Retro 70talls høyttalere bygg..HEV DE PÅ BÅLET I DAG! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 68
    Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hmm

ja de er paralell, lyden er grei, men kanskje en anelse for mye diskant? har en del resistorer (carbon composition) og noen kondensatorer(0.22uf) liggende.. kan jeg bruke noen av disse?

selve elementene er jo 8ohm og jeg målte på selve høytaleren (hele greien) at det var 2,5 ohm.
    Jeg kjører den gjennom 4 ohm utgangen på forsterkeren, kan dette være så skadelig?

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskantene din kommer nok ikke til og leve så lenge uten et delefilter, sannsyneligvis ikke mellomtonene din heller.
    Hvis du tar en titt på databladene til elementene så er det oppgitt en anbefalt delefrekvens, ville hvertfall prøvd og holde meg rundt der, og fintunet filteret etter de er innspillt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av tipetu
    ja de er paralell, lyden er grei, men kanskje en anelse for mye diskant? har en del resistorer (carbon composition) og noen kondensatorer(0.22uf) liggende.. kan jeg bruke noen av disse?

selve elementene er jo 8ohm og jeg målte på selve høytaleren (hele greien) at det var 2,5 ohm.
    Jeg kjører den gjennom 4 ohm utgangen på forsterkeren, kan dette være så skadelig?

Du kødder nå ikke sant?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei tenk jeg gjør ikke det du

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tipetu
    nei tenk jeg gjør ikke det du
    Ok. Jeg forstår at dette er første høyttaler bygg og at det er lett å ta snarveier. Men prøv å hør på rådene du får her. Også finnes det mange flotte byggetråder her på forumet hvor man kan lese seg opp på forskjellige ting.

Viktigst av alt: Du må bruke delefilter på elementene dine. Nå sender du bass til diskanten og det tåler den ikke. Mellomtonen tåler noe, men den spiller verken bass eller diskant fint. Bassen tåler å spille høyere frekvenser men vil låte bedre om den slipper.

Om du skal konstruere eget filter er det mye å tenke på. Det kan andre komme med bedre tips på enn meg. Det er bedre å bruke Cervin Vega delefilteret enn ingenting til å begynne med. Mulig du kan bruke de komponentene du har, men det kommer helt ann på delefilteret du kommer opp med. Du kan ikke bare rulle sammen en ball med komponenter og forvente at det fungerer heller.

Høyttaler-elementene er billige, men om de får en god kasse og et godt delefilter får du iallefall ut det beste av dem.

Neste gang du skal bygge kasse bør du planlegge lenge. Det virker som du har gjort alt på noen dager. Og fint er det, men resultatet kunne blitt så mye mye bedre om du bare hadde tatt deg tid, fått råd og fulgt dem.
    Grunnarbeid er viktig. Før man lakkerer.

Det er uansett ikke dødt løp for dette prosjektet, kassene og elementene kan du helt sikkert bruke, men få lagd deg et delefilter som passer elementene du bruker.

Dette er ment som gode råd, og ikke for å være spydig på noen måte. Lykke til videre med gøytalerbygging.

Et lite spørsmål:
    Hva slags forsterker bruker du?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

så sant så sant

jeg takker for alle svar og ideèr folk har å komme med. I bunn og grunn har det seg sånn at jeg hadde noen hobbyplater liggende og fant plutselig ut at jeg ville bygge noen enkle simple høyttalere, på gøy. Har ikke noe behov for en 100% forseggjort kasse og ja, om man teller sammen antal timer jeg har brukt på denne så blir det sikkert på en dag eller to. :-| har tatt litt om dagen pga andre "viktigere" ting å gjøre på
    Ja, CW filteret skal inn igjen midlertidig, og jeg har searchet ebay og funnet tre eller fire potensielle filtre som kan passe mitt formål..
    et lite sprms, kikker på et fisher filter fra 1966 som er tilsalgs.. er dette noe å satse på? har hørt at kondensatorer kan "tørke ut" med tiden?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

inni

monterte delefiltrene nå...lyden var egentilig ikke så gale? kanskje litt mye diskant, men kommer seg nok.. hvor lenge bør høyttalerene spilles inn?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

håper dere DIYere klarer å sove om natten nå :P

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Et lite spørsmål:
    Hva slags forsterker bruker du?
    Bruker en yaoin MC10L..

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Problemet er at treet er "levende" det reagerer på fuktighet, varme etc. Det er en grunn til at ingen produsenter lager sine kabinetter i heltre. Men for all del, du kan være heldig å få bra lyd. Uansett spiller det ingen rolle dersom du er fornøyd med lyden..
    Har sett sonus faber i heltre. mulig de har varmpresse litt mdf i innsiden...
    Men som møbelsnekker jeg har jobbet masse i MDF. Også MDF lever, krymper/sveller ved temp forandring, dog ikke i samme format som gran/furu
    og øvrige myke treslag. laget faktisk en gang kabinett med gjærede skjøter tilsilsvarende tipetu har her. Lakkerte disse i proff lakkboks (sort pianolakk 8 lag 6 sort/2 klar. Det tok et halvt år og så var limfugen (polyurethan) synlig gr. bevegelse.

Et tips til byggere: Det finnes flere typer kvaliteter av MDF (ikke så mange som vet) Jo mer varmpresset og fintkornet partikel jo mer densitet og dødt er materialet. Spørr på din nærmeste byggvarehandel

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jepps

vet, men planen var jo å beise den i herdins beis og klarlakk... gikk jo ikke helt som planen når 45g vinklene ble helt mislykket så eneste alternativ var å male hele greien :P Har jo beiset hobbyplate-kasse før og den er i utmerket stand enda.. se "bygge rørcombo fra scratch" her på forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF lever i høyeste grad. Så fort mine baffler var inne tok det en uke så var det krympet.
    Til tema: kjempebra at du prøver tipetu, det er sånn du lærer Du kommer garantert til å lære masse hvis du har interessen og fortsetter å bygge. En gang må være den første også videre
    Norcad her på forumet har en tråd du kanskje kan ha nytte av å stikke innom:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-workshop.html

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jau

Ja er intressant å bygge og lære underveis en dag blir det nok MDF eller gulvspon som materiale! Har bygget 100vis av subkasser i spon, men disse er jo bare for subber til bilforsterkere osv..
    Takker for hjelp! Noen som har et tips til godt delefilter til elementene evt. komponenter for å konstruere selv?

Info

bass.......8Ω.......42 - 5000Hz
    mellom....8Ω.....450 - 6000hz
    Diskant...8Ω......2500 - 20000hz

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sånn

lagde noen frontdeksler i dag.. limte sammen noen innvendige hjørnelister og trakk de om.. synes de så fine ut jeg..

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut dette!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare berømme innsatsen/holdingen din Tipetu! Tror det er svært mange som tenker "bygge høyttalere selv, det klarer jeg ikke, så lar heller vær'", mens du hopper rett i det for "moro skyld", for å se hva du kan lære underveis.
    hvorfor ikke?!
    Men samtidig er det nok en god idé å lese seg rundt/spørre her på forumet, og bruke tid på planlegging om du ønsker et best mulig resultat i eventuelle fremtidige prosjekter, det er utrolig mange kunnskapsrike selvbyggere her!

Til slutt, resultatet ditt ble veldig fint jo!
    Hva med å kanskje bygge et par matchende stativer?
    Du vil få bedre lyd om du får diskantene i ca ørehøyde. (test med et par stoler eller noe.)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm. e det frontstoff fra biltema det der tru?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk takk

gøy med tilbakemld! fronttrekket er fra ljudia
    Frontstoff mørkegrå - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

var veldig enkelt å jobbe med og har også kjøpt knotter Frontpluggsett - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

har masse snacks der!

angående elementene så er lyden MYE bedre nå! åpnet seg helt og har fått stå på i noen dager med radio på.

har lagt inn bud på disse filtrene her
    VINTAGE PAIR 3 WAY MISSION CROSSOVER w TERMINAL FUSE - eBay (item 350159889682 end time Feb-08-09 12:04:55 PST)

De skal vel være greie nok?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut som skikkelige gøyttalere ja.

Jeg driver å designer noen store greier her, det har dradd litt ut, men så er det også noe helt annet enn stort sett alt annet jeg har sett av høyttalere.

Kan ikke se så veldig mye galt i prosjektet ditt egentlig, men om du hadde tatt deg litt lengre tid med å matche elementene mot hverandre, tenke design på utførelsen (mener da mest form på kassa, hvilket prinsipp det skal virke på osv, jeg gir blanke i waf), og kanskje ofre litt mer tanke på delefilteret, så hadde det blitt veldig veldig bra.

Når det er sagt er jeg ganske imponert over det du har rotet sammen, det ser helt kurant ut utenpå, og jeg tror faktisk du har snublet over noen kurante delefiltre. Det er en liten ting du burde teste ut litt, prøv å legg inn litt dempemateriale i kassene, gjerne noen glava-rester eller lignende, prøv med litt forskjellige mengder, prøv å få det til sånn at det ligger langs veggene og du bør ihvertfall ha litt i bunn. Lykke til videre. :-)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

done

Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Det er en liten ting du burde teste ut litt, prøv å legg inn litt dempemateriale i kassene, gjerne noen glava-rester eller lignende, prøv med litt forskjellige mengder, prøv å få det til sånn at det ligger langs veggene og du bør ihvertfall ha litt i bunn. Lykke til videre. :-)
    har dempemateriale i, Zachry Q12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

bassen er nydlig nå! men gleder meg som bare F til jeg får de nye filtrene!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •