Tips til kasse (TC-12 OEM)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til kasse (TC-12 OEM)

Noen som har tips til kassevolum og avstemming som passer til ett par med TC Sound TC-12 OEM? Primært til hjemmekinobruk, sekundært til musikk så dypbass er viktigst.

Dersom kassevolum passer noenlunde til SVS PB12Plus/2 noe jeg håper og tror vil jeg bytte ut de orginale 12.2 elementa med TC12-OEM men da jeg ikke har funnet noen kasseforslag på nett så er jeg ikke sikker hvor bra det vil fungere. (har ikke fått elementa i hus enda så det er ikke så lett å bare prøve heller enda...)

Såvidt jeg har lest er TC-12 OEM omtrent samme element som TC2000 så mulig kasseforslag blir det samme, noen som kan regne litt og tegne noen grafer?

T/S:
    - Qts 0.464
    - Qes 0.534
    - Qms 3.55
    - Fs 21Hz
    - Res 3.11 ohms
    - Ls 2.2 mH
    - Lp 5.1 mH
    - Rp 7.6 ohms
    - Dia 235mm
    - Vas 54 liters
    - Mms 347 grams
    - Cms 160 um/N
    - BL 16.5Tm
    - Spl 82dB

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen ide/innspill?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    muligens 100liter med Ø70 x 416mm rør.. (stemt av til 15hz)
    dette er ut ifra simulering i bassbox 6 pro for maximal bass..
    for normal inne sub foreslår den hos meg ei lukket kasse på 21 liter

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet å lage en simulering/graf for hvordan de fungerer i 75liter? Vurderer som jeg har skrevet i en annen tråd å bruke de til å oppgradere en SVS PB12Plus/2 og der er effektivvolum ca 150 liter.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Vist du har tenkt til å bruke begge elementene i ei kasse å fortsatt tune så lavt så blir kassa veldig stor og du vil få veldig lange porter så lange at de kansje ikkje får plass i kassa.

Mitt forslag er to seperate lukkede kasser på 41 l (+ elementets volum).
    Det vil både spille veldig lavt og høyt. Då kan du felle in kvar sin dayton 1000W forsterker i kvar av subbene.

I følge grafene eg får ut på simuleringsprogramet så vil du ikkje få portene under 70cm lange før du har ei kasse på 190l ved 18hz, tuner du lavere så blir rørene lengre. Så vist du absolutt vil ha ei portet kasse så må du vere klar over at den blir stor.:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få installert meg ett beregningsprogram selv også så jeg får lekt meg litt.... men inntil da er det flott med hjelp!

Var 190l totalt eller pr element? Gidder du å legge inn 150l (eller 2x75) og se hvordan det blir? Nå har jeg ikke målt hvor lange røra i SVSen min er men de er relativt lange, men kanksje ikke så lange som 70cm.

Lukket kasse er ett alternativ men som du skriver da må en ha effekt, og muligens også EQ og da blir det fort veldig dyrt, men kan absolutt være ett alternativ å selge PB12Plus/2en og heller kjøpe kraftige effektforsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    last ned winisd det e et genialt gratis program.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Skal få installert meg ett beregningsprogram selv også så jeg får lekt meg litt.... men inntil da er det flott med hjelp!

Var 190l totalt eller pr element? Gidder du å legge inn 150l (eller 2x75) og se hvordan det blir? Nå har jeg ikke målt hvor lange røra i SVSen min er men de er relativt lange, men kanksje ikke så lange som 70cm.

Lukket kasse er ett alternativ men som du skriver da må en ha effekt, og muligens også EQ og da blir det fort veldig dyrt, men kan absolutt være ett alternativ å selge PB12Plus/2en og heller kjøpe kraftige effektforsterkere.
    Hei.

Den kassa på 190l var med 2 stk elementer og 2 stk 4" porter.
    Med ei kasse på 150l tunet til 18hz så vil du måtte ha 2 stk 4" porter som er 92cm kvar.
    Vist du måler lengdene på røra og kor store de er så kan det hjelpe.

Men den beste oppgraderingen i de kassene der må vell vere svs db 12.3 elementene.

De oem elementene hadde vert best lukket elller tunet høgre.:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlig mening etter å ha hørt begge deler er at det er svært lite å hente ved å "oppgradere" til 12.3 element så det er ikke aktuelt, synes ikke de spiller noe bedre og lydtrykket er omtrent identisk.

Skal se om jeg finner ut hvor lange røra er på SVSen, men når den orginalt er tunet til laveste frekvens så er det jo kun ett rør som er i drift og det er vell ikke så stort som 4" tror jeg, så mulig det ikke er så borte vekk iforhold til så lav tuning. På andre sida er det ikke must å tune så lavt som 18hz, noen og tjue holder nok for meg.

Skal få installert BassBox 6 ikveld så får jeg leke meg litt der og se om jeg blir klokere.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Ei kasse med 2 element på 140l tunet til 25 hz og med 2 stk 4" rør på 47.55cm kvar ser bra ut. Då er kan du klare over 130db med 1000w til kvart element, men det er berre gjetting eigentleg. fordi rommet ditt kan forandre det både positivt og negativt.
    Du vil oppnå xmax ved ca 18hz.

Veit du kva max effekt desse elementene tåler? rms er vell 1200w? eller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått installert BassBox nå og såvidt jeg kan se så ser kurva rimelig bra ut med 75liters kasse og 22 hz tuning, tuner en lavere vil en kun oppnå økning under 20 hz og det klarer jeg meg egentlig greit uten. Så jeg tror jeg får gi det ett forsøk først å bruke SVS kassene selv om forsterkeren kun gir ca 450watt til hvert element. (max effekt er oppgitt til 1200 watt RMS ja)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått installert BassBox nå og såvidt jeg kan se så ser kurva rimelig bra ut med 75liters kasse og 22 hz tuning, tuner en lavere vil en kun oppnå økning under 20 hz og det klarer jeg meg egentlig greit uten. Så jeg tror jeg får gi det ett forsøk først å bruke SVS kassene selv om forsterkeren kun gir ca 450watt til hvert element. (max effekt er oppgitt til 1200 watt RMS ja)

Det ser bra ut når du tuner til 22hz men problemet er at for å få den tuningen så er du nødt til å ha eit vist antal rør og ei vis lengde og areal på dem.
    Det tviler eg sterkt på at du klarer med de rørene som står der orginalt.
    Vist du måler kor lange de er å kor stor diameter det er på dem så kan man få eit mykje betre svar på korleis det vil bli å ha desse elementene i den kassa.:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Org røra i SVSen er 4" og sånn ca 65cm lange, der er totalt 3 rør men som kjent kan en blokkere inntil 2 rør for å "tune" porten. Med 1 rør og de nye elementa er en rimelig nært opptil 22hz tuninga som er i grafen, men om en vil få portstøy med kun 1 rør er vell fullt mulig vil jeg tro

Får desverre ikke elementa før neste helg og dermed ikke prøvd før det, men det virker nå såpass aktuelt at jeg ihvertfall vil prøve de i! Dersom det ikke blir suksess får jeg prøve de i lukket kasse og se hvordan det vil fungere, litt skeptisk til om det vil fungere tilfredstillende i bunn uten EQ men det vil tida vise!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Org røra i SVSen er 4" og sånn ca 65cm lange, der er totalt 3 rør men som kjent kan en blokkere inntil 2 rør for å "tune" porten. Med 1 rør og de nye elementa er en rimelig nært opptil 22hz tuninga som er i grafen, men om en vil få portstøy med kun 1 rør er vell fullt mulig vil jeg tro

Får desverre ikke elementa før neste helg og dermed ikke prøvd før det, men det virker nå såpass aktuelt at jeg ihvertfall vil prøve de i! Dersom det ikke blir suksess får jeg prøve de i lukket kasse og se hvordan det vil fungere, litt skeptisk til om det vil fungere tilfredstillende i bunn uten EQ men det vil tida vise!
    Hei.

Vist du bruker 1 av røra så vil du få ein tuning frekvens på ca 15 hz men med mye port støy.
    Vist du bruker 2 av røra så skal du kunne få ein tunings frekvens på 21hz.
    Vist du bruker 3 av røra så får du ein tuningfrekvens på ca 25 hz.
    På papiret ser dette ganske bra ut, er i alle fall verdt å prøve som du sier.:-D
    Ditt største problem er vell forsterkeren den er nokk for liten, du må passe på å ikkje ødelege elementene.

Lykke til!:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg allerede har skrevet i en annen tråd så har jeg nå ikveld omsider fått elementa jeg har ventet på, første inntrykk var at de er rimelig mye mer solid bygd enn de orginale elementa i PB12Plus/2

Neste steg var å montere de i kassen og det var heldigvis plug and play. Ble litt forundret over hvor simpel kassen egentlig var innvendig og innvendig kabling var ikke akkurat mye å skryte av, så mulig bare det i seg selv hadde vært en oppgradering!

Da jeg venter på ny effektforsterker til frontene er det begrenset hvor intereseant det er å teste suben, men siden jeg har relativt voksen senter så har jeg nå prøvd litt bare med den og første inntrykket er ihvertfall veldig bra. Det virker til å spille vell så dypt som med orginal elementa samtidig som de spiller adskillig kjappere og mer kontant, mao mer musikalsk. Nå vil lyden helt sikkert endre seg endel når oppheng får noen timer bak seg men det høres lovende ut, så de gamle originale elementa har nok vært i kassen for siste gang

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg allerede har skrevet i en annen tråd så har jeg nå ikveld omsider fått elementa jeg har ventet på, første inntrykk var at de er rimelig mye mer solid bygd enn de orginale elementa i PB12Plus/2

Neste steg var å montere de i kassen og det var heldigvis plug and play. Ble litt forundret over hvor simpel kassen egentlig var innvendig og innvendig kabling var ikke akkurat mye å skryte av, så mulig bare det i seg selv hadde vært en oppgradering!

Da jeg venter på ny effektforsterker til frontene er det begrenset hvor intereseant det er å teste suben, men siden jeg har relativt voksen senter så har jeg nå prøvd litt bare med den og første inntrykket er ihvertfall veldig bra. Det virker til å spille vell så dypt som med orginal elementa samtidig som de spiller adskillig kjappere og mer kontant, mao mer musikalsk. Nå vil lyden helt sikkert endre seg endel når oppheng får noen timer bak seg men det høres lovende ut, så de gamle originale elementa har nok vært i kassen for siste gang
    Sjå der ja:-D
    Ser ut som en ganske heftig oppgradering du har gjort.
    Hadde vert artigt med ein før og etter måling.:-D

Gratulere med ein hefitig oppgradering:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått meg ny effektforsterker på frontene nå så det passer egentlig bra at jeg er sykemeldt i 2 uker nå

Har lekt meg litt idag både med film og musikk og at dette var en kjempeoppgradering er det ingen tvil om. Synes både det spiller høyere og dypere faktisk, men absolutt viktigst er at det spiller vanvittig mye bedre på musikk og suben integreres mye bedre med frontene. Så her og nå er jeg mildt sagt kjempefornøyd Kunne selvsagt hadde mer effekt enn det PB12Plus/2 forsterkeren gir men ved normalt bruk holder det greit.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •