En slags guide til fresing av sirkler for høyttalere etc...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En slags guide til fresing av sirkler for høyttalere etc...

Ser det er flere som spør om dette. (De har vel en jigg som meg som minimum må ha 22cm i diameter eller ingen...) Og det gjorde jeg og, helt til jeg sto over fresen og fikk et brukbart innfall. =) Har lest at noen lager maler til fresene sine med plexiglass. Det hadde ikke jeg i går kveld da alt var stengt og jeg skulle til å lage hull til 6" og diskanter...
    Man tager hva man haver! Nå skal det sies at jeg ikke vet om alle freser kan fjerne plata under fresen. Men det gikk på denne Bosch'en.
    Forklaring til bilder - håper merkingen syns :
    DSCN1437: Røde ringer rundt skruene som fester plata. Disse måtte forsenkes. Grønn ring rundt selve fresen.. Og de blå er hull til skruen som skal festes i senter i plata du skal frese.
    DSCN1435: Slik ser det ut ovenfra. skruen er festet. Er ikke like lett med alle diametre da skruen kommer innunder fresen. Men jeg fant rom under så det gikk på et vis.
    DSCN1436:Undenfra. Tips når du freser selve hullet kan være å bruke en større plate under plata du freser som mothold. da vil ikke alt løsne så inni h... fort når du freser siste cm.
    DSCN1438: HUSK: Du måler radius og ikke diameter på den røde pila :P Midt i skruen men helt på bortsiden av fresen. Logisk nok, men jeg er smart nok til å glemme slikt Og borr tight diameter i malen i forhold til bolten. Ellers blir det blomst og ikke sirkel

Sponplate er ikke ideelt som mal da den er løs. Tipper mdf er bedre. Men resultatet ble brukbart lell. Mye billigere og mer lettilgjengelig enn mye annet.

Håper noen kan få glede av dette

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)