Byggmaterialer for høytalerkasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggmaterialer for høytalerkasser

Jeg skal nå etter juleferien er over starte opp med en bacherloroppgave som omhandler høytaler design, skal design en radio mer bestemt. Men jeg går desverre inn i prosjektet uten å være så utrolig belært rundt HiFi området(litt mer nå etter å ha tråla endel tråder på forummet her og ellers^^)

Men jeg er bestemt på å lære meg endel nå i forkant og i starten av prosjektet, så forvent å se endel mer til meg idet jeg lurer og graver etter svar

Det første spørsmålet mitt går inn på bruken av diverse materialer til bruk i høytalere. Etter hva jeg har skjønt er det mest MDF plater og finer som brukes i høytaler konstruksjoner på grunn av den høye tettheten og evnen til å ha samme lydsignatur i alle omgivelser i motsetning til f.eks. ekte treverk.

Jeg har og funnet noen litt mindre brukte materialer som Lexan, Aerolaminat(aluminiumsplater) og betong. Men jeg lurer på om det er andre materialer jeg ikke vet om som kan være verdt å se litt på. Gjerne og en liten forklaring rundt materialene om det er mulig. Småvariasjoner i materialtype kan være gull verdt for meg med tanke på overflate finnish og lignende. Eneste jeg og må tenke på i oppgaven er at ikke materialet ødelegger for selve høytaler elementet og dermed lydbildet.

På forhånd takk for alle innlegg!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel noen som bruker HDF også. Samt vanlige sponplater som også fungerer til en viss grad.. Hehe. Det hørtes ut som en morsom oppgave du har tatt på deg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lexan er vel svinaktig dyrt?

Ellers så har du vel Corian og?

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er poenget egentlig? Bruke noe annerledes eller noe som funker uten at det blir for vanskelig/dyrt?
    Det aller meste kan brukes... Glass, metall (f.eks. stål, alu er litt verre å sveise), plast og det meste av treverk. Mest brukt er nok partikkelplatene (LDF (spon), MDF og til en viss grad HDF) og kryssfiner.
    Grunnen til at de fleste velger MDF er at der er enkelt å jobbe med og relativt billig.

Eventuelle mangler i akustiske egenskaper kompenseres for ved bruk av andre materialer til avstiving/demping.
    Materialvalg avhenger også litt av hva høyttaleren skal brukes til. En fulltonehøyttaler er mer kritisk enn f.eks. en sub.

Kanskje denne kan hjelpe deg litt:
    Subkasse-guide (kassene er til salgs!) - Bilforumet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, og ja, jeg synes og det virker som en kjempe oppgave jeg fikk levert i fanget.:-D

Grunnen er vell å finne ut litt om hva for forskjellige materialer som kan brukes, både på grunn av de forskjelige egenskapene deres(resonanse, demping, vekt, farge, overflate ruhet etc.). Pris kommer og selvfølgelig inn, men det er endel enklere å finne ut av enn å finne egnede materialer å bygge i. At produktet bruker et anderledes materiale er jo ofte i seg selv et salgsargument for interesserte.

Det er forresten snakk om en fulltonehøytaler. Slik radioen er planlagt bruker den et coax-element fra SEAS sin Excel linje. (Litt usikker på akkurat model på coax-elementet her jeg sitter i smålig bakrusops: ).

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var altfor morsomt til å la tråden dø hen!

Det finnes mange spennende materialer som kan brukes, materialene som er mest brukt er ofte mest brukt ikke nødvendigvis fordi de er BEST, men fordi de fungerer tilfredsstillende i forhold til et gitt budsjett, er enkle å bearbeide og slike ting. I tillegg stiller de forskjellige frekvensområdene forskjellige krav til materialets egendemping, stivhet osv. I ditt tilfelle hvor du i praksis har ett element som skal gjengi "alt" blir det derfor viktig å finne noe som fungerer over hele frekvensspekteret.

Si gjerne litt mer om oppgaven også, hva som vil bli mest vektlagt (teknikk, estetikk, ergonomi, osv.) så blir det enklere for oss å tenke i samme retning

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har man jo Waterfall Audio som bruker glass.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er jeg helt enig i epifant.

Rundt dette spørsmålet er det mye meninger og tanker. Selv har jeg forsøkt å lage alt fra mindre "stuevennlige" stereo høyttalere i massiv eik til MDF/HDF/Spon og finér. Tre fungerte greit lydmessig. Problemet ble svingningene i temperatur og resultatet ble sprekker tvers gjennom og inn i kabinettet. (Det skal sies at kjøper var informert, og klar over faren for dette)

Jeg har også laget en "custom" plate i varmpresse for en rekke år siden. (Jeg har faktisk kabinettene stående fortsatt) Platen ble som sagt varmpresset. Dette i en finérpresse. Platen består av, (fra innsiden): 0,5mm betyl/blyplate (veier sykt mye) deretter 0,5mm 6 lags bjerk X-finér, 16mm mdf (av høy kvalitet) og til slutt 3mm aluminiumslaminat (Hovedsaklig som finish, men dette stiver platen kraftig av) Alt ble limet sammen med 2 komponent varmpresse lim. På det tidspunktet laget jeg også på bestilling et 2 veis stereo
    Seas oppsett med denne typen plater, og det låt knallbra. (Det skal også sies at "plateproduksjonen" ble gjort litt på "show off".. Men morro var det!.

I mine konstruksjoner i senere tid har jeg nok blitt mindre hysterisk. Har erfart at det ofte holder langt med 19mm MDF (medium density fiberboards) til en normal gulvhøyttaler, og faktisk helt ned i 16mm på mindre konstruksjoner. Man kan jo mekanisk dempe inv. med bly/asfalt plater innvendig og stive godt av der det trengs.

Eller så er jo HDF (High Density Fiberboard) også nevnt her. Mye samme egneskaper som MDF, HDF har større densitet (mer trestøv) og ikke nødvendigvis bedre til høyttalerbruk. (her kan mulig både akustikk og stivhet settes litt opp mot hverandre) HDF er også litt dyrere enn MDF. Når alt kommer til alt, tror jeg MDF og HDF ikke vil gi merkbare/målbare forskjeller til syvende og sist.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng med materialvalg er hvor enkelt/vanskelig det er å dempe resonansene i den ferdige kassen.
    En stor plate av spon har f.eks egenresonans ned i subbass området, der den ikke gjør "skade" for mellomtonen. MDF i samme størrelse vil ha en resonans høyere opp i frekvens og kan bli mer hørbar.
    Setter man så inn avstivere blir situasjonen på en måte snudd. Spon vil da resonere i et hørbart området, men fortsatt lavt i frekvens og er vanskelig å dempe ifht til MDF som da fortsatt resonerer ved en høyere frekvens.
    Jo høyere opp i frekvens, jo enklere å dempe, generellt sett.
    Dette gitt at kassene er like selvfølgelig.
    Det viktige blir å spre resonansene fra de forskjellige panelene i kassen, enten ved å benytte forskjellig materialer, eller ved at ingen av panelene er like store/tykke.

Snakker man om en subbasskasse, vil det ikke være hørbar forskjell på f.eks 22mm spon og 22mm MDF såfremt begge er godt avstivet. Da er resonansen flyttet til en høyere frekvens enn hva konstruksjonen skal gjengi uansett.

Lager du en kasse på 100L uten avstivere derimot, vil det bli hørbar forskjell.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det nevnes blyplater her, hvordan påvirker dette lyden?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Corian (som Neptyr nevnte) leveres i forskjellige platetykkelser, men kan forresten formstøpes så vidt jeg husker. Et spennende materiale som også kan limes uten synlige skjøter, freses, kuttes og bearbeides med samme verktøy som hardt tre/mykt metall. Det vil riktignok bli en langt dyrere produksjon, men forskjellige varianter blir benyttet i high-end produkter som bl.a. Revel, Mirage MRM-1, Wilson Watt, og det fantes vel også en norsk høyttalerprodusent som benyttet Corian-kabinetter. Ser ikke bort fra at den norske forhandleren Corinor hadde synes det var et morsomt prosjekt om du hadde kontaktet dem (og jeg ser vel heller ikke bort fra at du ikke ville vært den første).

Her er forresten en link ang. kabinettmateriale: 12.21 What is the best material to make speaker boxes out of? Why?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Dette var altfor morsomt til å la tråden dø hen!

Det finnes mange spennende materialer som kan brukes, materialene som er mest brukt er ofte mest brukt ikke nødvendigvis fordi de er BEST, men fordi de fungerer tilfredsstillende i forhold til et gitt budsjett, er enkle å bearbeide og slike ting. I tillegg stiller de forskjellige frekvensområdene forskjellige krav til materialets egendemping, stivhet osv. I ditt tilfelle hvor du i praksis har ett element som skal gjengi "alt" blir det derfor viktig å finne noe som fungerer over hele frekvensspekteret.

Si gjerne litt mer om oppgaven også, hva som vil bli mest vektlagt (teknikk, estetikk, ergonomi, osv.) så blir det enklere for oss å tenke i samme retning
    Takker for en fin liten bump av tråden, jeg trodde den hadde død helt ut innen denne tid.^^

Mitt mål i denne oppgaven er å lage et design på høytaler(radio) kabinettet som representerer SEAS sin lydkvalitet. Målgruppen jeg går for ønsker dessuten at ikke designet skal være påtrengende, men heller ikke noe man gjemmer bort i en krok. Det skal med andre ord være attraktivt, tidløst og nøytralt. Ingen nautilus design denne gangen desverre...^^

Men siden den skal representere lydkvaliteten er det ikke nok at kabinettet bare ser ut som om radioen spiller bra, den må også bygges så den får mest mulig ut at lydelementet.

Så i bunn og grunn må jeg jobbe med å balansere både ergonomi, estetikk og teknikk. Jeg ønsker ikke å ende opp med noe slik som B&W Zeppelin som kun selger fordi den har et spesielt design, alt må gå hand i hand, det er det som gjør oppgaven både spennende og utfordrende for mitt vedkommende.

Når det kommer til det tekniske trenger høytaleren rundt 5,7 liter volum for å spille slik det er ønskelig, det er isåfall det den nåværende modellen fra SEAS bruker. Men siden denne skal være aktiv blir det jo også en volumøkning for å få plass til forsterker, radio, cd-spiller, etc... (Tenkte jeg skulle starte opp en ny tråd med undersøkelse på hvilke komponenter som er mest ønskelige.)

Så litt på Waterfall Audio selv, om man velger pene invendige komponenter kan det bli et meget stilig resultat, men jeg er litt redd for at det ikke får så alt for høy WAF. Hvordan ting ser ut invendig og hvordan det oppfører seg under bruk er litt mer en manneting føler jeg^^

Det jeg hadde tenkt på å bruke så langt jeg har funnet ut om materialer nå, avhenger av hvordan designet blir seende ut til slutt, er MDF innvendig med Corian på utsiden. Slik jeg ser det kan dette ha flere fordeler:

- MDF er billig og lett å jobbe i samtidig som det er et stivt og godt materiale for å forhindre resonans og andre ulyder
    - Kabinettet med interne deler kan ferdigstilles og masseproduseres i komplette MDF "kasser" før finnish arbeidet påbegynnes
    - "Kassene" kan få Corian støpt rundt seg slik at det ikke blir noen sømmer
    - Under produksjon blir det enkelt å bytte eventuell farge uten å måtte stoppe hele produksjonslinja
    - Samme verktøy for bearbeiding på den indre "kassa" kan brukes også på det ytrekabinettet
    - Corian er homogent gjennomfarget og småskader vil dermed ikke synes like godt som om det var f.eks lakket MDF

Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilke materialer som skal brukes så bare å komme med flere innslag=) Og tar også mer enn gjerne imot tilbakemelding på mitt nåværende forslag! Dimensjoner(tykkelse) på materialene er jeg ikke sikker på. Vil gjerne ha det så lett som mulig uten at det går ut over lyden, siden det skal være en radio som kanskje vil bli flyttet på innimellom.

Takker igjen for alle svar og også for alle fremtidige=) Keep em comming

H

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blyplater

Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Ser det nevnes blyplater her, hvordan påvirker dette lyden?
    Blyplater vil ha et tilsvarende effekt som asfaltplater. Densiteten til blyplater er noe lavere enn betumenbasert asfalt, egenvekten er større.

Eneste grunn til at jeg valgte blyplater fremfor asfalt er at nedsmelting av platen skjer ved høyere temperatur. I en varmpresse for finér var det større fare for at asfaltplaten kunne flyte ut og bli skadet.

I de fleste DIY høyttalere limes asfaltplaten etter at kabinettet er ferdig. Det blir ofte noe klin å skjære f.eks. mdf med pålimt plate på sirkelsag... Dette problemet vil man ikke oppleve med blyplaten. (Eller rettere sagt: bitumenbasert blyplate) Dette må ikke forveksles med rene blyplater.

Dette med demping inv. i kasse med asfalt eller blyplater gjelder i størst grad for subkabinetter. Les innlegget til Norcad litt tilbake i tråden. Han i er inne på segmentet i sine betraktninger av spon kontra MDF.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...men også mulige ulemper

Sitat Opprinnelig postet av H-con
    Det jeg hadde tenkt på å bruke så langt jeg har funnet ut om materialer nå, avhenger av hvordan designet blir seende ut til slutt, er MDF innvendig med Corian på utsiden. Slik jeg ser det kan dette ha flere fordeler:
    Jeg vil anbefale deg å sjekke priser på Corian først. Mener sist jeg sjekket at 1m2 12mm Corianplate koster i overkant av 3000,-
    Jeg har i min tidligere karriere som møbelsnekker jobbet i materialet. Legeringen gir vedlikeholdsfrie flater, man kan kombinere farger, og skape ønsket finish og glans. Har bla. laget en bardisk som så ut som et piano i Corian.

Men det er et STORT men. Jeg tror ikke Corian har veldig mye mer å tilby lydmessig kontra MDF. Og man må ha spesial slipe og poleringsmiddel for finisharbeidet. Dette må utføres i riktig hastighet med polermaskin for.
    Man kan risikere varmgang som skader materialet. Så det krever litt kunnskap og erfaring for oppnå et godt resultat.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent personlig ville jeg nok droppet MDFen inni, Corianen er mer enn stiv nok til å takle oppgaven på egen hånd, spesielt i et så lite kabinett. Strengt tatt klarer MDF det samme, men da er man jo over i den gemene hop igjen... Dessuten later ikke dette ut til å bli en billig radio, og i den aktuelle kjøpergruppen er det mulig at et uvanlig kabinettmateriale i seg selv kan bli et kjøpsargument, riktignok dersom resten av konstruksjonen lever opp til kvalitetsnivået.

Hva med kabinett støpt av en magnesium-legering? Kanskje litt vanskelig å få til på prototyp-stadiet...? Bare en løs tanke for å "gjenbruke" materialet som er brukt i membranet på Excel-elementene.

Sonys SS-LA500 har magnesiumkabinett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det krever litt kunnskap og erfaring for oppnå et godt resultat.
    Tanken med materialvalget er vell egentlig at det skal brukes i den endelige fasen for produktet. Jeg går med andre ord ikke ut ifra at jeg skal klare å lage det selv, men at det er profesjonelle som setter det sammen. Men jeg viste ikke at det var så vanskelig å få det pent, så det er noe å tenke på ved valget... Siden selv om jeg ikke skal designe det for å klare å lage en modell selv så vil jeg jo helst få en modell ut på slutten av prosjektet som isåfall SER ut som om den skal ved ferdig produksjon.

Men når jeg har en som har kunskap om Corian på "tråden" her, hvordan er det med overflater på det, er det kun glatte overflater man får? Vet det er mange forskjellige farger og egenskaper på det, men jeg har ikke helt fått med meg om man får det med noe særlig struktur eller i matte farger. Vet ikke helt enda om jeg vil ha det i piano finnish eller om jeg vil ha fargene litt mattere.

Strengt tatt klarer MDF det samme, men da er man jo over i den gemene hop igjen... Dessuten later ikke dette ut til å bli en billig radio, og i den aktuelle kjøpergruppen er det mulig at et uvanlig kabinettmateriale i seg selv kan bli et kjøpsargument, riktignok dersom resten av konstruksjonen lever opp til kvalitetsnivået.
    Du treffer virkelig oppgaven ganske godt, muligens en bakgrunn eller fremtid innenfor design selv?

Tanken om gjenbruk av materiale fra produksjon av selve elementet er heller ikke en dum idé. Grønn design er på vei til å bli mer og mer viktig innenfor alle industrier, så føre var prinsippet er ikke dumt å ta tak i. Vanskelig å få til på prototype stadiet som du sier, men som nevnt tidligere er det det endelige produktet som er det viktigste.

Leste forresten litt på stason.org linken ista, mye nyttig på den siden for de som ikke helt er inne i AV enda=D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av H-con
    Du treffer virkelig oppgaven ganske godt, muligens en bakgrunn eller fremtid innenfor design selv?
    Ingen formell utdannelse nei (bortsett fra reklame/illustrasjon/design), kun interesse og nyskjerrighet

Jeg TROR ikke Corian er tilgjengelig med struktur, i hvert fall ikke i ferdig form. Mulig man kan legge inn struktur om det formstøpes, men det vet garantert gutta hos Corinor. Corian fargekart finnes forresten her.

Vedr. grønn design kunne jo typiske skandinaviske treslag vært noe å vurdere. Skandinavisk møbelindustri og -design har jo vært langt fremme i mange år, og var vel blant de første med brukbare lamineringsteknikker. Så det bør det være mulig å hente litt inspirasjon fra kjente norske designere. Seas er jo tross alt en form for norsk klassiker det også.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Corian (som Neptyr nevnte) leveres i forskjellige platetykkelser, men kan forresten formstøpes så vidt jeg husker. Et spennende materiale som også kan limes uten synlige skjøter, freses, kuttes og bearbeides med samme verktøy som hardt tre/mykt metall. Det vil riktignok bli en langt dyrere produksjon, men forskjellige varianter blir benyttet i high-end produkter som bl.a. Revel, Mirage MRM-1, Wilson Watt, og det fantes vel også en norsk høyttalerprodusent som benyttet Corian-kabinetter. Ser ikke bort fra at den norske forhandleren Corinor hadde synes det var et morsomt prosjekt om du hadde kontaktet dem (og jeg ser vel heller ikke bort fra at du ikke ville vært den første).

Her er forresten en link ang. kabinettmateriale: 12.21 What is the best material to make speaker boxes out of? Why?
    Du har også Røe trevare og coriform som forhandler Corian, de er vel muligens større enn corinor? Vet ikke om du som privatperson får kjøpe via de riktignok. Jobbet endel med det siden faren til kompisen eier RTC og en eller annen gang skal jeg ha corian høytalere.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om diskusjonen dreide mest inn på corian tenkte jeg at jeg skulle nevne variasjonen av betong som ble brukt i de gamle Rauna-Opus 3 høyttalerne. Modellen som står hjemme hos foreldrene mine er en slags blanding av sement-betong, marmorkross (marmorstøv) og et eller annet slags bindemiddel. Resulatatet er et veldig stivt OG dødt kabinett, noe jeg tror alle som har sett disse kan verifisere. Sluttresultatet ligner nesten mer på kritt enn på vanlig betong.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •