PC-vifte uten PC? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Når vi er inne på vifter. Klarer sånne PC-vifter å lage noe særlig trykk i et rom eller er de best egnet til avsug?

Unnskyld at jeg kaprer tråden din Roffe ops: men det er da litt inne på topic?
    Time will show... ;-)

Men mengden luft de flytter er jo klart spesifisert, og jeg skulle mene at dersom de klarer å flytte luften gjennom en liten PC-kasse på effektiv måte, så burde det ikke være noe problem med et rom heller. Det er slik jeg ser det mengden luft som flyttes gjennom vifta som teller.

Hvem har forresten sagt at jeg ikke skal bruke den til avsug (litt på samme måte som en baderomsvifte)? Er det egentlig noen forskjell på om en vifte klarer å skape undertrykk eller overtrykk?
    Og egentlig er vel det ultimate en balansert ventilering der luft inn = luft ut, slik at man ikke får undertrykk eller overtrykk...

Jeg bor i et gammelt hus med mekanisk ventilering i utgangspunktet, og så lenge det ikke er helt tett blir det sjelden overtrykk eller undertrykk. Ventiler i huset jevner ut trykket. Om jeg ender opp med det prinsippet til slutt for hjemmekinoen gjenstår å se. Inntil videre er det viktigste for meg at det blir sirkulasjon med tilførsel av frisk luft.

Litt matematikk: Rommet blir omtrent 19 kubikkmeter. Viftene flytter over 100 kubikkmeter luft i timen (59 kubikkmeter hver), hvilket vil si at mesteparten av luften i rommet byttes ut i løpet av 10-12 minutter. Burde holde, det. Vanlige baderomsvifter er gjerne spesifisert til å flytte rundt 100 kubikkmeter i timen, men må gå omtrent dobbelt så raskt som viftene jeg har bestilt for å oppnå dette, og da blir gjerne støyen over 25dB.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi er inne på vifter. Klarer sånne PC-vifter å lage noe særlig trykk i et rom eller er de best egnet til avsug?

Unnskyld at jeg kaprer tråden din Roffe ops: men det er da litt inne på topic?
    De er best til å blåse, ikke så gode på å suge...

Kan forresten anbefale Nexus Real Silent-vifter. De er billige og stillegående, uten å blåse for lite luft.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ta en liten anekdote fra rommet i kjelleren hvor jeg har to servere, en fryser, ett kjøleskap, varmtvannsbereder og opplegg til vannbåren gulvvarme. Dette rommet blir fryktelig varmt hvis jeg lukker døra, men det er jo ikke noe pent å ha en dør stående på vidt gap hele tiden.

Så jeg kjøpte en kanalvifte på Clas som jeg plasserte i ventilåpningen. Jeg ville nemlig ikke suge all den varme luften ut av rommet, men i stedet presse kald luft inn og så videre ut gjennom noen hull i døra slik at jeg fikk gjenbrukt denne varmen i huset. Det som var merkelig var at denne vifta ikke klarte å flytte noe særlig luft før jeg monterte på en liten rørstubb, det virket som den bare kavet i et vakuum eller noe sånt. Så snart jeg satte på en rørstubb så ble det straks fart i luften.

Den vifta måtte jeg demontere, for etter en liten stund begynte den å hyle noe infernalsk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... de suger jo like mye som de blåser... luft inn = luft ut.

Om du snur vifta og monterer den andre veien, hva gjør den da? Jeg vil tippe på at den gjør det samme, bare med lufta motsatt vei. Men det er klart at dersom man har andre vifter i samme rom/kabinett som prøver å gjøre det samme (altså enten tilføre eller suge ut luft i samme rom), så vil trykket i rommet bli annerledes (ikke balansert), og viftene vil være mindre effektive.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja, det var noen sånne jeg tenkte på og har tenkt tanken, men er faktisk usikker på om spenningen styrer hastigheten. Gjør den det så er det bare en bonus. :-) Viftene jeg har bestilt takler visst et spenningsområde mellom 6 og 13V
    det du skulla hadd e ei strømforsyning med 2 spenninga.
    ex 6 og 12V, og en temp sensor. da slipp du at viftan går for
    fulle mugga når temp'n e lav.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    det du skulla hadd e ei strømforsyning med 2 spenninga.
    ex 6 og 12V, og en temp sensor. da slipp du at viftan går for
    fulle mugga når temp'n e lav.
    Jeg tror jeg skal klare å gjøre omstillingen mellom "vinterinnstilling" og "sommerinnstilling" manuelt. Klart det er kult med automatikk, men det plager meg ikke å gjøre ting manuelt så lenge det bare skjer nå og da.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... de suger jo like mye som de blåser... luft inn = luft ut.

Om du snur vifta og monterer den andre veien, hva gjør den da? Jeg vil tippe på at den gjør det samme, bare med lufta motsatt vei. Men det er klart at dersom man har andre vifter i samme rom/kabinett som prøver å gjøre det samme (altså enten tilføre eller suge ut luft i samme rom), så vil trykket i rommet bli annerledes (ikke balansert), og viftene vil være mindre effektive.
    Joa, man skulle tro det, men det er vel forskjell på vifter. Etter hva jeg har lest så er det noen typer som er bedre til å skape trykk mens andre er laget for å transportere luft i fri flyt. Men PC-vifter skal vel lage trykk i kabinettet så da skal man jo tro de kan skape trykk i et rom også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg skal klare å gjøre omstillingen mellom "vinterinnstilling" og "sommerinnstilling" manuelt. Klart det er kult med automatikk, men det plager meg ikke å gjøre ting manuelt så lenge det bare skjer nå og da.
    ja det går det å. men da må du pass på temp'n hele tia da.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det går det å. men da må du pass på temp'n hele tia da.
    Tjah... Det blir varmekabler med termostat i gulvet, så varmen er jo ikke helt manuell, da.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noctua viftene er dessverre kraftig oppskrytt. Jeg har prøvd flere av de, og alltid blitt like skuffet.

"Slageren" i mine maskiner nå er faktisk Nexus sin 120mm vifte, 1000rpm og flytter mye luft uten nevneverdig støy. Denne vifta er også referansevifte hos SPCR (Silent PC Review).

Noctua'ene kan nok fungere greit i denne settingen, men å tro oppgitt støynivå på 8dB er som å tro på julenissen, bare fjas. De fleste leverandører juger så det renner av de når det gjelder egenskaper til vifter, da spesielt på støy og evnen til å flytte luft. Så fort du passerer 1000rpm på noctua-viftene så høres de godt i friluft, og veldig godt om du bruker den som kabinettvifte i en pc. De har også veldig dårlig mottrykksegenskaper, og vil derfor falle igjennom som innsugsvifter i kabinett eller som cpu-vifte på en "tettribbet" kjøleribbe (Thermalright Ultra120Extreme er et eksempel).

En helt vanlig batterieliminator fra biltema klarer flere slike vifter, og de fleste viftene spinner opp fra 5-6V, og går da med redusert hastighet (og støy). en Noctua må nok kjøres på 7-8V for å ikke være plagsom om du valgte 1300rpm-versjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, man skulle tro det, men det er vel forskjell på vifter. Etter hva jeg har lest så er det noen typer som er bedre til å skape trykk mens andre er laget for å transportere luft i fri flyt. Men PC-vifter skal vel lage trykk i kabinettet så da skal man jo tro de kan skape trykk i et rom også.
    nei nei nei. de eller fleste pc vifta sug luft ut av kabinettet.
    om du vil ha den still så må den IKKE bles inn. da får du my høyer
    støynivå enn oppgitt.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt viftestyring kan du jo koke i hop for en billig penge?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støynivå enn oppgitt.
    Så de støytallene som er oppgitt er altså ved avsug?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken vei vifta blåser har ingenting med støyen å gjøre når den ikke skal brukes i en pc. Her snur man bare vifta fremfor å snu spenningen, så det spiller ingen rolle om noen opplever mer støy i motstand der luften skal "klemmes" inn igjennom ventilasjonshullene i et kabinett, det er rett og slett irrelevant.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støynivå enn oppgitt.
    Jeg vil veldig gjerne vite hva du røyker, og hvor du får tak i det...

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen gode ideer her, det er sikkert. Jeg tror jeg skal koble opp en vifte til "switched outlet" kontakten på baksiden av receiveren min. Da kommer vifta på automatisk når receiveren slås på. det finnes også enkle og billige vifter med innebygget termostat, så det kan også være en tanke.

Men jeg har ingen problemer med å forstå at støyen kan bli annerledes hvis man lar viften suge luft ut av kabinettet kontra å blåse luften inn. I det første tilfellet er det normalt trykk på den ene siden og undertrykk på den andre. I det andre tilfelle er det normalt trykk på den ene siden men overtrykk på den andre. Alt det kommer vel an på hvor (u)tett kabinettet er, men likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En pc-vifte er for å lage gjennomstrømning i ett kabinett, og det er en fordel med overtrykk da du slipper at støv kryper inn og koser seg med elektronikken din..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, det er ikke relevant til det bruket som beskrives her. Da lar vi den ballen ligge død og venter i spenning på hva Roffe foretar seg med viftene.

Newcomer Whacko sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for å toppe det hele...
    Man får kjøpt slike vifter som går på 230V.
    Ellers finnes det avtrekksvifter som heter Xpelair, disse har gode støytall.

Vær klar over at selve luftsrømmen lager støy også, så ikke prøv å press for my gjennom et lite høl...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Forøvrig er det ikke farlig om du ikke vet hvilke av lederne som er til hva, bare prøv deg fram. Ved rett kombinasjon starter vifta.
    Vær forsiktig med dette! Ved spenning inn på kontroll lederen så blir det røyk og svidd lukt og ingen vifte mer. Been there, done that ops:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •