Høyttaler i Kryssfiner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttaler i Kryssfiner?

Har sett litt på disse høyttalerne til Troels Gravesen JA8008/.
    Disse kan lages i forskjellig materiale, men jeg liker kryssfiner veldig godt. Problemet er at jeg er ny på høyttalerbygging og ikke erfaren med kryssfiner.

Det har vel en tendens til å flise seg noe helt voldsomt? Med en skikkelig god sirkelsag, en god håndoverfres, hva mer trenger jeg, og har dere tips til hvordan å unngå flising? Må nok trene på avkapp fra Byggmakker tror jeg

Espen

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er en meget spennende konstruksjon. Når det gjelder x-finer, så bør du bruke en av bjerk. Finsk/Russisk eller noe i den gata. Finèr av furu er porøs.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Disse kan lages i forskjellig materiale, men jeg liker kryssfiner veldig godt. Problemet er at jeg er ny på høyttalerbygging og ikke erfaren med kryssfiner.

Det har vel en tendens til å flise seg noe helt voldsomt? Med en skikkelig god sirkelsag, en god håndoverfres, hva mer trenger jeg, og har dere tips til hvordan å unngå flising? Må nok trene på avkapp fra Byggmakker tror jeg

Espen
    Trikset er å sage "utenfor målene dine" og pusse deg ned til den riktige størrelsen. For å unngå flising og slikt er finish viktig. Ett par strøk med klarlakk eller lignende bør kunne gjøre susen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det der er en meget spennende konstruksjon. Når det gjelder x-finer, så bør du bruke en av bjerk. Finsk/Russisk eller noe i den gata. Finèr av furu er porøs.
    Ja, det er en spennende konstruksjon. Troels selv brukte vel Baltic Birch som er Baltisk bjørk. Stemmer vel godt med det du sier.

Har hatt noen samtaler med han, og han er voldsomt fornøydmed de.

Newcomer Hippo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flising på bjørkefiner

Sitat Opprinnelig postet av lurer

Espen
    Har jobbet en hel del med x-finer og bjørkefiner er så hard at den fliser ikke!
    bruk skarpe sagblad og freser så er dette ikke noe problem.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Gå for skarpe, fintannede sagblader av god kvalitet.
    Men pass opp, bjørk XF brenner seg lett!

Du bør faktisk vurdere å finere høyttaleren til slutt, eller delene, om du vil at XFkanten skal vise, da det er vanskelig å få tak i så fine XFplater som enkel knivskåren finer er.
    Dette skyldes stort sett forskjellig skjæremetode av fineren (skrelling vs. knivskjæring.)

Andreas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •