Enda en CNO av Troels Gravesen - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 107
    Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SoundMan
    Du kan glede deg til å få den ferdig,har hørt konstruksjonen hos en som bor på Hamar,å må si jeg ble meget imponert. Den spiller stort og luftig,med flott detalj rikdom. Den har noen begrensninger når det gjelder lydtrykk.

Skal følge tråden din framover.
    Det høres lovende ut, men hva mener du med "begrensninger når det gjelder lydtrykk" ?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er både plater og delefilter i hus. Delefilter-kit var en stor forundringspakke. Tips: ikke åpne denne inne i stuen slik som jeg gjorde:?
    Finnes det en manuel for hvordan man monterer dette delefilter? Nå er det jo en ny versjon på gravesen sine sider..

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SoundMan
    Den har noen begrensninger når det gjelder lydtrykk.

Skal følge tråden din framover.
    Da vet ikke jeg hvilke rene 2-veis konstruksjoner med 7" bassmellomtone du har hørt på tidligere. Jeg har hatt en del, og kan ikke huske at noen av de har hatt noe mere lydtrykk enn mine Bifrost (som er omtrent den samme høyttaleren som CNO)
    I min stue spiller de enormt. Tungdrevne er de, men med en god strømsterk forsterker spiller de alt fra klassisk til hard-rock med massevis av trøkk.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Plater er nå i hus, grovkappet. Fikk det gjort sammen med platene til 2 sub'er jeg skal bygge. Stor takk til Monter Forus som gjorde all kappingen (2 hele plater) for 100,- per plate (på dagtid når det var stille der :-)) Videre design skal gjøres og bilder vil komme ;-) Stay tuned!!!
    Hvilke elementer skal du bruke i subene dine?
    Jeg har et par Seas alubasser som jeg tenkte å lage noen musikksuber av. Tenkte å prøve en XTZ sub-amp. Den kan i følge XTZ.se drive 2 stk subelementer.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg med på byggetråden min :-)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sølvtråd

Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Nei, jeg har ikke brukt det selv, men du ga meg en god ide:-)
    Jeg skal på jobb på fredag, så da skal jeg se hva det er av dimensjoner.
    Vet ikke hva sølv koster for grammet nå, men mener prisen har gått opp (fos sølvforhandlere)
    Ute betaler jeg 5 kr. pr. gram.
    Nå har jeg gått gjennom smykkeskrinet. Vi har ikke så mye kraftig tråd.
    Der er mye 1,2mm. Noen som har noe formening om hvor tykk tråden bør være. Jeg har funnet et par meter med tykkere tråd, 2mm. Dette kan jeg evt. bruke fra terminaler til filter. Det holder akkurat.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Nå har jeg gått gjennom smykkeskrinet. Vi har ikke så mye kraftig tråd.
    Der er mye 1,2mm. Noen som har noe formening om hvor tykk tråden bør være. Jeg har funnet et par meter med tykkere tråd, 2mm. Dette kan jeg evt. bruke fra terminaler til filter. Det holder akkurat.
    Har ikke peiling, men det er sikkert omtalt i en av kabel-debattene her på forumet. Slik jeg har forstått det så funker en tykk kobber like bra som en tynn sølv.

Jeg har gjort et forsøk på å sage avstivere ut av 22 mm mdf i kveld. I morgen skal jeg betale noen for å gjøre denne jobbben:?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter in progress

Dette er basert på bildene til Chieng da jeg mangler "oppskrift" på hvordan dette skal monteres. Det er visst noen forskjeller mellom 001- og 002-diskant som jeg prøver å finne ut av. Jeg har gamblet på at input-resistor og resistor to tweeter plus skal bytte plass ift 001. Trouls kunne ikke hjelpe:"Didn't keep the drawing, sorry." Om noen, f eks du Chieng, har tegningen så hadde det vært supert om du kun delt den med oss.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart jeg kan!

Vedlegg 45686

Vedlegg 45687

Vedlegg 45688
    Du ser på skjemaet at du har gamblet rett
    Vedlegg 45689

Vedlegg 45690

Visst du zooomer nok inn ser du at jeg har forsøkt å skrive på hvor en skal koble + og- på mine bilder..

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk chieng, det var supert. Begynte å bli nervøs her. På tegning skal man bruke 3,3 ohm resistor på hhv plus in og to tweeter plus. Jeg har ikke så mange 3,3. Jeg har 5,6 på plus in og 4,7 på to tweeter plus. Har jeg misforstått noe?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, nå lurer jeg virkelig. Fant først tid til å pakke opp delefilter komponentene i dag. Antallet i pakken stemmer dårlig med de bildene chieng har lagt ut (stor takk til deg, forresten!).

Jeg har mottatt 6 stk. Superior Z-cap kondensatorer 6,8 mikroF, 2 stk. Superior Z-cap kondensatorer 0,68 mikroF, 2 stk. spoler 1,50 mh, 2 stk. spoler 0,33 mh, 2 stk. spoler 0,68 mh, og så 12 stk. (!) motstander i sett av 2 (dvs. 6 pakker med 2 i hver) med følgende motstand: 1,80 - 2,20 - 3,30 - 4,70 - 5,60 - 6,80 - 22,0 ohm...Jeg burde vel iallefall ha nok :-)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men du har ikke nok. Du mangler 4 stk resistorer 3,3 ohm. Eventuelt kan du ifølge Trouls gjøre slik:
    - you have 2 x 3R3, use these for R1051
    - use 1R8+2R2 (in series) for R1021 (= 4.0 ohm)
    - use 5R6+6R8 (in parallel) for 2011 (= 3.1 ohm)
    This will work and make the same tweeter attenuation.

Forøvrig sier Trouls: don't know where JA got all these resistors from. Not what I sent them.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel gjøre det slik. Dog fanken til greier når de selger produktene at de ikke har tegninger og riktige komponenter! Blir bare mer å lodde og mer "rotete" "kretskort" :-) Forresten, hvis behov for kabling på kretskortet, hva skal du bruke da? Jeg fikk med noen meter Supra (svart) høytaler ledning, kan dette være godt nok?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt frustrerende dette ja, men glad vi fant ut av det. Jeg kjøper disse 4 resistorene(f eks hos eltek) så blir det ikke så trangt om plassen. På sikt skal jeg sikkert skvise inn dette notch-filteret også. Går sikker greit å bruke den supra-kabelen på kretskortet. Tror jeg klarer meg uten ved å strekke 033 mH-spolen over. Du ser hvordan på bildet jeg la ut.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CNO ferdig, ekskl finish

Da har jeg fått testet disse noen timer. Lyden er imponerende når det gjelder diskant og mellomtone, som å høre på en god rørforsterker, men jeg savner den dype bassen. Ifølge Terry; CNObuilt by Terry , så vil denne komme seg etter innspilling. Bassen i mellomtone-nivå er presis og god.

Noen som har tips til å forbedre bassen dersom denne ikke blir bedre av innspilling. Bassport: 68 mm (ID) x 160 mm (L), er det ok? Har kanskje overdrevet litt når det gjelder demping på sidene bak bass-elementet. Har det noe å si?

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bassen endret seg?
    Kjenner meg ikke igjen her, dette elementet spille meget bra i mine Bifrost. Kabinettene har jo omtrent samme mål som dine.
    Jeg har blitt veldig sugen på CNO 2.5 :neutral:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke har startet på mine CNO, har jeg bestemt meg for å kjøpe 2 stk bass elementer til og bygge 2.5 versjonen. Skal kontakte Troels nå for å høre om han kan skaffe disse elementene + ekstra delefilter komponenter slik at jeg kan bygge 2.5. Kommer til å holde på designet mitt...

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Siden jeg ikke har startet på mine CNO, har jeg bestemt meg for å kjøpe 2 stk bass elementer til og bygge 2.5 versjonen. Skal kontakte Troels nå for å høre om han kan skaffe disse elementene + ekstra delefilter komponenter slik at jeg kan bygge 2.5. Kommer til å holde på designet mitt...
    Det tror jeg du har mye igjen for:-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allerede fått svar med komponentliste fra Troels. Så da skal jeg se på hvilke komponenter jeg har fått fra Janzen Audio så langt og finne ut hva jeg mangler. Janzen selger også elementene svært rimelig! Kanskje man kunne hatt det til påske...?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen, og forøvrig også resten av lydbildet, endret seg totalt etter en uke med innspilling. Dvs. 4 timer daglig i 5 dager= 20 timer. Jeg antar dette vil forbedre seg ytterligere etter x antall timer. Lyden i disse var ganske anderledes enn mine proac 2.5-kloner som går veldig dypt i bassen. Det var en omstilling å bli vant til "den nye lyden", og her vil jeg spesielt fremheve alle detaljene. Jeg hørte plutselig fløyter og andre instrumenter i musikk jeg har hørt mye på før. Kort oppsummert så likte jeg lyden godt. Høytalerene er derfor demontert i påvente av finer, beis og lakk. Satser på å få det gjort i påsken. Jeg hadde et mislykket forsøk(bobler, løst i kantene dagen etterpå) for 2 uker siden. Heldigvis kun på baksiden av en høytaler. Fikk fjernet dette.

Spennende at du satser på 2.5-varianten Jon Rune. Tanken slo meg også, men jeg konkluderte med at ett bass-element er tilstrekkelig til mitt bruk; "vanlig stuebruk".

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •