Disse rørene må da være ødelagt?? SE BILDE---->

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Disse rørene må da være ødelagt?? SE BILDE---->

Hva sier dere?? Har noen rørforsterkere men aldri har jeg sett noen rør lyst sådan.. har hørt at om de lyser blått så er de ødelagt? Er forresten en summelyd i forsterkeren! Høres ut som elektrisk støy!

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på hva det blåe lyset skyldes, men jeg tror ikke det er noe galt. Jeg bruker for tiden de originale rørene som stod i min Dynaco ST-70. Disse er av type EL34. Hvis man ser disse fra siden kan man se et svakt blått lys på innsiden. Har også et sett dyrere rør fra Mullard, disse er det sterkere blått lys av, så jeg tror ikke det er noe du skal bekymre deg for.

Det med den summingen kommer mest sannsynlig fra trafoen.

EDIT: Du kan forresten se i avataren min på siden, skimter litt blåfarge inni der. (Det er de originale Dynaco-rørene)
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må da sitte noen blå lysdioder under de røra der vel?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet, skal vel rør i gitarforsterkere kjøres ganske hardt, dvs. slik at de forvrenger noe?
    Rør som blir kjørt hardt begynner å lyse blått.
    Hva slags rør er det?
    Har du målt spenning på pinnene og sett at det stemmer?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte forsterkere har det med å brumme en del...
    Vet at enkelte rørhar det med å begynne å lyse blått, så tror ikke det skal være noe problem enda.. Men ville fulgt enkelte av rådene her inne: Ta en liten kontrollmåling.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene i Set'en til Motron lyser med et klart blåskjær. Leste en plass at grunnen til dette var ekstra godt vakuum i disse rørene. Tror ikke det er noe å bekymre seg for..

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Er ikke sikker på hva det blåe lyset skyldes, men jeg tror ikke det er noe galt. Jeg bruker for tiden de originale rørene som stod i min Dynaco ST-70. Disse er av type EL34. Hvis man ser disse fra siden kan man se et svakt blått lys på innsiden. Har også et sett dyrere rør fra Mullard, disse er det sterkere blått lys av, så jeg tror ikke det er noe du skal bekymre deg for.

Det med den summingen kommer mest sannsynlig fra trafoen.

EDIT: Du kan forresten se i avataren min på siden, skimter litt blåfarge inni der. (Det er de originale Dynaco-rørene)
    Har El34 i forsterkeren min og sant nok så er det litt blålys i disse og men ikke så mye som dette her :S

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør det nok ikke :P bygget selv hele forsterken og har selv fjernet blåe lysdioder i min music angel forsterker

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Såvidt jeg vet, skal vel rør i gitarforsterkere kjøres ganske hardt, dvs. slik at de forvrenger noe?
    Rør som blir kjørt hardt begynner å lyse blått.
    Hva slags rør er det?
    Har du målt spenning på pinnene og sett at det stemmer?
    Det er "JAN 6005W " rør .. en form for el90, men pinnene er anderledes en el 90. Ganske små rør! har ikke målt spenning, men er samtidig usikker på hva den skal være :S

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tipetu
    Det er "JAN 6005W " rør .. en form for el90, men pinnene er anderledes en el 90. Ganske små rør! har ikke målt spenning, men er samtidig usikker på hva den skal være :S
    Dette røret skal være en ekvivalent av det du oppgir. Jeg ville tatt noen målinger.

Står det ikke noe i byggebeskrivelsen, om hvor mye spenning det er på de forskjellige stedene i kretsen?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her kan dere høre forsterkeren!

Har problemer med at det er en form for elektrisk støy i ampen! Jeg klarer ikke å finne ut hva det kan være så jeg filmet forsterkeren og håper at det er noen der ute som kan hjelpe! :S

YouTube - Can anyone spot the problem?? Electrical noise in a homemade tube amplifier!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å feilsøke når vi ikke har sett skjema, men støyen når du vrir på potmeteret kan tyde på at det går litt likestrøm gjennom det.

Litt brum kan lett oppstå med såpass lange uskjermede ledere, og ujordet [tre]kasse.

Ser pent ut , og høres pent ut
    Det blå lyset i røra skal trolig være slik. Se: Blue Glow in Electron tubes
    Reagerer det på at du holder finger eller skrutrekker inntil røret?

Svein.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis bildene er tatt på høylys dag virker som om du har veldig høy filamentspenning(?) og at rørene gløder unaturlig mye. Men slikt er veldig vanskelig å vurdere ut i fra et bilde hvor fargetemperatur og andre ting ofte blir gjengitt unaturlig.

Ting så mye mer normalt ut på dette bildet som du la ut i en annen tråd:

Sammenligner man dette bildet med det du har tatt ovenfor ser det ut til å være åpenbar forskjell?

Jan E Veiset

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Hvis bildene er tatt på høylys dag virker som om du har veldig høy filamentspenning(?) og at rørene gløder unaturlig mye. Men slikt er veldig vanskelig å vurdere ut i fra et bilde hvor fargetemperatur og andre ting ofte blir gjengitt unaturlig.

Ting så mye mer normalt ut på dette bildet som du la ut i en annen tråd:

Sammenligner man dette bildet med det du har tatt ovenfor ser det ut til å være åpenbar forskjell?

Jan E Veiset
    Det første bildet der tok jeg med mobilkamera og det andre tok jeg med skikkelig kamera med 15 sek eksponering. Nå som jeg ser på det første og siste bildet så er det MEGET stor forskjell! Har kjøpt meg noen nye tilsvarende rør og håper på en forbedring.
    Leste også at man kan forsøke å montere forsterkeren på noe annet en en treplate? kan være den leder eller noe?
    utgangstrafoen er jordet.. kan det være jeg burde prøve å jorde inngangstrafoen? den store?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tipetu
    Det første bildet der tok jeg med mobilkamera og det andre tok jeg med skikkelig kamera med 15 sek eksponering.
    Med 15 sekunder eksponering kan du få ingenting til å se ut som alt og omvent. Og nå, når jeg vet bakgrunnen for bildene blir det bare tøys å forsøke å tolke dette videre.

Jan E.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 15 sekunder eksponering kan du få ingenting til å se ut som alt og omvent. Og nå, når jeg vet bakgrunnen for bildene blir det bare tøys å forsøke å tolke dette videre.

Jan E.
    Det er ikke "ingenting" det er snakk om her. Bildet stemmer faktisk ganske bra med realiteten.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Hvis det virkelig ser ut slik som bildet viser ville jeg startet med å kontrollere noen spenninger. Du skal ha 6.3V (vekselspenning) på kablene market FIL og ca 220V (likespenning) mellom punktet GND og B+.

Jan E.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Hvis det virkelig ser ut slik som bildet viser ville jeg startet med å kontrollere noen spenninger. Du skal ha 6.3V (vekselspenning) på kablene market FIL og ca 220V (likespenning) mellom punktet GND og B+.

Jan E.
    takk for hjelpen:wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •