"Godt" kjøp ble plutselig "Dårlig", men ledet frem til en overraskende oppdagelse...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Godt" kjøp ble plutselig "Dårlig", men ledet frem til en overraskende oppdagelse...

Jeg kjøpte et par Infinity RS4000 høyttalere på loppemarked for en
    stund siden, betalte kr. 100,- og trodde jeg hadde gjort et godt kjøp...;-)

Tok dem frem nå i romjulen og fant ut at absolutt alle skumkanter var råtne...
    Ikke fullt så godt kjøp lenger da nei...

Strippet kassene for elementer for å se på oppbygningen av kassene, alternativt bruke andre elementer...

Jeg har ikke veldig god greie på hifi og slikt, annet enn mine ørers oppfatning av "god lyd",
    men har lenge hatt Infinity i bakhodet som en leverandør av "high end" HT...
    Til min overraskelse så viste det seg da at den ene kassen også var ødelagt,
    årsaken var dårlig konstruksjon. (min subjektive observasjon)
    I tillegg var dempemateriale omtrent fraværende, og ingen avvstivere å se noe sted...
    Kassen var rett og slett "sprengt" i stykker fra innsiden, og det eneste som
    holdt den sammen var "plastfineren". Disse HT har buede hjørner på fronten
    og fineren går fra bakkant rundt fronten og til bakkant igjen.

Jeg har bygd noen DIY HT opp gjennom årene og har lest utallige spaltemeter med
    beskrivelser og do's and dont's, men jeg har aldri sett HT-kasser konstruert slik som disse.
    Sideveggene og fronten er, på samme måte som fineren, konstuert i ett stykke.
    Måten Infinity har klart å "bøye" 20mm spon rundt hjørnene er rett og slett ved å
    sage/frese en 10-12 3mm brede spor med 3 mm mellomrom ca 19mm ned i platen.
    Overgangen mellom front/sider og topp/bunn er ivaretatt med 45 graders fres med "lås".

Grunnen til at denne var sprengt var dårlig liming i topp, samt at den da
    hadde sprukket på begge sider av den massive delen av frontplata.
    Etter min mening en uunngåelig konsekvens av konstruksjonen,
    andre synspunkter mottas gjerne.

I disse kassene sitter det, så vidt jeg kan forstå, noen gode deler i form av
    delefiltere som kan "choppes" og at Emit diskantene kan repareres med
    repsett til kr. 180,- pr stk, så et så veldig dårlig kjøp var det kanskje ikke allikevel...

Mvh

Peter

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg hørte disse for en 20år siden.
    Muligens min første store "Hi-fi opplevelse"

...men som du skrev så ser ikke kassene så veldig lovende ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter jeg har lest igjennom, og sett på alle bildene innser jeg at vi har lillebroren til disse høyttalerne stående i stua vår xD

Elementene er litt annerledes med dome diskant og et enkelt 8" element, men disse høyttalerne spiller utmerket, og kassene er i utmerket stand.

Er kassene dine vannskadet eller noe sånt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Storken.

Neida kassene så helt perfekte ut når jeg kjøpte de,
    så perfekte som loppemarkedkjøp kan være...

Ved nærmere inspeksjon ble jeg oppmerksom på en liten "sprekk" øverst i overgangen mellom det avrundede hjørnet og den flate frontplaten.
    Når jeg så tok ut elementene og dro i monteringshullet for diskanten så ble sprekken veldig tydelig og den gikk i tillegg i hele frontplatens bredde.

I og med at eneste jeg på det tidspunktet kunne bruke var kassene så måtte
    jeg jo undersøke hva dette var for noe. Undersøkelsen gjorde at jeg raskt konkluderte med at dette ikke kunne repareres og jeg "røsket" dermed løs fronten.

Det som overrasket meg var jo den "elendige" hjørnekonstruksjonen...
    Det er mulig at dersom denne kassen hadde blitt limt tilstrekkelig i overgangen
    mellom topp- og front -platen så hadde ikke denne svakheten fått lov til å ødelegge det svake hjørnet.

Det som overrasker meg mest er at det ikke finnes noen spor etter forsøk på
    å forsterke hjørnene innvendig fra fabrikkens side, dette betyr i praksis at tykkelsen på kabinettet i hjørnene er maks 2 mm!! (i spaltene vel og merke)

Dersom HT dine er i god stand og spiller bra så er jo ingenting bedre enn det!
    Min motivasjon med tråden var først og fremst å påpeke/advare mot hjørnekonstruksjonen.

Mvh
    Peter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •