Nye høyttalere i planleggingsfase.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere i planleggingsfase.

Holder på å oppgradere anlegget i kjelleren. Diy forsterkerene er straks klare så nå manglere det litt opgradering på høyttalerfronten!
    Har snart to forsterkere hvor hver skal biampes på hver sin høytteler.
    forsterkerne har 3 kanaler, 2x50 watt til diskant (scan speak revelator 7000) og mellomtone (scan speak 12m) og en hypex 180w til 2x vifa xt18Wo.
    bassene og mid/twe skal deles aktivt mens diskant og mellomtone skal deles passivt.
    Det jeg er usikker på er delefrekvenser, filter og hvordan jeg skal lage kassene.
    Vurderer å lage kassen todelt med bass og topp hver for seg.
    Er det mulig å ta utgangspunkt i Troels Gravesens ekta eller ekta grande mtp diskant mellomtone og modifisere litt i bass/mid delen?

Noen tips?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filtrene vil være avgjørende for resultatet. For å få et godt resultat er du avhengig av å kunne tweake MYE i ettertid, derfor:
    - Bruk digitalt delefilter.

Dersom du er usikker på hva som skal til for å få elementene til å yte optimalt, fang opp de tipsene du får, men ikke begi deg ut på en stor byggeprosess med finish og alt før du vet at dette yter optimalt, derfor:
    - Lag deg testkasser.

Det å tweake høyttalere er ikke uten videre enkelt, spesielt ikke på gehør. Den berømte "radioshackmetoden" er i prinsippet ubrukelig, spesielt til å analysere høyttalerens respons. Du trenger å kunne måle skikkelig for å ikke jobbe helt i blinde. Arta er et godt alternativ for å kunne utføre gode målinger til en billig penge, derfor:
    - Invester i måleutstyr, lydkort med mic-pre, og målemic.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har måleyustyr så det er i orden. har kasser på vifa bassene som jeg vurderer å bruke. Da mangler kun en kasse til mid og "diskant". Så har muligheten til å teste litt. har også en "test utgaver" av de aktive filterene så jeg kan lytte og teste før jeg lager de "permanente" filtere.
    Men kan jo ikke endre baffelstep osv med de aktive filterene så det kan jo være et problem.
    Det er jo elementer med enormt potensiale og jeg vil virkelig dra nytte ut av det jeg har så vil gjerne ha masse tips!

vil lage noen kasser som er enkle, solide og som ser kule ut.
    har jo et tidligere prosjekt som ble avsluttet for noen uker siden. (ikke ferdig finish)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er du jo langt på vei, kule de forrige der forresten.

Jeg har sett så mange prosjekter som blir "ferdig" før man begynner å bygge, så bygger man, så er man nogen lunde fornøyd etterpå, men da har man som regel ekstreme mengder uutnyttet potensiale. Derfor skrev jeg som jeg gjorde i forrige innlegg.

Om du gidder å poste T/S på de elementene du er på jakt etter kasseforslag til...?

Forøvrig vil du normalt ha plenty med EQ i digitale filtre. Dermed kan du håndtere baffelstep der også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    volumet og tuning på kassene er ikke noe problem. Det jeg ikke har så mye erfaring å hente ut potensialet ut av er baffelstepp og filter osv.
    Jeg har noen helt enkle filter-kretskort som skal inn i forsterkerkabinettene. Er pappa som styrer med de, men tror det stort sett er delefrekvens, demping, q-verdi og bratthet som kan justeres det.
    Burde jeg lage ferdige høyttalere først og så lage filterene etterpå?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det bør du, og jeg sier det igjen, digitale filtre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •