Bygge aktive høyttalere; innspill ønskes/trengs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge aktive høyttalere; innspill ønskes/trengs

Jeg har bestemt meg for å bygge en aktiv høyttaler i lite format. Aller helst bør jeg lage noe med veldig høy WAF.

Ser for meg en relativt liten gulvstående høyttaler (75cm høy) i en anstendig finervariant alternativt å bygge noe av benkeplate. Har bygd noen med hjelp av gutta på Eltek tidligere og det har vært suksess. Nå vil jeg prøve meg på "egenhånd"..

Jeg er virkelig på gyngende grunn her! Trenger hjelp til å plukke ut forsterker, elementer og kassekontruksjon.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to seas CA18RNX og en 27TBCD/GB-DXT per høyttaler?

Andreas

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller 2x U16RCY/P sammen med nevnte 27TBCD/GB-DXT.
    Ser veldig bra ut i 40L BR på simuleringer, avstemt til 35-40hz.
    Da kan jo kassene bygges smale, 18-20cm, mtp høy WAF.
    F.eks 20x40x75cm ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tenkte inledningsvis på en Seas H1333 T18RE/XTVFC2 og en CA18RNX pr kasse. må innrømme at KEF sitt Q konsept inspirerer litt.

jeg har til gode å få ett ordentlig inntrykk av T18RE elementet for de jeg har hørt har vært en del av en heller trist konstruksjon.

men jeg er redd kanskje T18RE elementet vil oppføre seg som KEF sine Q elementer; bra ved lavt til middels lydtrykk men så skjer det masse rart ved høyere påtrykk.

så er det membranmaterialene i de to elementene som nok er av helt forskjellig klangkarakter..

kanskje det er like greit med en 2 1/2 veis konstruksjon......

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T18 har styrker, helt klart, også jfr KEF og TAD/Pioneer (det er naturlig å trekke inn dem i samme åndredrag da konstruktøren er den samme som for KEF UniQ). T18 har blant annet den fordelen at mellomtonen ikke er av metall, den har bedre integrering av diskant (bør lyttes på 15-30 graders vinkel) og den har en membran som egner seg enda bedre for mellomtone enn coatet papir. Summasumarum, siden den ikke har metallmembran er det ikke noe farlig å dele den såpass høyt at den ikke får problemer med kapasiteten i diskanten. Videre er har den ikke resonansen i øvre mellomtone som ofte kommer av samspillet mellom oppheng og membran (på CA-elementene).

Ulempen med T18-coaxen er den korte slaglengden. Derfor ville jeg latt den slippe å jobbe i bassområdet. En deling rundt 150Hz kan være gunstig. Da kan du trygt også eventuelt benytte sidemonterte basser. For aktive løsninger bør du også vurdere overtunede eller lukkede systemer. Med overtunet mener jeg at de har alt for mye output ved lave frekvenser helt til man EQ-er dem så alt stemmer. Et nydelig eksempel er den nye 8" til CSS. Andre interessante alternativer er jo de mer moderate Dayton Reference, de ikke så moderate Dayton Titanic, Audiopulse Epic 10", CSS 10", Visaton TIW200XS for å nevne noen. Alt dette er da 10 eller 12". CSS og Exodus har også 6,5" med lang slaglengde, CSS-en er på 11mm en vei.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje denne kan være av interesse?

THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - E0051-04/06 C16N001/F

En over dobbel så lang slaglengde (xmax) men dessverre også 2dB lavere følsomhet.

Edit: Her er også kasse og delefilterforslag til C16N001:
    http://www.madisound.com/catalog/PDF...pl%20notes.pdf
    Eller så ser 24L BR avstemt til ca30hz ut til å være et godt valg. Kan selvfølgelig ikke spille bildene av veggen, men skal fortsatt klare nær 100dB ned til 30hz ifølge simuleringer i BassBox.

Seas har også en ny 10" subwoofer på gang (L26ROY), det første elementet i en serie de kaller "Design"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •