Bygge senter som skal matche B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge senter som skal matche B&W

Heisan.

Etter å ha lekt meg litt med bygging av Sonorør til kinoen min, har jeg funnet ut at jeg vil prøve meg på å bygge en vaksen senter høytaler som kan matche resten av lyden i anlegget mitt.

Til sommeren skal jeg bygge ut leiligheten så jeg får nok plass til en litt stor senter. Men vil helst ha den oppå stereobenken. Så dybden kan godt være opp til 50-60 cm... Bredden ser jeg for meg som maks en meter. Og høyden, ja det kommer jo an på hvordan element jeg skal bruke til de nedre tonene.

Planen blir noe som kan trykke litt og gi meg et stort løft i lyden fra det jeg har nå. Den skal drives opp av effektforsterker så det kan godt være noe som drar litt krefter...

Vet bare ikke halt hva jeg må legge meg på i pris, så det er fint med noen inspill om hva jeg kan få for de forskjellige prisklassene...

Hadde tenkt noe alla "fuglebad" plassert basselement(er) og frontmontert diskant og midttone...

Noen inspill????

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer info

Ser at det er en her på forumet som har bygget en knall senter(ser ut som det i hvertfall) men tenkte i grunn ikke på å bygge noe så stort.

Kanskje lignende med:
    1-2 stk diskanter
    Type: ?????

2-4 stk midtoner
    Type: ?????

2 stk 10" basselementer.
    ELTEK AS
    Vedlegg 44445

Delefilter: Har ikke peling...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker ikke denne som mal altså...

3 stk 8" bass, 6" mellomtone og diskant...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

heisan

Jo det hadde jo ikke vært så værst.
    Har jo en LCR600 jeg kunne lånt litt element av, med litt riktig delefilter kan jo den gi meg 2 midtoner og en diskant, også kanskje 3-4 8" basselementer.

Hadde det vært mulig tru???

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikkordene er nok "riktig delefilter" ja... Om du begrenser det til å bygge ny kasse til LCR-en, med basselementene delt lavt (80-150hz) og plassert horisontalt som på bildet av HTM-en tror jeg det har potensiale

Noe mer enn det ville jeg ikke våget meg ut på uten måleutstyr og enten mye kunnskap i kofferten eller stor utforskertrang. Det var mye enklere å lage høyttalere nå man nesten ikke kunne noe... :P

EDIT: glemte jo å påpeke at jeg definitivt ville plassert LCR-en vertikalt. Om det kun er deg som skal sitte i sweetspot å se film fungerer det greit nok med horisontal plassering av elementene, men til flere personer er det ingen vei utenom vertikal plassering med tanke på spredning og frekvensgang.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Stikkordene er nok "riktig delefilter" ja... Om du begrenser det til å bygge ny kasse til LCR-en, med basselementene delt lavt (80-150hz) og plassert horisontalt som på bildet av HTM-en tror jeg det har potensiale

Noe mer enn det ville jeg ikke våget meg ut på uten måleutstyr og enten mye kunnskap i kofferten eller stor utforskertrang. Det var mye enklere å lage høyttalere nå man nesten ikke kunne noe... :P

EDIT: glemte jo å påpeke at jeg definitivt ville plassert LCR-en vertikalt. Om det kun er deg som skal sitte i sweetspot å se film fungerer det greit nok med horisontal plassering av elementene, men til flere personer er det ingen vei utenom vertikal plassering med tanke på spredning og frekvensgang.
    Men har jeg forstått det riktig at LCRen har 2 stk midtoner som er delt litt forskjellig??? for under spilling er det mer svingning i det ene elementet kontra det andre. Ville det vært mulig å koble begge elementene på der hvor midttonen blir sendt ut av delefilteret uten å ta knekken på dette???

Spør for jeg har ikke anelse om hvordan filtre fungerer og hva det tåler.
    For hvis jeg kunne gjort det hadde det kanskje vært mulig å drive opp de eventuelt 3-4 8" basselementene med en sub forsterker og drevet resten av midtonen med en effektforsterker....

Angående det, er det en idé å sette innstillingene på recieveren på large og la de dype tonene som skal komme ut av subben komme i form av basselementer på centeren i stedenfor igjennom subben???

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye mas, men....

ELTEK AS
    Dette ser vel ut som noen fine elementer.
    4 stk av disse plassert ved siden av hverandre horisontalt, med elementene fra LCRen plassert over dem, også plassert i front.

Det kan jo kanskje se bra ut...

Skal leke litt i AutoCad, så det kommer noen bilder av ideen...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Men har jeg forstått det riktig at LCRen har 2 stk midtoner som er delt litt forskjellig??? for under spilling er det mer svingning i det ene elementet kontra det andre. Ville det vært mulig å koble begge elementene på der hvor midttonen blir sendt ut av delefilteret uten å ta knekken på dette???
    Det går nok ikke, for delefrekvensen avhenger av impedansen, og 2 like elementer paralellkoblet gir halv impedans, og ved serie dobbelt.
    Skulle du gjort noe slikt, så kunne du (kanskje ikke helt optimalt) studert delefilteret fra LCR'en, og lokalisert hvilke komponenter som er tilknyttet de spesifikke elementene, for deretter å bygge et likt et til det elementet du ønsker å kopiere.
    Men da kan nivåene bli gale i forhold til diskanten igjen.
    Mangel på bass vil du ikke få her nei

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Forstår uheldigvis ikke så mye av delefilter og slikt, liker igrunn bare å pusse og spytte MDF jeg.

Men hadde jo vært artig å kunne få til noe slikt som jeg har tegnet i vedlegget.
    Vedlegg 44469
    Edit:
    Avrundete kanter på kassa og fancy detaljer ble brått litt vanskeligere enn husket å tegne. Derfor går det ikke frem så fint som jeg ville
    Men dere får i allefall et lite bilde av hvordan jeg har tenkt. Etter Freddie sitt forslag...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

med litt farger

greit med litt farger for å få frem litt detaljer
    Vedlegg 44474
    Edit: Sånn jeg tolket produktdatabladet til basselementene så skal de ha mellom 15-25 liter i lukket konstruksjon pr. element.
    Siden jeg skal ha 4 av dem vil vel det bli 60-100liter kasse bare til basselementene. Vet ikke om det kan være lurt å dele dem av inni kassa for at 2 og 2 element skal spille sammen. Da kan jeg jo også bruke den skilleveggen som en av avstiverne inni kassa.

Der midtonene skal sitte tenkte jeg å lime sammen tilskjærte MDF plater og frese/slipe ned disse slik at jeg får de runde formen i topp.
    Diskanten derimot er jeg usikker på, men den kan nok få samme byggekonstruksjon som midtelement, bare i mindre størrelse.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jada

Egentlig så blir jo å lage noe som det over et hån mot en høytaler som i følge min mening er noe av det vakreste som finnes innen HIFI. Så jeg vet ikke engang om jeg tørr å begi meg ut på å lage det.

Men hvordan ville det vært å få delt lyden med det over ca 350 Hz levert ut i form av LCR 600s3 og det under 350 Hz levert ut av en kasse som står under, med 3-4 stk 6,5" eller 8" basselementer. Da burde jeg vel få det trykket som jeg vil ha?????

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag???

Blir dette for dyrt/komplisert? Og det bli da lettere for meg å kjøpe en senter til og putte den på motsatt side av bildekilden som jeg har den andre???

Eller lar det seg gjøre???

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dyrt tror jeg nok ikke det blir. Men rent lydmessig skal man ha ganske mye "DIY-kunnskap" før det lønner seg å bygge selv. Tross alt har de store produsentene svært kompetente folk og digre R&D-budsjetter..

OM du vil bygge, og er opptatt av best mulig lyd: bygg en ny kasse til LCR-en (med samme målene på frontplata) og la den stå oppreist, og bygg heller en løs subkasse til basselementene. Den beste plasseringen for diskant og mid er ikke automatisk den beste plasseringen for basselementene.

Å kjøpe en identisk senterkanal kan være en god idé, men ikke om du plasserer dem på hver sin side horisontalt (som et par ekstra fronthøyttalere). Da vil du få nøyaktig samme sweetspot-problematikk som om du ikke hadde senter, og det er jo litt bortkastet... Plasser heller én i midten mot gulvet og én i midten mot taket (på en loddrett linje i midten av bildekilden altså) og vikle dem mot lytteposisjon så du unngår for mye refleksjoner fra tak og gulv. Du vil få samme "mono-effekt" som ved høyre/venstre-plassering, men spredningskarakteristikken blir langt mer fordelaktig

Det er mulig du vil påpeke at LCR-en er beregnet for liggende plassering, men det er utelukkende fordi svært få ønsker en stående senterkanal over eller under tven. Markedet bestemmer. Om du ser på toppmodellene har omtrent samtlige senterkanaler diskant og mid plassert under/over hverandre.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda!! Stå på!!

Sitat Opprinnelig postet av epifant
    For dyrt tror jeg nok ikke det blir. Men rent lydmessig skal man ha ganske mye "DIY-kunnskap" før det lønner seg å bygge selv. Tross alt har de store produsentene svært kompetente folk og digre R&D-budsjetter..

Joda! Selvsagt har produsentene dyktige folk og kan selvsagt best lage mest mulig "riktig" lyd klangmessig/kurve korrekt q etc. ..men det er et STORT MEN!
    Jeg mener man ved å tilegne seg en ikke alt for stor DIY-kunnskap om høyttalere, og bruke en viss posjon sunn fornuft, samt kombinere dette med kompetente folk (les Eltek) i kombinasjon med dette forumet at man kan bygge seg til et sjokkerende bra resultat.
    Har selv opplevd at barkede hi-fi guruer har løftet på bryna. Og det er veldig morro!

Må ikke ta fra mannen drømmen heller..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •