Trenger hjelp med å finne mål til en 2x12 subkasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med å finne mål til en 2x12 subkasse

Kan ingen ting med sub, kasser osv

Hørte at bassrefleks kasse hadda passet best så jeg tror det er sånn jeg skal ha.

Faren min e snekker og han sa at han kan lage kassa hvis han vet målene og har en skisse til den. får ikke helt til å ordne det.
    Har spurt en del folk og alle kommer med forskjellige volumer, størrelser og lignende blir bare forvirra.

kjøpte to sånne en stund siden.

Features

* 12 Inch
    * 500W Max
    * Blue Metallic Poly Injection Cone
    * Foam Surround
    * High Temperature Kapton Voice Coil
    * Chrome Plated Binding Posts
    * 60 Oz Magnet
    * Imp 4?
    * Voice Coil Diameter & Type 1.5 Inch Aluminum
    * Efficiency 1W/1M 94 Db
    * Freq Resp 25 HZ-2 KHZ
    * 60 Oz Magnet
    * Mounting Depth 4.75 Inch

Specifications
    Peak power handling: 500W
    Magnet structure: 60 Oz.
    Voice coil diameter & type: 1-1/2 Inch alum.
    Efficiency 1W/1M: 94dB
    Impedance: 4 ohm
    Frequency response: 25Hz-2khz
    Mounting depth: 4 3/4 Inch

Dimension & Weight
    Width: 13.60 Inch
    Height: 6 Inch
    Depth: 13.60 Inch
    Weight: 7.10 lbs

Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med mål og kanskje en skisse hvis mulig .

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

er jo bare til å kjøpe noen 22mm gulvspon og lage deg en boks hvis man skal gjøre det enkelt?

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kassevolum

Det er som regel oppgitt anbefalt kassevolum i spesifikasjonene, evt. kan du nok henvende deg der du har kjøpt den, de kan nok hjelpe deg.
    Er dessuten litt vanskeligere med bassreflekskasser enn med lukkede kasser, da refleksportene og rørene må passespesifikasjonene til elementene og kassen.

Kan tenke meg at kassen bør være på mellom 50 og 80 liter, her Boxbuilder2 får du hjelp til å finne mål o.l. til kassen.

Spon er ikke noen god idè, anbefaler MDF.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da dette er såpass rimelig element er det unødvendig å legge mye penger i MDF. 22mm spon fungerer bra nok i dette tilfellet.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke så ofte slik at prisen på elementet bestemmer hvilke materialer som bør brukes i kassen.

Ser forøvrig poenget ditt viss du tenker at det skal gjøres på billigst mulig måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lager bare i spon og setter en slags overtrekk over

Hvis jeg lager først en lukket kasse med ca sånne mål

LITERVOLUM : 66
    BREDDE : 800 mm
    HøYDE : 370 mm
    DYBDE : 460 mm

Er det da mulig å stikke inn en eller 2 kloakkrør'er eller noe sånt hvis man er misfornøyd og hvilken side bør sub'ene være på? på den flate siden eller vinkel siden?

Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman

Spon er ikke noen god idè, anbefaler MDF.
    Syns det er litt drøyt og si at spon ikke er noen god ide. Passer man på og stive opp kassen litt innvendig så holder spon i lange baner. Man kan event legge på litt dempemateriale på innsiden av kasseni form av asfaltplater el lign.

Skulle vært moro og satt opp 2 identiske kasser hvorav den ene er bygd i MDF og den andre i SPON, og faktisk sett om noen klarte og høre forskjell...... Tenker da på en "vanlig" bruker.

Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gor
    lager bare i spon og setter en slags overtrekk over

Hvis jeg lager først en lukket kasse med ca sånne mål

LITERVOLUM : 66
    BREDDE : 800 mm
    HøYDE : 370 mm
    DYBDE : 460 mm

Er det da mulig å stikke inn en eller 2 kloakkrør'er eller noe sånt hvis man er misfornøyd og hvilken side bør sub'ene være på? på den flate siden eller vinkel siden?
    Utifra de målene du gir oss der så har du ingen vinkler på kassen forutenom 90 da, hehe. Du må ha forskjellig dybde i bunnen og toppen av kassen skal du få noen "vinklel" på den ene siden av kassen.

Ang plassering av elementene så har det liten betydning om du setter elementene på den "vinklede" siden eller den "rette" Jeg ville valgt den rette hvis det var opp til meg.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at mdf er bedre egnet til subkasser enn spon, er at egenressonansen i MDF i utgangspunktet ligger mye høyere (utenfor frekvensregisteret til de fleste Subwoofere, type 300-400hz tror jeg) enn egenressonansen i spon. (Som jeg tipper ligger på rundt 20hz) Nå er det selvsagt mye mer enn bare materialet som virker inn på egenressonansen i en kasse, som f.eks. kassestørrelse og avstivning.

Derfor er det mye lettere å få problemer med kasselyd i en subkasse dersom man bygger kassen i spon, og avstivningene i en spon-kasse må sitte mye (!) tettere enn i en MDF-Kasse, og i dette tilfellet snakker vi om en såpass stor kasse at det sannsynligvis vil gi hørbart utslag avhengig av hvilket material man velger.

Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Syns det er litt drøyt og si at spon ikke er noen god ide. Passer man på og stive opp kassen litt innvendig så holder spon i lange baner. Man kan event legge på litt dempemateriale på innsiden av kasseni form av asfaltplater el lign.

Skulle vært moro og satt opp 2 identiske kasser hvorav den ene er bygd i MDF og den andre i SPON, og faktisk sett om noen klarte og høre forskjell...... Tenker da på en "vanlig" bruker.
    Dersom du holder til i Bergens-området er jeg faktisk tilbøyelig til å ta den utfordringen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være en ca 60 graders vinkel bak.

Fant et bilde på internett

Tenkte at kasse skal bli ca som det bildet der^

Har noen spørsmål anngående den.

Skal det være noen ting inni den? som f.eks skillevegga eller noe sånt?
    Hvor lang må lengden være da? 800mm blir vel for lite

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at mdf er bedre egnet til subkasser enn spon, er at egenressonansen i MDF i utgangspunktet ligger mye høyere (utenfor frekvensregisteret til de fleste Subwoofere, type 300-400hz tror jeg) enn egenressonansen i spon. (Som jeg tipper ligger på rundt 20hz) Nå er det selvsagt mye mer enn bare materialet som virker inn på egenressonansen i en kasse, som f.eks. kassestørrelse og avstivning.

Derfor er det mye lettere å få problemer med kasselyd i en subkasse dersom man bygger kassen i spon, og avstivningene i en spon-kasse må sitte mye (!) tettere enn i en MDF-Kasse, og i dette tilfellet snakker vi om en såpass stor kasse at det sannsynligvis vil gi hørbart utslag avhengig av hvilket material man velger.

Dersom du holder til i Bergens-området er jeg faktisk tilbøyelig til å ta den utfordringen...
    altså. egenresonansen bestemes veldig my av flata som e i bevegelse.
    større flate des laver resonans frekvens. det gjeld også mdf.
    om du klare å hør resonans forskjellan i en kasse bygd i godt avstiva spon, mot mdf kasse med de ellementan der. ja da e du jaggu god. å i tillegg står den i ei bil der alt riste å skrangle.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley

Dette har jeg testet med 3 forskjellige elementer og kassestørrelser. Og det eneste tilfellet man kunne høre forskjell var ved STOR kasse UTEN avstivere.
    Så at MDF er et must er tullprat!

Når man i tillegg i denne tråden tydeligvis mener materialvalget er viktigere enn volumet og evnt BR på kassen, da er man på villspor.

Uten TS-parametre (minst Fs, Qts og Vas) er det ikke mulig å komme med noen gode forslag til kasser, det vil uansett bare bli vill tipping.

Utfra utseendet på elementet (billig konstruksjon/liten magnet) vil jeg TIPPE at dette krever en stor lukket kasse for å spille dypt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilken kasse kommer til å lage bedre lyd? Den bassreflex kassa eller en ca sånn kasse

Liter: 2x26 liter
    Høyde: 36,5cm
    Bredde: 72,5cm
    Dybde: 23,5cm / 38cm

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    altså. egenresonansen bestemes veldig my av flata som e i bevegelse.
    større flate des laver resonans frekvens. det gjeld også mdf.
    om du klare å hør resonans forskjellan i en kasse bygd i godt avstiva spon, mot mdf kasse med de ellementan der. ja da e du jaggu god. å i tillegg står den i ei bil der alt riste å skrangle.
    Ja, det er jeg klar over, tror forsåvidt jeg skrev at kassevolumet og andre ting og spillte inn på egenressonansen, men at egenressonansen til MDF i ugangspunktet ligger mye høyere enn den til Spon er du vel enig i?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jeg klar over, tror forsåvidt jeg skrev at kassevolumet og andre ting og spillte inn på egenressonansen, men at egenressonansen til MDF i ugangspunktet ligger mye høyere enn den til Spon er du vel enig i?
    ja den e æ enig i. men ikke at det e merkbar forskjell med det oppsettet der i ei bil.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig. Men størrelsen på flatene er hele poenget her. En sponplatebit på 20 x 20 cm som er festet langs kanten resonerer ikke ved 20hz for å si det slik.

Bygger man en kasse i spon og setter inn avstiver(e) av et stivere materiale (med høyere egenfrekvens) som f.eks MDF og i tillegg setter avstiverne på rett plass, dvs at man stiver av de største flatene først, og IKKE setter avstiveren på midten av flaten, så er man i mål.

Vannfast 22mm gulvspon er billig og bra til sub i bil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •