Etter at diskanten døde for endte gang bestemte jeg meg for å se nærmere på saken.
Da delene var plukket fra hverandre kunne jeg konstatere at spolen hadde løsnet i limingen fra membranet.
Jeg sjekket også tidligere diskanter som har død ut, akkurat det samme hadde skjedd med disse. Det er tydeligvis brukt et litt for svakt froskelim på focalene.
Etter å ha limt det fast igjen har det i hvertfall funket bra her til nå. Det fins helt sikkert andre og proffere måter å gjøre det på, men slik gjorde i hvertfall jeg det:

Hva jeg brukte: tynn flat trekker, epoxylim, 4 femtiøringer, papirark, spiker.(man tager det man har)

-img_0354-jpg

Løsne de fire skruene og koble i fra ledningene (det skjønte du sikkert)

-img_0367-medium-jpg

Press sammen med fingrene nederst på lokket(pilene) og bikk forsiktig ut og opp med skrutrekkeren. Låsetappene sitter rett over skrutrekkeren.

-diskant-946-lokk-jpg

Sett et merke slik at man får montert det igjen i samme posisjon.

-diskant-merke-jpg

Bikk ut låsetappen (pilen) med skrutrekkeren samtidig som du trer femtiøringen ned, til låsetappen slipper såvidt fra kanten.
Dra det hele forsiktig fra hverandre.(her har jeg brukt et ødelagt element bare for å illustrere)

-diskant-setapp-jpg

-img_0370-jpg

Her har det løsnet i limingen gitt.

-diskant-946-jpg

Bland litt epoxylim og påfør limet med spikeren eller lignende på innsiden langs kanten. Her er det viktig og ikke grise lim oppover på spolen. Ikke bruk for mye lim heller, for det er vel om å gjøre og holde vekta på membranet nede på et minimum.
Det er også meget viktig og sentrere spolen på membranet. Jeg brukte merker etter det gamle limet som guide. Press sammen til limet tørker(ca 1 minutt).

-diskant-lim-jpg

Da er det bare og montere delene forsiktig sammen igjen.

Håper denne amatørguiden kan være til nytte for andre med samme problem.