Oppgradering av CD-spiller.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av CD-spiller.

Som sikert mange begynner å bli lei av å høre om kjøpte jeg for litt siden en Vincent S3 CD-spiller. Jeg har lenge vært usikker på om det var et klokt valg, og er vel ikke så veldig mye mer sikker nå heller. Tendensen til å bli litt hard i lyden som folk snakker om er jeg ikke så enig i, den skyldes nok bare andre svake ledd i ulike oppsett, men jeg lurer rett og slett på om jeg skulle gått opp noen prisklasser. Jeg har også sett på Meridian, Arcam og Marantz. Shanling avskrev jeg på grunn av rørutgangen, men etter å ha hørt Gorm sin er jeg ikke så sikker på at den er noe dårligere den heller.

Avgjørelsen er nå imidlertid tatt, og det blir viberasjonsdemping av chassis og drivverk, utskiftning av en rekke kondensatorer, et par nye op-amp-er og en L-Clock. Jeg ser også for meg å bygge en enda bedre strømforsyning med filter både på primær og sekundærsiden. Jeg ser for meg å poste resultater og erfaringer her etter hvert for å gi andre muligheten til å se på tilsvarende operasjoner på egne spillere.

Jeg har tidligere gjort oppgraderinger av en eldre spiller, men uten L-Clock og uten nye op-amper. Imidlertid er hele drivverket i den omfattende dempet, og kondensatorer byttet. Resultatet den gang var bra, så jeg er spent på hva jeg har å hente her.

Om noen har erfaringer med oppgraderinger eller andre forslag til oppgraderinger så setter jeg pris på om dere poster det her.

MVH

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres interessant ut! Du kommer vel til å bytte ut en og en del og sammenligne? Hadde vært spennende å høre hvilke oppgraderinger som gir mest utslag i lydkvalitet.

Hvordan vil du vibrasjonsdempe chassis og drivverk? Har et asfaltplater liggende. Vil det ha noen stor effekt med å dempe chassiet med disse? CD-spilleren er en C542 som har en ganske pinglete vekt på 4,5 kg. Kunne også tenkt meg å kanskje teste LC-clocken som har fått så mye skryt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asfaltplatene vil nok fungere, men jeg har planer om å bruke NioseKiller på boks, slik at jeg kan fordele det på mindre flater også. Selve drivverket vurderer jeg å dempe ved å fylle ribbeplasten med silicone. Jeg skal forsøke å avstemme resonansfrekvensen på drivverket i forhold til ophenget slik at jeg med dempeføtter kan ende opp med et kanselleringssystem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er noisekiller og hvor kan det kjøpes? Er det å anbefale for asfalt plater? Har det noe særlig hensikt å dempe topplata? Kan dette medføre at spilleren blir veldig varm?

Noen som vet noe om zapfilteret til lcaudio? Hva med å lage en ekstern DAC med zapfilter og en lc clock? Vil jo da kunne kjøre den balansert. Er det mye gevinst i dette?

Ble mye spørsmål nå, men det får gå :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noisekiller er sånn masse som brukes til å dempe dørene osv på bilen når man monterer bilstereo. Varmeutviklingen på en CD-spiller er liten, og vil ikke skape problemer med en dempet plate. Jeg ser ingen grunn til å bruke både noisekiller og asfaltplater. Noisekiller har de i hvertfall på Torshov Bilrekvisita.

ZAp-filteret til LC-audio har ikke vært helt problemfritt, så jeg er blitt anbefalt å styre unna det.

Skal du kjøre balansert bør du ha en fullbalansert preamp. Det er også forskjellige balanseringsformer. Den mest korrekte er med 4 DAC-er der 2 er fasevendt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips snickers!

Jeg tror jeg skal teste å dempe litt med asfalt plater. Annen oppgradering for vente da jeg først skal kjøpe høyttalere som jeg skal bygge til sommeren

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger man bare da asfaltplaten oppe på cd spilleren (med tanke på demping på en BASE plate...for å justere vekten)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville klistre den hovedsaklig på undersiden av topplata og oppå bunnplata om det er mulig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter fortsatt på Racer-Morten. Delene er betalt... :?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg venter fortsatt på Racer-Morten. Delene er betalt... :?
    N.A.T?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Det er der Racer-Morten jobber. Han som alltid husker hva du snakket med ham om sist, og som aldri glemmer å bestille noe.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jepp. Det er der Racer-Morten jobber. Han som alltid husker hva du snakket med ham om sist, og som aldri glemmer å bestille noe.
    Hehe.. Det kan hende det. Har ikkje pratt med han so mykje 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Racer-Morten har ikke klart å skaffe meg OpAmpene ennå, men clocken, sølvkondensatorene og viberasjonsdempingen er nå på plass. Det vil si, viberasjonsdemping av drivverket utgår da dette er så lite at det ikke er noe sted å plassere dempematerialet. Jeg kunne dempet skuffen, men den har ingen funksjon når den er lukket.

Jeg er ikke ferdig med å montere spilleren, og jeg skal ta noen bilder først. Kommer tilbake med resultater veldig snart.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der blir sikkert rå, når delene kjem på plass. Kva slags chassi har du brukt?

(p.s) Tek du imot bestillingar, vist den funkar bra? :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg sikkert gjøre, men jeg har ikke fått testet det ennå. Skal smøre på resten av gugga nå.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay.

Korleis vil du at lydbilde resultat messigt skal bli? Håper og bli?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige ved slike oppgraderinger er at en del feil blir helt eller delvis rettet opp. Som regel blir forvrengningen senket og støynivået lavere. Dette høres normalt som mer ro i lydbildet, og ofte strammere nedre oktaver. Nå er det rett før det siste laget med Noisekiller er tørt så da skal det settes sammen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå bestemt meg for en liten endring i oppgraderingen i forhold til opprinnelig tenkt. For det første er jeg litt usikker på om jeg skal beholde de kondensatorene jeg har satt inn. Noen som har noen formening?

For det andre skal jeg gi blanke i OpAmpene og bytte hele utgangsdelen til denne:http://www.lcaudio.dk/index.php?page=6

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av dårlig gain er jeg anbefalt å bruke de mye omtalte AD8065 alikevel. De kom i dag. Rapport kommer så snart de er på plass :P

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •