Enda en CNO av Troels Gravesen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 107
    Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pris delefilter fra Jantzen

Vedlegg 44412

Ser ut til at jeg fikk andre priser/innhold/vekt i tilbud fra jantzen. Pr email fikk jeg instrukser om å betale 1907 dkk(som var inkl 395 dkk i frakt). Det får jeg heller ikke til å stemme med tilbudet. Uansett, jeg blir fornøyd hvis jeg får det som trengs.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Europad
    Da er elementer og delefilter på vei til Tasta også.
    Si meg, er det dette kabinettet folk bruker?
    The TJL Loudspeaker project

Jeg har sett på bildene fra andre CNO-prosjekter og antallet/plasseringen av avstivere stemmer ikke overens med tegningen...?

Jeg har noen proac 2.5-kloner, og her skal det visstnok ha blitt brukt 2500 kr i sølv, til loddig av delefilter vil jeg tro. Har dette noe for seg?
    Jepp, dette er det kabinettet som skal bygges. Dog har noen av de som har bygget tatt seg "kunstneriske friheter" mht utformingen. Det har jeg også tenkt å gjøre :-) Men ikke mer enn at jeg tilter kabinettet 5-7 grader bakover etter anbefaling fra konstruktøren, og så lager jeg en ekstra bakplate som er loddrett og fyller rommet mellom med sand. Se her. Ser ellers ut til at vi er flere nå som bygger i Stavanger, så vi får holde kontakten. er i USA akkurat denne uken, og spent på om pakken med komponenter etc. er kommet når jeg kommer hjem igjen :-) Har forresten akkurat plukket opp en pakke hos en kollega med 2 stk. Oaudio 500Watt BASH forsterkere som jeg skal ta med hjem og bygge 2 sub'er med :-D ...til hjemmekinoen, ikke som supplement til CNO'ene...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er elementer og delefilter på vei til Tasta også.
    Si meg, er det dette kabinettet folk bruker?

Jeg har sett på bildene fra andre CNO-prosjekter og antallet/plasseringen av avstivere stemmer ikke overens med tegningen...?

Jeg har noen proac 2.5-kloner, og her skal det visstnok ha blitt brukt 2500 kr i sølv, til loddig av delefilter vil jeg tro. Har dette noe for seg?
    Rettelse: Jeg vet ikke hvor mye sølvet kostet, det ble brukt til intern kabling. Hvor får man kjøpt slikt sølv?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loddetinn med ulike grader av sølvinnhold fås kjøpt f.eks. hos Eltek i Oslo. Eller via Janzen Audio som jeg brukte...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten: Jeg snakket med Troels om avstivere og forstod det slik at det ikke var så viktig hvor de stod og forsåvidt hvor mange de var så lenge kassens volum ble noenlunde riktig. Han sa også at om kassen var 24 eller 26 liter betydde ikke så mye...

Jeg kommer nok til å bruke 25 mm MDF foran og bak og 22 mm for side platene, men siden det er mye enklere å få tak i 22 mm, vurderer jeg å bruke det rundt hele og evt. avstive mer...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mdf-plater

God kveld,
    Jeg forsøkte å bestille mdf fra Monter via email i dag, men det gikk dårlig pga at de ikke har tykkelsene 20mm og 25mm. Jeg sendte nettopp email til en kompis som er flink med matte og slikt vedr dette dilemma. Kanskje du har noen innspill til denne?:

Basert på målene i vedlagte TJL.. bestilte jeg følgende mdf-plater fra Monter Forus:
    tykkelse 25 mm:
    4 stk 960mm*190mm(front og bak)

Tykkelse 20 mm:
    4 stk 960mm*280mm(sider)
    4 stk 150mm*230mm(topp og bunn)

Tykkelse 15 mm:
    8 stk 150mm*230mm(bracing/avstivere innvendig)

Tykkelse 10 mm:
    2 stk 150mm*230mm(bunn helt nederst)

Monter har kun tykkelsene 12,16,19,22, og da blir det helt feil. I tillegg så tar de betalt for en hel plate(standard størrelse 1220mm*2440mm) selv om du bare trenger litt.

Krav:
    -Vi prøver å benytte kun 2 tykkelser for å spare noen kroner.
    -Utvendige mål bør være 960*280*190. Ikke veldig viktig for lyden, men det ser kult ut med de dimensjoner.
    -Innvendig volum bør være i nærheten av 24 liter. Det gir best bass.
    -Front og bak-plater må være tykke, sidene litt tynnere. I den grad vi har behov for å lime 2 plater sammen(for å få en tykk plate) så bør skjøtene ikke vise utvendig.

Med utgangspunkt tykkelsene 22mm og 19mm har jeg kommet fram til dette under, men det gir innvendig volum på 21 liter...

tykkelse 22 mm:
    4 stk 960mm*190mm(front og bak)
    4 stk 860mm*152mm(front ekstra og bak ekstra, fastlimt til overnevnte, ikke synlig fra utsiden)
    4 stk 152mm*236mm(topp og bunn)

Tykkelse 19 mm:
    4 stk 960mm*236mm(sider)
    8 stk 152mm*198mm(bracing/avstivere innvendig)
    2 stk 152mm*236mm(tynn bunn helt nederst)

I tillegg trenger vi den tykke ”sokkel-bunnen” helt, helt nederst Her kan vi sikkert lime sammen to plater.

Tips: Du forstår enklere hvordan jeg har tenkt hvis du tegner høyttaleren sett ovenfra.

Volum
    Int height: 960-(22+22+78+10)=828
    Int With: 190-(19+19+10)=142
    Int depth: 280-(22+22+19+19+10)=188
    Volume: 8,28*1,42*1,88=22,10 – 1,0940(volume of bracing)=21,006

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mdf-plater, rettelse

Disse skal være 19mm:
    4 stk 860mm*152mm(front ekstra og bak ekstra, fastlimt til overnevnte, ikke synlig fra utsiden)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kan ikke se noen grunn til å bruke 19 mm i sidene da 22 mm bare bygge 6 mm mer total i bredden enn 19 mm? Da slipper du kjøpe 2 hele plater med ulik tykkelse??? Nå må jeg springe ombord på flyet fra New York :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis baffelbredde betyr så mye, fres evt. ned 3 mm spor på sideplatene slik at frontbredde blir nøyaktik lik :-)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Koordinert bestilling av mdf

Jon Rune, dersom du har behov for å benytte ulike tykkelser mdf så kan vi koordinere bestillingen til Monter. PS! Jeg har ikke hastverk.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare bruk 22mm på allt, ingen grunn til å gjøre det vanskeligere. En fordel med tykkere sider. Behold innvendige mål. Noen få mm på baffelbredden spiller ingen rolle.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nok med 1 stk 22 mm?

Da har jeg funnet ut at hele kabinettet kan bygges av 1 stk 22mm, 1220*2440.
    Dette gir innvendig volum på 24,58 hvilket burde være perfekt. Tror ikke det blir nødvendig med flere avstivere da dette blir kompensert med tykkere avstivere(22 vs 15 mm).

Front og bak, 4 stk 190*960
    Sider, 4 stk 236*960
    Topp, bunn og avstiver, 14 stk 236*146
    Sokkel, 4 stk 250*360. Holder kanskje med 2.

Ser dette riktig ut?

Dette med lengde på ventil har jeg ikke satt meg inn i.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig tilbake i landet og fått sovet ut noen timer :-) USA tur er slitsomt...

Mht. portlengde, så må jeg finne ut av dette selv :-) Ser fra faktura at jeg får en port som har diameter 68 mm som ikke er samme som den på tegningen som er 72 mm i diameter. Jeg vet heller ikke om diameter oppgitt på min faktura er indre diameter eller ytre, dog antar det er indre.

Mine komponenter ligger til tolling nå, men pga. at de ikke hadde satt på verdi, må jeg oversende faktura til dem slik at de får beregnet tollbeløpet. Husk dette de som evt. skal bestille fra Janzen (be dem sette på verdien ved sending)...

Ellers mht. MDF, så er det bare å bestille. Som vist på tegningen, vil min design bli noe annerledes og jeg trenger derfor å lage andre sider + en ekstra bakplate. Bunnen blir også litt annerledes, mens fotplaten satser jeg på å bruke 2 sammenlimte plater, altså 44mm tykk plate med skråkanter eller avrundede kanter (ikke bestemt :-))

PS: Sjekket du med Monter at de kuttet etter helt nøyaktige mål? Og hva skulle de ha for det? Ville tro det kunne spare meg for mye arbeide...:-)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USA og østen er mest stress med tanke på jetlag ihvertfall.
    Takk for tips vedr Jantzen og verdi på pakken. Min er forsinket da bankene forsynte seg grådig med gebyr og omkostninger i overføringen. Måtte sende mer penger. Jeg vet ikke hvor nøyaktig Monter kutter, men de har nok bedre utstyr til den jobben enn meg. Får se responsen på min nye bestilling som er detaljert på mm-nivå. I forrige tilbud fra Monter sto det "220 kr maskinarbeid 1 mann".

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Chamfering driver holes

Much to often heavy front panels are produced without chamfering like seen on the picture to the right. This seriously prevents the air from having free access to the enclosure behind the driver. Remember, the amount of energy released from the rear of the driver membrane is exactly the same as from the front. Don't forget to chamfer the driver holes 45 deg. as seen on the picture to the left.

Er dette viktig på cno også? Hvordan får man det til?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo tykkere frontplate, jo "viktigere" er det.

Mange måter å gjøre det på. Overfres er jo enkelt å greit, ellers så går det helt fint med stikksag også, med bladet stillt i 45gr. Eller er man enda gladere i å svelge støv, funker jo selv en plansliper på frihånd.

Poenget er å unngå at elementet sitter i en tunnel som begrenser frie luftveier på baksiden av elementet og inn i kabinettet.

Tipset mitt er å vente med dette til man har prøvefestet elementene, slik at man set hvor skruene havner og ikke freser/sager/sliper ned der. Veldig kjedelig hvis man skal benytte islagsmuttere og finner ut at det ikke er igjen nok materiale til å holde de fast.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, det er altså på innsiden man evt gjør dette? Da er det ikke krise om det blir litt skeivt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Much to often heavy front panels are produced without chamfering like seen on the picture to the right. This seriously prevents the air from having free access to the enclosure behind the driver. Remember, the amount of energy released from the rear of the driver membrane is exactly the same as from the front. Don't forget to chamfer the driver holes 45 deg. as seen on the picture to the left.
    :-D

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

12 Consecutive Sheets Of Walnut Burl Veneer

SHEET SIZES ARE 14'' X 45'', THICKNESS AROUND 1/42(dvs 1mm)
    About Burls - Often considered the holy grail of fine woods, burls are the knobby wart-like growths that typically grow on the lower parts of various trees.

Dette var et impulskjøp via eBay til cno-prosjektet. Pris 45$ + 45$ i frakt, dvs ca 620 kr. Tenkte dette kunne bli fint med rødbrun beis og klarlakk. Hva tror dere?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg blir fantastisk fint! Keep me posted!

Jeg vil kun få lakkert mine i hvit høyglans billakk siden det passer med rommet de skal stå i (hytta)...

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •