Plassering av basselement i "basstårn"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av basselement i "basstårn"

Hadde tenkt å bygge to sonosubkasser til mine W12GTi, men nå ser det ut til at jeg lager en firkantet kasse istedet. Planen er da å lage den "formmessig" som en sonosub, dvs ganske høy og ikke så alt for brei, men da altså firkantet istedet for rund (ca 120cm høy, 35 brei og 65 dyp). Totalvolum blir ca 250 liter så den blir relativt stor men det får nå så være.

Men spørsmålet mitt er, bør jeg la elementa spille nedover slik som på sonosubene eller skal jeg montere de slik at de spiller forover? (Pga lang lengde på røra må de nesten gå rett oppover for å unngå vinkler) Eller er dette egentlig lydmessig omtrent det samme i praksis og jeg gjør det som blir greiest konstruksjonsmessig.

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hallo:)

hvor mange elimenter blir det i vær kasse a?

hvis det bare er et eliment i vær ville jeg nok valg å satt de under:-D
    men vis det er flere måtte det blitt oppover langs siden.

kjenner ikke noe til W12GTi elementene men har hør det at det ikke er alle elimenter som liker å henge så prøv å finne ut noe om det, og la det være med å avgjøre om elimente skal sitte på siden eller under:-D

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hadde tenkt å bygge to sonosubkasser til mine W12GTi, men nå ser det ut til at jeg lager en firkantet kasse istedet. Planen er da å lage den "formmessig" som en sonosub, dvs ganske høy og ikke så alt for brei, men da altså firkantet istedet for rund (ca 120cm høy, 35 brei og 65 dyp). Totalvolum blir ca 250 liter så den blir relativt stor men det får nå så være.

Men spørsmålet mitt er, bør jeg la elementa spille nedover slik som på sonosubene eller skal jeg montere de slik at de spiller forover? (Pga lang lengde på røra må de nesten gå rett oppover for å unngå vinkler) Eller er dette egentlig lydmessig omtrent det samme i praksis og jeg gjør det som blir greiest konstruksjonsmessig.
    Nå vet jeg ikke helt om dette er riktig, men har hørt at det er stor fare for resonans i kassa, når det er store rette flater inni kassa, derfor er det lettest å lage kasser av rør i stedenfor firkantede kasser. Men hvorfor lager du ikke rør?
    Det er da helt kurrant å bygge det kontra en firkantet kasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Nå vet jeg ikke helt om dette er riktig, men har hørt at det er stor fare for resonans i kassa, når det er store rette flater inni kassa, derfor er det lettest å lage kasser av rør i stedenfor firkantede kasser. Men hvorfor lager du ikke rør?
    Det er da helt kurrant å bygge det kontra en firkantet kasse.
    det stemme te en viss grad det det har sæ sånn at egenresonansen
    flytte sæ nedover des større flate det bli.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill, men allerede før jeg fikk innspill her ble planen skrinlagt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •