Høytaler "føtter/såler" under bygging.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytaler "føtter/såler" under bygging.

Planlegger å bygge meg "føtter/såler" til høytalerene mine. Sliter litt med designet men kommer til og laste opp noen versoner her.

Føttene/sålene blir bygget av 1 stk kjøkkebenk plate av massiv bøk. Spikes o.lign er kjøpt inn via eltek.

Hvilken av disse designene syns dere jeg bør gå for?
    (NB: det skal monteres spikes under platene. Spikes er ikke med på tegningene)

1)

2)

3)

Mvh
    Kristian

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville valgt den første eller bare ha den som en kloss bare runde av kantene.. Den vil da få et mer massivt uttrykk og se mer riktig ut i mine øyne. Jeg ville også prøvd å plassere spiksene så langt ut som mulig for å få mest mulig stabilitet og ved å frese som feks 3'ern over så må du jo flytte spiksene unødvendig langt inn. men det er min mening

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

såler

syntes nummer 2 var fin jeg ble litt mere stil med 2 kanter

ka med noen runde krommet avstand stykker mellom såle høytaler istede for spikes?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bøk

må ha en sylskarp bord sag for å ugåg flising eller utslag av bøk biter

festo skinne sag går oxo med nytt blad

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hc_tk
    jeg ville valgt den første eller bare ha den som en kloss bare runde av kantene.. Den vil da få et mer massivt uttrykk og se mer riktig ut i mine øyne. Jeg ville også prøvd å plassere spiksene så langt ut som mulig for å få mest mulig stabilitet og ved å frese som feks 3'ern over så må du jo flytte spiksene unødvendig langt inn. men det er min mening
    Takk for svar. Etter litt mere tenking så blir det enten design nummer 2 eller en massiv kloss med avrundede kanter som du selv nevner. Spikesene skal monteres ca 1 cm fra hvert hjørne hadde jeg tenkt meg.

Sitat Opprinnelig postet av samco
    syntes nummer 2 var fin jeg ble litt mere stil med 2 kanter

ka med noen runde krommet avstand stykker mellom såle høytaler istede for spikes?
    Tanken om avstands stykker har slått meg. Men nå er spikes bestilt så det blir det i første omgang. Det er absolutt ikke for seint å montere/prøve avstandstykker senere. Da eventuelle monteringshull blir skjult under platen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var platene grov kappet. Hadde planer om å frese en liten skråkant som design nr 2 viser.

MEN når jeg skulle bytte fresestål i frese "maskinen" istad så klarte jeg f### å dra filler ta heile greia. Var kanskje litt dumt å begynne å skru på en fres som holdt -2*C som stort sett er bygd opp av billig kina plast.

Så da blir det en massiv kloss enn så lenge. Dat går jo ann og prøve det først og se om jeg liker det. Hvis det ikke faller i smak så er det jo ikke værre enn å frese senere (Får kjappe meg å ønske meg en ny fres til jul )

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om noen har noen anbefalinger når det kommer til behandling av treverket. Jeg ønsker en lakk/olje som fremhever treverkets struktur/mønster. Tenkte på og bruke teac lakk/olje men er ikke heilt sikker på hvordan den blir på bøk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en pakke fra eltek i dag med dettte innholdet:

Spikes til "føttene"

Supra kabelbukser - driver å lager meg noen kabler også.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Da var platene grov kappet. Hadde planer om å frese en liten skråkant som design nr 2 viser...
    Jeg valgte føtter med din "design 2" når jeg bygde mitt siste prosjekt, og synes det ser bra ut - jeg har dem i malt mdf i stedet for heltre.

Edit:
    Det er mange som har brukt Danish oil med godt resultat på både finer og heltre:
    Gustavsen AS

Eksempel hos Busengdal: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1062464

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra!

Synd med fresen. En kamerat som er mer proff enn meg anbefaler for øvrig den dyreste av Co-tech-fresene på Clas Ohlson. Den skal visst gi MYE for pengene. Den står på ønskelista mi til jul. Koster 749 kroner.
    Link: Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg valgte føtter med din "design 2" når jeg bygde mitt siste prosjekt, og synes det ser bra ut - jeg har dem i malt mdf i stedet for heltre.

Edit:
    Det er mange som har brukt Danish oil med godt resultat på både finer og heltre:
    Gustavsen AS

Eksempel hos Busengdal: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1062464
    Takk for tips. Skal skjekke opp litt videre ang Danish oil. Skal ta en tur ned i den lokale "male" forhandleren senere i dag og høre litt med dem om hva dem eventuelt anbefaler.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette blir bra!

Synd med fresen. En kamerat som er mer proff enn meg anbefaler for øvrig den dyreste av Co-tech-fresene på Clas Ohlson. Den skal visst gi MYE for pengene. Den står på ønskelista mi til jul. Koster 749 kroner.
    Link: Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Takk for tipset! :-D Har du noen erfaring med Bosch freser? Veit dem har 40% rabatt på dem på en lokal jernvare her. Lurer litt på om jeg skal dra og handle meg en de nærmeste dagene..... Alt av "power tools" jeg har er av merket Bosch, syns kvaliteten er bra på de tingene jeg har.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok noen timer fri fra jobb i dag og dro hjem litt tidligere. Fikk prøvemontert spiksene på alle platene.

Når det kommer til designet av platene så syns jeg det faktisk ble meget pent med "firkantede" klosser. tror faktisk jeg skal beholde dem slik en stund og heller ty til fresen senere hvis jeg ønsker det.

Det står at spiksene kun skal tåle en vekt på 40 kg. Jeg måtte jo selfølgelig teste om dette stemte. Meg å min smekre kropp på 90 kilo tok steget oppå en av føttene. Jaggu tålte dem ikke det gitt. Egentlig en idiotisk greie og finne på fant jeg ut i etterkant, hehe

Det som nå da gjenstår er da noen timer med pussing og få hatt noen form for olje eller lakk på dem. Tror dette blir bra jeg. Ikke værst for en fyr som har 2 tommeltotter :twisted:

1 fot til hver Front HT og 1 fot til subben.

Beklager dårlige bilder, hadde bare mobilen tilgjengelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme spikes og underlag jeg slengte på mine siste diy-høyttalere.
    Uansett så ser det veldig bra ut. får legge ut bilder med høyttalerne på basen og da

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk.

Det gjenstår fortsatt endel på sålene. Dem skal pusses endel og lakkes/oljes før dem er ferdige. Regner dette blir gjort iløpet av uken/helgen.

Prøvde kjapt istad med en HT oppå, tror jeg godt kunne ha lagd dem et par cm smalere. Syns dem var litt VEL breie, men får sette dem ned der dem skal stå så får vi se ann litt da

Et kjapt bilde.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut dette her.
    Har tenkt litt på å lage noe lignende, bare i betong:wink:

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite bilde av kveldens kabel mekking.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du kjøpt de bananpluggene? De har jeg ikke sett før.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Takk takk.

Det gjenstår fortsatt endel på sålene. Dem skal pusses endel og lakkes/oljes før dem er ferdige. Regner dette blir gjort iløpet av uken/helgen.

Prøvde kjapt istad med en HT oppå, tror jeg godt kunne ha lagd dem et par cm smalere. Syns dem var litt VEL breie, men får sette dem ned der dem skal stå så får vi se ann litt da

Et kjapt bilde.

Her har du jo rom til å frese ned en skråkant, slik du opprinnelig hadde tenkt. Det tror jeg hadde blitt lekkert, siden de er såpass brede.

Evt. kan du lage en profil på platene slik at de følger bunnprofilen på høyttaleren...evt en "motprofil" som er smalere på midten enn ute ved føttene. EDIT: Her er en røff skisse som illustrerer det jeg mener:

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvor har du kjøpt de bananpluggene? De har jeg ikke sett før.
    Det er jeg jaggu ikke heilt sikker på. Har hatt dem noen år. Men mener at dem ble kjøpt på BRL i Sverige. Meget bra kvalitet syns nå jeg, dem har ikke blitt noe slappere i fisken over årene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •