Aktiv deling og kassevolum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktiv deling og kassevolum

Titter for tiden på et DYI-prosjekt bestående av 2 stk Seas L12RCY/P basser og Seas 27TBFC/G diskant i et MTM-oppsett. Bassreflekskassen har et volum på 8 liter med et refleksrør på 19cm (dia=5cm). Konstruksjonen er laget for å spille ned til ca. 60Hz.

Jeg skal bruke høyttalerene i et surround-system sammen med en aktiv sub og aktiv deling med re-direct av bass til sub ved typisk 90-100Hz.

Kan jeg da redusere kassevolumet (vil ned på ca. 5l eller mindre) på frontsystemet siden det allikevel ikke skal spille bass under 90-100Hz? Hva må jeg gjøre med refleksrøret? Er det noen der ute med hendig software som kan hjelpe meg med beregning av redusert kassevolum?

/T

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LinearTeam og hent ned winISD. Så har du plutselig hendig software selv

Snart kommer noen andre til å like til "programmet" unibox også, dette er et excel-ark som gjør samme nytten!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, kult det, men får helt andre kassevolum enn prosjektet slik det er beregnet. Her er forresten en link til prosjetet "Silverado".

Når jeg legger inn TS-parametrene i ISD får jeg (2 stk elementer): 3,36 liter med Fb: 70Hz. Refleksrøret blir hinnsides langt med mindre jeg justerer ned dia (og det kan jeg jo gjøre).

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det programmet spyr ut er på ingen måte noe fasit på hva det skal være. Du kan selv justere volum og avstemningsfrekvens og se hva som skjer med kurvene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo bidra med et forslag.
    Vb 5 liter (dvs 5L pluss rør, avstivere etc)
    Rør Ø35mm, lengde 150mm
    Forutsatt demping av alle innvendige flater unntatt baffelen.

-3dB vil da teoretisk havne på 88hz, deler du ved 100hz vil de fortsatt kunne tåle en del effekt uten å nå xmax og/eller få blåselyder i porten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Norcad

Takk for forslaget. Dersom jeg legger inn disse dataene (Vb 5 liter, Fs 88Hz og rør ø35mm) får jeg rørlengde på 47,6mm. Samtidig får jeg en stor "kul" på frekvenskurven rundt 100Hz. Dersom jeg bruker forslaget fra WinISD får jeg 3,4l fs=70Hz rør=35mm rørlengde= 144mm.

http://dev1.zetta.no/img/tuning.gif
    Grønn: 5 liter/88Hz Hvit: 3,4l/70Hz

Begge disse plottene er gjort uten den aktive delingen på 80-100Hz. Hva vil skje med frekvensgangen når denne trer i kraft?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Impulse
    Hei Norcad

Takk for forslaget. Dersom jeg legger inn disse dataene (Vb 5 liter, Fs 88Hz og rør ø35mm) får jeg rørlengde på 47,6mm. Samtidig får jeg en stor "kul" på frekvenskurven rundt 100Hz. Dersom jeg bruker forslaget fra WinISD får jeg 3,4l fs=70Hz rør=35mm rørlengde= 144mm.

http://dev1.zetta.no/img/tuning.gif
    Grønn: 5 liter/88Hz Hvit: 3,4l/70Hz

Begge disse plottene er gjort uten den aktive delingen på 80-100Hz. Hva vil skje med frekvensgangen når denne trer i kraft?
    Du har nok blandet kortene litt her.
    I mitt forslag er det F-3dB som er 88hz, ikke Fb.
    Fs er elementets egenresonans, Fb er resonansen (avstemmingen) i kassen, mens F-3dB er resultatet, altså hvor langt ned i frekvens konstruksjonen spiller i praksis.

Mao, i en 5 liters kasse avstemt med et Ø35mm L150mm rør, vil Fb bli lav nok til at F-3dB havner ved 88hz.

Var ikke ønsket ditt 5L volum og aktiv deling ved 90-100hz da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, du har helt rett. Jeg skrev Fs, men mente faktisk Fb (som vel også kalles kassens tunings-frekvens?). Det er vel denne verdien (Fb altså) som WinISD vil ha (sammen med volum).

Dessuten har du også rett i at jeg ønkset 5liter og deling ved 90-100Hz, men det er jo samtidig morsomt å lese og lære litt...

Hva blir Fb i ditt forlsag? Mulig deling til sub ved 90-100Hz er for høyt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •