Come to papa baby! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 72
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    For å teste om jeg har forstått dette rett tar jeg utgangspunkt i en soundsplinter rl-p 15" med 24.6mm xmax.

Formel for SD: 3,14 * 38,1 * 38,1 / 4 = 1139,5 kvcm

Blir dette rett?
    Vil ikke denne bare stemme hvis membranen er flat da?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at den beveger seg rett frem. En hatt som beveger seg rett frem vil ikke flytte luft tilsvarende arealet, men diameteren.

Andreas

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig...;-) Men da er det vel ikke membranarealet som bestemmer slik som det blir nevnt lenger oppe...(?)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gaia er kanskje rå, men har en helt annen pris enn de andre du nevner.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Husk at den beveger seg rett frem. En hatt som beveger seg rett frem vil ikke flytte luft tilsvarende arealet, men diameteren.

Andreas
    Hmmm, vil ikke hatten flytte den mengden luft som areal + dybde inni hatten fanger med seg?

Jeg påstår ikke noe da dette ikke er noe jeg er proff på, men snickers nevnte areal så derfor regnet jeg bare etter hans måte hvis jeg forsto den rett da... :roll:

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke helt

Hmmm, vil ikke hatten flytte den mengden luft som areal + dybde inni hatten fanger med seg?

Jeg påstår ikke noe da dette ikke er noe jeg er proff på, men snickers nevnte areal så derfor regnet jeg bare etter hans måte hvis jeg forsto den rett da... :roll:
    Det du mener med at den flytter dette "rommet" av luft inni hatten blir ikke helt riktig, siden dette rommet av hatten ikke flyttes mer ut enn det resten gjør. derfor har det ikke noe å si om det er et rett membran eller formet litt innover som de fleste andre er, siden hele membranet bare flytter seg litt ut over det hele..

Vet ikke helt om det var en god forklaring

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Korrigering

Hvis membranet hadde gått fra å være vinklet inn til domen, for så å bli helt rett ved fullt utslag ville det jo ha blitt fornuftig å ta med seg det lille rommet inni hatten...

Glad jeg ikke skal bli lærer i fysikk8)

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elemental Designs A7-900 med sine 10,56 liter er en ferdig subb, men det er da ikke RE Audio XXX18 eller hvordan er det?
    Kanskje noe å se nermere på for de som må ha flere svser for å bli fornøyd?

Slik at jeg selv får en mer praktisk referanse til liter målene, hvor mye vil mine kommende swans f1.1 kombinert med 2st 15" dayton Reference Series subber kunne flytte?
    Sto vel Xmax: 12mm på subbene, noen andre som vet mer om elementene i høytalerene? 10,8" vet jeg at de er, men vet ikke xmax.

Eller enklere CV cls 215?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arealet er simpelt hen de delene som beveger seg, beregnet 90 grader på bevegelsesretningen. Ergo vil en flat membran få samme areal som en aldri så konisk siden diameteren i bevegelsesretningen er den samme.

Soundsplinger RLp 15 har Sd på 806kvcm. Dette er oppgitt i databladet. Total diameter er 39,6cm, men det inkluderer chassis. Effektivt membranareal tar utgangspunkt i en diameter på 32cm for dette elementet. Siden dette varierer en del fra element til element er det viktig å støtte seg til produsentens datablad for å finne korrekt Sd eller effektiv membrandiameter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Elemental Designs A7-900 med sine 10,56 liter er en ferdig subb, men det er da ikke RE Audio XXX18 eller hvordan er det?
    Kanskje noe å se nermere på for de som må ha flere svser for å bli fornøyd?

Slik at jeg selv får en mer praktisk referanse til liter målene, hvor mye vil mine kommende swans f1.1 kombinert med 2st 15" dayton Reference Series subber kunne flytte?
    Sto vel Xmax: 12mm på subbene, noen andre som vet mer om elementene i høytalerene? 10,8" vet jeg at de er, men vet ikke xmax.

Eller enklere CV cls 215?
    Swansene har 8,3mm en vei og 434kvcm. Det gir 5,76 liter på de to høyttalerne til sammen.

De to subene vil flytte 3,98 liter til sammen. Imidlertid vil de nok ha en noe mer effektiv bassrefleksløsning som fort kan påvirke forholdet i størrelsesorden 4:1

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Hvis membranet hadde gått fra å være vinklet inn til domen, for så å bli helt rett ved fullt utslag ville det jo ha blitt fornuftig å ta med seg det lille rommet inni hatten...

Glad jeg ikke skal bli lærer i fysikk8)
    I mitt (overtrøtte) hode sammenlignet jeg å flytte luft med en hatt som å øse vann med den. Hehe

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Arealet er simpelt hen de delene som beveger seg, beregnet 90 grader på bevegelsesretningen. Ergo vil en flat membran få samme areal som en aldri så konisk siden diameteren i bevegelsesretningen er den samme.
    Høres naturlig ut det, samme som jeg tenkte

Soundsplinger RLp 15 har Sd på 806kvcm. Dette er oppgitt i databladet. Total diameter er 39,6cm, men det inkluderer chassis. Effektivt membranareal tar utgangspunkt i en diameter på 32cm for dette elementet. Siden dette varierer en del fra element til element er det viktig å støtte seg til produsentens datablad for å finne korrekt Sd eller effektiv membrandiameter.
    Aha, da bør jeg nok huske på å sjekke SD parametrene når jeg skal regne ut neste gang ops:

Men formelen var vel rett? :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, formelen var rett, selv om jeg måtte tygge et øyeblikk på konverteringen fra pi*r^2 = pi*d^2/4, men det stemmer jo selvsagt.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Gaia er kanskje rå, men har en helt annen pris enn de andre du nevner.
    ...og "et par" elementer i tillegg.

Det ser jo meget heftig ut da, når man sammenligner på den måten

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sånn skjult reklame. Gaia består vel egentlig av fire separate subber med toelementer i hver. (Eller er jeg på bærtur?)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, formelen var rett, selv om jeg måtte tygge et øyeblikk på konverteringen fra pi*r^2 = pi*d^2/4, men det stemmer jo selvsagt.
    Kjempegreier, og den formelen husker jeg utenat også!

Fikk den forklart av en høyskoleutdannet arbeidskollega så derav annerledes utregningsmåte, men så lenge resultatet stemmer så gjør vel ikke det noe 8)

Soundsplinger RLp 15 har Sd på 806kvcm. Dette er oppgitt i databladet. Total diameter er 39,6cm, men det inkluderer chassis. Effektivt membranareal tar utgangspunkt i en diameter på 32cm for dette elementet.
    Da blir vel regnestykket slik: 806 * 2,46 * 2 / 1000 = 3,96552

Så da flytter en soundsplinter rl-p 15" nesten 4 liter luft? Er jo ikke så mye mer enn SVS sitt 13" ultra element, men siden en soundsplinter tube ( 260 liter eller mer) vil ha mye større kassevolum enn PC-13 ultra vil det vel bli merkbart mye mer bass uansett?

Står mellom 2 diy tuber med soundsplinter rl-p15 eller 2 stykk svs pc-ultra her i gården, fruen vil ha svs pc-ultra pga waf å jeg vil ha dommedags-bass pga headroom. Men hvis svs ikke er noe spesielt dårligere blir det vel hun som vinner... :roll:

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svs 13 elementet har jo noe mer xmax enn Soundsplinter Rlp15 (vil jeg tro).
    Soundsplinter vinner nok i form av mindre mekanisk støy fra elementet.

Edit:

Atle Dreier her på forumet har to stk Rlp 15 tuber, de skal etter sigende være super til og med til musikk, Selv har jeg en Rlp 18 tube tunet til 15 hz, masse bang for the bucks

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Atle Dreier her på forumet har to stk Rlp 15 tuber, de skal etter sigende være super til og med til musikk, Selv har jeg en Rlp 18 tube tunet til 15 hz, masse bang for the bucks
    Ja takk, jeg har lest begge deres tråder med stor misunnelse!

Er vel bare en måte å finne ut av dette på, dvs å sette igang innkjøp og gjøre klart for bygging! Hehe... Har jo en kompis som skal ha 2 stk svs pc-ultra så jeg får sammenlignet uansett 8)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer ikke til å angre

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da flytter en soundsplinter rl-p 15" nesten 4 liter luft? Er jo ikke så mye mer enn SVS sitt 13" ultra element, men siden en soundsplinter tube ( 260 liter eller mer) vil ha mye større kassevolum enn PC-13 ultra vil det vel bli merkbart mye mer bass uansett?
    Volumet betyr ikke nødvendig vis mer lyd. Men følsomheten kan gjøres høyere. Kort fortalt kan man konstruere to ganske like elementer. Det ene får mindre magnet og mindre Mms. Når de er tunet slik at de får samme avrulling vil elementet med minst Mms også ha den største kassa. Samtidig vil Mms være den mest betydelige faktoren av BxL og Mms, ergo øker samtidig følsomheten slik at man kan spille like høyt med mindre forsterker. Men fortsatt er max SPL begrenset av mengden luft som flyttes.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Gaia består vel egentlig av fire separate subber med toelementer i hver. (Eller er jeg på bærtur?)
    Ja, det kan man på en måte si ja. Det sitter altså 4 slike i hver:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •