Høytaler "føtter/såler" under bygging. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Her har du jo rom til å frese ned en skråkant, slik du opprinnelig hadde tenkt. Det tror jeg hadde blitt lekkert, siden de er såpass brede.

Evt. kan du lage en profil på platene slik at de følger bunnprofilen på høyttaleren...evt en "motprofil" som er smalere på midten enn ute ved føttene. EDIT: Her er en røff skisse som illustrerer det jeg mener:

Litt av vitsen med å lage dem så breie er at jeg frykter at oppgraderingsspøkelset er rett rundt døren. Hvis jeg da event ender opp med noen HT som er litt breiere vil det jo passe fint he he

Likte ideen med "motprofil" som du nevner. Dette må jeg sjekke opp, får ta meg litt tid i kveld og tegne litt på den ene platen for og få ett lit bedre inntrykk av hvordan det blir.,,

Takk for svar.:-D

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Ser jo bra ut dette her.
    Har tenkt litt på å lage noe lignende, bare i betong:wink:
    Ja, det tenkte jeg og, hvorfor bruke noe som gir ressonans, som tre, når man kan bruke stein eller betong (og tepper på gulvet). Enkleste er vel bare å kjøpe betongheller på vintersalg nå for tiden?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Ja, det tenkte jeg og, hvorfor bruke noe som gir ressonans, som tre, når man kan bruke stein eller betong (og tepper på gulvet). Enkleste er vel bare å kjøpe betongheller på vintersalg nå for tiden?
    Kanskje fordi tre ser uendelig mye bedre ut enn betongheller i et møblert hjem? ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje fordi tre ser uendelig mye bedre ut enn betongheller i et møblert hjem? ;-)
    Er det god lyd eller et WAF'ifisert dukkehjem du vil ha spør jeg bare Evt kan du få frest ut noe i granitt og polert kantene.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er utseende man er opptatt av så ser det jo uendelig mye bedre ut å bare sette høyttalerene rett på gulvet..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Hvis det er utseende man er opptatt av så ser det jo uendelig mye bedre ut å bare sette høyttalerene rett på gulvet..

Det kan jeg ikke si meg heilt enig i men. Smaken er jo som baken, delt (Iiiiiingen som har hørt den før) hehe

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Nei, parkett er golydens verste fiende! Man vil få nedadgående resonans fra stående trykkbølger mellom høyttaler bunn og gulv. Det er derfor man er så glad i stein og tepper!

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Det kan jeg ikke si meg heilt enig i men.
    Det er greit, alle kan ta feil! Skal ikke klandre deg av den grunn.

Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Nei, parkett er golydens verste fiende! Man vil få nedadgående resonans fra stående trykkbølger mellom høyttaler bunn og gulv. Det er derfor man er så glad i stein og tepper!
    Og på hvilken måte påvirker dette utseende?

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stødig bunn!

Stein (eller betong) er og blir det beste fundamentet for høyttalere. Høy egenvekt og stivhet kombinert med myk (dempeputer) eller hard (spikes) avkobling fra underlaget er det ideelle. For meg som har parkettgulv har jeg funnet ut at myk avkobling blir best.
    Har under mine Exact laget en sandwich av tre 20 mm tykke steinplater (Serpentin) med asfaltplater mellom og helt underst. Mellom stein og høyttaler har jeg Tema Isolator for 30 - 50 kg. Dette fungerer optimalt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp!

Har nå tilbrakt noen minutter i garasjen, prøvde meg litt frem med fresen.

Jeg får det f€€€ ikke til skikkelig. På midt på strekningen som skal freses går det som gull, men det er når jeg kommer til hjørnene det begynner å skjære seg. Fresen har 2 støtteplater som ligger mot treverket. Når jeg har begge støtteplatene mot treverket går det bra. Men når jeg kommer til enden/hjørnet så mister jo den ene støtteplaten kontakten med treverket. Da går det til skogen hver gang. Da begynner fresen og vri seg litt å det blir noen små fine "bølger" i treverket. Er det noe jeg gjør galt eller skal det bare mere trening til?

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags fresehode bruker du ? Et fresehode med støttelager gjør det mye enklere å frese. Da kan du frese uten noen form for støtteanlegg.
    Hvis du ikke har det bør du lage deg noe du kan føre fresen etter ellers blir det veldig vanskelig å holde den rett på hjørnene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazze
    Hva slags fresehode bruker du ? Et fresehode med støttelager gjør det mye enklere å frese. Da kan du frese uten noen form for støtteanlegg.
    Hvis du ikke har det bør du lage deg noe du kan føre fresen etter ellers blir det veldig vanskelig å holde den rett på hjørnene.

Haha, nå føler jeg meg meget dum her. Jeg har fresehode med støttelager.

Feilen jeg gjorde var at jeg hadde stilt støttebukkene som støtter fresen mot treverket for lang "inn" mot der man skal frese. Det som da hendte var da at støttelegeret på fresehodet ikke var i kontakt med treverket når støttebukkene var i bruk. Når jeg da kom til hjørnet glapp fresen litt lenger inn mot treverket heilt til støttelageret tok tak igjen.

Tok nå av alt av støtteannordninger, fresingen gikk som en drøm! :-D (Bortsett fra at jeg er låst fast til fresestålet som nå sitter i fresen da "feste annordningen" til fresestålet er pajja. Får se på det imorgen, og se om jeg finner på noe lurt)

Takk for tipset HAZZE, you saved my day

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort litt på føttene istad.

Nå er det frest en skråkant på alle 3 platene. Slik som design 2 viser på første post. Skråkanten ble ikke like stor som på tegningen i første post. Er også ferdig med å pusse platene.

Bilder kommer senere i dag.

Skal ned en tur nå og se om jeg finner noe lakk/olje jeg kan bruke.

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg laserskjerte underlaget til mine høyttalere av 8mm stålplate, Ø60. og pulverlakkert. lekkert

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenta
    jeg laserskjerte underlaget til mine høyttalere av 8mm stålplate, Ø60. og pulverlakkert. lekkert
    Ja det skal jeg tro på blei lekkert Men det koster nok endel ganger mere enn hva jeg gir for dette. Hvis man må ha fagfolk til å kappe/skjære platene da vel å merke.

Har du bilder av dem?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var føttene ferdig oljet/lakkert. Skal nå stå til tørk over natten så er dem klare til bruk imorgen

Jeg valgte og bruke teak olje på dem. Resultatet ble akkurat slik jeg ønsket. Treverket kom skikkelig til liv.

Det lukter noe muffinns av IKEA kjøkkenplater. Jeg kjøpte jo som kjent en ferdig behandlet kjøkkenplate i bøk. Legg merke til ferdigbehandlet. DVS da si at den kan monteres opp og brukes med en gang(Skal da tåle vann, møkk, o.s.v)

Det jeg syns var litt rart da var at når jeg begynte og olje platene så trakk dem noe veldig. Man kunne ha på en skikkelig mengde med olje og den trakk seg ned med en gang. Jeg hadde på 3 tykke lag med teak olje, platene suger like fælt enda :S Kan bare øse på med olje, det forsvinner rett ned med en gang. Kunne nesten ha brukt platen som bleie til minstemann vettu, da hadde han iallefall holdt seg tørr om natta.

Trodde at når platen var ferdigbehandlet så skulle den ikke ta til seg noen form for vesker. Jeg vil nok tro at vann trenger like godt ned i platen som oljen gjør ???

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burley
    Ja det skal jeg tro på blei lekkert Men det koster nok endel ganger mere enn hva jeg gir for dette. Hvis man må ha fagfolk til å kappe/skjære platene da vel å merke.

Har du bilder av dem?

Jeg har utstyr til det på jobb, så det kostet heldigvis ingenting skal få lastet opp noen bilder i løpet av dagen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •