DIY Sub av noe slag, trenger input til ... alt egentlig. -Elementet er i hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Sub av noe slag, trenger input til ... alt egentlig. -Elementet er i hus

Hei godtfolk!

Idag mottok jeg mitt, nå ganske så kjære, element som bærer navnet Infinity Kappa Perfect 12"d VQ. Egentlig er dette ment for bil, men jeg tror det kommer til å fungere utmerket på rommet mitt. Jeg har to stykker, så en skal på rommet og den andre i bilen.

Av finesser på dette elementet er der:
    - Utskiftbare bakstykker for å lett kunne endre karakteristikken til Q verdiene
    - Doble 3" 4 ohms spoler
    - En membran som er veldig stiv, m3d eller noe sånt

Tok også et bilde av TS parametrene:

Jeg er glad i å fotografere, så det gjennom tråden kommer det til å komme mange bilder fra byggeprosessen. Her kommer masse bilder fra elementet!

Den svarte gummien var overraskende fleksibel.

Ganske så fet egentlig

Spolen er ganske så tjukk, men ikke så lang.

Hullet uten plugg er svæært

Fyrstikkeske oppmot spolen.

Kom til å se ned i gapet, og jøss - der var jo infinity stempelet

De forskjellige "endestykkene".

Putta neddi "lowQ" "endestykket".

Men ville etterhvert ha det opp igjen.

Det ville ikke infinityen. Måtte faktisk holde igjen elementet, som faktisk er 15 kg, med føttene mens jeg dro for harde livet, først da kom den opp :???:

Terminalene ser gjennomførte ut.

Kurven (er det det den kalles?) er egentlig ganske så dyp.

Jeg skal altså bygge en kasse til denne subwooferen. Jeg har allerede fått mye hjelp fra Norcad (og noen andre) i en annen tråd til å designe en kasse til denne subben. Uheldigvis har jeg endret litt mening om hva den skal brukes til, så nå må dette gjøres igjen. Kassen skal selfølgelig være portet.

Så er det over til neste sak, jeg vet ikke hvilket design jeg skal ha på kassen, sylinder (sonorør) eller vanlig firkanta kasse?

Sylinder:
    + Ser pen ut
    + Tar opp liten gulvplass, men mye plass i høyden
    + Bedre lyd?
    + Forholdsvis billig
    - Ikke plass til plateforsterker

Firkant:
    + Kan også se pen ut, men mer arbeid med forholdsvis mye mdf som må pusses om og om igjen for å få en blank overflate
    + Plateforsterker passer ypperlig
    - Dyr i forhold til sonorør
    - Tar opp ganske så mye gulvplass, noe jeg ikke har så altformye av

Rommet mitt er på omtrent 12 kvadratmeter, 4x3 med en normal takhøyde (tror den er 2,3 eller 2,4). Vet ikke om det har så mye å si, menmen. Somsagt skal subben passe til musikk, hvilken tuning bør den ha da?

Så er det forsterker da. Har bare sett på to alternativer så langt:

Bash 500w:
    - Plateamp, men den passer ikke til elementet mtp impedanser.

Oppsett som er litt rart:
    - 2 stk: t-amper
    - en stk: Crossover

Fra før av har jeg to Infinity Alpha 5. Crossoverren splitter signalet slik at disse bare får mellomtoner og diskanttoner og subben får bare de lave frekvensene. Jeg kjenner en som er ganske så flink med kabler, og jeg er erfaren nok selv, til å lage egne kabler som har forskjellige ender (evt lage egne adaptrer). Planen er å kunne spille av fra pcen (og også da fra cd-spillern, men ikke i like stor grad).

Da tenker jeg: Pc - Minijack - Kabel som har minijack i en ende og XLR tilkobling i andre - Inn i crossover - Splitte signal - 3 XLR ut: 1 XLR kabel til ene forsterkeren som driver subben, Y- ledd splitter signalet slik at forsterkeren får to like signal. 2 XLR går til hver sin respektive kanal på den andre forsterkeren, som driver infinityene, i stereo.

Fra den forsterkeren som fôrer subben kommer det ut to speakon tilkoblinger som går til hver sin spole på subben.

Nå har jeg sikkert forvirret dere skikkelig med det siste avsnittet her, men mer detaljert tegning på hvordan jeg tenker meg dette kommer.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angående kasse

Du ramset jo selv opp + og - for begge designene. Og ser at du fikk litt flere + på det ene valget, da sier det kanskje seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Du ramset jo selv opp + og - for begge designene. Og ser at du fikk litt flere + på det ene valget, da sier det kanskje seg selv.
    Sant det. Da blir det sonosub!

Har tenkt litt mer på det med forsterkere og har kommet opp med et slags koblingsskjema. Alle delene til dette finnes på thomann.de. Sender jeg til Sverige blir det billigere frakt og slipper momsen, så da blir ikke prisen så værst heller, 320 euro lander jeg på etter at jeg har tatt med alt av kabler og plugger.

Her er koblingsskjemaet jeg tenker meg:

Funker fett?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvit, men jeg ville sett på muligheten til enten en 1-kanalers amp til sub'en, eller om det får an å brokoble T-ampen å kjøre på sub'en med spolene i serie.
    Dette fordi at det ikke anbefales å bruke 2 forskjellige kanaler på samme element. Det hender at kanalene avviker litt fra hverandre å da kan du risikere å ødelegge litt av lyden, men aller værst noen av komponentene.

Ellers ser det ut som en god løsning!

Hvor hadde du tenkt å legge delefrekvensen i crossover der?

EDIT: du får speakon støpsel med 4 pungter så du slipper unna med 1 plugg på subben.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Forsåvit, men jeg ville sett på muligheten til enten en 1-kanalers amp til sub'en, eller om det får an å brokoble T-ampen å kjøre på sub'en med spolene i serie.
    Dette fordi at det ikke anbefales å bruke 2 forskjellige kanaler på samme element. Det hender at kanalene avviker litt fra hverandre å da kan du risikere å ødelegge litt av lyden, men aller værst noen av komponentene.

Ellers ser det ut som en god løsning!

Hvor hadde du tenkt å legge delefrekvensen i crossover der?

EDIT: du får speakon støpsel med 4 pungter så du slipper unna med 1 plugg på subben.
    Oppklarte mange ting der gitt! Takk for det

T.amp E800 serien kan visstnok bridges, den ser helt likens ut bak som den E400 jeg har planlagt å bruke, så dette ser jo lovende ut Sender på en mail til Thomann og spør jeg.

Er ikke helt stødig på dette med bridging, må man bruke begge kontaktene bak på forsterkeren? Altså paralellkoble disse?

Jeg tenkte å legge delefrekvensen så høyt som mulig for å trygt kjøre på litt ekstra effekt inn i Infinityene, skjermer dem altså for de lave frekvensene. Hvor trygt er dette egentlig?

Med så høyt som mulig mener jeg der subwooferen fortsatt henger godt med. Prøvde meg på unibox, men den vil egentlig ikke samarbeide med meg, tør jeg rope på norcad?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Storken
    Oppklarte mange ting der gitt! Takk for det

T.amp E800 serien kan visstnok bridges, den ser helt likens ut bak som den E400 jeg har planlagt å bruke, så dette ser jo lovende ut Sender på en mail til Thomann og spør jeg.

Er ikke helt stødig på dette med bridging, må man bruke begge kontaktene bak på forsterkeren? Altså paralellkoble disse?

Jeg tenkte å legge delefrekvensen så høyt som mulig for å trygt kjøre på litt ekstra effekt inn i Infinityene, skjermer dem altså for de lave frekvensene. Hvor trygt er dette egentlig?

Med så høyt som mulig mener jeg der subwooferen fortsatt henger godt med. Prøvde meg på unibox, men den vil egentlig ikke samarbeide med meg, tør jeg rope på norcad?
    Når man brokobler en amp bruker man som regel bare en kontakt fra hver kanal, veldig ofte begge plussene, men da pleier det også å være en bryter som legges over for denne modusen.

Delefilteret bør nok ikke over 80hz, på et slikt element, kanskje 100, men det bør nok beregnes, eller iallefall testes, du kan ikke ødelegge 12", men du ødelegger kanskje den ellers fine lyden du kunne hatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg kontaktet Thomann.de, de avkreftet at E400 kunne bridges, men jeg er nå ikke så sikker. Jeg er villig til å dissekere en sånn bare for å brokoble en sånn forsterker, får jeg det til?

Jeg synes også det høres litt rart ut at to forskjellige kanaler spiller litt "ute av synch". Signalet er jo helt likt siden det kommer fra samme splittede kabel. Holder jeg meg til like kabellengder burde ikke dette bli et problem? Eller er det noen som virkelig har opplevd dette/erfaring med dette?

Skal fordype meg i kasse imorgen, nuh er det pugging til heldags prøve i matte R2 xD

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bokobling går ann, men du må nok bygge den om/gjøre inngrep. Om du finner på å ta plusskanalene fra begge sider (slik man gjør på mange forsterkere som kan brokobles), og kobler det til subben - så spiller det musikk ei lita stund. Før strømforsyninga sier farvel..

Det med at kanalene kan spille litt forskjellig har å gjøre med alle komponentverdiene i forsterkeren, som har et visst slingringsmonn. Det kan resultere at den ene siden gir noe mer effekt enn den andre.
    Når det er sagt kjører jeg to forskjellige kanaler inn på en sub, uten at det har bydd på problemer her.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg litt på det du sier legatia

Subben kan seriekobles til 8 ohm, tåler ikke strømforsyninga det?

Sånn som jeg ser det dytter jo spolene på et felles legeme. Om den ene tar i litt hardere enn den andre skal vel ikke det ha noe å si? De "tar jo i" samme vei. Eller er ressonemanget mitt på jordet?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Storken
    Henger meg litt på det du sier legatia

Subben kan seriekobles til 8 ohm, tåler ikke strømforsyninga det?

Sånn som jeg ser det dytter jo spolene på et felles legeme. Om den ene tar i litt hardere enn den andre skal vel ikke det ha noe å si? De "tar jo i" samme vei. Eller er ressonemanget mitt på jordet?
    Uansett last vil ikke forsterkeren tåle deg jeg prøvde å forklare
    Å brokoble forsterkeren altså, uten å invertere signalet på den ene kanalen.

Det du tenker på, er å kjøre en kanal på hver spole på subben om jeg ikke misforstår - da ryker ingen strømforsyning

Som sagt, jeg kjører også en 2-kanals forsterker med en kanal på hver spole på en sub her. Selv tenker jeg at forskjellene er marginale, noen teori om hva som evt. kunne skjedd galt skal jeg ikke begi meg ut på.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke seriekoble spolene og benytte plateamp?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planer for subkasse

Da har jeg lekt meg litt i unibox, her tror jeg dere må hjelpe meg.

lavpassfilteret kommer til å ligge på 25 hz, hvilken høypass jeg bruker er jeg enda ikke sikker på.

Norcad?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tre valg:
    Avstemme (mye) lavere, og evnt gå opp til mid Q
    eller benytte en (mye) mindre kasse og avstemme (litt) lavere.

Eller (som alltid) gå for mid Q og lukket kasse til musikk :-D

Eks: Vb 120L Fb 20hz mid Q
    eller Vb 50L Fb 27hz low Q
    eller Vb 50-90L lukket mid Q

Ikke se deg blind bare på den teoretiske frekvenskurven, i rommet får du peaker og bidrag nedover. Enkelt forklart; jo mindre rom jo større bidrag.
    I rommet vil ofte en lukket kasse spille dypere og mer linjært enn hva simuleringene tilsier. Problemet er at du lettere når Xmax og at dette elementet ikke er særlig lettdrevet.

Lag deg en testkasse på f.eks 50L og test både lukket og BR og finn ut hva som passer deg og rommet best. Kassen kan du enkelt og billig lage av 22mm gulvspon, trelim og skruer. Bare påse at den blir helt tett.
    OG la elementet få noen timer innspilling.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •