Beregne kasse for Seas SW-250 i bil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beregne kasse for Seas SW-250 i bil

Hei. En kompis skal bygge kasse for et stk Seas 10" SW-250 for bruk i bil.

Er det noen som kan beregne det? Jeg har prøvd å beregne i WinIsd og kommet fram til at en kasse på 50 liter med 25hz tuning vil gi nogenlunde lineær frekvensrespons ned til 25hz før det blir kraftig avrulling.

Spørsmålet da (om den kassen blir brukt) er hvordan dette vil låte i bilen. Hvordan er det med romforsterkning i bil, og hvilken simulert kurve på kassen vil bli lineær i bil?

Vil det låte mer lineært med en lukket kasse? Simulert har lukket kasse veldig stor avrulling og vil ha -10 til -12 på 25hz.

Målet er å ha respons så langt ned som mulig men samtidig ha rask og presis bass.

Jeg har to data på elementet: Data fra eltek har: FS 25, Qts 0,39 og Vas 46.

Andre data jeg har funnet er: SW-250/1

Forskjellen er ikke stor, og utgjør ca 1db lavere respons med data fra seaslotus.com.

Setter stor pris på all hjelp.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Simuleringer

De tre boksene øverst er med data fra Eltek, og de tre boksene nederst er med data fra nettet.

Forslaget til høyre er lukket kasseforslag fra Eltek, det i midten er antatt forslag på portet kasse fra Eltek (mulig dette er feil) , og forslaget til venstre er det vi kom fram til at så best ut.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde gått for lukket. Etter simuleringer som var ganske tilsvarende de du har fått på lukket kasse, målte subben min lineært ned til 12Hz i min bil, med en peak på ca2db rundt 20-30Hz.

Cabingain

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Legatia her!
    Bruk for all del ikke WinISD e.l. for beregning av basskasser i bil.
    Bilkupeen bidrar voldsomt nedover i frekvens ifht et større rom.

Lukket kasse på 20-25L burde fungere ypperlig på dette elementet.
    Skal man være nøyaktig; så bør kassens volum tilpasses størrelsen på bilen. Jo større kupe, jo større kasse. 20L i en bil ala Golf, vil gi tilnærmet samme frekvenskurve, som 25L i en stor stasjonsvogn.

Her ser du simulering av Seas Lotus 10" i 20L lukket kasse. Rød kurve er "freeair" Lilla er simulert i bil.

Beregne kasse for Seas SW-250 i bil-seas_lotus_20-jpg

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Legatia, det var akkurat det jeg var på utkikk etter!

Jeg ser at i en BMW (som vil bli brukt) er det ca 20db gain fra 70 - 20hz. Da vil det blir ca lineært.

Da blir det nok å gå for lukket kasse. For å begynne å konstruere EQ selv for å kompansere for en bassrefleks, og bruke målemikrofon i sitteplass blir litt mer arbeid, selvom det hadde vært morsomt!

Av praktiske grunner vil han ha kassa stående inntil seteryggen med elementet rettet framover, med en slags spacer på 10cm mellom baffel og seterygg. Noen synspunkter på det? Setene er nedfellbare og det er ikke skiposeluke. Det er også helt uaktuellt å lage hull i hattehylla. Dette er en bruksbil og det er ikke intensjon å lage bilstereo-bil.

Personlig syns jeg at bakhøyttalerne burde kastes og at bassen kunne få slippe opp der, men tiden vil vise hvor mye bass som slipper gjennom veggen med setene oppe.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Norcad, jeg tenkte meg at bil-cupeen ville påvirke ganske kraftig så det var godt å få det bekreftet før en kasse ble snekret.

Da er saken klar, lukket kasse blir det. Enkelt og greit.

Edit: Om man bygger en liten porta kasse med tilnærmet lik frekvenskurve som lukket, feks 21 liter med tuning på 25 hz vil jo den spille høyere ved samme innput. Hvordan vil det påvirke hurtigheten?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvvis det ikke er stålplate bak på seteryggene, fungerer nok dette greit. Men om det burde settes inn spacer for å tette mellomm kasse og seterygg, er jeg mer i tvil om. Hvis seteryggen er for tett vil det bare skape problemer for elementet.

Jeg vil anbefale å lage en enkel testkasse, evnt låne en liten basskasse og teste ut hvilken plassering som er best. Ofte kan bakovervendt element fungere vel så bra, men hvis det er andre høyttalere nedfelt i hattehyllen vil jo de få noe juling :-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spaceren jeg snakka om er ikke for å tette rundt kassa, men for å holde baffelen et stykke unna seteryggen. F.eks fire klosser i hvert hjørne. Om det hadde vært skiposeluke ville vi ha tettet rundt baffelen. Får prøve kassa begge veier og se hva som låter best.

Den simulerte kurva di ser jo meget meget bra ut!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Spaceren jeg snakka om er ikke for å tette rundt kassa, men for å holde baffelen et stykke unna seteryggen. F.eks fire klosser i hvert hjørne. Om det hadde vært skiposeluke ville vi ha tettet rundt baffelen. Får prøve kassa begge veier og se hva som låter best.

Den simulerte kurva di ser jo meget meget bra ut!
    Den metoden du beskriver der kan få en uønsket båndpass effekt i større eller mindre grad..
    Men ta å test, og blir det rar kurve/respons, snu kassa og sett på en grill.

Edit: er dette en BMW sedan med stålrygg?

For det funker nesten ikke med lukket kasse da, de fleste har måtte bygd bassrefleks/båndpass for å få det til å fungere skikkelig.. med mindre de har skiluke da. =)

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilen er en E36 Coupe, det er nedfellbare seter uten metall, men ganske tett. Mulig det vil bli en slags båndpass funksjon, men vi får teste og høre. Kassen skal bygges så liten som mulig så det vil være god plass for luft å bevege seg. Det er pga beskyttelse av elementet at det skal stå framover, for bagasjerommet er fullt av verktøy osv. Kassa må også være enkel å ta ut. Sikkert kult når man kjører 2 i bilen og legge ned baksetene... Men det er jo mulighet for å ha det bakover med beskyttelse foran elementet.

Selv har jeg en bmw e30 med metallrygg, men har det åpent gjennom skiposeluka og 4 hull i hattehylla. Bakerst i hvert hjørne har jeg to dynabel 9410. Bagasjerommet fungerer jo da også som en båndpasskasse, men det låter presist og bra.

Bilde fra bilen min:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •