selge den for?

Tror kansje ikke jeg har råd til å lage både BEL og Subwoofer i første omgang.. :-) muligens det blir subwoofer først mye raskere og konstruere også.. Men har også lyst til å prøve den berømte BEL'en

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke den krumme toppen på BEL'en min har noe og si. Men Ambience diskanten må jo reflekteres via veggen, så plasseringen er veldig viktig. Hos meg var det i hvertfall ikke ideelt, og en sofagruppe på 3+2+1 ble for stort område å dekke.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja det er kansje håp i min stue da kansje, har stortsett en 3 seter med hvilemodul, veldig synd for deg da , men du får jo glede av den på kontoret en så fin kreasjon fortjente å stå i stua:-D

Nå når disse BEL høyttalerne er skikkelig innspillt hvordan vil du plassere den lydmessig, hvilken ht synes du det ligner mest på? Tror den best ht jeg har hørt selv ,er Dali megaline en gang på 90-tallet husker det såvidt ..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dette elementet ELTEK AS jeg har 2 av. Selger kun alt samlet, 2x forsterker og 2x element, 4500kr må jeg ha for det.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså ikke en forsterker og et element? Er det en Bash 500watter fra O-audio på 220v den forsterkeren? er ganske interessert hvis jeg kunne kjøpt et sett av deg?? :-) hvor stor kasse må jeg ha på den for å få slik bass jeg ønsker meg?(beskrevet lenger oppe i post #12)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, forsterkeren er som nevnt tidligere, en Keiga 5230, på 300w.
    XXLS elementene trenger ikke så mye effekt, de er vel oppgitt til 175W long-term eller noe slik.
    Beklager men jeg selger kun alt samlet.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm det var synd, :-( , men hvor tror du noelunde kasse volum havner med et slikt element tunet for musikk..? :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •