Seas CA15RLY og 27TDFC i temmelig liten kasse.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas CA15RLY og 27TDFC i temmelig liten kasse.

Det har seg slik at min mor (og delvis min far) for en gangs skyld likte mitt siste lille høyttalerbygg, Hivi B3s i liten eikekasse, link. Dette førte til en prosess hvor jeg først skulle finne frem samme element, og lage tilsvarende som de kunne ha på hytten. Etter noe surfing på utenlandske webshopper fant jeg ut at dette ble jo sinnsvakt dyrt iforhold til hva jeg betalte og faktiske prestasjoner.

Da jeg så kommer over en tromsøværing som selger billige Seas elementer, takk til Ludde, og Jonrune for tips, klekket jeg ut en plan. Størrelse var alfa omega for å få prosjektet igjennom hos investorene og jeg la fram denne skissen:

Dette er atså Seas CA12RCY og 27TDFC i en 160mm bed front.

Forslaget ble akseptert, under tvil, og jeg skulle fikse kasser som en julepresang. At jeg ikke fikk tak i CA12 elementet var ikke noe hinder for meg.... CA15RLY får finfint plass på en 160mm bred front, og litt ekstra i høyden har ikke tatt livet av noen.

Ble jeg klar med kasse til jul? Nei, så denne lå fint under treet, spanderte tilogmed et 13x18cm fotopapir på dem.

Den våkne leser vil straks legge merke til at bass-mellomtone element og kassen har vokst noe. Gamlingene mine er ikke like våkne og var meget fornøyde med det pene kortet som nå henger på kjøleskapet deres.

Selv har jeg nå kommet til det skritt at jeg har dette,

som utgangspunkt. Kapp til kassene(~6liter), elementer, og ikke så mye mer. (Takk til svigerfar som hjalp til med å få supre 45graders kutt på alle sider.)

Da innkjøp av element, og bestemmese av volum gikk relativt hastig, har jeg ikke helt bestemt meg for flere ting.

Bl.a lukket eller bassrefleks?

Mine foreldre er ikke basshungrige, høyttalerene vil bli plassert rimelig tett og i et hjørne. Tror rommet vil spille bra med, er stresset med å lage en hylleport, med pustebesvær (tror aldri høystspilling blir et problem), verdt tiden? Noen kommentarer?

Lurer også på hvilke skurer folk bruker på disse Seas elmentene, skulle til å kjøpe umbraco boltene som Eltek har, men disse har jo ikke gjenger over det hele, når elementene monteres i en 16mm (-forsenking 2-3mm) så er jeg redd at det må ekstra tiltak til for å benytte disse boltene. Forslag?

Fresing og liming begynner muligens til helga, tror jeg limer alt utenom bakstykket slik at jeg har noe stabilt som bygger litt når hullene i front skal freses.

Finish blir oljet, as usual.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja... delefilter.
    Vil ta utgangspunkt i dette byggverket med samme elementer:
    Calypso
    Og tweake det jeg makter med øret, bl.a stiger bafflestep frekvensen en del pga. frontplata og evt. andre ulyder får jeg ta som det kommer.

(Hvis ikke noen på nordjæren har målemic, litt erfaring, tid og lyst til å hjelpe. Tror ikke jeg tar denne investeringen selv på dette tidspunktet.)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg sammenligner disse med mine ATC, som har 5,5" bass i lukket kabinett og -3dB@100hz, og mine Epos som har 5,5" bass i BR og -3dB@60hz, vil jeg nok si at en port er verdt det.
    Kanskje spesiellt hvis de (for det meste) spiller lavt, er det fint med litt "loudness" i bunn.
    Men hvorfor hylleport? Et vinklet 35mm rør er mye enklere, og skaper nok ikke blåselyder før elementet er nær xmax allikevel.

Spørsmålet er først og fremst om du har muligheten til å bygge de lukket, men med plass til et bassrefleksrør, så kan du jo teste de lukket og evnt sette inn et rør om de blir for slanke i lyden.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke stole vildt på dataprogrammer, men det er en "vent-match" på 0.21 som gjør at jeg sier at hylleporten får pustebesvær. Med 35mm rør blir den på 0.31. Hvis dette ikke er noe å ta hensyn til så har jeg faktisk plass til et 35mm rør bak diskanten. Blåselyder er nok et ikketema når vi ser på brukerene.

Da er det avgjort. Med biltema sine standard 35mm rør får jeg en liten hump på 1,5dB ved ~100Hz. Avstemining blir da 64,6Hz (desimaler er viktig ) og -3dB kommer på 68Hz. Dette må være ganske greit på det beskjedne volumet.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Helt klart bassrefleks, og så ville jeg nok avstemt noe lavere om jeg var deg.

Andreas.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får fort et rør som er for langt da, kassen bygger ikke mye i dybden.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er ganske tøft med hylleport i front, ala. DybaBel Geb.
    dessuten kan du jo plassere den i en hylle.

en hylleport kan jo lages ganske lang hvis du lager den oppover bakplaten..
    burde vel kanskje tenkt på dette før du kutta platene, siden en hylleport stjeler en del volum i en så liten kasse.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Får fort et rør som er for langt da, kassen bygger ikke mye i dybden.
    Kjøp TO rør på biltema, kapp de i 45 grader, lim og tape de sammen i 90gr vinkel!

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fikk du de 45 grader kantene? jeg forsøkte med en sirkelsag med grademåler, men var litt vanskelig å få kuttet rett.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad: Hvilket lim bruker du til samenføying av plastrør?

tipetu: En stk. ribbesag hvor bladet kan legges til 45grader og en kappsag hvor bladet også kan vinkles. Problemet er ofte at presisjonen ikke er god nok nå slike ting bare "stilles" inn etter merker på sagene. Det ble mye kontrollmåling, og vi brukte mye tid på å "sette" opp sagene.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro plastsveis blir bra, det er jo dette som blir brukt når man lager luftdrevne potetkanoner

Plastsveisen smelter jo plasten, så kan du sette sammen delene, og plasten størkner.
    Nå er det vel ikke allverdens belastning på et bassrefleksrør, kan godt hende kontaktlim funker bra, bruker kontaktlim til det meste jeg, hvis limfugen ikke skal være helt stiv
    Lynlim blir nok stivere enn kontaktlim, men det størkner jo ganske fort.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    90 grader er bra, men to stk på 45 grader er helt klart å foretrekke.
    Bruk en sliten loddebolt til å sveise PVC/PE/PP rør, sitter som bare juling!
    Sjekk dette bildet.
    Det du gjør er å kutte rørene på rett lengde + ca. to sagbladtykkelser om du vil,
    og kutt det hele 22,5 grad på to plasser, alt ettersom hvor du vil ha skjøtene.

Andreas

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med likerHIFI, har du plass til 2 45 gr vinkler, og sag som kutter nøyaktig nok, så er det å foretrekke.

En del plasttyper er vanskelig å lime, og jeg har aldri forsøkt på disse rørene, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Sjelden at superlim e.l. er noe god løsning, muligens Tec7 er bedre? Biltema har noe plastlim som muligens funker.

Eller du kan sveise de sammen som nevnt

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror rett og slett jeg er tilbake til hylleporten nå. Plast, vinkler og ukjent lim frister ikke.

Har noen små 5-6mm HDF (?) plater som jeg tror er stive nok til å takle jobben, avstiver med eikelister. Lager da en "dobbel" bakvegg hvor porten blir 23cm lang x 12,8 bred x 1cm dyp. Får da avstemning ned i ~50Hz. Tror dette kan bli ganske pent også.

Men hvilke skruer/bolter ville dere brukt til elementene? Finnes det svarte skurer med umbraco hode? Evt. bolter ~25mm lange med gjenger på 20mm av bolten?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Tror rett og slett jeg er tilbake til hylleporten nå. Plast, vinkler og ukjent lim frister ikke.

Har noen små 5-6mm HDF (?) plater som jeg tror er stive nok til å takle jobben, avstiver med eikelister. Lager da en "dobbel" bakvegg hvor porten blir 23cm lang x 12,8 bred x 1cm dyp. Får da avstemning ned i ~50Hz. Tror dette kan bli ganske pent også.

Men hvilke skruer/bolter ville dere brukt til elementene? Finnes det svarte skurer med umbraco hode? Evt. bolter ~25mm lange med gjenger på 20mm av bolten?
    Ser at madaboutsound.com selger sorte skruer med umbracohode (fasterness)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper alltid passende skruer/bolter hos nærmeste byggvaresjappe eller Jernia, og så lakkerer jeg dem matt svart med en standard sprayboks. Mye billigere enn "spesialskruer" hos audio forhandlere.

Jeg skrur dem lett inn i en treplanke, varmer dem opp med varmluftspistol og så lakkerer. Da får jeg en lakk som sitter godt, og ikke flasser av når jeg skrur.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg skrøyte på meg å ha brukt langt under et år på byggingen av disse boksene:

Jeg må si jeg simpelten elsker å jobbe med heltre. Finish er så fantastisk mye lettere, og i mine øyne penere.

Tok en spansk en og kjører nå med filteret i calypsoen nevt på første side, på lyttingen er det ingen ting jeg kan sette fingen på som irriterer meg til nå, muligens en anelses demping av diskanten. Løste bassrefleksporten med en hylleport bestående av en 5mm HDF plate i bakkant og den er avstemt til noe sånt som 50-55hz. Her er det god mulighet for videresalg av tilhørende sub, men de klarer seg ganske bra alene. På et microanlegg med alle mulige kretsløp for å heve bassen så blir det nok ivertfall nok, om enn noe upolitisk. Forventer at de nye eierene oppgraderer forsterkereiet og kilden nå som disse komme i hus(hytta).

Kassene ble innvendig kledd med bitumen plater og litt slik 1cm skum med alufolie(tok av alufolien) fra biltema for å dempe litt opp i frekvensregistert. Veier inn på 6kg stykk så det er ganske tunge ifht. størrelsen. Finnish er pussing for så å olje med en olje som har mye hvit-pigmenter. Sorte skruer ble løst med eltek sine storte "tre-skruer".

Takk for tidligere innspill, nå må jeg lytte litt mer før de "drar".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KNALLFINE! Godt valg av glans, og pent arbeid!
    Når er det åpent hus på klepp?

Andreas

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette ble bra! Enkle og ujålete i formen, akkurat slik jeg liker det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse ser kjøpt ut! Fanatstisk arbeid :-D