Gulvstående Bifrost, sideplater montert - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kobler dem fra hverandre i morra, men etter helgen skal de være ferdig montert i blankpolerte Coriankasser, da er du velkommen anytime.

Andreas

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har de gamle Patos B-300 fått en litt annen bestykning :-)
    Og det som overasker meg er at med de gamle delefilterene mine låter det faktisk bra:shock: Så dette lover bra. Grunnen til at jeg har montert de med disse filterene er i grunn bare for å få begynt innspilling av elementene.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig igang!!!

I dag fikk jeg meg en kjempepositiv overraskelse. Var innom Montèr på Forus, og så etter MDF. Det hadde de (fra 12-30mm). 339 Norske kroner for 1200x2440mm plate. Ikke en eneste krone for å kappe den på mål. Det hadde tatt meg en hel formiddag å kappet dette med sirkelsag i garasjen, mens nå ble det gjort på 15 min. Alle platene er kappet, og arbeidet kan begynne.
    Har hørt enkelte si at bassen kan bli litt tam i Bifrost, så jeg bygger kabinettene etter Gravesen (CNO) tegninger. Han bruker vel i grunn samme tegninger på omtrent alle sine 2-veis gulvstående konstruksjoner. Om dette blir 100% i forhold til Bifrost delefilter etc, vet jeg ikke. Bryr meg forsåvidt heller ikke. Elementplassering og baffelbredde blir selvsagt som opprinnelig Bifrost.

Delefilterkomp. er også i hus, så nå kribler det skikkelig......

KJEMPESERVICE HOS MONTÈR!!!!!!!!

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi to som bygger denne CNO design'en :-) Jeg har elementene i hus og venter på forsendelse via Janzen Audio som lager og skiper alt fra Polen. Ble sendt for noen dager siden, så jeg har de gjerne i hus om 1-2 uker - aner ikke hvordan den polske postgangen er og så skal de tolles inn til Norge og erfaring tilsier en liten uke i Norge før de er i Stavanger:-) Men den som venter på noe godt...

Jeg har ikke kjøpt inn MDF, men har vært innom Monter. Fantastisk at de kapper på mål - det skal jeg jammen benytte meg av, for selv om jeg har sag selv, så er 22mm/25mm/30mm MDF svintung i hele plater...

Her er min byggetråd hvis du er interessert :-)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig igang!!

Da var jeg endelig kommet igang. Dagen i går gikk med til "drittarbeid". Lagde topper, bunner og avstivere. Deretter fikk jeg limt og skrudd de sammen med sidene. I motsetning til de fleste rutinerte byggere, valgte jeg å skru de sammen. Den største grunnen til det, er at jeg ikke har ubegrenset tilgang til tvinger, og dermed får jeg litt høyere effektvitet. I og med at jeg ikke skal finère høyttalerene, har det lite å si.

Frontbaffelen blir 2 x 19 mm, hvor av den første er skrudd på.

Fikk også frest ut hullene til elementene

Kanskje vanskelig å se, men under nederste avstiver, er det en skrå plate, fra avstiver til bunn av kassen. Dette er kammer for delefilter. Bør kanskje også hjelpe litt mot stående bølger. Platen bak dette kammeret skal skrues på, i tilfelle endringer i filteret.(vanskelig å se, da dette er en malt MDF plate fra et tidligere prosjekt)

Her et bilde for å få frem størrelsen. Her ved siden av Jamo Concert 8 (En beget god ht:-))

Sluttfinish har jeg også valgt mtp. begrenset tilgang på verktøy, samt veldig utålmodig når det gjelder sparkling og pussing. Håper likevel sluttresultatet blir bra. Som sagt en enkel løsning, men likevel bør det bli bra. På sidene skal jeg lime på heltreplater. Har ikke bestemt type ennå, men skal ta en leterunde i morgen. Stikker innom Rosnes tre, og ser hva han har.
    Toppen har ingen skruehull, den siste delen av frontbaffel og bakplate blir limt, da blir det minimalt med pussing der. Jeg legger skinn fra bunn, rundt hele ht. Altså front, topp og bakplate. Dette bør bli pent:-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei ser bra ut dette. moro når ting tar form. tar jo ikke lang tid til det er ferdig nå. blir moro å se slutten.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips ang. demping

Har nå bestil bitumen, porter og dempemateriell hos eltek.

Trenger noen tips ang. demping!!!
    Jeg tenkte i utgangspunktet å dempe hele kabinettene med bitumen, og skumgummi i sider, bak, topp og bunn(type eggekartong). Har også tilgang til akustikkull, MEN, hvorfor bruke akustikkull??? Jeg har hatt mange meget gode høyttalere de siste årene, kan nevne Jamo Consert 8 & 11, Proac Respons 1,5, System audio SA2K, Xavian XN360 & Giulietta etc etc. Jeg er jo alltid nyskjerrig på hva som befinner seg inni slike konstruksjoner, og kan ikke huske å ha sett akustikkull i en enese en av dem. I billige konstruksjoner derimot, er det alltid akustikkull, men ikke skumgummi i sidene. Kan aldri huske å ha sett begge deler i en og samme konstruksjon.
    Noen som kan fortelle meg om jeg bør ha begge deler, og hva det gjør med lyden?
    Takker for alle innspill:-)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sand19
    hei ser bra ut dette. moro når ting tar form. tar jo ikke lang tid til det er ferdig nå. blir moro å se slutten.
    Takk for det:-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    funker bra med asfaltplater og glava. men kan også ha asfaltplater så eggeskum på sidene og glava eller akustikkplater i topp og bunn. dette har funket bra for meg hvertfall.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag gikk turen til Skinnservice på Storhaug. 500 kr. for 25x500cm, ikke så gale det.
    Ellers har det stoppet litt opp, da jeg venter på dempemateriell. Det kommer vel i beste fall i morgen..... men jeg tviler. Har lyst til å gjøre meg HELT ferdig innvendig før jeg setter på bakplaten. Kunne begynt på filterene, men venter på noen nye motstander

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært så flink til å oppdatere her på forumet, men grunnen til det er at jeg har brukt masse tid på høyttalerene. Så mye tid at de nå står og spiller
    Lyden så langt....IMPONERENDE!!!
    De er kledd i skinn, men sidene er ikke kommet på ennå.
    Det som ellers gjenstår, er:
    -Fylle delefilterkammeret med sand.
    -Lage lokk/plate 19mm MDF bak filteret. Disse skal også klees med skinn, som resten av bakplaten.
    -Montere soundcare føtter
    -Og som sagt få montert tresider.

Kan jeg fylle sand rett på filterkomponentene, eller må jeg ha noe rundt filteret først?

En ting jeg også lurer litt på er, skal jeg kjøpe terminaler å montere på kassene, eller rett og slett lodde ht.kablene rett på filterene? Det beste er kanskje å droppe terminaler, da unngår en jo ett sett med "flaskehalser"...eller?

Skal pøve å få lagt ut bilder i morgen.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovte noen bilder fra de siste dagers aktivitet. Ikke særlig systematisk dokumentasjon, men det er da noe.

Skinn ca 5 meter totalt, kom på 500 kr.

Lite smart å slå i islagsmutrene før fresejobben. Ikke mulig å holde fresen stabilt, ble derfor lite pent.

Bitumen må til!

Dempematerial fra Eltek + litt glava i bunn

Delefilterene!

Internkablingen er noe DIY flettet cat5 som jeg hadde liggende. De blir nok skiftet ut på sikt, da disse er vanskelige å få loddet skikkelig.
    Skal kjøpes inn til jeg kommer hjem neste friperiode.

Jeg valgte 70mm port, 180 mm lengde. "trompet" i begge ender.

Det ble ganske pent med skinn bak de flotte elementene (syns nå jeg:-))
    De blanke boltene som nå brukes på bassmellomtonene skal selvsagt skiftes ut med sorte!!!

Før de fikk Souncare spikes!

Slik står de nå!

Lytteinntrykkene kommer etter hvert, men den første positive overaskelsen jeg fikk, er at til og med eldre, "dårlige" innspillinger også låter bra. (I motsetning til på Concert 8`ene)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så stilig ut!
    Har sansen for slikt skinn, synes det gjør seg bra

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det fremgang ja!! Flott med skinn i front:-D Hva finish skal du ha på sidene?
    Vet ikke om du er ferdig med dempematerialet, men skummet som er i sidene bygger ganske mye ut og ved bass er nok klokt å skjære litt vekk eller tynne ut akkurat bak membranen så det ikke blir kompresjon her. Kansje også legge et ekstra lag med glava/rockwool bak bassen, i bunn og topp Denne er kansje litt bredere enn CNO men her måtte jeg redusere i sidene rundt bassen.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Her var det fremgang ja!! Flott med skinn i front:-D Hva finish skal du ha på sidene?
    Vet ikke om du er ferdig med dempematerialet, men skummet som er i sidene bygger ganske mye ut og ved bass er nok klokt å skjære litt vekk eller tynne ut akkurat bak membranen så det ikke blir kompresjon her. Kansje også legge et ekstra lag med glava/rockwool bak bassen, i bunn og topp Denne er kansje litt bredere enn CNO men her måtte jeg redusere i sidene rundt bassen.
    Tanken ang. dempematerialet ved bassene streifet meg og, så det skal jeg få gjort. Bak bassene har jeg, i tilleg til tykkere dempeskumm på bakvegg, også akustikkull.
    Har dette på bakvegg, 30mm.

Har akkurat vært og kjøpt sidematerial.Det blir litt retro, 4mm teak kryssfiner. Tror det matcher skinnet utrolig bra.:-D Oljes først, derettet blank klarlakk.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk platene grovkappet hos Stavanger tre og finèr.
    Blir mer liv i de når de får på seg litt olje.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir råflott de der!!

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Blir råflott de der!!
    Takk for det:-D
    Det er klart at det hele kunne nok blitt gjort bedre. Småplukk her og der, men under de begrensede arbeidsforholdene jeg har, må jeg si meg fornøyd.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny Utfordring!!!

Jeg trenger noen ekspertråd til min høyttaler.
    Jeg ønsker ikke å drepe en allerede god høyttaler men har lyst å prøve noe annerledes, før jeg går i gang med å ferdigstille denne høyttaleren.
    Med en liten justering, kan netto internvolumet på mine kabinetter, bli 36liter.
    Det er akkurat hva mr.Gravesen har i sin nye 2.5veis CNO.
    Hvis jeg beholder høyttaleren som den er med Bifrost delefilteret, kan jeg i tillegg sette inn et ekstra basselement av samme type MEN drive disse med en XTZ subamp????
    Disse to elementene vil da stå i samme kasse akkurat som i CNO 2.5.
    Er dette uheldig? Hvis det gir uønsket resultat kan jeg jo selvsagt bygge CNO 2.5 delefilter på sikt :-) Tror uansett jeg vil kjøpe et ekstra sett med basselement nå som det er 30% hos Eltek
    Roger

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått ut fingeren og fått montert sideplatene.
    Retultatet ble OK. Kunne nok blitt bedre men men.
    på første bilde har platen fått 2 lag med en olje som ble kjøpt for bruk på benkeplater.
    På de 2 andre bildene har de fått ett lag med Jotun Benar blank. 2-3 strøk til med dette tror jeg gjør susen.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •