Tips til 13" subelement?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til 13" subelement?

Skulle hatt 2 stk 13" subelement, noen som har noen gode tips? De skal kun brukes under 50hz og de skal etter planen gjør min PB12Plus/2 overflødig så de må gå helt ned i kjelleren...

Har veldig lyst på JL Audio men prisen på f.eks. 13W7 gjør at de blir for dyre så trenger andre tips. Element fra SVS PB13 e.l. kunne vært aktuelt dersom jeg hadde fått tak i til noenlunde pris men hvor finner en slikt?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor akkurat 13"?

Utvalget blir noe større med 12/15...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fullstendig klar over det, men jeg skal ha 13" pga kassen. (har JBL W12GTI idag men vil ha 13" istedet)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kassen(e) er allerede ferdig?

Hvilket volum og avstemming er det på de da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har 2 stk av Eltek sine gamle AV-bass kabinett som jeg fortsatt har tenkt å bruke dersom jeg finner element som passer. Org sto det Audax 13" element i som nå er byttet til JBLene men ønsker som sagt 13" dersom jeg finner noen aktuelle som passer noenlunde til kassevolum. Den er vell rundt 75 liter og portene må selvsgt tilpasses element.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang slaglengde har de du har, og hvorfor vil du bytte dem?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykker du på linken min overfor finner du specs på de, men linneær slaglengde er 20mm hver veg. JBLene spiller veldig bra og musikalsk men de går ikke fullt så dypt som jeg ønsker, så derfor jeg bruker SVSen itilegg på film og det ønsker jeg å slippe.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JL w7 er billige her:

Car Audio Stereos - Car Subwoofers - Car Amplifiers and Speakers

Men om jeg først skulle ha kjøpt dette gode elementet så hadde jeg definitivt laget en kasse som var skreddersydd for nettopp dette elementet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ser på anbefalt kasse til 13W7 så forstår du sikkert litt av hvorfor jeg ønsker slik med tanke på hva kasse jeg har Og grunnen til at jeg ønsker å beholde kassen er to, den er veldig bra/solid lagd med mye avstivinger, itillegg er det lagt ned ganske betydelig arbeid i finish på den slik at den fremtrer som meget pen (mao ikke jeg som har bygd den..) Finner jeg ikke noe som passer i den blir det nok heller til at jeg kjøper ferdig kasse framfor DIY.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert Focal, de har endel å velge imellom i den størrelsen, men vet ikke helt hvordan de er på dypbass. Kun hørt de i bilsammenheng.
    Må si du har skaffet deg et skikkelig problem der...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke større problem enn at jeg bruker 12" bass idag via en adapter/ring lagd i MDF Så det er en mulig løsning å fortsette med dette selv om jeg bl.a. av kostmetiske grunner ønsker 13" istedet.

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis W12GTi ikke spiller dypt nok er det nok kasse og/eller plassering som er problemet, ikke elementet...
    Har selv W15GTi mk2 som stort sett er samme element bare litt større. Det står i ca 80 liter lukket og spiller helt fantastisk til å være lukket kasse. Bra med trøkk ned til rundt 27 Hz (rommet har pukkel rundt 30 Hz) her inne.
    Kan uansett ikke sammenlignes med 200 liter kasser tunet til 17 Hz...

Skal du ha 13" så har du ikke mange mulighetene. Stort sett bare JL og Focal som har.
    Muligheter:
    - Spare litt og kjøpe seg W7, evt. finne en brukt.
    - 13W6v2 har også potensiale for dypbass (men det har jo og GTi'en).
    - Bygge om til 15" og kjøre lukket.
    - Selge kassen og satse på noe annet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok W15GTI har noe mer å gå på enn W12GTI helt på det dypeste men for den del er ikke 27hz dypt nok med tanke på mitt behov Så kan godt være at jeg forventer det umulige fra kassen min... og isåfall bare får fortsette som idag å bruke W12GTi + PB12Plus/2 selv om det ikke er optimalt i mine ører.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Tror nok W15GTI har noe mer å gå på enn W12GTI helt på det dypeste men for den del er ikke 27hz dypt nok med tanke på mitt behov Så kan godt være at jeg forventer det umulige fra kassen min... og isåfall bare får fortsette som idag å bruke W12GTi + PB12Plus/2 selv om det ikke er optimalt i mine ører.
    Jo, men det skal være mulig å få 12 til å spille like dypt som 15, bare noen dB lavere hele veien. Samme 3 dB frekvens med andre ord.
    Helt enig i at 27 Hz ikke er dypt nok, men til å være lukket kasse og til musikkbruk er det meget bra.
    GTi'en er hverdags-subben i bilen, har bare spilt den inn og testet litt inne...

Hvordan er de kassene dine nå da? 75 liter tunet til hva?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elemental Designs 13AV.2

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Jo, men det skal være mulig å få 12 til å spille like dypt som 15, bare noen dB lavere hele veien.
    Om vi tenker på elementer i samme serie men forskjellige størrelser så er det ofte slik at et større element har lavere Fs og høyere Mms. noe som er viktig når en skal tune en kasse lavt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Om vi tenker på elementer i samme serie men forskjellige størrelser så er det ofte slik at et større element har lavere Fs og høyere Mms. noe som er viktig når en skal tune en kasse lavt.
    Du har rett i det Forsøker bare å vise viktigheten av kassen.
    Man kan ta hvilket som helst element i en riktig kasse og få det til å spille bra, men man kan ikke ta et "riktig"/bra element i en hvilken som helst kasse og få det til å spille bra...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Platform
    Elemental Designs 13AV.2
    Hmmmm, det såg ikke dumt ut i det hele tatt det og utifra tilbakemeldingene jeg fannt så virket det jo veldig lovende. Er ikke noen som har erfaring med det?

Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Jo, men det skal være mulig å få 12 til å spille like dypt som 15, bare noen dB lavere hele veien. Samme 3 dB frekvens med andre ord.
    Helt enig i at 27 Hz ikke er dypt nok, men til å være lukket kasse og til musikkbruk er det meget bra.
    GTi'en er hverdags-subben i bilen, har bare spilt den inn og testet litt inne...

Hvordan er de kassene dine nå da? 75 liter tunet til hva?
    Huske ikke i farten hva frekvens det er tunet til, men både volum og tuningfrekvens er ganske nært opptil hva JBL anbefaler. Spiller vanvittig bra gjør det, men skulle vært mer trøkk/lyd under 30 hz til at det hadde vært fullgodt alternativ også til hjemmekino

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Huske ikke i farten hva frekvens det er tunet til, men både volum og tuningfrekvens er ganske nært opptil hva JBL anbefaler. Spiller vanvittig bra gjør det, men skulle vært mer trøkk/lyd under 30 hz til at det hadde vært fullgodt alternativ også til hjemmekino
    Kan ikke regne med å få det som man vil om man bygger etter slike generelle anbefalinger
    Får ikke mye trøkk under 30 Hz med 30 Hz tuning...
    Uten å simulere ville jeg ha anbefalt 100-120 liter tunet noe over 20 Hz kanskje.
    Tok en liten sjekk likevel og BB6P viser at 110 liter netto tunet til 22 Hz skal funke meget bra med elementene dine. -3 dB på ca 20 Hz og spiller like høyt der som du gjør nå rundt 30 Hz. Blir ca 10 dB forskjell ved 20 Hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, kanskje jeg ikke helt skal gi opp tanken på GTIene alikevell.... kan du hive ut grafen du fikk frem, gjerne både i 75 liters kasse og i 120.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •