Bygging av stativer til stativhøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av stativer til stativhøytalere

Heisann.

Jeg ser at jeg blir nødt å investere i nye høytalere over nyttår, så jeg blir mest sannsynligvis å gå for ett par XTZ 99.25 eller .26. Litt usikker enda ang utformingen, MEN jeg tenkte jeg skulle lage stativene selv. Dette er jo noe jeg bør kunne klare, tenker nå jeg.

Men det er ett par ting jeg lurer på.

-Bør høytaleren stå på spikes på stativet?
    -Bør stativet selv ha spikes på bunnplaten?
    -Hva er best egnet materiale? Kan jeg bruke 12mm spon som front og slikt, eller bør jeg gå for noe grovere dimensjon?
    -Er det noen spesielle ting jeg bør ta hensyn til når jeg skal bygge stativ?

På forhånd takk for svar.

Mvh Sture

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok valgt et materiale som er litt lettere å få en fin finish på, for spon er litt for grov i mine øyne, mye unødvendig sparkling.

Jeg ville laget dem slik at den kan sandfylles, det gjør de mere stabile, slik at du kan feste høyttalerne i den, å de ikke kanter så lett. Husk på at du burde ha en plugg oppe elle nede for å få dette ut å inn for transport. blir fort tunge!
    Da bruker du jo spikes under stativet, men da kanskje med en fin steinplate eller lignende for å beskytte gulvet.
    Du kan jo også vurdere om du vil ha en trasè inni stativet for føring av kabler, noen av de ferdigkjøpte har det.

Hvis du skal lage stativet litt massivt, så prøv, så langt det lar seg gjøre, å ikke bygge det "slik at det blir en forlengelse av baffelen", det KAN gi litt ubehageligheter i lyden (dette er ikke selverfart) har jeg hørt.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henter opp denne igjen, da jeg sitter på tegnebordet, med en mulig bestilling av RB81 fra klipsch i neste uke..

jeg har kommet opp med ett mulig forslag, men klarer ikke helt å se for meg om det kommer til å bli bra eller ikke. Så da trenger jeg en bitteliten poll fra dere, om hva dere synes?

Mine paintskills er uovervinnelige, det sier jeg dere bare... :P Men dere får ta det for det det er.

Bunn og topp blir i allefall dobbel 16mm mdf, stavene kan enten være rundstav eller 16mm mdf, alt ettersom hva jeg finner for godt til å bruke. Tror nok rundstav blir finest i så måte. Oljemalt i mørk matt farge, muligens tofarget. Har ikke bestemt meg for finish helt enda. De blir maks 57cm høye, så proporsjonene på tegningen er ikke rette.. Si hva dere synes? tegnebordet er nettopp tatt fram, og jeg har ett par ideer til om hva som kanskje kan funke.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger noen RB81 på brukten her nå

Personlig så likte jeg desverre ikke helt designet ditt, men det er så
    Det jeg vil si, er at du bør få litt tyngde i dem, for at de skal bli stabile nok.
    Men designet hadde jo funket bra, hvis du under foten kunne limt fast en stein plate eller lignende.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, så de lå ute nå, har sendt mail til selger for ett par dager siden, men han svarer ikke på mail, såe.. :|

Designet er vel noe av det vanskeligste med hele prosessen ja..

Jeg har tegnet ett par nye, men jeg vet ikke hvorvidt jeg blir fornøyd med de. De ligger nå her i allefall..

Det er da sett forfra på ene og fra siden på andre. Men det skjønner dere sikkert.

Å få tyngde i dem, er ikke noe problem. har tenkt å få tak i ei steinhelle og legge i bunn, ja. Har en plan for det der..

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det vel kanskje verdens enkleste stativer. Disse er bare test stativer, for å se om jeg likte utseendet på dem, og de tiltaler meg veldig. Så jeg blir å bygge ett par nye, litt mere solide, og VELDIG mere forseggjort, uten skruehull noen steder. Lamellfres og kjeks, samt litt lim. Regner med matt svart finish på dem, eller så nær som mulig klipsch'ene i farge.

Legger også ved bilde fra sweetspot...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •