Bygge TV Benk Igjen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge TV Benk Igjen

Hei

Planlegger å bygge meg en egen TV Benk som vist på tegningen vedlagt.
    Vil lage den slik, da alle benker jeg ser er alfor lave etter min mening. Ønsker å løfte TV'en litt, og har ikke sterk nok vegg til å henge den opp. Trenger også plass til dvd, BR, dreambox, forsterker og senter etc. I tilllegg har jeg utgang for bredbånd her, så vil gjemme alle disse boksene, modem, router, tlf mottager osv. bak et skap.

Ønsker alle kommentarer velkommen. Alt fra material leverandørerr til design :-)

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at fleire tilpassar møblemanget etter sine behov.

Første eg tenkte når eg såg teikninga var at senteren ikkje verte i senter, det heile verte litt kaotisk og usymmetrisk. Men dei dørene hjelper vertfall ein god del.

Ein anna ting å tenke på (om ein er ekstra opptatt av slikt) er at du vil føre alle kablar saman, straum-/signal- og høgtalarkablar. For dei som ikkje har kabelsalat- og støyallergi er dette greit, men i hovudprinsippa skal dette ungåast best mogleg.

Ellers har du tenkt på det meste ser det ut som. Godt med luft, kansje litt grunne, men det skal nok gå. Tenk litt på eventuelle oppgraderingar.

Bra prosjekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benken er ikke låst, men på grunn av lenden jeg har tilgjengelig, passer det bedre med 4 åpninger enn 3. Og med fire vil jeg ikke få en sentrert posisjon for senter høytaleren dessverre. Dessuten vil en sentrert tverrplate forsterke benken under tv’en. Senterhøytaleren vil bli plassert i ene åpningen øverst rett under tv’en.
    Vil kanskje flytte tv’en litt til siden, så høytaleren vil være rett under og sette opp noe nips helt på andre siden så fruen blir fornøyd. Vil bli satt opp dører på ”endene” og vil male hele saken til en brun-sort type farge.

Har vurdert å sette sub’en i ene siden, og lage et rundt hull under for den. Da vil jeg gjemme den bak en dør (noe som fruen er veldig glad for). Sub’en har veldig myke og vibrasjonsdempende ben, men ikke sikker på om det vil fungere helt. Se vedlagt tegning.
    Høytalerne er noen enkle satellitter fra JBL.

mvh
    Petter

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaterte benken litt.
    Ble litt bredere bredere, men fikk så speakeren i midten.

Blir litt av et arbeid å lage denne da.
    Noen som har forslag på materiale?
    Holder det med furu, eller bør en bruke noe hardere trevare?

Kom med bemerkninger, noe jeg kan ha oversett?

mvh
    Petter

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir flottare og flottare dinne.

Om ein vil legge litt peng i prosjektet kan MDF være eit godt materiale, vert fin overflate når ein målar/lakkar den. Ellers er sponplate eit billigare alternativ. Dei kjem i 2440x1220 plater.

Tenkt litt på det med kablar?
    Er også litt skeptisk til å sette sub-en inn i skapet. Dempeputer hjelper ikkje når underlaget ikkje er stabilt nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Vassis

Er heller ikke sikker på å sette inn sub'en i skapet, men har en frue som vil ha den boksen bort :-)
    Enkleste blir da å gjemme den inne i skapet, men har også andre muligheter, så får se.

Når det gjelder kablene er jeg ikke sikker på hva du mener. Bør en skille av strøm og signal kabler?

Ellers vurderer jeg å kjøpe inn ett stk MDF og bruke som topplate og lage resten i spon.

Kan bli interresant å lage denne :-)

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med sub er nok noko ein må forhandle om i familiråd Dei har ikkje heilt skjønt meininga med sub endå

Ikkje domt å kombinere MDF og spon, held kostnadane nede.

Ein bør ha litt rom mellom straumkablar og andre kablar ja. Om ein er opptatt av at kvar minste ting kan forandre lyden skal ein unngå dette. Men om du ikkje har vore opptatt av det før og er strålande fornøgd med lyden skal du ikkje tenke på det. Då kan ein bruke kreftene på å skjule dei godt i staden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •