Erfaringer med Fostex fulltoner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med Fostex fulltoner?

Hei!

Er det noen her som har erfaringer med Fostex fulltoner?
    Jeg har lyst til å prøve ut et par FE167E, først å fremst i bassrefleks/trykkammer, muligens senere i et Voight basshorn.
    Jeg vil gjerne vite noe mer om generell lydkvalitet, maksimalt lydtrykk, og forsterkerbehov. Høyttalerne vil vekselvis bli brukt sammen med Embla Power 1.1(110 watts transistor monoblokker) og Antique sound lab Wave 8(8 watts monoblokker m/rør).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal jo i følge ryktene være meget nøytrale og gode.

Du bør nok satse på en type kvartbølgehorn ja. I hvertfall om du skal få noe særlig guff fra 8-watterne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte, etter mye om og men, opp med å bestille et par Jordan 5" fulltoner fra England. Disse skal monteres i transmisjonslinjekabinetter som skal bygges etter Jordans beskrivelser. Det er vel ikke å forvente de helt store lydtrykkene, men forhåpentligvis blir lyden bra.
    Bildet er av Konus Essence, som bruker Jordans fulltone i et likt(ihvertfall tilsynelatende)kabinett som transmisjonslinjen fra Jordan. Målet er å få kassene så like Konus essence som mulig. Linjen munner forøvrig ut i bunnen av kassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig. Men hva med følsomheten? Det er jo snakk om TL! Hva med diskanten? Er ikke Jordan-elementene aluminium? Oppbrytninger?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at følsomheten havner på 83-85dB. Følsomheten på råelementet er 88dB, men så må det skjæres bort litt pga baffelstep. Jeg kommer til å prøve uten baffelkorreksjon først, da høyttalerne står nærme sideveggene, og skal vinkles ganske mye. Lytteposisjon er tett på bakvegg. Jeg vil som sagt likevel tro at en viss korrigering er nødvendig uansett.
    Du har rett i at det er metallenheter, og jeg er selv litt skeptisk til dette. Tenker med gru på oppbrytingene man ser på elementer fra SEAS osv, men dette er nok en annen type enhet som nok demper/kontrollerer disse oppbrytingene på en annen måte. På målingene presentert på Jordans nettsider kan man se målinger over bla. oppbrytinger, og de er om ikke annet av en helt annen type enn hva jeg har sett på andre enheter av metall.
    Her skriver Jordan mer om elementene sine: http://www.ejjordan.co.uk/basics_frameset2.htm

Jeg har forøvrig fått elementene nå, men har ikke fått testet dem i kasser ennå. Liggende løse på gulvet har dem den litt typiske fulltonelyden i diskanten, bra nivå men litt lite luft. Det skal bli spennende å se hvordan dette blir etterhvert når nedre mellomtone blir balansert litt bedre mot de øvre registerne. Selve mellomtonen virket som den hadde mye godt for seg. Jeg fikk inntrykk av en klar og dynamisk lyd. Dette elementet har da også rykte på seg om å være noe av det absolutt bedre på dette området.

Jeg kommer til å bygge etter Jordans beskrivelser, og prøve å kjøre fullrange en periode. Hvis det ikke fungerer tilfredsstillende, har jeg et par bånddiskanter som kan kobles inn i toppen, og en NHT sub i bunn, som kan kobles inn ved behov.

Legger ved et bilde av frekvensresponsen på JX 92s. Det anbefales å lytte litt off axis.

Det kan leses mer om Jordan høyttalerenheter her: http://www.ejjordan.co.uk/

Intervju med Ted Jordan kan leses her: http://www.tnt-audio.com/intervis/jordan_e.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser slett ikke verst ut det. Litt synd med det at man må lytte litt of-axis da dette som regel har en viss kamfiltereffekt.

Hva med å sette dem inn i kvartbølgehorn? Da trenger du ikke mye kompensasjon for baffelstep. Dessuten mistenker jeg at det kler rørforsterkeren din bedre. De har jo brukbar, men langt fra noen enorm slaglengde, og de vil få en stri jobb i TL-kasser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er elementene dyre?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en meget imponerende frekvensrespons fra 100 Hz og nedover! Det er kurver fra Jordan, er det ikke? Har du målt i eget rom?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende at kvartbølgehorn hadde vært en vel så god løsning rent lydmessig, men jeg ser da at flere bruker baffelstep kompensasjon selv om de bruker kvartbølgehorn? Ellers liker jeg utseendet på transmisjonslinjen, så det er en slik jeg vil bygge denne gangen. Jordan selv anbefaler denne løsningen, og det er også litt nostalgiske grunner til at jeg velger denne. Min første selvbygghøyttaler hadde et nesten likt kabinett. Det var SEAS elementer montert inn i kasser laget etter tegningene til KEF Daline, den versjonen som Eltek solgte. Dette lød bra, og håpet er å få det bra denne gangen også.

Ja frekvensgangen i bassen så litt voldsom ut. Tror neppe jeg ville fokusert for mye på den målingen der i de lave frekvensene. Mulig at noe av det man ser er forsterkning fra rommet, jeg aner ikke. Målingen er tatt fra Jordans nettside, jeg har ikke målt dem selv.

Prisen på elementene ble for min del 1500,- stk, direkteimportert fra England.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde jo være en smal sak å få til et horn inne i den kassa da. Med så små elementer og ikke overdempet horn burde vel baffelstep på en så bred kasse være en saga blott. Baffelbredden har jo mye å si på hvilken frekvens det slår inn på.

Ellers forstår jeg dine nostalgiske argumenter, men du mister jo "ca 95%" av virkningsgraden da. Vanskelig å nyte musikk på de nivåene ser jeg for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig ganske så grønn på dette med horn og transmisjonslinjer.
    Hvorfor tror du jeg vil miste effektivitet ved bruk av transmisjonslinje? Jeg har sett flere steder at denne type basskasse gir lav følsomhet, men har ikke forstått hvorfor. Jordan anbefaler forøvrig også den samme kassen, med visse innvendige endringer, kjørt som bassrefleks. De sier ikke noe om endringer i effektivitet. Tenker du deg at linjens bidrag er så lite at frekvensene over må dempes mer enn ved bruk av f.eks bassrefleks?
    Jordans anbefalte basskorreksjon er en 4 ohms motstand paralellt med en 2mH spole. Dette gir et fall i effektivitet på 3-4 dB. Det kan jeg leve med. Nå kommer jeg antagelig til å bruke min Behringer 8024 digital eq for å booste frekvensene under baffelforsterkningen, så jeg kommer antagelig ikke til å bruke dette filteret. På den måten blir elementet koblet direkte til effektforsterkeren, med de fordelene det har i forhold til signalvei, fase, effektivitet, og effektiv utnyttelse av forsterkerens resurser. Effektiviteten blir på denne måten god, men både enheten og forsterkerne vil slite litt mer da de begge vil bli kraftigere belastet i bassen. Forsterkerne vil måtte levere dobbelt effekt i de nedre frekvensene, og høyttalerenheten vil få sitt maksimale lydtrykk noe redusert.
    Jeg vil tro at de kommer til å bli brukt mest sammen med mine Embla 1.1, men det hadde jo vært greit om det funket sammen med ASL wave 8 også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kjører TL må membranet levere nesten allt trykket fra forsiden. Dersom du kjører bassrefleks skal det være omtrent som med baffelstep på 1-2 dB. Det som derimot er vesentlig forskjell er at membranet svinger langt mindre, noe som fører til økt maks SPL. Med horn øker maks SPL veldig mye mer. Da er det håp for rørforsterkeren også.

8024 låter forferdelig. Den bør du helst unngå. Jeg har en selv. Den komprimerer masse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar det du sier om transmisjonslinje på alvor. Forundrer meg dog litt at Jordan og Konus har valgt denne løsningen hvis den er så begrensende. Mine tidligere erfaringer med denne type kasse og 5" enheter, gav riktignok ganske store utslag for elementet, men jeg synes lydtrykket var greit nok, og bassen var meget fin. Tror ikke Jordan enhetene bør ligge så langt tilbake for en standard SEAS 5". Får prøve å sende mail til noen av dem som har bygget transmisjonslinjen. Ellers så kan jeg forsåvidt teste den samme kassen som bassrefleks, med bare små indre endringer. Det fremgår av Jordans nettsider hvordan man kan gjøre dette. Dermed kan jeg faktisk teste begge prinsippene før jeg gjør kassene endelig ferdig.

"8024 låter forferdelig. Den bør du helst unngå. Jeg har en selv. Den komprimerer masse."

Nei gi deg da. Den lyder da ikke så galt? Ihvertfall ikke hvis man bruker den fornuftig og moderat. Jeg har selv brukt den på en rekke forskjellige kombinasjoner, og stort sett fått en ytelsesbedring ved denne innkoblet. Jeg bruker den som d/a konverter, og moderat equalizing. Mulig at vi bruker den forskjellig, eller at vi har koblet den forskjellig opp, men jeg kan vanskelig se at dette er et dårlig produkt hvis man bare bruker den riktig. Så der er vi nok uenige.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte også AD-konverteeren. Kan hende det er den som er det svakeste punktet på den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •