Enda en CNO av Troels Gravesen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 107
    Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Hei, coolbiz!

Jeg stoler på Troels :-) Hvis du ser på mengden høytalere han har designet og tilbakemeldinger fra de som har bygget dem, så er det ikke småtteri. Han er i tillegg vennligheten selv og har svart på masse spørsmål fra meg :-)

Jeg planla (inntil jeg fant ut prisen) å bygge hans Zahra høytaler, men utsatte det. Når jeg derimot kom over følgende annonse på AVTorget, så fant jeg ut at et par av elementene er nøyaktig de som skal til i CNO designet hans, og da var veien kort med elementer til ca. halv pris! Dette er en enklere høytaler å bygge (ser det ut til) enn Zahra, så jeg begynner der i og med at dette er mitt første bygg.

Mottar gjerne kommentarer på mitt forsøk på å lage en egen design på CNO!

PS: Jeg hørte ellers at lakki_luke har lakkert høytalerne dine - kan bli et nytt oppdrag på ham her :-)
    Høres ut som en grei fremangsmåte 8)

Det var lakki_luke som lakkerte mitt Orion-par, ja. Løftet resultatet fra middels hobbysløyd til noe jeg kan være fornøyd med å ha stående i stua de neste par tiårene.

Dersom det har interesse, kan du stikke innom og inspisere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer, chieng!

Da lurer jeg på hvordan en får festet bunnplaten i hht. Troels sin tegning som gir en liten glipe mellom sideveggene og fot-platen? For da må jeg jo bare skru fast bunnplaten + fot-platen slik at jeg kan komme til filteret igjen?
    Ja, visst du ser på inlegg no 24 på tråden min er det et par bilder der som viser en måte å gjør det på.

Du lager enkelt og greit en kant som "filter platen" stopper på. Forrbore og skru den fast i kabinettet (på skrå selfølgelig )
    Visst du har denne "filter platen" i 17-19 mm tykkelse går det fint å skru sokkelen rett i denne uten å vere redd for å treffe kondensatorer osv.

Når du skal komme til filteret blir det da å fjærne sokkelen og de skruene som filteret platen er festet med, enkelt og greit:-D

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er som lukten av nye element

Har du hørt med Gravesen ang. tiltingen? Så lenge du holder baffelen og elementplassering lik. (Ivertfall de tre korteste avstandene, lengden nedover kan nok avvike ganske mange %) Hvis tiltingen skulle ha store negative innvirkniger må du være pinlig nøyaktig på hvor du sitter også når du lytter.

Tilt for looken og sitt på en pute når du lytter

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bølgelenden ved 3400hz er 100mm og med 5grader tilt er det 13mm tilt bakover på diskanten, noe som igjen betyr -45grader i fasegangen ved nevnt frekvens.
    Jeg skal ikke uttale meg om hvordan det vil låte, men det kan iallefall testes ut. Du kan for eksempel lage fronten først og lytte til dem i åpenbaffel, da vil du få et vist inntrykk, bare uten bass.
    Evt. bygge testkasser eller høre noen andre sin utgave, om det finnes i umiddelbar nærhet.

Når det gjelder at selvbyggere optimaliserer ferdige kit synes jeg dette er bare positivt.
    Ikke alle selvbyggere bruker kit kun som en "rimeligere" inngang til ferdige høyttalere, men også som en lærekilde for videre utvikling mot å gjøre alt selv.

Andreas

PS er er en graf ser ut som viser nevnte tilfelle, under skriver han "Frequency response from 5 deg. tilt"

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    Dersom det har interesse, kan du stikke innom og inspisere.
    Ser ikke bort fra at jeg gjør det ;-) Men det må trolig vente til etter nyttår - har mange ting som skal gjøres siste uken før juleferie og hele ferien kommer jeg til å tilbringe på hytta :-)

Takk for tilbudet! Kommer tilbake til deg!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Bølgelenden ved 3400hz er 100mm og med 5grader tilt er det 13mm tilt bakover på diskanten, noe som igjen betyr -45grader i fasegangen ved nevnt frekvens.
    Jeg skal ikke uttale meg om hvordan det vil låte, men det kan iallefall testes ut. Du kan for eksempel lage fronten først og lytte til dem i åpenbaffel, da vil du få et vist inntrykk, bare uten bass.
    Evt. bygge testkasser eller høre noen andre sin utgave, om det finnes i umiddelbar nærhet.

Når det gjelder at selvbyggere optimaliserer ferdige kit synes jeg dette er bare positivt.
    Ikke alle selvbyggere bruker kit kun som en "rimeligere" inngang til ferdige høyttalere, men også som en lærekilde for videre utvikling mot å gjøre alt selv.

Andreas
    Takk for kommentarer, Andreas! Sitter på hytta og tegner og målsetter kassen. Har laget et enkelt Excel ark for å se hva platetykkelse gjør med volum, må bare modifisere det for tiltingen :-) Kan hende jeg gjør akkurat som du foreslår, nemlig å høre på dem i åpen baffel først. Eller så tar jeg sjansen og evt. bygger ny kasse hvis det blir dårlig. Jeg tror jo forresten at den kurven Troels har lagt ut burde tilsi at tilting vel bare er positivt. Men siden denne skal stå i ei stue uten en ideel "sweet-spot", bør det ikke være slik at jeg må sitte med hodet i en posisjon som kun kan avvike et par desimeter Blir spennende å se...

Nå skal jeg fortsette med kasse-tegningen og sette opp en bestilling av delefilter komponeneter fra Janzen Audio.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom kitet kan optimaliseres, er det jo selvfølgelig positivt å gjøre nettopp det. Det jeg siktet til var den hodeløse modifisering av gjennomtenkte konstruksjoner etter innfallsmetoden, som man av og til ser (i andre tråder enn denne).

Er man er ute etter å eksperimentere, kan det sikkert være lærerikt å ta utgangspunkt i en eksisterende konstruksjon. Men hvis man påperoper seg å kunne forbedre den, forutsetter det vel at man mener å inneha mer kunnskaper enn den opprinnelige konstruktøren, og da kan man vel like godt begynne fra "scratch" ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes heller ikke at denne type modifisering kan kalles hodeløs.

Jeg tror også at det er fullt mulig å skreddersy en ferdig konstruksjon etter egne behov uten å nødvendigvis være "bedre" en konstruktøren.
    Og som sagt er det en finfin mulighet til å gå et hakk videre fra å hele tiden jobbe slavisk etter noen andres tegninger på kasse, dempematerialevalg og delefilter til å faktisk sette noen mål selv og til slutt kanskje konstruere alt helt fra bunn av...

Men jeg er kanskje litt innhabil i den saken, siden jeg har en tendens til å gjøre ting annerledes, eller på min måte, av prinsipp :-)

Andreas

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer, Andreas! Sitter på hytta og tegner og målsetter kassen. Har laget et enkelt Excel ark for å se hva platetykkelse gjør med volum, må bare modifisere det for tiltingen :-) Kan hende jeg gjør akkurat som du foreslår, nemlig å høre på dem i åpen baffel først. Eller så tar jeg sjansen og evt. bygger ny kasse hvis det blir dårlig. Jeg tror jo forresten at den kurven Troels har lagt ut burde tilsi at tilting vel bare er positivt. Men siden denne skal stå i ei stue uten en ideel "sweet-spot", bør det ikke være slik at jeg må sitte med hodet i en posisjon som kun kan avvike et par desimeter Blir spennende å se...

Nå skal jeg fortsette med kasse-tegningen og sette opp en bestilling av delefilter komponeneter fra Janzen Audio.
    Jeg vet ikke om det kan være til hjelp, men jeg har et par Seas Bifrost kasser liggende.
    Har bare montert delefilteret og dempemateriale foreløbig, men hvis du vil kan du låne disse og eksperimentere litt.
    De skiller 5mm på elementplasseringen

Med fire kabler ut bassrefleksporten har du gode muligheter for å eksperimentere, samt å prøve ut litt delefilter.
    Kunne egentlig vært interessangt å hørt bifrost kassene med delefilteret fra truels gravesen CNO, og omvendt.

Andreas

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, nå håper jeg jo at jeg ikke er i ferd med å lage en hodeløs egen-versjon av Troels sine kasser, da :-) Det eneste jeg vurderer (!) er å istedetfor å ha en bakplate som er skrå innover, lager en ekstra vegg bak denne og fyller hulrommet mellom den originale bakplaten og den vertikale bakplate med sand. Men som dagt, ingen ting er bestemt. Jeg kommer uansett til å lage en kasse som er tiltet 5 grader bakover etter anbefaling fra konstruktøren :-) Og innvedig vil kassen være kliss lik den originale, som sagt. Det eneste jeg lurer på er om den ekstra bakplaten som vil medføre at portens plassering blir endret (kommer ikke fullt så langt inn i den original kassen) dermed vil medføre noe negativt med tanke på lyden...(og dette har jeg spurt Troels om for noen dager siden, men fikk ikke et svar på akkurat det, så jeg skal spørre igjen :-))

Nå ble det meste pinnekjøtt og akevitt i ettermiddag/kveld (måtte teste julemiddagen), så kasse-tegning blir nattarbeid eller kanskje i morgen tidlig:-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om det kan være til hjelp, men jeg har et par Seas Bifrost kasser liggende.
    Har bare montert delefilteret og dempemateriale foreløbig, men hvis du vil kan du låne disse og eksperimentere litt.
    De skiller 5mm på elementplasseringen

Med fire kabler ut bassrefleksporten har du gode muligheter for å eksperimentere, samt å prøve ut litt delefilter.
    Kunne egentlig vært interessangt å hørt bifrost kassene med delefilteret fra truels gravesen CNO, og omvendt.

Andreas
    Høres interessant ut! Som nevnt skal jeg bestille delefilter-komponenter i morgen, men de ankommer vel tvilsomt før jul. Hvis de gjør det, så blir det nok lodding i jula og da kunne det vært interessant å låne kassene - hvis du tar sjansen da ;-) Tusen takk for sjenerøst tilbud! Sender en PM.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er delefilterpakken med demping etc. på vei til meg fra Polen (!). Janzen Audio lager tydeligvis ting der og skiper alt ut fra Polen.

Ellers må jeg jo si at de som antyder at det er dyrt å handle på Janzen, de har ikke sjekket forskjell i pris i forhold til f.eks. Eltek. Jeg var heldig og fikk mine elementer til halve prisen, men selv da ville prisen via Janzen Audio blitt ca. lik om ikke til og med hakket rimeligere! Nå har jo den danske kronen styrket seg mye mot den norske og da blir det mindre gunstig, men likevel...

Skal også følge med på byggingen til R&R som bygger samme høytaler, kanskje med litt annet design, men dog :-)

Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris fra Polen?

Hvor mye måtte du betale for delefilter-komponentene? Jeg vurderer også å bygge denne cno. Satser på å låne dine verktøy for å spare penger:wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte både komponentene og dempematerialer (2 typer ull + bitumen plater) og nok til 2 høytalere kom på litt over 1800,- DKK. Da var også internkabling og 4 terminaler med, altså helt komplett. Skal se om jeg finner tilbudsoppsettet og legge det ut.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Det kom frakt på 475,- DKK i tillegg for forsendelse fra Polen og så kommer det 25% moms på når importert til Norge...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Priser på CNO komponenter!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at prislisten på CNO komponenter inneholder ALT, både internkabling, rør, demping, delefilter komponenter osv. osv.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris delefilter Jantzen

Takk, jeg fikk prisene fra Jantzen også i natt, samt noen kommentarer fra selveste Truls ang T25C003-versjonen. Dette koster jo litt pga sterk DKK, men kult at pakken inneholder ALT. Har ikke bestemt meg for om jeg tør hive meg utpå dette prosjektet, har aldri bygget noenting som helst. Jeg bor forøvrig også i SVG.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må få til en sammenligning av dine CNO og mine Bifrost når de er ferdige:-)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nok en CNO i Stavanger

Da er elementer og delefilter på vei til Tasta også.
    Si meg, er det dette kabinettet folk bruker?
    The TJL Loudspeaker project

Jeg har sett på bildene fra andre CNO-prosjekter og antallet/plasseringen av avstivere stemmer ikke overens med tegningen...?

Jeg har noen proac 2.5-kloner, og her skal det visstnok ha blitt brukt 2500 kr i sølv, til loddig av delefilter vil jeg tro. Har dette noe for seg?

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •