Enda en CNO av Troels Gravesen - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 107
    Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CNO, ny versjon, mkII

an overall more balanced presentation compared to the "right-in-your-face" tuning of the first version. From the feedback on first version, some people like this tuning, despite its elevated upper mid presentation, which may be very engaging, but leaves a few recordings on the shelf.

The crossover in many ways resemble the CNO, being a series construction - and including some modest equalisation to the midband. This caused some controversy with the CNO and I strongly dissagree the equalisation "kills the sound". It is very easy to fool the ear (our brain) by rising a specific frequency band that will spew out details - if the musical source allows - but basically it's low-fi and not how the reproduction was meant to be.

Virker som Gravesen ikke er fornøyd med lyden i versjon 1. Jeg kjøpte den "gamle" versjonen av delefilter for noen dager siden Skal jeg bygge en "low-fi" høytaler? Jeg har også bestilt mdf iht TJL-cabinet..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er langt fra low-fi, gamle filter med notch er jo mere lyttevennelig med mindre"right-in-your-face" type lyd.

Jeg skal etterhvert prøve mkII filteret og sammenligne, tror jeg har alle komponenter som trengs.

Det var litt dårlig timing at du akkurat har kjøpt "gamle" utg. sånn er det bare.
    Det kommer vel en 2 1/2 veis også, jeg venter til den kommer i spenning...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trøst fra Troels

Truls med fet skrift:
    I purchased the first version of the cno crossover about a week ago. Bad timing! I must say it killed my motivation to read that you are not satisfied with this crossover.
    Well, who says I'm right? And you may always add the notch filter to the #1 version and render much the same
    performance. Don't think the sound is that different. It isn't.
    The equalisation of the midrange has always been there.

Today I have proac 2.5 clones. They also have en engaging, detailed "right-in-your-face"-sound, and it requires cd's with good production.
    Normally Michael Jackson is not "my cup of tea", but I found my self listening to this because the production of songs like Billie Jean and Wanna Be Startin' Somethin' are very good. Dire straits Sultans of swing is another example.
    My point is that my stereo kind of dictates what music I can listen to.

What can I expect from the CNO(first version) compared to the proac clone? Is the sound similar?
    Not at all. I never liked the clones and have removed the construction from my website.
    The CNO won't go as deep as the clones, but I think the bass is better and more precise and the midrange and treble leave the clones far behind. And it's 3 dB more sensitive.
    Can you recommend CNO(first version) or should I make changes? It will be expensive for me to buy another crossover kit..
    I think you should try it out - and also try the equalisation. If you don't like any of the versions, you won't like the mkII either.
    Should you want to try the mkII you can un-wind the 1.5 mH coil to 1 mH and buy the 1.0 mH coil for the tweeter + additional caps.
    But again, don't think it will make major difference to the equalised first version.
    best regards
    Troels

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv i stuss om hva jeg skal gjøre. Jeg liker stooooor lyd, som kan gi rettferdighet til Pink Floyd, U2, Simple Minds, Michael Jackson etc. (altså også mer "studio-plater"). Jeg vil ha lyd som fyller rommet og gjør det til en konsertsal :-)

Så da er spørsmålet: Jeg har aldri hørt lyden fra CNO. Tok en sjangs på at Troels vet hva han gjør og siden jeg fikk komponenter og elementer for en "overkommelig penge", så tenkte jeg prøve. Når så en MKII versjon dukker opp (mitt delefilter er nå i posten på vei til meg i hht. versjon 1) og i tillegg en 2 1/2 versjon er ventet om et par-tre måneder, så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Vente? Da må jeg håpe at Troels lager sin versjon med T29 diskanten og ikke med T25 versjonen... Jeg kan få tak i W18 elementet fra samme kilde som sist, men vet ei heller om det blir denne som danner bass i 2 1/2 versjonen.

Fanken ikke enkelt :-) Jeg får starte med å bygge mine 2 sub-kasser for å øve meg. Bygger nok CNO standard versjon, men kanskje jeg dropper finishen inntil jeg får testet om jeg liker lyden...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bygger en bra kasse iht TJL-spesifikasjonene, og elementene er jo prima vare. Går vel alltids ann å eksperimentere med forskjellige delefilter senere. Jeg leste her forleden(tror kanskje det var på Troels sine sider) at det finns ingen høytalere som har alt, det er alltid en kompromissløsning.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å høre :-) Akkurat nå sitter jeg på hytta med fyr på peisen og en bedre whisky, så akkurat nå kan høytalerbygging få være høytalerbygging :-)

Ha en fin helg!

PS:Skal ut og kjøpe MDF i neste uke. Finner kun 22mm til overkommelige priser, så dropper planene om 25 eller 30 mm selv om sub-kassene mine gjerne skulle vært i 25 mm MDF :-) Vet du noen som har 25mm eller 30mm som standard, dvs. ikke bestillingsvare og dermed svindyrt, Europad?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og da hadde jeg allerede glemt denne tråden...:-) Monter Forus skal besøkes i neste uke! Monter ruler!!!

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    og da hadde jeg allerede glemt denne tråden...:-) Monter Forus skal besøkes i neste uke! Monter ruler!!!
    Mener å huske at en hel plate med 30mm koster litt over 800,-

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mdf

Monter på Forus ga meg tilbud på 22 mm, men skulle ha betalt for to plater selv om alt kan skjæres ut av en plate. Når jeg spurt om dette pr email så fikk jeg aldri svar..mulig han var syk e.l., hva vet jeg. Jeg fikk bra service på Monter Randaberg. Har bestilt 22 mm(hele kassen blir bygd med 22), samt litt 10 mm for tykkere front.

Her har du emailadr hans: ASLE.LOVMO@MONTER.NO, tlf 95241069

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, takk for presiseringen, Europad. Endre mitt statement til "Monter Randaberg ruler!!!" Da vet jeg hvor jeg skal neste uke :-)

R&R: Følger med på byggingen din, takk for tipset!! Antar du også refererer til Monter Randaberg...?

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Supert, takk for presiseringen, Europad. Endre mitt statement til "Monter Randaberg ruler!!!" Da vet jeg hvor jeg skal neste uke :-)

R&R: Følger med på byggingen din, takk for tipset!! Antar du også refererer til Monter Randaberg...?
    Nei De har ikke MDF på lager på Randaberg, så jeg kjørte til Forus.
    Litt irriterende, da jeg selv bor på Randaberg.

Jeg tror de har misforstått deg Europad! For meg, kappet de alle målene mine ut i fra en stor plate. Betalte ingenting for dette. Det enkleste er å ta turen ut, så kapper de mens du er der og observerer:-)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at de ikke hadde på lager, måtte bestille fra lageret på Stangeland. Går greit for meg å vente en uke. Forus ga meg dårlig oppfølging, og da var det like greit med Randaberg, bra service og nærmere. Forøvrig har jeg vært hos både Sørbø Trelast, Obs Bygg etc, og det var vanskelig å oppdrive mdf tykkere enn 19 mm. Sørbø Trelast var ekstremt sløve, skulle ha veldig godt betalt for å kappe, min 500,-.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å kappe selv. Mener at jeg nå har funnet 4 trelasthandler som har 22mm MDF: Øgreid v/bytunnelen, Sørbø, Obs Bygg og Monter Forus. Sikkert flere. Har også snakket med Tre & Finer i Hillevåg. Han var hjelpsomheten selv, men skulle ha 660,- for ei plate. Antok kapping kunne gjøres for et par hundre, så det var jo rimelig. Så lenge det ikke var masse forskjellige vinkler forstod jeg ;-)

Mener jeg fikk pris på ca. 400,- for ei plate? Men husker ikke hvor...

Har ei sag som burde holde til kappingen, trenger bare ei ekstra hand for å støtte platene, for de er TUNGE :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre & Finer kunne forresten skaffe både 25mm og 33mm (?) men da ble det dyrt sa han...Så jeg satser på 22mm all over. Så får jeg snakke med dem og høre om de har ulike kvaliteter, så at noen har opplevd dårlige kvaliteter...

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre og Finer har jo også prefinert MDF, men da er du avhengig av å få til 45gr. kapp av sidene

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sølv til intern kabling

Hei R&R. Jeg så i en annen tråd at du har tilgang på sølvkabler fra Nordsjøen. Har du det fortsatt? Bruker du dette selv til intern kabling på bifrost-prosjektet ditt?

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Europad
    Hei R&R. Jeg så i en annen tråd at du har tilgang på sølvkabler fra Nordsjøen. Har du det fortsatt? Bruker du dette selv til intern kabling på bifrost-prosjektet ditt?
    Nei, jeg har ikke brukt det selv, men du ga meg en god ide:-)
    Jeg skal på jobb på fredag, så da skal jeg se hva det er av dimensjoner.
    Vet ikke hva sølv koster for grammet nå, men mener prisen har gått opp (fos sølvforhandlere)
    Ute betaler jeg 5 kr. pr. gram.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Europad
    SHEET SIZES ARE 14'' X 45'', THICKNESS AROUND 1/42(dvs 1mm)
    About Burls - Often considered the holy grail of fine woods, burls are the knobby wart-like growths that typically grow on the lower parts of various trees.

Dette var et impulskjøp via eBay til cno-prosjektet. Pris 45$ + 45$ i frakt, dvs ca 620 kr. Tenkte dette kunne bli fint med rødbrun beis og klarlakk. Hva tror dere?
    Da er denne ankommet. Nydelig treverk, kun en uke leveringstid, ingen toll. Anbefales!

Newcomer SoundMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan glede deg til å få den ferdig,har hørt konstruksjonen hos en som bor på Hamar,å må si jeg ble meget imponert. Den spiller stort og luftig,med flott detalj rikdom. Den har noen begrensninger når det gjelder lydtrykk.

Skal følge tråden din framover.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plater er nå i hus, grovkappet. Fikk det gjort sammen med platene til 2 sub'er jeg skal bygge. Stor takk til Monter Forus som gjorde all kappingen (2 hele plater) for 100,- per plate (på dagtid når det var stille der :-)) Videre design skal gjøres og bilder vil komme ;-) Stay tuned!!!

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •