Bygge combo rørforsterker fra scratch ENDELIG FERDIG MED NY PREAMP!! SE BILDER!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig originalt prosjekt du har der! Spent på å se hvordan sluttproduktet blir seende ut og om du blir fornøyd!

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Sitat Opprinnelig postet av mills_kaviar
    blir bra dette, har muligens tenkt på et slikt prosjekt selv hvis det lønner seg? hvor mye kommer det på totalt?
    hmm, selve platen koster vel 270 kr eller noe, og beis er vel 70 kr og lakk , ca 80? da er vi oppe i 420kr allerede.. Dette forutsetter at du har skruer liggende. Ellers så koster forsterkeren ca 1700 kr inklusiv frakt. For å få brukbar lyd så må man ha en liten forforsterker.. Jeg har muligens skaffet meg en fra ebay til 20$ med frakt (håper jeg får den)..
    Om du har en høyttaler liggende er det bra, trenger ikke å bruke 12.. kan fint bruke en 10`. Så kommer front-dekselet, her har jeg kjøpt noen brytere og noen lys og dette beløper seg til ca kr 100. Dette er smak og behag og ikke 100% nødvendig! Alt i alt kan det koste deg så mye du bare vil, men jeg har brukt litt ting og tang jeg hadde liggende, så for min del kom jeg billig fra det takker for interessen

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

yeah buddy

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Veldig originalt prosjekt du har der! Spent på å se hvordan sluttproduktet blir seende ut og om du blir fornøyd!
    Gleder meg som en unge gleder seg til julaften! blir litt søvnløse netter da jeg bare ligger og funderer på ting og tang! har masse gode ideer til frontdekselet! stay tuned!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vær som sagt klar over at om man lager en moderne kopi av en berømt gitarforsterker, som Fender, VOX, Marshall etc., så vil den lyde helt annerledes selv med eksakt samme komponentverdier. Dette skyldes en mye mer steril lys og umusikalsk klang i moderne computer-komponenter (motstander, kondensatorer). Det er dusinvis av ingeniør-designede kopier på markedet som har det til felles at folk (musikerne) ikke er fornøyde med lyden - for å si det mildt.

Man må tilbake til 60-tallets typiske komponenttyper for å få noenlunde samme klang.

Det hjelper absolutt ikke med tonekontroller eller equalizer for å avhjelpe problemet. Man må rett og slett finne de rette komponentene, som gode gamle Allen-Bradley carbon composition og kondensatorer med papir (papir/olje/voks) og polyester (og ev. polykarbonat) - så kan man nærme seg den gode original-lyden.

Heldigvis er kunnskapene om dette på vei tilbake hos gode audio-designere, og det har medført at gode komponenter nå er tilbake i produksjon. Såvidt jeg har kunnet bringe på det rene er det noe sånt som 10 produsenter av carbon composition - de fleste i Kina. Og den beste kondensator-typen fra Audio Note (dessverre den dyreste) er en polyester-type (ikke polypropylen, som man skal holde seg langt unna). Moderne papir-typer finnes også. Dessuten mange tilbud på gode NOS vintage komponenter på eBay o.lign.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Vær som sagt klar over at om man lager en moderne kopi av en berømt gitarforsterker, som Fender, VOX, Marshall etc., så vil den lyde helt annerledes selv med eksakt samme komponentverdier. Dette skyldes en mye mer steril lys og umusikalsk klang i moderne computer-komponenter (motstander, kondensatorer). Det er dusinvis av ingeniør-designede kopier på markedet som har det til felles at folk (musikerne) ikke er fornøyde med lyden - for å si det mildt.

Man må tilbake til 60-tallets typiske komponenttyper for å få noenlunde samme klang.

Det hjelper absolutt ikke med tonekontroller eller equalizer for å avhjelpe problemet. Man må rett og slett finne de rette komponentene, som gode gamle Allen-Bradley carbon composition og kondensatorer med papir (papir/olje/voks) og polyester (og ev. polykarbonat) - så kan man nærme seg den gode original-lyden.

Heldigvis er kunnskapene om dette på vei tilbake hos gode audio-designere, og det har medført at gode komponenter nå er tilbake i produksjon. Såvidt jeg har kunnet bringe på det rene er det noe sånt som 10 produsenter av carbon composition - de fleste i Kina. Og den beste kondensator-typen fra Audio Note (dessverre den dyreste) er en polyester-type (ikke polypropylen, som man skal holde seg langt unna). Moderne papir-typer finnes også. Dessuten mange tilbud på gode NOS vintage komponenter på eBay o.lign.

så sant så sant men jeg er spent på lyden uansett er mitt første rør-byggesett dette her og som sagt, om jeg bare får lyd i den så er jeg fornøyd :P om alt går etter planen skal jeg måle verdier på kondensatorer og div for å finne NOS komponenter jeg kan bruke. Takker for all hjelp

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det at komponenter var bedre før? Det er ingen grunn til at de skal lage dårligere komponenter nå... Er poenget at komponenter i dag låter mer korrekt, og dermed lengre ifra den ønskede, fargede klangen?

Harald

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

size

Ser ikke så stor ut sammen med de andre ampene :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Betyr det at komponenter var bedre før? Det er ingen grunn til at de skal lage dårligere komponenter nå... Er poenget at komponenter i dag låter mer korrekt, og dermed lengre ifra den ønskede, fargede klangen?

Harald

Jo det er en viktig grunn - ingeniørene.
    Vi fikk en matematisk fundert utvikling der ingeniørene kunne fortelle oss at støy og temperatur-stabilitet er de eneste viktige faktorene (ja et par fysiske faktorer til). Det ble slutt på å lytte til produktene, man designet matematisk komponenter og så skulle de værsågod lyde godt - eller så er det noe i veien med ørene til folk. Dette etter 1980.

Derfor er kunnskaper og teknologi anvendt FØR 1980 veldig i skuddet idag, og i verdens førende platestudioer finner man idag massevis av utstyr som studioet har kjøpt på bruktmarkedet - enorme priser idag på en del utstyr fra 1940-50-60.

Idag er masseproduksjon rettet mot computere, med så lave priser som mulig på enkeltkomponentene. Så jeg forstår ikke hvordan en slik utvikling kan gi komponenter med god lyd, når ingen bruker ørene i de fabrikker der kondensatorer og motstander, m.m. produseres. Det er rett og slett ikke logisk at moderne komponenter skal lyde bra.

Nei, moderne computer-komponenter lyder absolutt ikke "korrekt" - det er jo den forklaringen man hører fra high-end folket. Slike komponenter har istedet noen resonans/farginger i det høye frekvensområdet som gir en alt for lys klang. Dette søkes kompensert med kondensatorer med dårlige transient-egenskaper noen steder i kretsene, og så får vi enten skarp moderne lyd eller ullen moderne lyd. Begge deler dårlig.

Vi diskuterer her en gitarforsterker - og der er ikke nøytral lyd noe optimalt. Istedet legger man inn farginger som gir en ønsket gitar-klang - der er mange vintage-komponenter velegnet pga farginger i det nedre frekvensområdet (mens altså moderne komponenter farger i det øvre området).

Ikke dermed sagt at alt fra "gamle dager" var godt - langt derifra.

Som nevnt tidligere: Vi er etter år 2000 på vei tilbake til den gode lyden - det har nok sammenheng med billig produksjon i Kina kombinert med at man i Asia (Japan, Kina, India, m.fl.) mye tidligere fikk en moderne kultur med å lytte på produkter og komponenter - en enorm interesse for vestlige vintage-produkter - og det var jo f.ø. kort tid siden man hadde gammeldagse rør-radioer der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tipetu
    så sant så sant men jeg er spent på lyden uansett er mitt første rør-byggesett dette her og som sagt, om jeg bare får lyd i den så er jeg fornøyd :P om alt går etter planen skal jeg måle verdier på kondensatorer og div for å finne NOS komponenter jeg kan bruke. Takker for all hjelp

Ha-ha, du må regne med at mange har noe de skal ha sagt når det blir diskusjoner om god lyd før og nå.

Men dette er jo først og fremst din combo amp-tråd. Du har jo noen muligheter nå å tweake lyden. Det som skjer ved å bytte noen av komponentene er at du får mye mer varme ("dynamisk varme", ikke ullen varme) og kropp på gitaren når du setter inn litt av de gode gamle sakene. Kan love deg at du vil høre dette tydelig.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha, du må regne med at mange har noe de skal ha sagt når det blir diskusjoner om god lyd før og nå.

Men dette er jo først og fremst din combo amp-tråd. Du har jo noen muligheter nå å tweake lyden. Det som skjer ved å bytte noen av komponentene er at du får mye mer varme ("dynamisk varme", ikke ullen varme) og kropp på gitaren når du setter inn litt av de gode gamle sakene. Kan love deg at du vil høre dette tydelig.

Jeg setter pris på at folk engasjerer seg så det er bra veldig spent på hvordan lyden blir med det originale oppsettet!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY på høyt nivå dette, stå på videre!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, moderne computer-komponenter lyder absolutt ikke "korrekt" - det er jo den forklaringen man hører fra high-end folket. Slike komponenter har istedet noen resonans/farginger i det høye frekvensområdet som gir en alt for lys klang.
    Lys klang du liksom. Hvor høyt i frekvens mener du en normal gitarforsterker som driver en eller flere 12-tommers høyttalere er i stand til å gjengi? Og hvorfor mener du at eventuell farging ved økende frekvens skulle være av det onde? "Bright cap" som både Marshall, Fender og andre gitarforsterkere er utstyrt med er ofte et musikalsk pluss. Å dra inn referanser til "high-end folket", hvem nå det måtte være, er rimelig absurd når vi snakker om sceneutstyr.

Om tonekontroller er viktig i en gitarforsterker kan du avgjøre selv ved for eksempel å lese historien til AC30 [1]

As musicians' demand for features continued to grow, Vox also introduced something that would become known as “Top Boost” modification. The "Top Boost" or "Brilliance", as it was originally called, was an addition of a rear panel-mounted unit that introduced an extra gain stage and tone controls for bass and treble (as opposed to single "tone" control of early AC30s). The unit became so popular that its features were soon implemented to newer AC30/6 models and the controls moved from rear panel to the control panel. Vox AC30/6 amplifiers from around 1963 had already “implemented” the top boost, and therefore had 3 tone controls

På den annen side så var det svært få komposittmotstander av den typen du forteller om i f eks originale Marshall gitarforsterkere [2]. For det meste var det karbonfilm og litt senere (på 70-tallet) metallfilm motstander som ble brukt. (Jeg har hatt og brukt forsterkere fra begge tiårene selv.)

]1] Vox AC30 - Wikipedia, the free encyclopedia
    [2] Amazon.com: A History of Marshall The Illustrated Story Of The Sound Of Rock: Michael Doyle: Books

Jan E Veiset

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du er nok litt ute på jordet her. Et sammensurium av facts and fiction.
    Dessuten snakker du til dels om andre ting enn jeg og da kan vi jo verken være enige eller uenige. Siden trådstarter arbeider med en forsterker uten tonekontroller så synes jeg vi f.ø. skulle holde oss til det. Ellers blir det jo langt utenfor denne trådens fokus.

Jeg snakker om 60-tallet - ikke alt dette ingeniør-våset som kom senere, sent på 70-tallet. Og som etterhvert førte til at rørene lød så dårlig at man begynte å foretrekke transistorforsterkere.

Og uansett er de komponentene som ble anvendt den gang noe helt annet enn dagens standard elektronikk-komponenter.

Bare karbonfilm, for noe sprøyt. Jeg har kikket inni gamle Fender-forsterkere og andre av de gamle klassikerne på 50/60-tallet, og det vrimler av carbon comp-motstander, men også karbonfilm, det er en blanding av flere gamle typer, som alle er ute av produksjon idag, bortsett fra altså at carbon comp. nå heldigvis er tilbake.

Siden carbon comp. er den eneste av de gamle typene som idag er tilbake i industriell skala så anbefaler jeg den typen, og lyden er ganske lik øvrige gamle karbon-typer. De gamle karbonfilm var f.ø. ganske likt oppbygget med carb. comp., såkalte skikt-motstander.

Moderne karbonfilm er en tynnfilm-type og helt forskjellig fra 60-tallets karbonfilm (karbon-skikt). Du skal jo være ingeniør, og kommer altså her med forvriddde og til dels usanne påstander.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker om 60-tallet - ikke alt dette ingeniør-våset som kom senere, sent på 70-tallet.
    Jeg snakket også om 60-tallet. På samme måte den gang som senere så var det ingeniører som utviklet kretsløsningene. Hvem ellers skulle det være, presten, klokkeren eller lensmannen?

Bare karbonfilm, for noe sprøyt. Jeg har kikket inni gamle Fender-forsterkere og andre av de gamle klassikerne på 50/60-tallet, og det vrimler av carbon comp-motstander, men også karbonfilm, det er en blanding av flere gamle typer
    Hvor har jeg sagt bare karbonfilm? Jeg sa få og jeg presiserte Marshall, et merke som ikke eksisterte før tidlig 60-tall.

Dessuten snakker du om andre ting enn jeg.
    OK, da lar vi ting ligge og så får vedkommende som bygger gitarforsterkeren fortsette med det.

Jan E Veiset

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jædæ

Ingen grunn til å ikke komme med forskjellige påstander :P Setter stor pris på alt dere har å komme med for jeg lærer av alt dere sier. Skal muligens bytte ut deler i forsterken om en stund og blir spent på å høre resultatet

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsterkeren et byggesett? har du evt. en link?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nope

Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Er forsterkeren et byggesett? har du evt. en link?
    Selve forsterkeren er det, men kabinettet er noe jeg har konstruert selv
    her er link til forsterkeren
    Model 16LM Mono<br>Integrated Tube Amplifier

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jædæ

Nå har jeg kjøpt meg enda et pittelite byggesett! er en liten preamp!
    Den hører til forsterkeren og blir gøy å montere. idioten jeg skulle kjøpe mic/preamp av på ebay svarer jo ikke på mld eller kan et ord engelsk.. herregud han har jo INGENTING der å gjøre da! sender en klage og krever pengene mine tilbake! her er et bilde av preampen iallefall
    http://i39.tinypic.com/2b85ye.jpg

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

99% Done

Da er forsterkeren ferdig bygget! Mangler bare preampen som skal inn i neste uke! Forsterkeren spiller superbra og lyden er knall!!! Se på videoen og si hva dere synes! NB, frontdekselet er ikke festet enda! nye bilder fran monteringen kommer i morgen!

Video : YouTube - Hear My Train A Comin` Jimi Hendrix on a Homemade tube amplifier!!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

yeeeeey

Sitat Opprinnelig postet av tipetu
    Nå har jeg kjøpt meg enda et pittelite byggesett! er en liten preamp!
    Den hører til forsterkeren og blir gøy å montere. idioten jeg skulle kjøpe mic/preamp av på ebay svarer jo ikke på mld eller kan et ord engelsk.. herregud han har jo INGENTING der å gjøre da! sender en klage og krever pengene mine tilbake! her er et bilde av preampen iallefall
    http://i39.tinypic.com/2b85ye.jpg
    Har fått igjen pengene mine!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •