Enda en CNO av Troels Gravesen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 107
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda en CNO av Troels Gravesen

Da var det klart: Det blir bygging av CNO designet av Troels Gravesen. Inspirasjonen kommer fra chieng (her) og muligheten til å få tak i elementene til halv pris her på AVTorget.

Elementene ankommer neste uke. I mellomtiden må jeg få bestilt komponentene til delefilteret (enten fra Parts-Express eller Jansen Audio i Danmark direkte), MDF, tvinger, lim, dempemateriale.

Får kontakte chieng og finne ut hvor han har fått tak i de ulike dempematerialene han har brukt.

Her er tråden til "oppfinneren" og her er nok et eksempel-bygg.

Jeg gleder meg!!! :-D

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Å så i Stavanger å hele pakken. Blir det muligheter for lytting? :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sure :-) Men som familiemann med 3 små, kan det drøye litt :-) Må ut og skaffe ting&tang i neste uke. Tar gjerne tips til hvem som kan ha dempematerialer etc. her i nærheten!

Antar jeg bygger i 22mm MDF - dette får jeg på Øgreid i byen, de kapper også, dog vet jeg ikke hvor nøyaktig de kapper og hva det koster. Men jeg ser at andre har brukt front- og bak-plate i 25mm MDF, så jeg vil vurdere å lime sammen 2 stk. tynnere plater for å få mer enn 22 mm hvis dette er nødvendig.

Foreløpig er kostnad 4600,- for elementene. Så kommer delefilteret, der har jeg ikke regnet ut prisen (har spurt Troels direkte også). Kursen på DKK er direkte dårlig for tiden, så jeg vil evt. vurdere PartsExpress i US også hvis det er billigere - skal over dit i januar anyway.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg akkurat begynt å se på tegningen til kabinettet. Det første som slår meg er at det som er linket på Troels sine sider har et litt større volum enn det han selv anbefaler (dvs. 26,5 liter vs. de anbefalte max. 24 liter. Jeg vil evt. vurdere å lage rommet til delefilteret større slik at høyden blir lik siden dette har betydning for spredningen (sweat-spot).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å tilte fronten 5 grader bakover i hht. anbefaling på beskrivelsen på Troels sine hjemmesider. Vil likevel lage toppe vannrett - dette har ikke denne karen gjort. Jeg synes det blir penere med rett topp, dog blir vel kassens volum igjen litt endret. Kassetegningen til Troels er med loddrett front...hmmm...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassetegning!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du allerede ja!

Tilte 5 grader det bør du gjøre.

Dempe materiale fra Eltek og den grønne filt dempe matten finnes på bildele sjapper dom bilextra ol. Der seller dem somregel også bitumen eller asfalt plater.
    Jeg brukte litt Rockwool i bunnen, bak bass og i toppen også for demping av stående bølger i tillegg til Akustilux.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende! Takk skal du ha! Sitter bare og tripper og venter på å komme i gang :-)...

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvorfor tilting

Kjekt å se at det finnes ivrige selvbyggere i denne byen! :-D

Denne tiltingen er jeg skeptisk til, ihvertfall uten endringer i delefilteret. Stoler man på at Gravesen kan sine ting, eller gjør man det ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coolbiz,

hvorfor er du skeptisk til å tilte 5 grader, visst det er bl.a. for å få diskant området ca i ørehøyde ved lytteposisjon?
    Gravesen viser til frekvenskurve ved 5 grader tilt på CNO og den er jo jevnere enn 0 grader tilt......

I mitt oppsett passer det med ca 5 grader tilt og jeg skal bygge litt om i fundamentet + justere litt med spikes. Jeg liker bedre det jeg hører når jeg tilter bak og får ørehøyde ca i diskant området.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på design f.eks. som i vedlagte bilde. Kammeret indikert med "sand" farge tenker jeg sandfylle - vet ikke om det er lurt eller ikke?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er riktignok slik jeg tenker meg det ferdige resultatet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    Kjekt å se at det finnes ivrige selvbyggere i denne byen! :-D

Denne tiltingen er jeg skeptisk til, ihvertfall uten endringer i delefilteret. Stoler man på at Gravesen kan sine ting, eller gjør man det ikke?
    Hei, coolbiz!

Jeg stoler på Troels :-) Hvis du ser på mengden høytalere han har designet og tilbakemeldinger fra de som har bygget dem, så er det ikke småtteri. Han er i tillegg vennligheten selv og har svart på masse spørsmål fra meg :-)

Jeg planla (inntil jeg fant ut prisen) å bygge hans Zahra høytaler, men utsatte det. Når jeg derimot kom over følgende annonse på AVTorget, så fant jeg ut at et par av elementene er nøyaktig de som skal til i CNO designet hans, og da var veien kort med elementer til ca. halv pris! Dette er en enklere høytaler å bygge (ser det ut til) enn Zahra, så jeg begynner der i og med at dette er mitt første bygg.

Mottar gjerne kommentarer på mitt forsøk på å lage en egen design på CNO!

PS: Jeg hørte ellers at lakki_luke har lakkert høytalerne dine - kan bli et nytt oppdrag på ham her :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt målsetting av kassen. De er ikke nøyaktige. Bakvegg vil egentlig være parallell med front for å få riktig volum, men vil bruke en skjult indre vegg til dette. Dog usikker på hvordan dette slår ut på porten bak. Tenkte legge delefilter i nedre del av hulrommet mellom den "ekte" bakblaten og det ytre bakplaten hvis det blir plass og plassere hele kassen helt nede på foten istedetfor med en "mellomplate" som Troels har på sin tegning.

Men trenger gjerne kommentarer på design. Hvis det blir for mye krøll, bygger jeg kassen etter mål, bare tilter front/bak ca. 5 grader...;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer også å sandfylle hulrommet bak mellom indre og ytre bakplate, men da må delefilteret legges i hulrommet i bunnen som Troels sin versjon.

Noen som vet hva en evt. sandfylling vil gjøre for lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sand er vel alltid bra for mekanisk demping, men det baller fort på seg med ekstra arbeid
    Jeg brukte 34mm(2+17) i front og 29mm(12+17) i bakplate. 17+3mm(finish) i sidene.

Hvis du bruker 4-5 avstivere og 22mm i sidene og min.25 i baffel og rygg blir dette meget dødt kabinett uansett.

Dersom du skal ha kabinettet dypere enn 280mm som i bunnen ville jeg satt i ekstra avstivning, vertikalt eller horisontalt. Da blir det nok meget dødt og jeg tror ikke du vil høre forskjell da med eller uten sand i ryggen nei.
    Fordelen med å ha filteret i bunn er jo at det blir enklere å komme til...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer, chieng!

Da lurer jeg på hvordan en får festet bunnplaten i hht. Troels sin tegning som gir en liten glipe mellom sideveggene og fot-platen? For da må jeg jo bare skru fast bunnplaten + fot-platen slik at jeg kan komme til filteret igjen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var forresten og hentet elementene i dag på posten! Takk til ludde som solgte disse til meg for ca. halv pris og muliggjorde bygget :-) Bilder kommer!!!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder av elementene!

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Coolbiz,

hvorfor er du skeptisk til å tilte 5 grader, visst det er bl.a. for å få diskant området ca i ørehøyde ved lytteposisjon?
    Gravesen viser til frekvenskurve ved 5 grader tilt på CNO og den er jo jevnere enn 0 grader tilt......

I mitt oppsett passer det med ca 5 grader tilt og jeg skal bygge litt om i fundamentet + justere litt med spikes. Jeg liker bedre det jeg hører når jeg tilter bak og får ørehøyde ca i diskant området.
    Jeg er ikke skeptisk til tilting i og for seg. Det jeg er skeptisk til, er å endre viktige parametre i forhold til konstruktørens intensjoner.

Har sett endel andre gjør-det-selv byggetråder der man først roser konstruktøren opp i skyene, for deretter å snu hele kontruksjonen på hodet.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •