DIY takfeste for projektor som bygger minimalt ned fra taket

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY takfeste for projektor som bygger minimalt ned fra taket

Hva tror dere om følgende prinsipp for å feste en projektor i taket?

Prinsippet er en stiv plate festet på undersiden (oversiden dersom man snur projektoren på hodet, slik den skal være i taket) som stikker litt ut på sidene av projektoren, og som kan sklis på plass langs skinner i taket. Målet er at dette skal bygge minst mulig ned fra taket.

Her er en skisse jeg tror er ganske selvforklarende:

DIY takfeste for projektor som bygger minimalt ned fra taket-projektorfeste-gif

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare delene er tilpasset nøye nok, så det ikke oppstår vibrasjoner så burde det funke bra det! Lite justeringsmuligheter da, men vet ikke hvor mye du er avhengig av?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde fungere tålig bra det, men jeg ville ikke laget hull i platen for beina til projektoren. Jeg bruker beina til finjustering av vinkler på projektøren (X og Y akse), og det kommer godt med. Ellers er du nødt til å bli pinlig nøyaktog med vinkelfeste i taket.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det burde fungere tålig bra det, men jeg ville ikke laget hull i platen for beina til projektoren. Jeg bruker beina til finjustering av vinkler på projektøren (X og Y akse), og det kommer godt med. Ellers er du nødt til å bli pinlig nøyaktig med vinkelfeste i taket.
    Det er jo ikke like enkelt å bruke beina på projektoren til å justere dette når den henger opp ned. Da er det vel greiere å lage noen justeringer på skinnene den henger i, evt justere med tynne pakningsbiter mellom plata og projektoren eller plata og skinnene.

Det med vatring skal jeg alltids fikse. :-D Sideveis justering er ikke noe problem, så lenge jeg lager litt slingringsmonn sideveis i skinnene.

Jeg tenker meg pakning både mellom plata og projektoren og mellom plata og skinnene (og muligens mellom skruene og plata), så vibrasjoner burde ikke bli noe problem.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe, jeg regner med at du har full koll på om du kan ha PJen såpass klistret til taket eller ikke? Jeg tenker på vertikal lens shift osv. Ellers er det veldig interessante tanker du har her som jeg kommer til å ta med meg til jeg skal slite med det samme selv!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    roffe, jeg regner med at du har full koll på om du kan ha PJen såpass klistret til taket eller ikke? Jeg tenker på vertikal lens shift osv. Ellers er det veldig interessante tanker du har her som jeg kommer til å ta med meg til jeg skal slite med det samme selv!
    Jeg tror neppe at projektorens linse fysisk kommer i konflikt med stativet, om det er det du mener. En av grunnene til å gjøre det på denne måten er faktisk å lettere komme til lens shift (i forhold til å montere projektoren på hylle).

Jeg har ikke finregnet på om jeg holder meg innenfor lens shift-området med denne monteringen, men Epson har jo en meget fleksibel lens shift vertikalt, så jeg er ganske sikker på at det går bra. :-) Det er ikke mye lens shift jeg vil få behov for horisontalt.

Ellers har jeg noen ulike opsjoner for montering, alle med ulike fordeler og ulemper, så det er ikke sikkert det er dette jeg ender opp med. Synes likevel det var greit å få luftet ideen.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva tror dere om følgende prinsipp for å feste en projektor i taket?
    Var inne på samme tankespor for en stund siden, og tror det kommer til å fungere utmerket.

For å få til litt justering så kan du i stedet for å skru skinnene fast i takplaten henge dem opp i gjengede bolter, dermed får du justeringsmuligheter i horisontalplanet.
    Håpløst forklart, her er en liten skisse:
    DIY takfeste for projektor som bygger minimalt ned fra taket-takfeste-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror neppe at projektorens linse fysisk kommer i konflikt med stativet, om det er det du mener.
    Nei, jeg tenkte mer på om du fikk bildet langt nok ned med lens shift'en når PJen var helt oppunder taket (kommer selvsagt an på hvor høyt det er oppunder taket).

Jeg har ikke finregnet på om jeg holder meg innenfor lens shift-området med denne monteringen, men Epson har jo en meget fleksibel lens shift vertikalt, så jeg er ganske sikker på at det går bra. :-)
    Jepp, det var det jeg tenkte på, ja.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville bare laget platen litt større, og forsenket en skrue i hvert hjørne. Da slipper du å montere opp to stygge skinnet i taket.
    Er du engstelig for vibrasjoner kan du bare tre en liten zorbotane-fot på hver av skruene (mellom platen og taket).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg ville bare laget platen litt større, og forsenket en skrue i hvert hjørne. Da slipper du å montere opp to stygge skinnet i taket.
    Er du engstelig for vibrasjoner kan du bare tre en liten zorbotane-fot på hver av skruene (mellom platen og taket).
    Tanken med skinnene var å slippe balansekunsten med en 8 kg projektor i ene hånda, skrue i den andre og batteridrill i den tredje... ;-)

Det gjør også at jeg slipper samme balansekunst dersom jeg f.eks. skulle finne på å hente projektoren ned igjen. Vet ikke hvor enkelt man f.eks. renser støvfilteret, slik det i manualen for Epson TW5000 er anbefalt hver 3. måned. Mulig man kan gjøre dette uten å ta den ned...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar ideen til Gorm så setter du 4 bolter i taket. To bakre har du mutter/skive på til enhver tid og lager en slisse i platen som passer med boltdiameter. Da kan du tre innpå platen fremfra og så benytter du et par vingemuttere fremme.

Slike bolter (skjøteskrue) tenker jeg på:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Var inne på samme tankespor for en stund siden, og tror det kommer til å fungere utmerket.

For å få til litt justering så kan du i stedet for å skru skinnene fast i takplaten henge dem opp i gjengede bolter, dermed får du justeringsmuligheter i horisontalplanet.
    Håpløst forklart, her er en liten skisse:
    DIY takfeste for projektor som bygger minimalt ned fra taket-takfeste-jpg
    Slett ikke dum, den der. Det gir definitivt en fordel i forbindelse med justering av vinkklingen. Jeg har et par innvendinger:

* Jeg hadde tenkt å lage skinnens feste til taket slik:
    DIY takfeste for projektor som bygger minimalt ned fra taket-skinnefeste-gif
    På denne måten slipper man unna med en tettere tilpasning mellom skinne og plate, man får utnyttet profilens bredde bedre til å holde oppe projektoren. Jeg synes heller ikke at det er så lekkert med muttere i nedkant av skinnen.
    * Hvis man tillater at profilen ikke er klemt inntil takflaten, risikerer man at den bøyer ut til siden eller nedover over tid, og i verste fall "slipper taket" i projektorplaten.

Det er mulig at man ved riktig dimensjonering av ting unngår at disse innvendingene får fatale følger.

Uansett tydelig at jeg må tenke nøyere gjennom dette. Det har jeg god tid til mens jeg venter på TW-5000 og bygger ferdig hjemmekinoboden min.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hvis du tar ideen til Gorm så setter du 4 bolter i taket. To bakre har du mutter/skive på til enhver tid og lager en slisse i platen som passer med boltdiameter. Da kan du tre innpå platen fremfra og så benytter du et par vingemuttere fremme.

Slike bolter (skjøteskrue) tenker jeg på:
    Den bolten der var ikke dum... Den skal jeg ihvertfall ha i mente. :-) Vingemuttere er ikke det lekreste jeg vet, men det er mulig de boltene kan komme til anvendelse likevel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei, jeg tenkte mer på om du fikk bildet langt nok ned med lens shift'en når PJen var helt oppunder taket (kommer selvsagt an på hvor høyt det er oppunder taket).
    Hos meg er vel takhøyden uten plattformen som er planlagt godt under 220cm. Det er en grunn til at jeg ikke trenger å ha projektoren langt ned fra takflaten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balansekunst? Fleiper du, eller har du fått kontakt med din feminine side? ;-)

Jeg har selv gjort dette flere ganger, og det er ikke akkurat noe hokus-pokus. Du forborrer alt, altså monterer platen uten projektoren først. Etter å ha montert projektoren kan du jo entre skruene med fingrene. Det kan neppe bli enklere. Platen trakk jeg med sort molton (alle farger er vel tilgjengelige), og skruene var dermed ikke mulig å se. Dette blir en langt penere (og enklere) løsning enn den du skisserer. Men for all del, why do it the easy way?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører ca. samme prinsipp, men i litt enklere utgave.

Lagde ei plate som var litt breiare en PJ og borra og senka skruene til PJ. Snudde den den på hode og skrudde den i taket. Gjort på 5min!

http://avforum.no/minhjemmekino/user...7b5dbed27a.JPG

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik har jeg hatt min proj montert i alle år. Har plukket ned den 4-5 ganger og satt den opp igjen. Balanseringsopplegget har gått greit hver gang (bank i bordet :-D ).

Jeg har jo hvitt tak så jeg har benyttet en hvit hylleplate fra et kjøkkenskap.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett det takfestet jeg lagde til min HT1000? Det består kun av en plate. Nærmere enn dette kommer man ikke. Jeg brukte forsenkede maskinskruer til å skru projektoren fast i plata, og to grove treskruer til å holde festet fast i taket. Jeg brukte sånne filtputer som man setter under møbelben på oversiden av plata for å beskytte taket og holde det stabilt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balansekunst? Fleiper du, eller har du fått kontakt med din feminine side? ;-)

Jeg har selv gjort dette flere ganger, og det er ikke akkurat noe hokus-pokus. Du forborrer alt, altså monterer platen uten projektoren først. Etter å ha montert projektoren kan du jo entre skruene med fingrene. Det kan neppe bli enklere. Platen trakk jeg med sort molton (alle farger er vel tilgjengelige), og skruene var dermed ikke mulig å se. Dette blir en langt penere (og enklere) løsning enn den du skisserer. Men for all del, why do it the easy way?
    Klart jeg har kontakt med min feminine side. ;-)
    Det er jo klart at jeg kanskje gjør dette vanskeligere enn det behøver å være, men det er jo også derfor jeg ville diskutere dette, nemlig for å finne den beste måten å løse dette på.

Jeg får se hva jeg velger å gjøre når projektoren dukker opp. Jeg har noen utfordringer uansett hvilken løsning jeg velger. Det gjelder å finne løsningen med de minste ulempene.

Takker uansett for alle innspill, det er nyttig å få andres synspunkter.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker løsningen som Gorm og flere viser til med en plate med fire skruer rett i taket. Så vil det være den enkleste løsningen. MEN jeg ser poenget med å vingle med pj i en hånd og skruer i den andre........

Dette kan imidlertid ledd løses med bruk av fire vinkelkroker som avbildet. De vil holde platen med pj på plass omtrent som skinnene du hadde tenkt å bruke. Når du har entret skruene er det bare å enten la dem sitte, vri dem til siden , eller skru dem ut til neste gang det er behov. Det enkle er ofte det beste! Denne gang også billig. VOILA :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •